Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Ser ut til å bli ein kjekk tråd dette. Kjekt å få vere med på tur:smiley: Ellers så har trådstartar fått seg ein kjempeflott båt, ser det ut til. Det er i grunnen ganske merkeleg at det ikkje er fleire slike seilbåtar med dekkshus, eller i det minste fast vindskjerm og hardtop. Hugsar i gamle dagar,då var det ikkje så farleg med regn og kulde. Slik er det ikkje lenger. Er slett ikkje glad i å fryse lenger, likar meg heilt klart best når det solskin og finever. Sprayhood og kalesje blir brukt oftare og oftare... Ei av ulempene med dekkshusbåtar, er prisen. Ikkje mange slike som ligg innanfor (mi) smertegrense når det gjeld økonomi. 

Link to post
Share on other sites

For en utrolig hyggelig tråd:smiley:! Gratulerer til TS med en meget flott ny båt.

Selv om årstiden kan by på noen utfordringer tikker det inn med oppdateringer, anbefalinger, tips og råd. TS fikk hjelp med kabel for å få varme i skuta, og nå er han jaggu snart på norsk jord etter en tilsynelatende vellykket og problemfri overfart:thumbsup:.

 

På toppen av det hele skal @Lanber sørge for velfortjent velkomst til gamlelandet.

Bare å glede seg til fortsettelsen!

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle hyggelige hilsener og kommentarer, og ikke minst sprudlevannet fra @Lanber - utrolig snilt av deg!

Om turen er det vel ikke så mye å si, det var en hard stamping ut fra Skagen til jeg fikk rundet lysbøyene og fikk opp seilene, etter det motorseilte jeg stort sett hele veien, bortsett fra siste halvdel som ble bare motorkjøring. Enten stille eller motvind, og ganske urolig når man ikke hadde seil å støtte seg på, ble mye slingring.
Det gikk over all forventning å krysse trafikkseparasjonssonen utenfor Skagen, jeg holdt stø kurs for Lillesand og gikk rett gjennom uten noe dramatikk.

Tok endel bilder:

Greit vær inne i Skagen i morges
IMG_3985.jpeg.12f2c7b5197543ca1096490ccc7ee9cd.jpeg

Ganske fullt på AIS når fiskeflåten gikk ut sammen med meg...
IMG_0018.PNG.c15dd773c879ef61bfc1c6f2982aa63f.PNG

Vakker soloppgang på havet
IMG_4009.jpeg.608656b86fbc08bef34f1241cf6348bf.jpeg

 

 

IMG_4020.jpeg.d4dee4bd367ede144e078fef22683f36.jpeg

 

Så plutselig så jeg hval foran båten, fikk tatt et par bilder men alle som har prøvd vet jo at de aldri dukker opp der du tror. Usikker hva det var, størrelsesmessig omtrent på spekkhogger-nivå, men syntes ikke de lignet helt..
(innzooma iPhone-bilder, ser jo ut som en viss sak i Loch Ness...  :-)
IMG_4029.jpeg.5d67473912b24c121b28f8f90b52d656.jpegIMG_4027.jpeg.54cc38588a0469339953f2a274c664bf.jpeg


Noen som lurte på om det var kaldt - neida, når man bare sitter inne og varmer seg, og titter ut går det helt bra  :-)

IMG_4021.jpeg.25995f85c37b5268ef2199e5895fdf51.jpeg

 

IMG_4032.jpeg.b85907815444a437094c286d66b7d139.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, -morten- said:

Bra kryssinga gikk fint!  hva er planen videre? Det er langt igjen til Hommelvika! :smiley:

Planen er å hoppe små distanser hovedsaklig, skal jo jobbe også så sitter og knotter med PC'n...
Tenker å gå herfra 15ish og se hvor langt jeg gidder i kveld. Været virker jo usannsynlig bra akkurat nå..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Kanalkapteinen said:

Gratulere med fin båt og effektiv kryssing! 
Blei det primært motorframdrift, eller noe for seil? 

Takk takk, ble mye motor, men hadde seila oppe og kunne redusere motorbruken når seila dro. (enkleste revingen, bare slakk av på motoren  :-) 
Men omtrent fra midtveis og inn ble det helt stille så da var det bare diesel som gjaldt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...