Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

4 hours ago, Clasg said:

Stort tillykke med båden, og tak for en spændende hentetråd her i den mørke tid. 

Et “longshot” til den hval, du så: Kunne det være en spækhugger? 

Takktakk. Nei, mener det ikke var spekkhugger, de har jeg sett såpass mange ganger.
Har fått et tips om grindhval og det er nok faktisk det jeg heller mest mot - de lignet mye på disse.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Code0 said:

du får holde det gående så lenge du orker utover kvelden / natta, så kan du hvile i morgen. Helgen ser jo bra ut. Bra du ikke er i Smøgen nå :-)

Nja, jobb igjen i morra, men får se hvor langt jeg kommer 👍

Ikke snakk om Smøgen, bra dere pratet meg bort fra den løypa 😃

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Arne Henriksen said:

Den «nye» B&G T8 plotteren (som jeg bare bruker til radar) har en fryktelig irriterende funksjon i kartvisningen som jeg håper kan justeres bort…

alle steiner ser ut som et skvalpeskjær. Selv om de ligger på 60m eller som her, 4m … Hvordan får man vekk det her?

 

3CD6B34E-DAB6-48E5-A058-2EEFB4B612E5.jpeg.cc055e5488c4f216617dfd0257514b8d.jpeg

 

Fra hukommelsen. Prøv noe sånt som menu>chart options>settings>"rock filter level"

du kan også prøve justere "safety dept" til grunnere.

 

Grattis med ny båt :flag_bp: Artig å følge med :yesnod: God tur videre

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vel framme og fortøyd i Egersund. Var endel vind til fram mot Lindesnes, men etterpå roet det seg akkurat som meldingen sa. Hadde en passe flik av genoan ute for å stø og dra litt. Lett bris mer i mot de siste timene så da ble den også rulla inn. 

 

5D8B3C6E-F143-44BB-BDD6-B833A26074A7.jpeg.10c35fbfd875873af377a501d1375a85.jpegB748D0A0-2AC9-440F-8794-C1660E3B1619.jpeg.64e4be15af237b57fca04c6cb89d9089.jpeg5B73CD1B-9246-4434-86DA-25761ED7E60C.jpeg.71a856de5bed21808210a626d2192a59.jpegF8D1EC3D-F5EA-4810-9591-6C1AEC1F1873.jpeg.9aa74de682ab4fbcfd456300a20a31c7.jpeg
 

da er det kveld 😉

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, trixie2 said:

Jeg venter i spenning på neste trekk.

:giggle:  Det gjør egentlig jeg også. Blir uansett liggende til i morgen,
NW-kuling utafor ifølge værmeldingen men her i Egersund er stille som et fjellvann.
Capture.JPG.68d0a00e82b4937c2806c54ffe32db48.JPG

Så er spørsmålet hvordan dette blir når det snur 180 grader til SE kuling i morgen, vil helst ikke stikke ut herfra med kuling i ryggen og så få et h.. når man kommer for langt til å snu.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel 4 timer til Jærens merke, fra nordgapet i Egersund.

Ved jærens merke er det ofte mere sjø, grunt og strøm er nok årsaken.

Hvis du følger leia derfra  inn til Feistein så blir etterhvert mye roligere.

Ta av fra leia ved Rott og gå mot Kvitsøy øst. Dette stykket bruker å være rolig.

Da krysser du også boknafjorden såpass langt inne at det blir mindre sjø.

 

Værviduet er "dynamisk", ser ut som det har endret seg de siste timene.

Vinden følger ofte kysten, og som du så pent sier, det blir lett sjø.

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Arne Henriksen said:


Capture.JPG.68d0a00e82b4937c2806c54ffe32db48.JPG

Så er spørsmålet hvordan dette blir når det snur 180 grader til SE kuling i morgen, vil helst ikke stikke ut herfra med kuling i ryggen og så få et h.. når man kommer for langt til å snu.

 

Jeg tror ikke det blir så galt. S og SE er ikke den verste retningen å gå nordover med.

 

Nå blåser det fra NV og avtagende utover kvelden. I morgen tidlig dreier det på SE, så økende utover formiddagen. Det tar jo litt tid før den kulingen blir til stor sjø, og spes når den kommer litt innenfra. Kommer du deg avgårde rundt soloppgang i morgen tror jeg du får en grei tur opp til Jærens rev.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...