Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Etter noen måneder som båtløs klarte jeg ikke å dy meg, det ble en Nauticat 32 fra '92.
Selv om jeg lovte @Hulda at jeg ikke skulle ha teakdekk, ble det jommen det, og 30 år gammelt i tillegg :giggle:
 

1387295281_IMG_3786(1).jpeg.efa119f541356ec6d7eb85853669b03b.jpeg

 

Jaja, tror vel det varer noen år enda om det får litt stell, og blir det for ille får man høvle det av og male.
Uansett, teakdekket er ikke det som bekymrer mest akkurat nå - men lokasjonen på båten og at jeg tenker å få den hjem før sommeren.

Reiste ned på lørdag med 100kg bagasje, brukte gårdagen til å stå i stige og montere medbrakt radar, samt få ombord resten av seilgarderoben fra lager.

 

Avreise Roskilde utpå dagen i dag...

IMG_3789.jpeg.56d1d6374e248772951c187c750b7938.jpeg

 

IMG_3790.jpeg.162a3ca83b4b53009ab05382f099b85e.jpeg

 

Startet så smått i dag, men kom bare midtveis uti fjorden siden de har ei bru som går på vintertid, og åpningene er bare mellom 0900 og 1430... 

 så etter mye mas og dill ligger jeg fortøyd i Fredrikssund Lystbådehavn, mellom sånne påler på dansk vis..

IMG_3808.jpeg.7ae0fa6cdb48b6718cec4bfe6c0cd5b5.jpeg

 

Uansett - har et par spørsmål til de som kjenner sånt bare de ser et kjapt glimt - skal montere en medbrakt kinavarmer og det er et ledig uttak på tanken, men kan noen tips meg hva slags dimensjon dette kan være, og om det finnes noe ferdig med pickup man kan kjøpe og skru ned her i stedet?

 

For å si noe rundt størrelse, 14mm hode og 12-13mm gjenger, målt med skyvelære...

IMG_3817.jpeg.dbf98252f6e62731308de9401e1e532e.jpeg

 

IMG_3816.jpeg.e6bd1d2c8333c09196fb555c17d71678.jpeg

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Godt at du kommer raskt opp i salen igjen etter uhellet i sommer. 

 

Du planlegger å seile helt hjem nå i høst? Håper på god dokumentasjon av turen i så fall. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Honduras said:

Han skriver han skal ha båten hjem før sommeren, så dette kommer til å bli en lang og god tråd med korte etapper 😎

:lol:  Planen er å være hjemme før jul, men det kan jo glatt skjære seg med værforholdene i november/desember..

Ellers har jeg en utfordring med manglende ferie tilgode, så jeg skal jo prøve å jobbe underveis as well. 

 

Mulig jeg må deale noe på det planet - for ille å ligge stille når det er fint vær fordi man har et teamsmøte... det viktigste foreløpig er å få opp en varmemulighet så jeg ikke fryser meg skakk på tur og om jeg ikke får landstrøm et sted.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Grand Banks jr said:

Gratulerer med ny båt!

Ny seiler å sitte tørt inni og seile i dårlig vær. Har den ratt også inne? Utstyrt med autopilot etc?

 

Ratt inne, ratt ute.

Greit utstyrt ellers, 2 ganske nye plottere, men vind, dybde og AP er himla gammelt så gjenstår å se hvor bra det virker.

Foreløpig er det utstyret jeg er mest fornøyd med baugpropell. Ble en annen verden å legge til mot vinden alene når ikke baugen driver av.

 

IMG_3600.JPEG.2e733872cd306c0a3dab550663b1d03a.JPEG

 

IMG_3601.JPEG.1b470fe291464071b321a9124cb3d1a7.JPEG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Vanlige rørgjenger er vel NPT. Har nu altid vært det i min verden

 

BSP er vanlige rørgjenger (British Standard Pipe thread). NPT er koniske rørgjenger, mer  brukt på hydraulikk. Men de passer ofte overens.

 

Flott båt forresten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 47 minutter siden:

 

BSP er vanlige rørgjenger (British Standard Pipe thread). NPT er koniske rørgjenger, mer  brukt på hydraulikk. Men de passer ofte overens.

 

Flott båt forresten!

Tydelig du ikke har vært rørlegger.

All vanlig rør fittings er med koniske npt gjenger. Har snittet ganske mange tusen av disse tidligere i karrieren min. Bare å stoppe hos rørleggeren å sjekke 😉

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, -morten- said:

Grattis med flott båt! synes Nauticat er så lune og fine innvendig.  Er det noe å spare på å handle i Danmark, eller var det rett og slett tilgjengeligheten?

God tur Nordover!

Takk takk alle sammen. Spare? Man kjøper vel ikke båt for å spare penger...   :giggle:

Seriøst - det blir altfor dyrt med norsk moms på toppen, men disse båtene er jo ikke akkurat lette å få tak i, så slo til her.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Vanlige rørgjenger er vel NPT. Har nu altid vært det i min verden

Hva som er vanlig kan sikkert diskuteres, men i min verden er det altså BSP som er "Vanlige Rørgjenger", også betegnet som "R" i en del gamle gjengetabeller fra 50 tallet og oppover. Opprinnelig var vel disse gjengene kalt Whitworth Rørgjenger, siden gjengeflankene var 55 grader, i motsetning til UNC og UNF som har 60 graders flankevinkel. Se også tabellene under, i den ene tabellen kalles altså NPT for koniske amerikanske rørgjenger. Kan aldri huske å ha sett dem betegnet som "R". 

 

Det som imidlertid er verd å merke seg er som @index skriver at de fleste stort sett går om hverandre. Men et hederlig unntak er akkurat den gjengen som @Arne Henriksen har på sin blindplugg.  For BSP 1/4" har 19 gjenger per tomme, mens NPT 1/4" har 18 gjenger per tomme. Så akkurat i det tilfellet kan det være lurt å sjekke stigningen. 

Gevind-bor.JPG

NPT.PNG

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Takk takk alle sammen. Spare? Man kjøper vel ikke båt for å spare penger...   :giggle:

Seriøst - det blir altfor dyrt med norsk moms på toppen, men disse båtene er jo ikke akkurat lette å få tak i, så slo til her.
 

:lol:Helt riktig. Skal man spare penger, er båt feil produkt. Skal man ha noe spesifikt, må man kjøpe når det er tilgjengelig. De som alltid skal gjøre kupp, blir gjerne de med flest båtsesonger på land.

Ser ut som du har fått tak i en veldig lekker båt.

Link to post
Share on other sites

Andora skrev 22 minutter siden:

Hydraulikkfittings har somregel bsp, men deler av sort smijern og galv har npt er min erfaring. 

Helt rett. Å alt en kjøper av svart/galva rør er med npt. Samme gjelder ventiler beregnet for gjenget rør.

Ventiler/fittings i vvs avdelingen hos feks Biltema er også npt. Bunnventiler til feks kjølevannet er også npt.

 

Men får ta den diskusjonen i annen tråd ja🙂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, trixie2 said:

Gratulerer med ny båt.

Hvordan blir "rutetaktikken" lagt opp?

Blir det å følge dansk eller svensk side?

Takk!
Planen er å holde meg på dansk side og hoppe over fra Skagen om jeg finner en dag med pent vær...
Kom til Hundested for litt siden, tenkte å ligge her en dag eller to og prøve å få montert den varmeren, samt AIS++.

Regner med her må være mulig å finne både båtdeler og noen som kan mekaniske ting, de har jo til og med bygd motorer her i gamle dager.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...