Jump to content

Båtfrakt Oslo til Strusshamn, Fairline 48 Phantom


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg legger ned protest!

Hadde gjort meg klar med klappstol, kamera og kaffe.

Men fikk et helt trykkende behov for et besøk på vetlehuset for utskrift av en fax.

Da den var lagret hadde skuten passert.

Vi forlanger en betydelig lavere marsjfart på disse hentetrådene. 

Alternativ får Bjørn ha en dårlig dieselprøve i sekken som han får finne frem og vise eier etc hva han akkurat har tappet ut.

Derfor redusert fart.

Må tas opp som hastesak under hentetrådene landsmøte.  :giggle:

 

Ellers forholder han seg greit etter inngått fotoavtale for en del år tilbake. :flag:  

Link to post
Share on other sites

Deilig å legge beina på bordet ombord i jolla. Godt å være hjemme igjen, men tenker på min venn østlendingen som enda har 3 timer igjen  i bil. Kjør forsiktig min venn. Det forhold vi har kan ingen erstatte.  

 

Jeg kommer med en liten oppsummering i morgen.  Da vil jeg også lese gjennom hele tråden i ro og mak. Men takk så langt til en særdeles hyggelig båteier, som har fått seg et smykke av en kraftkarbåt. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Og tusen takk til veldig hyggelige karer som gjorde en fantastisk jobb med å få båten opp til oss på en trygg og fin måte😀. Kan sterkt anbefale disse gutta. Jeg er så heldig å få møte de igjen når de skal ta min gamle båt fra Askøy til østlandet der ny eier venter👍  

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Deilig å legge beina på bordet ombord i jolla. Godt å være hjemme igjen, men tenker på min venn østlendingen som enda har 3 timer igjen  i bil. Kjør forsiktig min venn. Det forhold vi har kan ingen erstatte.  


Blir godt å komme seg hjem ja, Tar en liten pause et par mil innafor Rakke og fyller noen ioner på bilen mens det regner og uler i vinden utenfor.  

Dette ble flott tur på tross av for tiden noe sinte værguder.   De sinte guder duppet av et øyeblikk, og det fikk værdoktor Bjørn med seg.  Noe både Windy og Barents ikke gjorde.  Bjørn er et unikt orakel på værmeldinger og enda viktigere hvordan de forskjellige strekningene vi ferdes påvirkes av det som kommer, og i lys av hva som har vært. Noen ganger lurer jeg nesten på om styrer været også :lol: Du er helt rå 🤠
 

Dette var en tur jeg veldig gjerne ville bli med på.  Årstiden, værforholdene og en meget velegnet godstog av en Fairline, riktig utstyrt med ny nav elektronikk, radar og AIS, samt i meget god teknisk stand så var ikke forholdene noen stor bekymring.   
 

Men mest av alt, så er det både utrolig gøy og hyggelig å være på tur med min kjære «filleonkel» Bjørn 🙂 

Vi har det utrolig artig sammen.  Latteren, ironien og den grunne sarkasmen sitter løst når vi er på tur, noe som dessverre er alt for sjelden.  Vi må få til flere turer sammen. Det er den beste blåresepten som finnes ☺️

Skremmende ofte sitter vi med de samme tanker og vurderinger underveis uten at vi trenger si så mye som et ord der og da.  
Takk for turen min gode venn i sør 😌 
 

-og gratulerer så mye til @preple med familie.  Dere har kjøpt en fantastisk flott og kapabel båt som fungerte perfekt og greide brasene med glans uten å mukke et eneste sekund tross tidvis krevende forhold 🙂

 

Nå er bilen ladet nok til å komme meg hjem til bygda mi. Blir ikke feil å treffe madrassen om en times tid kjenner jeg 

 

 

C51281D0-4026-41EB-82E9-A7D3A2E4EA9C.jpeg

EB5B8D30-A78D-4FFE-A15D-3C399E4C486D.jpeg

E75383A7-1EFA-4627-BD96-BDE5C3A25A5A.jpeg

45D0AA5D-5640-4A5B-B865-BEE406FE2FC4.jpeg

A97DB832-1E99-43C7-AA65-3BEAC5E6157B.jpeg

AFC2A520-88AF-492F-B7BC-718FB6DC6B61.jpeg

95F152C6-48E7-4755-B9E5-0CC8B7851C0B.jpeg

57CBA0DE-EB84-4B43-86EE-AC26C2D8CF2D.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Ask said:

Hei. Artig tråd. Kor mykje diesel gjekk det med på turen, eller er det noko ein helst ikkje vil tenkja på?

Har man stor båt tror jeg ikke dieselforbruk har så mye å si. Forsikkring vedlikehold oppgraderinger og vinterlagring er formidabelt om man ligger i disse størrelsene! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som vanlig vel gjennomført! Dere to står for det ypperste innen båtfrakt!

Både når det gjelder vurdering av vær og føreforhold og når det gjelder det tekniske ombord. Og ikke minst håndtering av fartøyet! Jeg har hatt gleden av å se dere i aksjon «live».

Godt levert! Om enn alt for fort levert!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skal om ikke alt for lenge  ut på hentetur med en 25 ft Sargo fra Haugesund til Fredrikstad. Denne har ikke rader elle AIS så håper å ikke treffe på tåka som gjerne kommer ved påsketider. Satser på at værforholdene også er bedre og at Sargo 25 er så bra sjøbåt som tester antyder. Takker for alle tips fra denne henteturen.

Link to post
Share on other sites

@atletico1 du må ha en riktig så god tur.  Planlegging på forhånd er viktig. Sjekk grundig vær og vind, å velg det rette værvinduet.  Så går turen som en lek. Anbefaler deg også å lage en hentetråd.  Du får mye hjelp fra et særdeles kompetent Bp. Lykke til, å gøy at vi kan bidra med tips og hjelp til flere som skal på slike turer👍🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei. Artig tråd. Kor mykje diesel gjekk det med på turen, eller er det noko ein helst ikkje vil tenkja på?

Vi havnet vel på ca 2400 liter. Litt vanskelig å si eksakt, da tankene er lave når vi kom frem. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 6 timer siden:

Har man stor båt tror jeg ikke dieselforbruk har så mye å si.

Det synes jeg er en merkelig tilnærming. Hvis man har stor båt med store motorer, er jo potensialet for dieselforbruk også veldig stort. At man har tatt seg råd til stor båt er vel ikke ensbetydende med at det er mye penger igjen på kontoen.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt bruker jeg å avslutte hetetråder med en liten oppsummering.  Gleden var stor da jeg fikk spørsmål om å hente en båt. Å hvilken båt. Bildene tilsa at dette var noe spesielt 

20220207_074200.jpg.8514526e7236b38df044f619c4708db4.jpg

dette blir gøy, var selfølgelig første tanke. Å som alltid, min gode venn fra oslobygda stiller opp å kjører og ordner med Edbmaskiner.  Da blir det enkelt for en enkel sørlending å finne hjemover til White Lady. Det som var litt gøy,  var at jeg merket på han, at dette hadde han lyst til å være med på. 

Å helt egenhendig klarte han altså da å endre værbildet slik at turen ble utsatt videre fra Arendal,  slik at han kunne hoppe på videre. Hvilken styrke å ha med en slik kar. 🙂

20220213_100144.jpg.4c87a885873fc663922414c7f083f66a.jpg

Alltid opptatt med å sjekke siste oppdatering på værfront og eventuelle nødvendige sidesprang.

20220213_113209.jpg.d8d80bab0dbda185dc9b0923e5a06a50.jpg

Også hviler han, når tiden er inne for det.  Før han igjen spretter opp å er klar for alle eventualiteter.

20220213_115816.jpg.cf54b2027ce63dfbffbc5cb8e1cdc5db.jpg

å som alltid med telefonen i handa, klar for bilde eller diverse oppdateringer. 

vi utfyller hverandre på en måte som gjør at slike turer blir morsomt,  selv om det er utfordrende.  

Den største utfordringen denne gangen var særdeles skiftende vær. Tror ikke jeg har opplevd så mange skifter i været på så kort tid, siden jeg fikk spørsmål om å hente båten, til den ble levert. Å til dem som var redd for både måne og krater, så kom frykten deres virkelig til syne.  Jeg har grublet å spekulert å klødd meg i hodet... fra håp til fortvilelse på bare sekunder. Hva velger man. Go eller no go.. 

Vi var mange som vurderte fredagen som alt for usikker, men det viste seg at vi tok feil. Bilder fra Lista viste flatt hav. Å det ble også rapportert om strøkne forhold videre opp Jæren. Det økte frustrasjon. 

Planlegging av vær og henteturer er ikke lett, å det må gjøres grundig. Ikke legg ut på disse havstrekkene uten god kontroll på vær å føre. 

20220213_141810.jpg.291dc3b2440142093b5628cc97149987.jpg

Men i dette været viste båten seg virkelig frem. Hvilken kraft å styrke.. 3 til 4 meter sidesjø i kvåsefjorden  ristet den enkelt av seg. 

Så utvilsomt et virkelig slagskip av en båt. Tror du har gjort et godt valg @preple

Været videre forbi Lindesnes og Lista var spenningsmoment. Det er tøffe strekninger,  i pålandsvind.  Men denne gangen var forholdene bedre enn ventet, å jeg var nesten skuffet. Min venn hadde lyst å kjenne på vannet utenfor Søndre Katland fyr, å dermed var det fort gjort å strekke ruta til Egersund.  Med morsom nattseilas siste stykket. Edb eksperten trykker et par ganger på plotter og radar, å dermed er det som om båten selv holder seg unna alle farer. Han er god den kaviarelskeren. God mat rakk vi i Egersund, å en lang hyggelig prat med en ikke ukjent kar fra den byen som har drevet med både bensin/diesel og pizza.  

Vi sov brukbart den natten med tanke på hvor langt vi var kommet. Målet var nok Mandal/Båly,  men så ble det strekt til Farsund å vi endte opp i Egersund.  Likavel var det opp et par ganger på natten for å sjekke mulige endringer i værvindu.  

Heldigvis skjedde ikke det og turen opp mot Boknafjorden gikk særdeles greit. Copiloten ble noe trøtt på utsiden av Egersund,  så jeg satt meg godt til rette. Vi skulle gå til Lysbøyen på Jæren rev, og dreie inn mot Tananger. Men såpass morsomt med gode tunge dønninger at jeg bestemte meg for å droppe det, å gå direkte på utsiden av Kvitsøy. Da våknet copilot og var noe lettere forvirret.  Kjente seg ikke igjen,  å jeg fikk meg en god latter, før han mesterlig tok seg inn, når han oppdaget Kvitsøy om styrbord side. 😅

20220214_110810.jpg.92d64b1d261b962d3e0e1aea89f79aeb.jpg

Sletta ligger forholdsvis flat i tungsjø fra Sør. Dermed var det grei fart over der. Men forholdene ved Ryvarden Fyr kan være mer enn tøffe nok når været slår seg vrang. 

For meg er det alltid en glede å se målet for turen nærme seg, så da vi så Sotra broa var det glede ombord. En lang reise,  og mye grubling var i ferd med å komme til en ende. 

20220214_132724.jpg.9ce6df09a43b542ebe0ac4cd128252e8.jpg

Og etter en liten runde med litt babord styrbord forklaring, inklusive den andre Styrbord så fant vi Eier på kaia. Vi fikk også et lydkort møte med familien etter veien, å de spanderte kake på to farende fanter. Særdeles rørende

20220214_173208.jpg.9c249258c4b6ddcaa31cc18172198169.jpg

 

takk for turen, takk for all god hjelp og kommentarer her på Bp. Det betyr mere enn noen aner. 

Takk @preple å lykke til med flott båt. Satser på vi sees til sommeren her sør🌞

Å sist å ikke minst. Takk @sap_2000 du er en virkelig venn. Stødig å klok, å en hukommelse som de fleste både elefanter og gullfisk ville være stolt av😅 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...