Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Blir en del kortere å gå mot Skagen, for så å ta mot sør Norge. Enig der.

Ser at været er spådd til å være variabelt og ustabilt de neste dagene, noe som er å regne som normalt for årstiden.

Tålmodighet og planlegging er vel noe som du har innabords, så jeg følger tråden med spenning og forventning.

 

Har lite erfaring syd om Lindesnes, så dette er av interesse. :smiley:

Link to post
Share on other sites

I Hundested har du i alle fall Lynæs Marinecenter. De har endel utstyr til fritidsbåter. 

 

Skagen Odde - Kristiansand er ca 80nm og tar ca 10-12 timer for seil. Alternativt gå rett på Skjernøya utenfor Mandal (ca 100 nm) da du uansett må gå "utafor" Søgne. Fin løype begge to, med forbehold om at jeg aldri har gått over her i desember 🙂.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, TideRace said:

I Hundested har du i alle fall Lynæs Marinecenter. De har endel utstyr til fritidsbåter. 

 

Skagen Odde - Kristiansand er ca 80nm og tar ca 10-12 timer for seil. Alternativt gå rett på Skjernøya utenfor Mandal (ca 100 nm) da du uansett må gå "utafor" Søgne. Fin løype begge to, med forbehold om at jeg aldri har gått over her i desember 🙂.

Lynæs ligger i den andre havna ser jeg, 3-4km dit.

Hundested Bådeværft ser ut til å være 50m fra her jeg ligger, skal ta en tur i morgen og sjekke. Ut fra websiden bør de kunne levere hva det måtte være :-)
 

Når det gjelder forholdene for turen videre svinger det hele tiden, så jeg kan nesten ikke planlegge noe ut over neste døgn eller to..
Har jo jobben med meg så ikkeno stress der, men må få den dieselvarmeren i drift - 2kW fra landstrømmen blir fort knapt når det ramler nedmot nullen..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Tok en fridag fra jobben og kom meg fra Grenaa til Skagen. Så ut som det kunne bli en mulighet videre på søndag, men... Fikk opp mot 14-15m/s siste timene inn mot Skagen, og blåste til kai her utpå ettermiddagen.
 

Så nå ligger jeg fastsurra med med masse fendre ute og det ser rett og slett ikke så lystig ut for å komme seg over Skagerak nå, hverken i morgen eller videre utover uka.
Capture.JPG.6c26143a7fe94a29b6fbc68ebd16262d.JPG

 

Ellers var det fint i Grenaa, tok meg til rette og la meg longside der de spesifikt hadde merket med kun båter over 14m.
Siden jeg var alene gjestebåt i havna tror jeg det gikk greit, fristet ikke å begynne med bakfortøyning i disse pålene danskene er så glade i, kl 22 om kvelden.
IMG_3915.jpeg.ba023965c29b3050b78b823f1c663629.jpeg


IMG_3912.jpeg.0684ab541e2b09b6ec780ccc6ae8098a.jpeg

 

Fint vær på første del av turen mot Skagen, soloppgang over Kattegat er ikke å forakte.
IMG_3917.jpeg.93a33ae77b922332c6033b473db0f5e5.jpeg

 

Vinterseiling kan være ganske komfortabelt  :-)
IMG_3929.jpeg.b7d77f183948c0200fd50a5340245e2f.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Brigg said:

Har du fått montert varmeren?

90%  :-)

Gav opp å finne noen som kunne levere nøyaktig en sånn dieselpickup som passet i tanken, men kom over et bilverksted og fikk kjøpt meg en meter 5mm bremse/drivstoffrør av kobber. Boret et 5mm hull i blindpluggen, støffa rører ned og limte det fast. Får se om dette holder, skulle hatt 2-komp epoxy eller noe men det fantes ikke å oppdrive i Hundested - ihvertfall ikke den delen som jeg klarte å gå gjennom...
pickup.JPG.25b460969fbe93b9773d6eaf7514a2ff.JPG

Videre har jeg fått montert varmeren, raka rør ut til jeg får meg tak i en lyddemper, men det er jo ikke akkurat mange andre å plage med eksosstøy disse dager så det får nå gå til jeg er hjemme eller en plass de selger slikt.

 

IMG_3860.jpeg.ff5fb8371d42355fcd22bba1291d569d.jpeg

(finnene har lagt ganske greit på med laminat her, tok sin tid å gnage gjennom med hullsaga)
 

IMG_3861.jpeg.9bf300951bb01258e74eb0d3ef0fec5c.jpeg

Det som har stoppet meg er strøm. Må ha litt kraftige kabler for å trekke strøm til varmeren og det er enklere sagt en gjort. Har strena Skagen på langs og tvers i dag, men som alle andre steder er det jo bare restauranter, sko- og klesbutikker igjen så akkurat nå heller jeg mot å strekke doble 3x2.5 kvadrat, og bruke alle lederne som en midlertidig løsning til jeg får tak i noe mer

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, LALUNA II said:

Jeg tenkte å holde meg under stiv kuling  :smiley:
Akkurat nå vurderer jeg faktisk natt til mandag, stampe meg ut rundt odden her utpå kvelden, så roer det seg utover natta om meldingene treffer, og kommer oppunder land når det lysner.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Akkurat nå vurderer jeg faktisk natt til mandag, stampe meg ut rundt odden her utpå kvelden, så roer det seg utover natta om meldingene treffer, og kommer oppunder land når det lysner.

 

Jeg har gått strekningen Skagen Odde -Sørlandet flere ganger. Går du om natten så vær obs på at det kan være mye fiskeredskap i sjøen, spesielt på dansk side, som du nødvendigvis ikke ser på radar.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, TideRace said:

 

Jeg har gått strekningen Skagen Odde -Sørlandet flere ganger. Går du om natten så vær obs på at det kan være mye fiskeredskap i sjøen, spesielt på dansk side, som du nødvendigvis ikke ser på radar.

Virker som det er mye å være obs på utenfor Skagen... ganske stressende å komme seg ut her i 5-6 knop...:wink:
IMG_0016.PNG.1110e5e14229f0a35974309260a5ce8a.PNG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On another note - som man ville sagt på nynorsk - så skjønner jeg ikke hvorfor "alle" i Norge kjøper og har kjøpt, enten motorbåter eller rene seilbåter.
Av det jeg har sett her i Danmark virker det jo som alt som flyter på denne tiden av året er type motorseilere - hvor man kan ha tak over hodet selv med pinne på båten? Her et lite utvalg fra Hundested og Grenaa...
Det går mye i LM, Nauticat og diverse andre varianter.
IMG_3878.jpeg.a782e426f53feee8f0d5a594ef1834a8.jpeg600339080_IMG_3907(1).jpeg.5ae89489a7674a94e672de5d118d425c.jpegIMG_3908.jpeg.855bab2b1f1253824a889953049e5e9b.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 21 minutter siden:

Virker som det er mye å være obs på utenfor Skagen... ganske stressende å komme seg ut her i 5-6 knop...:wink:
IMG_0016.PNG.1110e5e14229f0a35974309260a5ce8a.PNG

 

Ja, du vil krysse flere trafikkerte leder i Skagerak på tvers. Men med AIS og vhf går det som regel greit med litt ydmykhet i forhold til egen fart og størrelse. Litt som å krysse 4-felts motorvei med rullestol 🙂.

 

Det jeg ikke kan se stresser meg mer, som fiskeredskap som kan fange en dyp seilbåtkjøl på nattseiling. Nå er Nauticat'en langkjølt, men går du for motor er tauverk i propellen slitsomt nok.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, TideRace said:

Det jeg ikke kan se stresser meg mer, som fiskeredskap som kan fange en dyp seilbåtkjøl på nattseiling. Nå er Nauticat'en langkjølt, men går du for motor er tauverk i propellen slitsomt nok.

Ja, men kan ikke bekymre seg for alt som kan skje.

 

Ellers - ikke mye langkjølt her. 2 tonn blykjøl under et skikkelig fundament, og skeg ror.
 

 

IMG_3645.jpeg.93a55e3ea8d66f52c6f8d38d16f1ba9b.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Ja, men kan ikke bekymre seg for alt som kan skje.

 

Ellers - ikke mye langkjølt her. 2 tonn blykjøl under et skikkelig fundament, og skeg ror.
 

 

IMG_3645.jpeg.93a55e3ea8d66f52c6f8d38d16f1ba9b.jpeg

 

Helt enig, ingen grunn til å la være. Jeg har tatt denne distansen på natten flere ganger. Ville bare gjøre oppmerksom på at det kan være mye fiskeredskap i sjøen vest for Nord-Jylland. 

Der var det kjøl ja... 🙂 ... sorry, jeg har tydeligvis en vei å gå når gjelder Nauticat'en 😇.

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott båt!! Ett smykke rett og slett.  

 

Ut fra Skagen og rundt bøya, om du tar det i mørket, så hold deg på dypt vann, da går du klar av redskap som står i sjøen.  Etter bøya blir det fort dypt, da er du homefree der, men så skal du krysse leia. Bra med AIS så du ser hva de andre gjør og de ser hva du gjør! 

 

Om du gjør det i mørke så bør det ikke være snøbyger, da blir man fort nervøs av å se og høre gigantene nær deg men like fullt usynlig for øyet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...