Jump to content

Import og CE-merking

Wandalen

Recommended Posts

Betviler at tollvesenet har underkjent en godkjent CE sertifiser får båt , det kan vere att det er godkjenningen som er underkjent.

Det kan gjøres hvis det er feil eller jukset med dokumentasjonen i samsvarserklæringen som CE godkjenneren brukte.

Noen produsenter sørger for att nødvendig dokumentasjon til samsvarserklæringen ikke skal vere tillgjengelig så når en båt parralellimporteres og får CE godkjenning vet hovedimportøren att det er jukset med dokumentasjonen og kan ha tippset tollvesenet om det.

Dokumentasjonen til samsarserklæringen klarer bare de som holder på med slikt som FX CE Cesilie og dave@americansportsboats.com

Tok hjemm en 20" Seadoo for 14 dg siden med CE og fortolling , Brukte "Sefo" til roro frakt , ble litt lurt av en ulovlig Uship leverandør

http://forums.uship.com/Forum8-1.aspx elles gikk alt bra utenom en feilnavigering på Oslo luffthavn der jeg skulle plukke opp noen. l

Det er par år siden jeg jobbet med samme problematikk. Vil bare gi deg råd om å følge med på salgsobjekter også i Europa. Det er flere objekter i Middelhavsområdet som kan være interessante. Dermed slipper du CE-problematikken. Det er flere firmaer i Sverige (husker ikke navn på dem) som gjør jobben fra A til Å. Lykke til. Kommer til å følge med i tråden for å se hvordan arbeidet går.

Interessant tanke å importere fra Europa. Man blir lett fiksert på den billige dollaren :crazy:.

Er det noen her inne som har gjennomført noe slikt og kan si kort hvordan det gikk? Hvor leter dere for eksempel og hva ble totalsummen?

• 9 måneder senere...

Har selv akkurat kjøpt en båt(30fot) uten CE godkjenning(importert fra USA). Så det kommer litt utgifter for å få den ferdig har jeg funnet ut.

Den lokale skipstekniske konsulenten som skal hjelpe til med godkjenningen tar 15000 for å lage all dokumentasjon, og den norske brukermanualen som kreves.

Og han nevner at IMCI tar ca 20-25000 for selve godkjenningen som må utføres før CE skiltet kan settes på båten.

I tillegg kommer utgifter til deler som kreves for å klare CE kravet.

Så i dag kan det se ut som at en kommer ikke under 40000 for en komplett CE godkjenning. Nærmere 50000 er muligens mer realistisk?

Noen som kan bekrefte dette? Så jeg vet at jeg ikke betaler overpris for noe som kan utføres andre steder? Ser flere nevner bla at IMCI bare tok 8000 for noen år siden?

En annen ting jeg også lurer på:

Ser flere nevner at siste toll innbetaling ikke blir gjort før CE merkingen er i orden. Båten min er tollet inn til landet, og levert ut til han som importerte den.

Og han mente bestemt ved salg at all toll er betalt. Var litt skeptisk til dette, så fikk det klart frem i kjøpskontrakten at all toll skal være betalt. Og at det ikke tilkommer kjøper noen ekstra utgifter i forbindelse med toll.

Så da regner jeg med at det går at all toll er ferdig betalt før CE merkingen er ferdig?

I mitt tilfelle er båten importert uten motorer, og derfor kan den ikke CE merkes før disse er monter inn. Det er kanskje en av grunnene til at all toll kan være betalt på selve båten?

Jara Wynja

.....I tillegg kommer utgifter til deler som kreves for å klare CE kravet....
Hvilke deler dreier det seg om? Jeg synes det ville være greit om noen kunne opplyse om nødvendige deler som må byttes for å få CE-godkjent USA importert båt. Dette er sikkert noe avhengig av båttype og produksjonsår, men det kan være interessant å se om det er noen generelle deler som må byttes.
Hvilke deler dreier det seg om? Jeg synes det ville være greit om noen kunne opplyse om nødvendige deler som må byttes for å få CE-godkjent USA importert båt. Dette er sikkert noe avhengig av båttype og produksjonsår, men det kan være interessant å se om det er noen generelle deler som må byttes.

Når jeg importerte min 2003 modell i 2004, så var det ikke snakk om mange delene.

Det måtte påsees at det var doblet med slangeklemmer på skroggjennomføringer under vannlinjen (det var det på min).

Dette var det jeg måtte montere:

Automatisk brannslukningsapparat i motorrom

Manuell lensepumpe

Manuell kran til å stenge drivstofftilførsel (kran ble montert på slange).

Tok så bilder av dette i tillegg til koblingskjema for ombygging av landstrøm fra 110v til 220v og sendte til de som ordnet med CE merkingen.

Det har vel kommet noen nye regler sien 2004, men det går vel mer på CO (trur eg)

/per

Jeg betalte 1000 euro til imci for 3 år siden.

Toll betalest etter at båten er godkjent, man kan ikke fortolle en båt som ikke er godkjent. Man måtte for 3 år siden stille sikkerhet (pant) for den beregnede momsen, noe som er fullstendig unødvendig i mine øyne. Men man må jo bare føye seg skal man bli ferdig...

Denne er vel øket til 2000 euro mener eg å huske.

Manuel lensepumpe skal vel klare min 0,3 liter pr slag er vel kravet. Det som er vanskelig i en ce merking er vel utarbeiding av el koblingskjema ombord. Om en ikke har det for hånden da.

Krengningstest kunne gjøres selv før hvertfall. Men dafår du bare kat.c båt. Skal du ha kat b båt eller bedre er det andre krav. IMCI er siste instans som godkjenner utarbeidelsen av Norsk bruksanvisning og el skjema + dokumentert at alle deler brukt i innstalasjonen er CE merket. Drivstoffslanger er merket med godkjent standard for gitt drivstoff.

Jeg brukte masse bilder for dok. der det tydelig var synbart produksjons nr og standarder feks slanger som var brukt. Doble sl,klemmer på drivstoff og stenge kraner.

Min høgde fra sjø til luft inntak og skrog gjennomføringer vede maks krengning.

Der skal stå ein masse på forumet ang dette.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det som virkelig er rart er at en båt med Hin nummer 000000001 solgt i usa er ikke godkjent mens båt med hin nummer 000000002 solgt i tyskland er godkjent. Bare pga noen teite regler som doble slangeklemmer osv.

Er med på pålegg om utbedring eller fosterkning av av diverse komponenter men hvorfor skal det koste titusenvis av kroner.

Eg personlig fekk problemer med å få godkjent plast gjennomføring for lense pumper. Eg måtte bytte alle til metall. Dvs at alle nye båter solgt i EU burde ha det samme. Eg fekk da godkjent til slutt.

Fjord 27 AC TMD40

Bare pga noen teite regler som doble slangeklemmer osv.

Er ikke enig med deg i doble slanger er teit... for meg er dette et viktig sikkerhetsmoment...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel . Det er vel sikkert masse fleir ulykker og ting som skjer med båter med ein klemme pr punkt da. Siden det har vert slik i uminnelige tider. Men Hva da med stengeventil for drivstoff som SKAL monterest på tanken nærmest mulig. Brenner det kan di glemme å stikke nasa nedi der på mange båter. Lekasje sier sikkert noen da.. Jo jo men ingenting lekker oppover. For dem med høgt sittende tank kan jo det være en ide da.

Mener vel egentlig ikke at reglene er teit i den forstand men kostnaden og vanskelig gjøring av utbedringer er teit uansett.

Fjord 27 AC TMD40

Jan E. båten din er garantert tatt inn på vedlegg tre, og da er tollen betalt. Den skal innbetales innen tre dager etter at båten er tatt hjem. Det du må være obs på ved ce godkjenning er at du setter i motorer som kan godkjennes. IMCi godkjenner kun nye motorer. Andre fremskaffer avgassdokumentasjon for motorer tilbake til ca 2003. IMCI er desidert dyrest å bruke. Har brukt www.MandalMarine.no som har konsulenter som ordner dette for ca. 35.000,-

Nå har vel ikke dette noe med Norge å gjøre da, men derimot EU direktiver. Som vi i henhold til EØS avtalen er forpliktet til å følge, enten vi vil eller ei...

Sant nok. Men vårt kjære Sjøfartsdirektorat gjør ikke ting enklere ved å tolke CE direktivet strengere enn EU gjør selv ved ikke å anerkjenne RSG sine retningslinjer.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

• 1 måned senere...
Snakket med Hjelmeland i går. Og han sa at prisene som står i dette dokumentet fortsatt gjelder (ca). Så prisen blir rundt 3000 euro.

Så da er en nok ikke langt unna 50.000 før skiltet står på båten for en 30foter :eek:

Skiftet fra IMCI til HPI (Cecilie Neve) pga prisen. Prisen er nå 3700 euro. Selv om det var ingått avtale om 2000 for jobben og euroen var opp i 10 kr. :cryin: Sitter med papirene i fanget nå og fornøyd for at Cecilie spart meg for 1700 Euro :cheers_wine:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...