Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

En kan alltid mimre tilbake. I mine første år med bil (60-tallet) brukte den litt under literen på milen, og bensinen kostet litt over en krone. Da var det greit å vite hvor langt en hadde råd til å kjøre: 1 krone pr. mil! Et raskt blikk i loggen for båten viser en literpris på dieselen på 2 kroner i 1988.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her et avisoppslag fra 1972, hva tjener en "oljearbeider" nå mon tro?

 

 

streiken_liten.jpg.3b24f763e626d5e453aa5a490892fbec.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg og fruen har aldri hatt det så godt som nå økonomisk. Vi er begge pensjonister, god trygd, gjeldfri og penger på bok. Men det må da være lov å reagere på drivstoffprisene som staten "håver inn" penger på? Idag kom forresten strømregningen for februar, kr.2660.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mente absolutt ikke at det er noe galt i å mimre litt eller reagere @Lars H..  Vi må ha med historien også for å se fremover.

 

Men i forhold til endret båtbruk, hva med båttypene som selges.

Synes det har vært en jevn økning i motorstørrelse og fartspotensiale. Vi produsentene endre fokus mot mindre forbruk og lavere fart?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Her lokalt vart det idag noe hensides forskjell på marine diesel.

Ene plassen skulle ha 16.99kr

Andre plassen skulle ha 13,40kr

Den dyreste plassen er også plassen som er raskest til å sette opp prisen, sjøl om de har største tanker.

De har økt prisen 3 ganer siden jeg sjekket første gang for under to uker siden. Å ikke selger de så mye, at de har måtte fylle opp så ofte.

Men nå er båten full, å det står litt ekstra i dunker til det er plass. Får så håpe ting roer seg litt til sommeren.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Her et avisoppslag fra 1972, hva tjener en "oljearbeider" nå mon tro?

 

 

Hva de tjener i dag, vet jeg ikke. Men i 2012 nådde mine kolleger greit 1 mill/år med litt overtid. Samme år tjente vel jeg 2,4 mill med blanding offshore/kontor/hjemmekontor. Logget godt 2000-og-et-eller-annet timer. De har det trolig fremdeles økonomisk godt de som jobber offshore i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 29 minutter siden:

 

Hva de tjener i dag, vet jeg ikke. Men i 2012 nådde mine kolleger greit 1 mill/år med litt overtid. Samme år tjente vel jeg 2,4 mill med blanding offshore/kontor/hjemmekontor. Logget godt 2000-og-et-eller-annet timer. De har det trolig fremdeles økonomisk godt de som jobber offshore i Norge.

Oljearbeider er så mangt, de som er ansatt i opratør selskaper tjener relativt gode penger, selv om de har sakket noe akturut forhold til industri på land siste årene. Jobber man i ISO fag, maling, stilas, mekanisk innleie osv, er ikke lønningene stort mer en tilsvarende på land.

Link to post
Share on other sites

Det ble da voldsomt med personlige betroelser her inne. Tror ikke det er så mange som vil bruke tid på å høre hva den enkelte har i gjeld eller hva inntekten er. Hvermannsen får selv avgjøre hvor mye penger de vil bruke på årets båtferie. Verre å regulere utgifter på strøm som monner. Greit å vær trønder med "ulovlige" vindparker om dagen ihvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 6 minutter siden:

Det ble da voldsomt med personlige betroelser her inne. Tror ikke det er så mange som vil bruke tid på å høre hva den enkelte har i gjeld eller hva inntekten er. Hvermannsen får selv avgjøre hvor mye penger de vil bruke på årets båtferie. Verre å regulere utgifter på strøm som monner. Greit å vær trønder med "ulovlige" vindparker om dagen ihvertfall. 

 

Siden årtusenskiftet har jeg vel tjent rundt 3-4 millioner tilsammen :giggle: Men båtlivet må man jo få med seg uansett :saint:

Gjelden skal forbli hemmelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå svarte jeg bare på spørsmål. De jeg refererte til var sveisere, mekanikere, operatører etc. i fast rotasjon. Jeg var ikke ansatt hos operatørselskap eller var i fast rotasjon.

 

Ikke noe voldsomme betroelser, åpen informasjon tilgjengelig for de som gidder å søke. Nå er jeg pensjonist.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

, hva med båttypene som selges.

Synes det har vært en jevn økning i motorstørrelse og fartspotensiale. Vi produsentene endre fokus mot mindre forbruk og lavere fart?

 


Tvinger seg nok frem. Overrasket meg at det ikke har blitt et større segment. Det et enten snekke fra 80 tallet eller planende båt (litt spissformulert). Skulle gjerne hatt en motorbåt 32-35fot med moderne layout som gikk effektivt i 8-9 knop.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Fant en sammenligning på dinside fra august 2019.

Bensin kostet i 1969 1,27 og skulle kostet 24 kroner for å være like dyr.

 

Betyr vel at prisen fortsatt egentlig er lavere?

Drivstoffpriser er stort sett politisk bestemt og akkurat nå har norske politikere bestemt at drivstoff skal koste omtrent det samme som i 1969.

SSB har historiske priser på drivstoff langt tilbake i tid. Det kan plottes korrigert mot konsumprisindeks eller lønnsindeks.

 

Her kan dere finne priser i ulike land, og ulike myndigheter har ulike prioriteringer. På dette området har de stor handlefrihet, og i demokratiske land strømmer velgerne likevel til.🤔

 

https://no.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 1 time siden:

Tvinger seg nok frem. Overrasket meg at det ikke har blitt et større segment. Det et enten snekke fra 80 tallet eller planende båt (litt spissformulert). Skulle gjerne hatt en motorbåt 32-35fot med moderne layout som gikk effektivt i 8-9 knop


Mener det er moderne båter i dag som dekker dette brukbart. Har selv Viksund 35 med 560hk common rail, denne går fint på 1l pr.nautiske i 8 knop, har begrenset med siderulling og går snore beint, har ingen planingsterskel oppover. I tillegg har du muligheten til å gi på når det trengs.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 56 minutter siden:

Noen som har sjekket båtdiesel prisene i dag..?

Jeg har fått høre om priser opp i 19 kr literen i dag...vet ikke om det stemmer...

Som jeg skrev lengre oppe. 16,99 ene plassen her, å 13,40 andre plassen her. De med 13,40 er nok snart tomme, å da blir prisen nok 17++ når de får fylt opp tanken igjen.

 

Dette i Egersund

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 1 time siden:

Kanskje dette setter fart på elektrifisering av fritidsbåter?

Tar nok tid dette, er jo lite lade infrastruktur på plass for båter

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 3 timer siden:

Hulda er jo på en måte menneskeliggjort her inne på forumet men tviler på at jeg klarer å finne ut av "hennes" økonomiske anliggender, he, he

 

Ha, ha, Hulda er blakk :-) Det er ikke en hemmelighet.

 

Fylte bildiesel nå i kveld til kr. 20,16/liter. I morgen skal jeg ned å fylle et par jerrykanner båtdiesel.

Link to post
Share on other sites

torbi skrev 1 time siden:

Husker da eg var ungdom, fylte eg 10 l bensin til 48 kr , tror det var i 86, mulig eg husker feil.:smiley:

Husker når jeg fikk første bil hjeme i DK i 87. Da var det hvem som hadde 20kr til kveldens bensin fylling, å hvem som hadde de andre 20kr til 2 Faxe Kondi å 2 Sneakers hehe. Var sku tider det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...