Jump to content

Båtfrakt Oslo til Strusshamn, Fairline 48 Phantom


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.  Det er jo godt å vite at det arbeidet en legger ned i slike henteturer blir satt pris på av Bp. Blir lettere å følge opp videre på turen da:flag_bp:

For den store båtbygger @Knude, så kan jeg berolige dem med at straks jeg hadde passert broa,  snudde den seg tilbake i rett posisjon. Dermed ble den igjen farbar for automobiler. 

 

I dag er jeg glad for at ikke ferden gikk videre. Sjekker jo observasjoner via kystverkets appen, da får man jo vindstyrke i sanntid.

Screenshot_20220208-100333_CoastWeather.jpg.8b1525ca7441283970554dc68e51719c.jpg

Screenshot_20220208-100322_CoastWeather.jpg.0143e4ff17582cd131aac692969f00a7.jpg

Jeg er også spent på hva dette lavtrykket windy opererer med vil gi oss av utfordringer.  Enda er det to tre dager med vind ser det ut som.

Screenshot_20220207-221058_Windy.jpg.0e1bd5a873bb26c33045580d35985878.jpg

Men været overvåkes konstant. Å ved første mulighet blir vi å gå videre. Enn så lenge ligger båten på beste plassen til Raet Kystlag.

20220207_204658.jpg.d314fa7e495442a4c22ee7c0d2d08508.jpg

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Værprognosene er ikke av den roligste sorten dessverre. Men som vi har sett så mange ganger før, så endres ting stadig. Åpningen på søndag som vi så for 2 dager siden lukket seg i går. I dag, ser bildet for hele weekenden litt annerledes ut enn det gjorde i går.

Å legge planer flere dager frem i tid er vanskelig/ umulig med værsystemene som er uti atlanteren. Tar de en litt annen bane enn det som er prognosene i dag, så forandres hele bildet. 

 

Barentswatch melder ikke lenger frem enn 2 døgn. Til og med torsdag er hverfall ikke noe å tenke på 

 

IMG_0532.JPG.1910c8f8a2988042bb00b4ad826cd276.JPG

 

 

Selvom windy melder en god dropp den dagen, så sitter man fortsatt igjen med 3 m sign 6 meter max sjø fra NV med en bølgeperiode på under 8 sek. 

 

IMG_0533.jpg.4977121ef013c9da60ea274609f0a297.jpg

 

 

Men har tro på at det vil åpne seg en mulighet etterhvert ifm vindreining etter at det har blåst litt fra SV først.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, det der med værvinduer som åpner og lukker seg til stadighet er ganske så frustrerende! Husker når jeg skulle sørover på turen min i sommer/høst.

 

Husker det ikke 100 prosent nå uten å sjekke Bergtatt-tråden, men når jeg skulle over Jæren så var det vel slik at det først så ut til å være lørdagen som var best, så endret det seg til tirsdag og til slutt ble det avgang tidlig torsdag!

 

Uansett alltid gøy å følge med på hentetråder!

Link to post
Share on other sites

Nå har dere to østlendinger det veldig festlig her altså😅😅 

Tror faktisk vi må ta i bruk en av våre gode hedersmenn her inne på Bp.  Vi trenger en real omgang  med bongotrommene til @Zitt nå. Lenge siden vi har hørt fra han nå. Men det hadde vært topp med ei lite trommesalve nå💪👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Nå har dere to østlendinger det veldig festlig her altså😅😅 

Tror faktisk vi må ta i bruk en av våre gode hedersmenn her inne på Bp.  Vi trenger en real omgang  med bongotrommene til @Zitt nå. Lenge siden vi har hørt fra han nå. Men det hadde vært topp med ei lite trommesalve nå💪👍

 

Enig, men ser ut som det må et helt bongo-orkester til om det skal bli avgang denne uka :saint:

Men tro (og bongotrommer) kan flytte fjell :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å tenke positivt oppi dette været. Det sitter en hyggelig kar i Bergen å venter på å få dette vidunderet av en båt hjem. Det forstår jeg meget godt.  Båten tåler mye sjø, men når jeg tar på meg et slikt ansvar å frakte båten hjem for slike folk, da legger jeg listen lavt for å avvente. Båten skal leveres hel, ikke i deler. Å alle panel og vegger skal helst være på plass der de ble montert🙂

Jeg ser en liten mulighet fredag. Den er knapp. Men Egersund kan være mulig.  Roer været seg å dreier sørlig, kan det la seg gjøre å gå videre lørdag fra Egersund.  Men dette er enda langt frem i tid, med dette ustabile været. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja det er et pussig vær vi har. Nå bor jeg litt lengre nord enn strekningen som skal passeres, men opplever det samme. Meldes storkuling som ikke kommer. Ender opp med å sparke småstein i havnen.

Men så en dag smeller det helt plutselig til og med en trang havn vil underbuksen bli definert som spesialavfall... :giggle:  

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sørlendingen har tilbrakt et par timer på telefonen i kveld og pratet frem og tilbake om prognosene på Windy, yr og barentswatch slik de ser ut nå.  

 

Det som er sikkert er at det endres hele tiden og bildet har sett forskjellig ut hver dag de siste dagene.


jeg synes fredagen ser for knapp ut slik det ser ut i kveld.  
Det har vært mye vind og sjø fra ca samme retning i dagene frem til fredag, så selv om vinden skulle droppe endel så tror jeg det fortsatt kan mye sjø igjen fra NV.  Dvs krapp strømsjø på opp til 2 til 4 meter rett i fleisen fra Lista og oppover og da blir milene lange.  Og fra natt til lørdag er det igang igjen, så dette vinduet kan risikere og bli kortet ned, bli lenger eller lukket.  

mot slutten av helgen er det en annen mulighet vi ser på.  Fordelen da er at vinden som har vært i forkant har vært i SV eller V retning så man får forhåpentligvis sjøen mer i siden eller skrått bakfra og da blir ting fort mer behagelig fra og med Lista 🙂

 

Blir spennende å se på prognosene i morgen.  -om de holder seg ang fredagen og mot slutten av helgen eller om hele bildet endres igjen… 

 

det er ikke uvanlig med endel vind og vær i februar, men vi sykes det har vært i overkant mye ustabilt den siste tiden 

 

 

 

 

 

79B3F6E3-2409-4AA1-B660-68B0B0844672.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da antar jeg ny eier av fairline går på veggen, om han må vente helt til påska🤪

Men jeg kjenner jeg blir frustrert over det været som pågår nå. Jeg har fraktet båter på vinter før, med særdeles gode forhold. Nå endrer det seg så fort,   fra et lite håp,  til at det lukker seg, går bare på noen få timer. Det er helt uforutsigbart noen dager på forhånd. 

Jaja.  Det er godt båten ligger trygt i havn her. Jeg er ombord flere ganger i døgnet å ser at alt er bra ombord. 

Så får vi håpe at det blir brukbare forhold snart. 

Forhåpentligvis litt før din båt skal nedover @jebo

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Å se på værvarsel mer enn et par døgn frem i tid nå, er bortkastet. Altfor ustabile luftmasser som kommer vestfra. Beste man kan oppnå, er å se noen helt generelle trender som kanskje eller kanskje ikke slår til.

Ligger et stort lavtrykk ved New Foundland nå. Kan være verdt å følge utviklingen av dette.

Link to post
Share on other sites

Sjekker Barentswatch i dag, for å se om det enda kunne være en liten mulighet for å klare Egersund på fredag kveld, å så dra videre lørdag. Får ganske utvetydig svar på det. Lørdag kl 10 meldes det nå 3 meter signifikant,  og makshøyde på 5.8 meter. Når de da kommer med 7 sekunders mellomrom, er det slutt på alt som er akseptabelt.  Det er rett å slett farlig i småbåt. Dermed er det bare å se inn i kikkerten etter neste åpning. Den kommer tilsynelatende på søndag og mandag.  Dermed blir det nye dager med intens overvåking for å sjekke at langtidsvarsel stemmer. 

 

Dette er en del av gamet, når en skal frakte båter. Grundig forarbeid sparer masse etterarbeid, som har en tendens til å koste mye penger. 🙂 båtskade er dyrt😉

Som min gode venn @sap_2000 var inne på i gårkveld,  så er søndag og mandag litt annerledes slik det ser ut nå, vinden har vært noen timer fra sør, medvind altså. Det er for oss en stor fordel. Så håpet er at dette holder seg slik. Det vet vi på lørdag. Vi lever i spenning og håper🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Enig i den vurderingen @Bjørn Løvjomås. Lørdag blir det ikke trivelig å være i båt i det området, og bølgevarselet for fredag em/kveld, vurderer jeg som kanskje litt optimistisk. Bølger fra vest har en lei tendens til å bli nordvest, med stamping rett i mot.

Heldigvis har både du og @sap_2000 så god erfaring at dere ikke tar unødvendige sjanser. 🙂

Link to post
Share on other sites

Mens vi sitter her med popcorn og venter på bedre vær noen bilder  jeg håper ikke noen her har noe i mot... :saint:.

 

Denne små tassen på 7,8 meter har ruslet seg sørover fra Hammerfest til Sunnhordland for et par uker siden.

Hadde noen ukers jobb med lekterslep der nord før den var ønsket sørpå igjen.

Med hyppig sjekk av værmeldinger kom de seg helskinnet frem. Litt landligge før de mest utsatte strekningen hadde de.

Norskprodusert prototype.

 

 

56904930_1190988217740204_1264522158164410368_n.jpg

Resized_IMG_16901 (002).jpeg

Resized_IMG_16911 (002).jpeg

Resized_IMG_16921 (002).jpeg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...