Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Billa skrev for 5 timer siden:

Kokser vel turboen i år!! Kanskje ikke lurt :nonod:

 

Ja, nettopp det er ofte problemet...

Noen knep der for å slippe dette problemet...??

Mange tusler rundt på sakte, og brenner til med full guffe i 2 til 3 min før de går til havn...er det godt nok ??

En annen jeg kjenner fortalte meg at det er en god ide å ta vekk slangen fra oljedampen, som går inn til luftinntaket...pga dette griser bare til turbo.. er dette en god ide..??

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel eksos siden som kokser, så det hjelper lite å ta bort oljedamp på innsugsiden, vil jeg tro. Bør få en time på høy last innimellom uansett vel. Brenne til siste minutter før havn, gjør ikke jeg hvertfall. Bruker gjerne de siste fem minuttene til å kjøre ned litt og litt jeg da🤔

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Det er vel eksos siden som kokser, så det hjelper lite å ta bort oljedamp på innsugsiden, vil jeg tro. Bør få en time på høy last innimellom uansett vel. Brenne til siste minutter før havn, gjør ikke jeg hvertfall. Bruker gjerne de siste fem minuttene til å kjøre ned litt og litt jeg da🤔

 

Teorien er vel at denne oljedampen fra smøroljen blir brent, og kokser langt mer en ren diesel gjør...mulig det ikke er slik..??

 

Nei ikke full guffe inn til kai for fortøyning, men en liten halvtime før havn..:wink:

Link to post
Share on other sites

Økte lånekostnader,dyrere mat,økte avgifter,økte forsikringspremier,økt drivstoff og fantasipris på strøm. Måtehold på lønnsøking og minst mulig til pensjonister.

Resultatet er at vanlige folk MÅ stramme inn. Jeg har vurdert større båt,men det har jeg skrinlagt.  Håper å kunne bruke båt som tidligere.

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 1 minutt siden:

Får fiske mer da for å dekke inn. 
 

og spise mer fisk hjemme.

 

og selge mer fisk.

 

fisk

Oslofjorden forbud mot torskefiske. Butikkpris for torsk ca 200 kr per kilo. Bunnfisk full av gift.

Vi må nok spise mer potet i framtida. Kanskje begynne å foredle poteten,moro det også

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 5 minutter siden:

Oslofjorden forbud mot torskefiske. Butikkpris for torsk ca 200 kr per kilo. Bunnfisk full av gift.

Vi må nok spise mer potet i framtida. Kanskje begynne å foredle poteten,moro det også

Redigerer min del av innlegget. Selge mer fisk = 

 

kjøre til oslo med fisk på is, og selg fisken dyrt. 
 

neida, er ikke så gøy å kjøre bil. Ikke får jeg lov å selge der heller sikkert, uten båten. Spøk til side, det bryr meg lite. Lønningene har jo steget også så ser ikke helt problemet med at dieselen blir dyrere også.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev for 1 time siden:

Økte lånekostnader,dyrere mat,økte avgifter,økte forsikringspremier,økt drivstoff og fantasipris på strøm. Måtehold på lønnsøking og minst mulig til pensjonister.

Resultatet er at vanlige folk MÅ stramme inn....

 

Jeg er nok også en av de som vil tenke meg en ekstra gang om før helgens/langhelgen/båtkontorets destinasjon velges i året som kommer. En vanlig lønnsmottaker med hus merker det som har skjedd siden november med strømmen på pungen. Om vi runder 20-lappen for dieselen på vannet også, er jo det eneste våpenet å kjøre mindre. Samt å kjøre saktere, så klart.

Men... det er ikke dette man mister nattesøvnen til for tiden... svært lite problem i den store sammenhengen :nonod:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper at jeg i år rekker å bruke båten så mye at drivstoffkostnadene blir et problem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke båten som før, men kanskje trekke av på gassen litt mer enn jeg pleier. Har et forbruk på mellom 3000 - 4000 liter i året, alt etter om ferien legges i Sogn og Fjordane eller i nærområdet og Ryfylke. Bruker båten hele året, og ferien er alltid med båt. Men kommer nok til å måtte øke budsjettet med 15 000,- på drivstoffsiden i år. Fortsatt billigere med et års båtbruk, enn om vi skulle hatt 3 uker ferie på hotell/leid bolig. Båtlivet kan ikke måles i penger, men ja, begynner å koste litt. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Dårlig trøst for oss pensjonister. Mange av oss sliter nå . . .

Nei totalt sett er det en forferdelig tid mtp strømmen og det hele, skjønner den! Vet ikke hva pensjonen har steget med i forhold til lønninger og inflasjon. Men jeg så at dieselpriser steg 30% på 10 år, og lønn 36% på samme periode. Sjekket ikke pensjonen, men vil tro det ligger statistikk på det også på ssb.no. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det kommer til å påvirke mitt kjøremønster eller ferievaner. Det er grenser for hvor sakte vi kan gå, og det er fremdeles mange plasser vi ikke har sett. Jeg fikk fylt opp de nye tankene mine for et par dater siden, men vet ikke literprisen enda. Ble bestilt av båtverkstedet, og jeg får regning i posten. 

Link to post
Share on other sites

Er fortsatt fersk båteier selv om jeg fikk en smakebit av bensinprisen i fjor høst. Tror nok jeg blir litt mer bevist på bensinforbruket nå om prisene ligger an til å øke med nesten 20%. Tror alike vel ikke at bensinprisen vil begrense bruken av båten i tid, men kanskje i hastighet på lengre strekk. Bli vel å på se på L/NM på transport strekker. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 21 minutter siden:

Nei totalt sett er det en forferdelig tid mtp strømmen og det hele, skjønner den!

 

" det hele" begynner å bli ganske mye, og mer er tydeligvis på trappene. Jeg husker godt fra regjeringen Gerhardsen at man skulle skatte etter evne. Nå er avgifter den nye skatten, og den treffer hardest nettop dem som har dårligst råd og minst evne. Politikerne innser ikke at det nettop er vanlige folk som sliter mest under avgifståket. Veiprising med GPS-overvåking ser ut til å bli det neste . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev for 1 time siden:

Om du har råd til båt til 10 millioner så gjelder følgende regler:

 

1. Du har råd til å tanke opp for 20.000 i slengen

2. Du kjenner gjerne noen som har anleggsdiesel på tank / bil / firmarabatt og slipper unna med 10.000

En god dose forutinntatthet og fordommer der altså.

Så en som har dyr båt har altså ingen grunn til å klage på at drivstoffprisen øker med 70%?

At man også automatisk snusker med skatten ved å unndra beskatning på diesel er også noe alle med stor båt gjør?

Merkelig holdning 😳

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 2 minutter siden:

En god dose forutinntatthet og fordommer der altså.

 

Jeg trok det ikke på alvor, men heller som ren satire . .

Jeg har også selv sett folk som tanker diesel fra henger med firmalogo.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...