Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Selv fikk jeg nylig toppet tankene mine, 750 liter til 9.90 literen nylig...

Dette var en " privat " fylling...

Men prisene på båtdiesel ligger nå fra 12 kr til 15 kr selv her på vestlandet.. 

Selv går vi mye på sakte fart, 7 til 8 knop, og kommer nok til å fortsette med det...

Fortsetter disse helt ville prisene, vil det vel påvirke båtbruken for sesongen 2022...

Link to post
Share on other sites

En båtvenn rapporterte igår at han måtte ut med SEK 25,- for diesel i Kungshamn/Smögen. Jeg er glad jeg har store tanker i Trudelutt som rekker Son - Göteborg tur/retur uten etterfylling. Det positive med prisene i Sverige er et svenske kroner er blitt billigere nå, NOK91 for SEK100.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok ikke påvirke båtbruken så veldig mye da denne er mer påvirket av vær og vind. Men at man er noe mer oppmerksom på hva kostnadene er på pumpa ved fylling er det vel liten tvil om.

 

Jeg har en enmotors båt med helt spiselig forbruk (l/nm). Ligger nå på bare 40-45% forbruk ift. utseilt distanse ift. forrige båt jeg hadde og ser fortsatt oppsiden i dette. Og det blir dessuten brukt mer og mer sakte fart av komforthensyn da det er flott å kjøre rundt i 6-7 knop.

 

Undres kanskje litt mer rundt hva som kommer til å skje i storbåtmarkedet. Hvor vanskelig vil det være å få solgt en litt større tomotorsbåt med forbruk 4,5-6 liter/nm på marsj i tida framover?

Link to post
Share on other sites

Seiler 95 % av tida og de resterende 5 % bruker motoren knapt 0,2 l per NM, så båtbruken blir ikke påvirket uansett hvor dyre drivstoffprisene blir. Men vil tro seilbåter vil bli mer populært fremover, og med tanke på hvor lite nye seilbåter det er solgt de siste 5-6 årene så tror jeg det vil påvirke prisene på seilbåt i positivt retning. 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bare 4-5 l/t. Likevel teller dieselprisen på budsjettet mitt. Når strømprisen også gjør et såpass sort innhugg i budsjettet, blir det neppe noen langturer med båten i år. Jeg må spare der jeg kan. Men det er er mye fint med båt både  i og i nærheten av hjemmemarinaen også . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Snedig at det bare er dem med småmotorer og seil som kommenterer. De andre holder vel på med annonser på Finn. Har ei gjestekai 4 NM mil unna så det går greit. Det værste er jo at ankerdram med russisk vodka utgår. Jo da, fælt å bo i Norge om dagen..... 

Link to post
Share on other sites

Det kommer ikke til å påvirke noe som helst.. hverken bilkjøring, MC eller båt!  Har ingen kjøretøyer som er marginalt økonomisk å drifte. bensinpris på 20-30kr er jeg villig til å betale for hobby og rekreasjon.   Dessuten har vi dyr bensin fra før i Trøndelag/møre.  Blir ikke så stor forskjell når man fyller bare 100-150l i gangen

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke til å bety så mye med den båten jeg har nå, men merker at jeg blir litt mer betenkt når det gjelder å oppgradere til større båt.

Hvis jeg antar at en større båt bruker dobbelt så mye, i tillegg til dobling av dieselprisen, betyr det at et ferieforbruk på f.eks 15000 øker til 60000 kr.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Når grensen på 20/ 25 kr/l passeres for diesel og bensin på sjøen tror jeg endel vil føle på det og endre adferd.

 

Spes de med eldre 40 fot+ og 5-7 l/nm med diesler, men det har også blitt solgt mye, større outboard båter de senere årene med 1 eller 2 x 300 bensin.  Når man brenner  2-3.000,- i timen så blir det ikke så gøy å kjøre rundt på måfå lenger.

 

Hvordan dette vil slå seg ut på bruktmarkedet vil tiden vise, men jeg tenker umiddelbart at større, eldre tungdrevne saker med 2 tørste beist i kjelleren vil merke det først.

 

Man kan jo si at fuelprisen bare er relativ liten del at det totale kostnaden med båtlivet. Så har vi økte strømpriser, ettervirkninger fra covid samt flere rentehevinger på horisonten.

Mange bekker små blir mye til sammen. Og for mange har båtlivet vært mer enn dyrt nok fra før.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ca 1000 liter bensin i året. 

Når nå bensinprisen har passert 20 kr, så har det vert en prisstigning på ca 4 kroner. Med andre ord en økning på 4000kr/år. 

Når jeg inkluderer alt i mitt båthold så er det 50-100 tusen/år. Da inkluderer jeg kapitalkost, verdifall, vedlikehold, båtplass, opplag og annet. Med andre ord så er økningen i bensinpris en ganske liten økning i årlig båtbudsjett. 

Til sammenligning så utgjør renteøkning, vi har hatt på 0.5%, en større årlig kostnad. 

Tror det går bra. 

Båten er en 25fot DC, 300 utenbordsmotor. 

 

 

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer til å fylle som før, når prisen er bra i Son. Regner med forbruket blir som i fjor, 2500-3000 liter. Det er som Sap skriver, det er ikke dieselprisen alene som velter lasset for de fleste. Det lå jo på 11-13 kroner i fjor mener jeg her i Son,om det nå da koster 14,48 så er det ikke helt ille enda. Passerer det 25-30kr så merker man jo godt forskjell og det vil faktisk utgjøre en forskjell for de fleste uten seil. Det er fortsatt mye annet som prioriteres bort før evt båt når man knytter det opp mot alle helgene man nyter på sjøen med samboer og barn.

Forskjellen fortsatt ganske liten som Sørlandet2 også påpeker totaltsett. 

Link to post
Share on other sites

Har bensin V8 så det vil nok merkes litt, men som de fleste her er enige om er drivstoffprisen en liten del av totalregnskapet. I tillegg betaler man jo kun drivstoff når en får brukt båten, mange andre kostnader må betales selv om båten ligger ubrukt. Mulig jeg noen ganger kommer å velge et nærmere mål for turen en jeg ellers ville gjort, men det betyr jo bare at politikken virker. 

Link to post
Share on other sites

Min bruk er 95% nyttetransport, så der er det ikke noe å kutte i. Så jeg kommer til å fylle som før. Men det er mulig at jeg kommer til å se en annen vei når jeg fyller. Så jeg slipper å se talllene....:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fordel med stor tank, og dårlig hukommelse. Jeg husker jo ikke når jeg fyllte sist, neste gang jeg fyller:giggle:. Også har jeg en spak jeg kan skyve både frem og tilbake, som velger total rekkevidde pr tanking mellom ca 300 og 1200 nm. Klart det merkes med prisen, men man kan tilpasse endel.

Link to post
Share on other sites

Tja... brukte ca 4000liter ifjor, med 16kr litern, blir det en økning på 16000kr i året i differanse fra fjoråret, ikke krise akkurat, men svir litt mer ved hver fylling. 

Tipper jeg kan begrense forbruket endel ved litt mer planlagt kjøring, så differanse ikke blir like stor. 

Hvis jeg kun har råd til å pusle rundt i 7knop, selger jeg båten.

Tipper vi vil se prisnedgang på båter som har tilsvarende forbruk som min, men de har også hatt kraftig pris oppgang siste to år, så blir spennende å se hvor de lander.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...