Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

lurvetass skrev for 1 time siden:

Problemet er at det i tillegg er mye mer som blir mye dyrere.

 

Ja når prisen på energi stiger, medfører det at nærmest alt blir dyrere.

Produksjonskostnader, transport, lager osv. osv.

 

I tillegg kommer at prisstigning medfører lønnsøkning, noe som fort blir oppspist av et derav følgende tillegg i pris på alle varer og tjenester.

 

Så når det gjelder følgene for båt og bruk av båt, blir det litt feil å bare se på drivstoffprisen. 

Vi pensjonister må se på lommeboka i forhold til alle økte utgifter.

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 3/4/2022 at 10.08:

En båtvenn rapporterte igår at han måtte ut med SEK 25,- for diesel i Kungshamn/Smögen. Jeg er glad jeg har store tanker i Trudelutt som rekker Son - Göteborg tur/retur uten etterfylling. Det positive med prisene i Sverige er et svenske kroner er blitt billigere nå, NOK91 for SEK100.

Vi var inne i Strömstad i dag. Pumpepris på land er minimum SEK 25,52/liter for biodiesel. Marinaene er tradisjonelt dyrere enn på land her i Sverige. Så da kan man være forholdsvis trygge på at svenske dieselpriser på marinaene pr. i dag vil ligge en tier/liter over norske marina-priser. Ikke det at det for mange spiller noen rolle. Men for Hulda ville det blitt en merkostnad på 6000 å fylle i Sverige, og få om bord potensielt dårligere diesel.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 5.3.2022 at 8.04:

 

Dårlig trøst for oss pensjonister. Mange av oss sliter nå . . .

Ja, synd på pensjonister om dagen. Mye lettere for oss med 3 ungdommer i hus...🙄

Jeg vet om pensjonister som til å med har økonomi til bolig i sydligere strøk...😉

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 24 minutter siden:

Jeg vet om pensjonister som til å med har økonomi til bolig i sydligere strøk...😉

Jeg vet om småbarnsforeldre og foreldre med ungdommer i hus som har råd til hytte både på fjellet og ved sjøen, de har flere biler, båter og til og med vannscootere som de har kostet på seg. Mens andre sliter med å få økonomien til å gå rundt. Det er forskjell på folk😉

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 24 minutter siden:

Jeg vet om småbarnsforeldre og foreldre med ungdommer i hus som har råd til hytte både på fjellet og ved sjøen, de har flere biler, båter og til og med vannscootere som de har kostet på seg. Mens andre sliter med å få økonomien til å gå rundt. Det er forskjell på folk😉

Jepp, men synes mange pensjonister sutrer mye til tross for at de tilsynelatende virker til å ha det helt greit😅

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 1 time siden:

Jeg vet om pensjonister som til å med har økonomi til bolig i sydligere strøk...😉

 

Jeg disponerer hus på landet i Thailand siden 1980-tallet, fra den gangen jeg var i fullt arbeid. Nå bor jeg der gratis hver vinter. Da greier jeg meg med mindre budsjett enn i Norge, også når flybilletten inkluderes.

 

Før covid begynte kona og jeg å leie ut til turister. Det håper vi å kunne ta opp igjen kommende vinter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev Just now:

 

Jeg disponerer hus på landet i Thailand siden 1980-tallet, fra den gangen jeg var i fullt arbeid. Nå bor jeg der gratis hver vinter. Da greier jeg meg med mindre budsjett enn i Norge, også når flybilletten inkluderes.

 

Før covid begynte kona og jeg å leie ut til turister. Det håper vi å kunne ta opp igjen kommende vinter.

Høres ut som en god plan for å få endene til å møtes👍😊

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 28 minutter siden:

synes mange pensjonister sutrer mye til tross for at de tilsynelatende virker til å ha det helt greit😅

Det kan godt være, poenget mitt var mer å få fram at det er forskjell på folks økonomi, uavhengig av alder og status😉 Spesielt for de med trangere økonomi vil det være merkbart inngripende i lommeboka med høyere drivstoffpriser.


Selv seiler jeg mest, så kommer ikke til å merke økt drivstoffpris så mye på utfarten akkurat, men som båtboer der primæroppvarminga er diesel merkes det godt at dieselen nå er dyrere enn før. Får heller vurdere å gå over til filtrert brukt frityrolje etter hvert, så får vi litt gatekjøkkenstemning i havna😄

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte en gelandewagen jeg hadde på frityrolje. Kjørte ca 1000L gjennom den. Hadde jeg hatt egnet motor til dette, hadde jeg gått rett tilbake på gamle kunster. Egen tank med heating og filter, ventiler for å slå over. Er jo en del å spare hvis man har fritid til å holde på med siling og den biten der. Gamle om617 dieselen var ypperlig til alternativt drivstoff. Jet a1, hydraulikkolje, frityr… osv.

 

Når det gjelder varmer på frityr må du gi lyd hvis du har en grei løsning der, det har jeg ikke forsket noe på. Men å anskaffe ren olje er veldig enkelt så!

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 14 timer siden:

Liten avsporing, men med en motor så halverer man da ikke forbruket, hvis ikke båten er mye mindre da og helt annen konstruksjon.

For å fortsette avsporingen... Ja det ble annen type båt, nesten halv vekt og drev istedet for akslingx2. Så tror nok regnestykket om halvering av dieselkostnad ikke er langt unna.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

For min del blir det litt lavere cruisefart, blir uansett litt for mye transportetapper i 25knop. Turen er målet, litt for fort å glemme når båten kan gå fort.. MYE å spare på litt roligere kjøring.
 

Også litt trøst at det ikke er pga avgiftsøkning, men sanksjoner mot desPutin. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 9 timer siden:

Også litt trøst at det ikke er pga avgiftsøkning, men sanksjoner mot desPutin.

Oleprisen går opp pga krigen, men vel enda ikke pga. sanksjonene?

Og jeg synes det er en dårlig trøst når den norske stat samtidig håver inn penger som aldri før.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Oleprisen går opp pga krigen, men vel enda ikke pga. sanksjonene?

Og jeg synes det er en dårlig trøst når den norske stat samtidig håver inn penger som aldri før.

 

Vi får trøste oss med at vi har et luksus problem i forhold til befolkingen i Ukraina...

 

Fortsetter disse prisene tror jeg mange vil begrense båtbruken sin til nærområdene...

Selv fikk jeg som sagt fylt opp til 9,90 literen for noen uker siden, fra privat tank...men likevel...der må være stor inntjening på marinaene når de nå nærmer seg 15 kr literen rundt om..

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk i vinter fra 55 fot med to motorer og aksler til 30 fot med en motor og drev. Litt tilfeldig egentlig og ikke planlagt, men ser jo litt mer positivt på å ha 30-foteren en sesong nå.

Kanskje jeg rett og slett vil trives med høyere fart, lavere kostnader og mindre jobb om våren?

Time will show


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja det var noe sånt jeg pleide å si når jeg ble spurt om forbruk. "Det går ca 3000,- hver gang jeg fyller."

Nå har jeg 300l tank i stedet for 860l, så jeg kan fremdeles si det, om jeg fyller 150 l :eek:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå som vi bare har en liten båt og dagsturer vil bruksmønsteret være upåvirket av prisene slik de er nå. Om vi fortsatt hadde hatt Balticen, hadde vi nok gjort en vurdering og endt med tur til Sørlandet allikevel. 

 

Husker da jeg fikk disponere mine foreldres båt og vi fikk 13 liter for en hundrelapp. Året etter var det blitt dyrt. Fikk da bare 12 liter for en hundrelapp:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...