Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Er ikke Fairline produsert i England da.... Om så er tilfelle så trenger den ikke CE merking om den er produsert før juni 1998 uansett hvor i verden den tas inn fra.

 

Båter som er produsert innefor EØS området før 16. juni 1998 trenger ikke CE merking uansett hvor de tas inn fra. Det samme gjelder for båter uansett opprinnelsesland som var registrert innefor EØS området ved samme dato

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har nå i ettermiddag snakket med Sjøfartsdirektoratet. En dame som het Tran(mulighet for feil skrivemåte) og var i avdelingen for CE-merking. Det finnes ikke noe omsetningsforbud av båter i privat eie som er innført og fortollet i perioden juni 98 og til 2003 da reglene ble innskjerpet. Det eneste problemet kunne være at ingen vil kjøpe båten din siden den ikke er CE-merket :smash:

De som importerte båt senere får ikke fortolle(betale mva) båten før den er ferdig CE-merket.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg du bør dokumentere. Jeg velger å høre på hva Sjøfartsdirektoratet sier.

Se linken i innlegg 11 ovenfor til någjeldende forskrift, dennes § 6. Der står det:

(1) Produkter som omfattes av § 2 (1) skal tilfredsstille de grunnleggende kravene i § 5, prosedyrene for samsvarsvurdering i § 7 og være CE-merket i henhold til vedlegg 4, ***før produktet kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk***. CE-merket indikerer at produktet er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser.

 

Den tidligere forskriften fra 1994 hadde følgende bestemmelse i § 9:

Fritidsfartøy som oppfyller de grunnleggende krav i § 4 og prosedyrene for samsvarsvurdering i § 5, ***kan omsettes fritt når ***det er påsatt CE-merking i henhold til § 6.

 

Overtredelse er straffbar i begge tilfeller ... :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at der står noe om omsetningsforbud for båter som er fortollet inn før innskjerpingen i 2002/2003

Innskjerpingen gjelder Tollvesenets saksbehandling, ikke forskriftens krav. Forskriften sto uendret fra ikrafttredelsen av og til opphevelsen da någjeldende forskrift trådte i kraft 01.01.05. Altså: Et fritidsfartøy som er innført til Norge fra land utenfor EU/EØS, og som ikke er CE-merket, er det ikke tillatt å bruke. Og heller ikke å omsette.

 

Om noen bryr seg, se det er en helt annen sak!! :yesnod:

 

Rent bortsett fra at manglende CE-merking og samsvar med forskriftens krav, rimeligvis vil være en kjøpsrettslig mangel. Veien blir kort til hevning av kjøpet i så fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sakset fra http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen..._CE_merking.doc :

 

Unntak fra krav til CE-merking ved import:

· Fritidsbåter som beviselig har vært på markedet og tatt i bruk i EØS-området før 16. juni

1998, uavhengig av hvor båten er produsert

 

For båter som ikke er unntatt gjelder:

I tillegg til at det er forbudt å omsette en slik fritidsbåt uten CE-merke, vil båten være beheftet med en kjøpsrettslig mangel. Dette betyr at en uvitende kjøper vil kunne gjøre innsigelser gjeldende overfor den selger som ikke opplyser at båten ikke er CE-merket. Slike innsigelser kan være retting av mangler, eventuelt prisavslag, erstatning og hevning. Videre vil et forsikringsselskap som hovedregel ikke inngå avtale om skadeforsikring dersom båten ikke er CE-merket.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Se linken i innlegg 11 ovenfor til någjeldende forskrift, dennes § 6. Der står det:

(1) Produkter som omfattes av § 2 (1) skal tilfredsstille de grunnleggende kravene i § 5, prosedyrene for samsvarsvurdering i § 7 og være CE-merket i henhold til vedlegg 4, ***før produktet kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk***. CE-merket indikerer at produktet er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser.

Skjønner hva du mener, men båtene som ble importert før tollvesenet innskjerpet kontrollen er allerede gjort tilgjengelig og tatt i bruk :cheers:

 

Trodde at du som er godkjent hekksjøgeneral av Sjøfartsdirektoratet aksepterte deres tolkninger :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Rent bortsett fra at manglende CE-merking og samsvar med forskriftens krav, rimeligvis vil være en kjøpsrettslig mangel. Veien blir kort til hevning av kjøpet i så fall.

Og kansje også av en viss interesse for forsikringsselskapene i forbindelse med et eventuelt regress ved en skade på en båt som ikk er lov å bruke? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener, men båtene som ble importert før tollvesenet innskjerpet kontrollen er allerede gjort tilgjengelig og tatt i bruk

Det blir ikke mindre ulovlig av den grunn. Det kan bli artig å se hva som skjer den dag direktoratet tar fatt i et slikt tilfelle.

 

Trodde at du som er godkjent hekksjøgeneral av Sjøfartsdirektoratet aksepterte deres tolkninger

Det ligger ikke i autorisasjonen noen plikt til blindt og uten hensyn til sunt juridisk skjønn å godta alt direktoratet måtte finne på å uttale.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og kansje også av en viss interesse for forsikringsselskapene i forbindelse med et eventuelt ingress ved en skade på en båt som ikk er lov å bruke?

Det er ikke så sikkert, egentlig. Forsikringsselskapene er nok noe mer forsiktig, får man tro. Antakelig ville de begrense seg til tilfeller hvor konkret mangel på samsvar med CE-kravene er årsak til skaden. Jeg tror ikke de ville avkorte eller kreve regress i noe annet tilfelle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så sikkert, egentlig. Forsikringsselskapene er nok noe mer forsiktig, får man tro. Antakelig ville de begrense seg til tilfeller hvor konkret mangel på samsvar med CE-kravene er årsak til skaden. Jeg tror ikke de ville avkorte eller kreve regress i noe annet tilfelle.

Jeg er enig i den begrensningen - men om det kommer til store ansvarserstatningsutbetalinger, la oss si at båten brenner, og det blir brannskadde personer med varig uførhet som resultat - og båten ikke er ce merket - da tror jeg nok at de drar frem sin juridiske avdeling. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke Fairline produsert i England da.... Om så er tilfelle så trenger den ikke CE merking om den er produsert før juni 1998 uansett hvor i verden den tas inn fra.

 

Båter som er produsert innefor EØS området før 16. juni 1998 trenger ikke CE merking uansett hvor de tas inn fra. Det samme gjelder for båter uansett opprinnelsesland som var registrert innefor EØS området ved samme dato

Jeg har tolket det slik at om båten befant seg utenfor eu 16. juni 98 må den godkjennes før den kommer inn, om dette er avhengig av om den har vert i bruk innenfor eller ikke aner jeg ikke.
Link to post
Share on other sites

Det står ikke slik i forskriften, jeg sendte en mail til sjøfartsdirektoratet for drøye to år siden og spurte om dette i forbindelse med at jeg vurderte å innføre en gammel Princess. Svaret jeg fikk fra en overingeniør som jeg ikke husker navnet på var helt klart. Båter som er laget innenfor EØS området før 16. juni 1998 ikke trengte CE merking ved tilbakeføring til området. Hans eksempel gikk på at jeg kunne fritt ta meg en Askeladden eller Princess uten CE merking tilbake til Norge som ikke var CE merket så lenge den var laget før 16 juni 1998. Dette virker jo på meg logisk, i den grad noe er logisk ved tilbakevirkende kraft av en lov/forskrift.

 

Jeg la ut en kopi av denne mailen i en an nen tråd her for et års tid siden i forbindelse med en lignende diskusjon, kan være jeg fortsatt har mailen liggende.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uhhh.... for et hot tema! Personlig ville jeg ikke kjøpt en båt til en halvmillion som er tatt in uten for EU/EØS etter 16 juni 98 og mangler CE merking :eek:

 

Det står ganske klart på nyregistrering sjemaet også , det står SKAL være CE merket.

 

Nyregistreringsjema kan du se her i PDF format

Link to post
Share on other sites

Uhhh.... for et hot tema! Personlig ville jeg ikke kjøpt en båt til en halvmillion som er tatt in uten for EU/EØS etter 16 juni 98 og mangler CE merking :eek:

 

Det står ganske klart på nyregistrering sjemaet også , det står SKAL være CE merket.

 

Nyregistreringsjema kan du se her i PDF format

Hva da om båten er tatt inn etter 1998 men er registrert da???UTen Dei 2 bokstavene. CE

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hva da om båten er tatt inn etter 1998 men er registrert da???UTen Dei 2 bokstavene. CE

Spiller ingen rolle, reglene i forskriften gjelder likevel. Men som sagt, det er jo langt fra sikkert at noen bryr seg. Før det begynner å røyne på av en eller annen grunn...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her er den mest interessante delen av forskriften, nemlig hvem som slipper unna......

 

 

3. Unntak:

a) fartøy som utelukkende er beregnet på konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket til slik bruk av produsenten,

b) kanoer og kajakker, gondoler og vannsykler,

c) seilbrett,

d) motordrevne brett, vannscootere og andre lignende motordrevne fartøy,

e) originale, ikke-serieproduserte kopier og etterligninger av historiske båter konstruert og utviklet før 1950, som i hovedsak er bygget i de opprinnelige materialer, og som er merket som sådanne av båtbyggeren,

f) forsøksfartøy, så sant de ikke senere blir gjort tilgjengelige for salg på EØS-markedet som fritidsfartøy,

g) fartøy bygget for eget bruk så sant de ikke løpet av fem år fra produksjonsåret blir tilgjengelige for salg på EØS-markedet som fritidsfartøy,

h) fartøy som spesielt er beregnet på å ha mannskap og å transportere personer i kommersiell hensikt, herunder de fartøy som er definert i rådsdirektiv 82/714/EØF av 4. oktober 1982 om fastsettelse av tekniske krav til fartøy på innenlands vannveier uavhengig av antall passasjerer,

i) undervannsfartøy,

j) luftputefartøy,

k) hydrofoilfartøy.

 

Jeg kan få bygget meg en fritidsbåt i Kina, lovlig innføre den til Norge uten CE-godkjenning, bruke den i 5 år og deretter lovlig selge den. Jeg kan bygge meg en båt i garasjen min også. Bruke den og selge den etter 5 år. Helt lovlig.

 

Ikke vet jeg, men når enkeltpersoner kan importere en og en ny båt til eget bruk, uten å bli rammet av reglene, tyder jo på at dette bare er en slags handelshindring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Uhhh.... for et hot tema! Personlig ville jeg ikke kjøpt en båt til en halvmillion som er tatt in uten for EU/EØS etter 16 juni 98 og mangler CE merking :eek:

 

Det står ganske klart på nyregistrering sjemaet også , det står SKAL være CE merket.

 

Nyregistreringsjema kan du se her i PDF format

Under punkt 3 står det "obligatorisk på alle nyproduserte båter fra 16 juni 1996"

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Her er den mest interessante delen av forskriften, nemlig hvem som slipper unna......

3. Unntak:

a) fartøy som utelukkende er beregnet på konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket til slik bruk av produsenten,

b) kanoer og kajakker, gondoler og vannsykler,

c) seilbrett,

d) motordrevne brett, vannscootere og andre lignende motordrevne fartøy,

e) originale, ikke-serieproduserte kopier og etterligninger av historiske båter konstruert og utviklet før 1950, som i hovedsak er bygget i de opprinnelige materialer, og som er merket som sådanne av båtbyggeren,

f) forsøksfartøy, så sant de ikke senere blir gjort tilgjengelige for salg på EØS-markedet som fritidsfartøy,

g) fartøy bygget for eget bruk så sant de ikke løpet av fem år fra produksjonsåret blir tilgjengelige for salg på EØS-markedet som fritidsfartøy,

h) fartøy som spesielt er beregnet på å ha mannskap og å transportere personer i kommersiell hensikt, herunder de fartøy som er definert i rådsdirektiv 82/714/EØF av 4. oktober 1982 om fastsettelse av tekniske krav til fartøy på innenlands vannveier uavhengig av antall passasjerer,

i) undervannsfartøy,

j) luftputefartøy,

k) hydrofoilfartøy.

 

Jeg kan få bygget meg en fritidsbåt i Kina, lovlig innføre den til Norge uten CE-godkjenning, bruke den i 5 år og deretter lovlig selge den. Jeg kan bygge meg en båt i garasjen min også. Bruke den og selge den etter 5 år. Helt lovlig.

 

Ikke vet jeg, men når enkeltpersoner kan importere en og en ny båt til eget bruk, uten å bli rammet av reglene, tyder jo på at dette bare er en slags handelshindring.

 

Lotus

Ja her mangler det vel litt spesifisering, er "bygget for eget bruk" det samme som selvbygg? Som den kverulanten jeg er, så hevder jeg at enhver båt som bygges etter bestilling fra privat / enkeltperson er bygget for eget bruk såfremt den ikke er ment for videresalg.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Antakelig må unntaket for selvbygg forstås å gjelde båt som er bygget i EU/EØS

Selvbygg? Her står da intet spesifikt om selvbygg? Fartøy bygget for eget bruk kan bety selvbygg, men like gjerne fabrikkbygd.

Er båten ferdig bygget utenfor EU/EØS, skal den jo være CE-merket når den tas inn.

Korrekt, men bare dersom fartøyet tas inn av andre enn sluttbrukeren av båten, dvs ikke er bygget for inntakerens eget bruk. Har den som tar inn fartøyet fått bygget dette til eget bruk, sier punkt 3 avsnitt g at man er untatt regelverket.

 

 

fartøy bygget for eget bruk faller utenfor regelverket. Det står det svart på hvitt i reglene.

 

Ikke står det noe om hvem som bygger fartøyet. Heller intet om hvor det bygges. Hvem som helst kan altså bygge hva som helst hvor som helst så fremt det er til eget bruk og dermed komme inn under regelverkets punkt 3 avsnitt g.

 

Det er ikke engang en tolkning fra min side. Det står der svart på hvitt.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvbygg? Her står da intet spesifikt om selvbygg? Fartøy bygget for eget bruk kan bety selvbygg, men like gjerne fabrikkbygd.

 

Korrekt, men bare dersom fartøyet tas inn av andre enn sluttbrukeren av båten, dvs ikke er bygget for inntakerens eget bruk. Har den som tar inn fartøyet fått bygget dette til eget bruk, sier punkt 3 avsnitt g at man er untatt regelverket.

fartøy bygget for eget bruk faller utenfor regelverket. Det står det svart på hvitt i reglene.

 

Ikke står det noe om hvem som bygger fartøyet. Heller intet om hvor det bygges. Hvem som helst kan altså bygge hva som helst hvor som helst så fremt det er til eget bruk og dermed komme inn under regelverkets punkt 3 avsnitt g.

 

Det er ikke engang en tolkning fra min side. Det står der svart på hvitt.

 

Lotus

Der tror jeg du tar feil. En ting er hva det står, noe annet er hva som menes med untaket. NIlsPils har sikkert sjekket dette ifm produksjon av båt i Thailand til eget bruk i Norge.

I jus`ens verden kan det av og til se klart ut når man leser en tekst et sted, men et annet sted står det noe som endrer nettopp det. Stemmer ikke det Worse?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...