Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

NilsPils skrev 2 minutter siden:

 

Jeg trok det ikke på alvor, men heller som ren satire . .

Jeg har også selv sett folk som tanker diesel fra henger med firmalogo.

 

Mulig det var satire, men det er ikke lett å formidle skriftlig. Det er garantert folk som tusker til seg diesel som blir registret på firma, men det er ingen som vet omfanget av dette. Selvom man tanker fra henger lånt fra jobben, er det ikke gitt at ikke dieselen er kjøpt på

vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker jo båten - normalt - veldig mye, men har ikke kommet i gang i år ennå. Det har dog ingenting med dieselpriser å gjøre, jeg har ikke tenkt å la det begrense båtlivet mitt på noen som helst måte.

 

Nå er min 130 hesters Nogva ikke den mest tørste heller, og jeg ligger jo stort sett og tøffer i littegrann mer enn snekkefart, rund 7-8 knop er vel favorittfarten, selv om jeg kommer opp i det dobbelte.

 

Jeg brukte litt over 22.000 på diesel i fjor, så om det øker til over 30.000 i år, så sover jeg fortsatt godt om natten! Båtlivet gir meg så mye ubeskrivelig glede at det er det verdt uansett. Men kommer dieselprisen opp mot 30 kroner kommer det til å svi uansett.

 

Tenke seg til at jeg i 2013-2014 fylte diesel for under 8 kroner literen! Den tiden kommer nok aldri tilbake!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Escaro skrev 52 minutter siden:

Som nåværende regjering har sagt så er det ''vanlige folk sin tur nå'', men de eller vi må ha misforstått. jeg trodde at vi da skulle få det litt bedre og ikke flere avgifter og høyere levekostnader. Men ,men......

 

Enkelte av innleggene i denne tråden ser ikke akkurat ut som at de har kommet fra "vanlige folk".

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Escaro skrev 12 minutter siden:

Som nåværende regjering har sagt så er det ''vanlige folk sin tur nå'', men de eller vi må ha misforstått. jeg trodde at vi da skulle få det litt bedre og ikke flere avgifter

Siden tråden handler om drivstoffpriser vil jeg minne om att den forrige regjeringen hadde planer om enda høyere drivstoffavgifter.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 45 minutter siden:

Med fare for at denne tråden utvikler seg til et sånn hjernedødt kommentarfelt som man finner i dagspressen etc., burde vi kanskje spare oss for politikken?

 

Enig...👍

 

Må si det overrasker at så få lar det få innvirkning på sitt bruksmønster...

Hva om det stiger til 25 - 30 kr literen...🤔🤔🤔

Link to post
Share on other sites

Det med bruksmønster er jo viktig, pluss å se den ekstra utgiften i forhold til andre nødvendige/unødvendige utgifter. Med mitt årsforbruk på ca.400 liter og en prisstigning  på la meg si 5 kroner, kan jeg enkelt kompensere dette med vel en sigarett mindre pr. dag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 17 minutter siden:

kan jeg enkelt kompensere dette med vel en sigarett mindre pr. dag!

Det kan ikke jeg.

Da er du heldig som røyker . . . :rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke mye til før folk endrer "bruksmønster"  

Når det blir satt fokus på at det er mye dyrere vil mange endre bruken ikke fordi de ikke har penger til drivstoff, men det vil bli en snakkis. Store endringer over kort tid gjør så med folk.

Min første tanke var at da blir det ikke noe langtur i år selv om diesel ikke er den største utgiften for "Knude"

 

Her vi oppholder oss nå er diesel prisen enorme i forhold til hjemme. (Syd Thailand )

En normal dagslønn gir deg ca 10-12 liter diesel. 33Thb pr. Liter. Eller for å sammenligne med en pakke sigaretter @Lars H.  2 liter diesel.

Nå er det jo ingen som kjøret båt her uten å ha et oppdrag eller for å fiske. Det er er det bare vi som gjør....:worry:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 24 minutter siden:

Det kan ikke jeg.

Da er du heldig som røyker . . . :rolleyes:

 

Jeg kunne også spart dette inn ved å nøye meg med 4 - 5 halvlitere pils i helgene i stedet for en six-pack.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 50 minutter siden:

Tenker å sette opp en skvett sats og varme opp med en kopling mot varmtvannstank med kjøling via kjøleskap og da er jo ankerdrammen klar ved tapping fra armaturer. Sikkert noen her som har en sprengskisse for noe sånt "lurium".... 

 

Den ideèn der likte jeg :) 

 

jeg har kjøpt meg en "ny" ferdig kogg med en Marna 8-12, som bruker ca 2-3liter i timen på full fart, så kan ikke akuratt si at diesel prisene vil påvirke bruken min 

 

Edit: diesel prisene faktisk, det er vel en bensinmotor jeg har kjøpt meg? 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nok ingen forskjell. Bruker max. 1000 liter uansett. Men vanligvis rundt 500 liter.

Jeg hverken røker eller drikker :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gikk fra båt med 2 til båt med 1 maskin og halverer forbruk (håper jeg), men første fylling for året med 16,51 pr.l for diesel gjør jo at jeg lurer på om det var seilbåt jeg skulle hatt meg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 8 timer siden:

Gikk fra båt med 2 til båt med 1 maskin og halverer forbruk (håper jeg), men første fylling for året med 16,51 pr.l for diesel gjør jo at jeg lurer på om det var seilbåt jeg skulle hatt meg...

Liten avsporing, men med en motor så halverer man da ikke forbruket, hvis ikke båten er mye mindre da og helt annen konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Bruker ca 1000 l diesel i året så en dobling av dieselbudsjettet er mulig.

Problemet er at det i tillegg er mye mer som blir mye dyrere.

Eiendomsskatten doblet seg over natta her i Fredrikstad

Strømprisen går i taket

Renta stiger

Og med to av verdens største kornprodusenter i krig kommer matvarer og mye annet også til å bli dyrere.

 

Utfordrende for en vanlig lønnsmottager

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 7 minutter siden:

Utfordrende for en vanlig lønnsmottager

 

Og ikke minst for en vanlig pensjonist . . .

Energiprisen ligger inne i det aller meste av varer og tjenester. Og når en er avhengig av å kjøre langt med bil til båtplassen blir det nødvendig å bruke båten med forsiktig omtanke . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...