Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Den prisen har de hatt en god stund nå.

 

På veien hjem fra Aktiv Marin for å handle inn bunnstoff, ble det en tur innom nærmeste Esso-stasjon for å tanke opp bilen;  kr.19,79 pr.l for 95 bensin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

Den prisen har de hatt en god stund nå.

 

På veien hjem fra Aktiv Marin for å handle inn bunnstoff, ble det en tur innom nærmeste Esso-stasjon for å tanke opp bilen;  kr.19,79 pr.l for 95 bensin.

Kr. 26.- pr. l. for diesel på YX i Kristiansand nå.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 17 timer siden:

Noen som har sjekket båtdiesel prisene i dag..?

Jeg har fått høre om priser opp i 19 kr literen i dag...vet ikke om det stemmer...

Fylte i Åstveitvågen i går - kr 17.52 !!  (Avgiftsfri)   Tror desverre ikke det stopper her - må nok regne med vi kan se både 20 og 25 tallet i løpet av denne sesongen :nonod:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

torbi skrev for 15 timer siden:

Husker da eg var ungdom, fylte eg 10 l bensin til 48 kr , tror det var i 86, mulig eg husker feil.:smiley:

Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . .

 

I dag var dieselen dyrere enn bensinen. Kostet 26.04 på Skedsmokorset . . !!! Men bare vel 18 kroner på Hvam noen kilometer unna. Gjett hvor det var ingen biler som tanket og hvor det var lang kø . . .

 

I Hankø Marina lå båtdieselen på noe over 13 kroner i går ifølge nettsiden deres . . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . .

 

midt på sekstitallet var gjennomsnittslønna i norge 20000 pr år.. i dag er den 600000.

 

så det er nok ganske mange rundtomkring som har større grunn til å sutre enn oss :-)

Link to post
Share on other sites

Tysklands (og resten av Europas) grønne skifte, har gjort dem avhengige av russisk olje og gass. (og ikke redusert utslippene av klimagasser:lipseal:).

Europa har stengt ned sin energiforsyning, før ny er på plass.

 

Om kranene fra øst nå stenges, spås en oljepris på 240 USD/fat. (dagens er 122 USD/fat).

 

Jeg trodde jeg tok godt i med å spå 30kr/liter for bensin før sommeren.

 

Om denne spåmannen får rett, står vi overfor helt andre utfordringer enn om vi har råd til å tanke opp.

Det blir rett og slett en samfunnskrise i hele den vestlige lånefinansierte verden. Kanskje akkurat det Putin ønsker seg.:crazy:

Russland har styringsrente på over 20%, som smerter. Men om dette fyrer tilbake til Europa, kommer alle våre verdier på billigsalg, båten inkludert.

 

Men det kan også gå bedre.:pray:

Link to post
Share on other sites

Ser mange snakker om priser før og nå. Husker godt en bekjent av meg som solgte bilen da 98 oktan kostet 2 kroner per liter. Men da var inntektene selvsagt lavere enn i dag.

Jeg mener man skal sammenligne priser med disponibel nettoinntekt,dvs. etter skatt,avgifter inklusive eiendomsskatt etc. Ingen tvil om at myndighetene forsyner seg godt av vår inntekt. Av regjeringspartier er AP det grådigste. Rart de får stemmer ved valg

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 2 timer siden:

Tysklands (og resten av Europas) grønne skifte, har gjort dem avhengige av russisk olje og gass. (og ikke redusert utslippene av klimagasser:lipseal:).

Europa har stengt ned sin energiforsyning, før ny er på plass.

 

Om kranene fra øst nå stenges, spås en oljepris på 240 USD/fat. (dagens er 122 USD/fat).

 

Jeg trodde jeg tok godt i med å spå 30kr/liter for bensin før sommeren.

 

Om denne spåmannen får rett, står vi overfor helt andre utfordringer enn om vi har råd til å tanke opp.

Det blir rett og slett en samfunnskrise i hele den vestlige lånefinansierte verden. Kanskje akkurat det Putin ønsker seg.:crazy:

Russland har styringsrente på over 20%, som smerter. Men om dette fyrer tilbake til Europa, kommer alle våre verdier på billigsalg, båten inkludert.

 

Men det kan også gå bedre.:pray:

Derfor det er fint å være gjeldsfri, samt ha litt på bok til dårlige tider.

 

Men det sagt. Plutselig blir det fred igjen, å olje prisen kan da gå rett i kjelleren på noen få dager. Kan fort gå fra 200 til 50 på kun noen dager, når ting plutselig endre seg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

18,69 for "avgiftsfri" på vedholmen i Bjørnafjorden i går kveld . 22,90 for 95 blyfri. 

sjeleglad for at jernklumpen i båten bruker 1.5l/time på full pedal. 

Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 time siden:

18,69 for "avgiftsfri" på vedholmen i Bjørnafjorden i går kveld . 22,90 for 95 blyfri. 

sjeleglad for at jernklumpen i båten bruker 1.5l/time på full pedal. 

Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. 

 

Spørs om ikke kalesjen/trekket forblir på, på Fly på mange om prisen fortsetter opp. Blir jo ikke alle som har råd å ta bilen til båten heller.

 

Men Norges ferie med 2x350hk bensin på ræva, blir nok passe dyrt om bensin kommer opp på 30+, noe som den sikkert gjør før uka innen en uke, om ikke ting roer seg snart.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Derfor det er fint å være gjeldsfri, samt ha litt på bok til dårlige tider.

'Cash is king' og gjør deg uavhengig av andre. Det kan bli muligheter for å sko seg på andres ulykke fremover.

Aldri la en krise gå til spille...

 

Okkaby skrev for 1 time siden:

Men det sagt. Plutselig blir det fred igjen, å olje prisen kan da gå rett i kjelleren på noen få dager. Kan fort gå fra 200 til 50 på kun noen dager, når ting plutselig endre seg.

Det er ikke krigen som driver prisen, slik en krig vanligvis gjør.

Det er energiunderskudd i Europa.

Tror det må være fred i Europa i noen dager før vi har lyst å forplikte seg til å kjøpe mer olje og gass fra Putin igjen.

 

Nå er Biden & co på tiggerferd til Venezuela, Iran og Saudi for å be dem om å produsere mer for å kunne sanksjonere Russland. Dette driver prisen oppover.

 

Men om Tyskland klarer å fyre opp igjen alle kullkraftverkene og kjernekraftverkene sine raskt, kan man kanskje unngå å sitte med Europas dårligste forhandlingskort i øyeblikket: Å være avhengige av Russiske leveranser når du ønsker å ramme dem.

Lykkes de driver det prisen nedover.

 

Spennede tider. Oljeprisen reagerer ned 10$ på 10 min etter Zelenski's kompromissvilje i dag.

 

Dette kan fort gå bra også.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 39 minutter siden:

'Cash is king' og gjør deg uavhengig av andre. Det kan bli muligheter for å sko seg på andres ulykke fremover.

Aldri la en krise gå til spille...

 

Det er ikke krigen som driver prisen, slik en krig vanligvis gjør.

Det er energiunderskudd i Europa.

Tror det må være fred i Europa i noen dager før vi har lyst å forplikte seg til å kjøpe mer olje og gass fra Putin igjen.

 

Nå er Biden & co på tiggerferd til Venezuela, Iran og Saudi for å be dem om å produsere mer for å kunne sanksjonere Russland. Dette driver prisen oppover.

 

Men om Tyskland klarer å fyre opp igjen alle kullkraftverkene og kjernekraftverkene sine raskt, kan man kanskje unngå å sitte med Europas dårligste forhandlingskort i øyeblikket: Å være avhengige av Russiske leveranser når du ønsker å ramme dem.

Lykkes de driver det prisen nedover.

 

Spennede tider. Oljeprisen reagerer ned 10$ på 10 min etter Zelenski's kompromissvilje i dag.

 

Dette kan fort gå bra også.:thumbsup:

Ned på rundt 60$ så er folk flest fornøyde, inkludert vi i oljen.

Men greit om NOK styrker seg en goe del mere før olje prisen går ned. Da har vi sjans kursen forblir litt bedre enn siste par år.

Men oljeprisen kan fort gå mye ned raskt om det blir fred. Da vil Russisk olje komme uansett, frem til tyskland får bedre sin situasjon med enten kul/atom eller mer vind/sol.

Får vi i tillegg gang i Melkøya ut i mai(som vi der oppe håper på, men er noe usikker på) Så vil det også hjelpe ganske så mye på ting.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

En kompis med en planende feriebåt på 30 fot og marsjfart på 26 knop spøkte med å selge motoren og bruke skutan som hytte i hjemmehavna.

Innrede med køyer i motorrommet, der gjestene får flott utsikt ved å erstatte hekkagregatet med et undervannsvindu... 😅

Link to post
Share on other sites

Ser prisen på olje datt til 111us nu i kveld.

Skal ikke mye til før den faller mye, å like lite til før den gå opp mye.

https://e24.no/olje-og-energi/i/1O318M/skarpt-fall-for-oljeprisen-etter-at-ukraina-sier-de-kan-inngaa-kompromiss?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . .

 

I dag var dieselen dyrere enn bensinen. Kostet 26.04 på Skedsmokorset . . !!! Men bare vel 18 kroner på Hvam noen kilometer unna. Gjett hvor det var ingen biler som tanket og hvor det var lang kø . . .

 

I Hankø Marina lå båtdieselen på noe over 13 kroner i går ifølge nettsiden deres . . .


ser det ligger ca 15-16 kr båtdiesel i Bergens området.
 

 

 

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 15 timer siden:


Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. 

 

 

Det tviler jeg nok på, de større flybridgebåtene er vel i skjelden grad lånefinansierte men eid av personer med sine inntekter fra kapitalmarkeder der de kanskje håver inn langt mer enn noensinne nå.

 

Tror dessverre igjen det er gjennomsnittsbåtbrukeren som er normal lønnsmottaker dette kommer til å merkes mest for. Og så vil nok bruktmarkedet favorisere båter med fornuftig drivstofforbruk prismessig sett i tida framover.

 

Kanskje det kan sette fart i utvikling av hybridløsninger.

 

Om man tenker litt høyt her, en familiebåt a'la Viknes 1030 bruker ca. 50 liter/time i marsjfart 20 knop, effektuttak ca 70%. Dvs. 200kW/h. 370 hk dieselmotor.

Kunne man utviklet en elektrisk tilleggs-motorpakke på 150 kW med el-motor input til drivlinja og vekt på max 200-250 kg så kunne man på en seilas på 50 nm redusert den dieseldrevne delen av effektbehovet fra 500kW til 350 kW. Altså med 30%. Går man tom for strøm så er det jo bare å kjøre videre på dieselpakken.

 

Dette utgjør en hel del bespart dieselenergi selv på en transportetappe der energiforbruket er høyt. Kunne man kosekjørt i 6-7 knop så hadde dette rukket til ganske mange timers kjøring. Skulle vært interessant å sett et realistisk kost/nytteverdiregnskap for en slik installasjon.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Kanskje det kan sette fart i utvikling av hybridløsninger.

 

Om man tenker litt høyt her, en familiebåt a'la Viknes 1030 bruker ca. 50 liter/time i marsjfart 20 knop, effektuttak ca 70%. Dvs. 200kW/h. 370 hk dieselmotor.

Kunne man utviklet en elektrisk tilleggs-motorpakke på 150 kW med el-motor input til drivlinja og vekt på max 200-250 kg så kunne man på en seilas på 50 nm redusert den dieseldrevne delen av effektbehovet fra 500kW til 350 kW. Altså med 30%. Går man tom for strøm så er det jo bare å kjøre videre på dieselpakken.

 

 

250kg batterier gir tilgang til 27kWh energi, dvs 10,8minutter ved 150kW effektuttak og 100% utladning.

Hvilken hastighet du får med 150kW på en slik båt vet jeg ikke, men den gjør da mindre enn 20 knop.

Om den gjør 15 knop, så rekker batteripakken til 2,7nm. Da har du et stykke igjen.

Kilde: https://www.tesla.com/no_no/powerwall (dette er ikke riktige batterier, men for en energitetthet blir det riktig nok.)

 

Finansielt er det ingen som vil finne på at dette er lurt om man skal betale regningen selv, og miljømessig er det ingenting å hente på dette.

 

Det er en enkel måte å redusere forbruket på distansen:

Simpelt hen redusere hastigheten. Jo mer du reduserer hastigheten, jo mindre drivstoff går det med.

Litt forenklet: Reduseres hastigheten med 25%(fra 20-15 knop), reduseres effektbehovet med 50%, og du bruker 25% mer tid på distansen.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...