Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Kjetil1 skrev On 5.3.2022 at 23.23:

Gikk fra båt med 2 til båt med 1 maskin og halverer forbruk (håper jeg), men første fylling for året med 16,51 pr.l for diesel gjør jo at jeg lurer på om det var seilbåt jeg skulle hatt meg...

Jeg satser på å redusere bensinforbruket ved å gå fra en til to motorer. Litt mer vekt blir det jo, men satser på å gå økonomisk i pluss på det innen få år. Også blir det jo litt bedre driftssikkerhet med to motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er i tvil..

 

Er i posisjon til å kjøpe ny båt nå..følger nøye med på finn.no. i segmentet tur/familiebåt 27-30 fot til ca 4-600 000. Veldig vanskelig å spå, vanskelig å vite om en bør vente mtp prisfall.  Slik jeg leser markedet pr idag er det noen som opererer med fantasipriser, ja noen båter som jeg kjenner igjen fra ifjor har endog gått opp ca 20% da det var rekordpriser. Men, de er ikke solgt da. Andre kurante båter som er mere fornuftig priset går på dagen. Er enig med alle argumenter som er listet opp her i tråden, corona slutt, dyrere rente, energi,drivstoff ja alt stiger, spørsmålet er om dyrere nybåtpriser (glassfiber har også steget mye) motvirker dette. Så langt vanskelig å si. Lander vel kanskje på å vente til sensommer/høst evt neste år. Noen i lignende situasjon? 

Link to post
Share on other sites

Vi i fritidsbåt skal vel ikke klage så høyt. Vi kan redusere turtallet til skrogfart (for oss med halvplanere) og bruke litt lenger tid på turen om det kniper. En som driver næring får jo doblet utgiftene sine til drivstoff. Har man da f.eks. gått inn på en avtale med fastpris på transport, sier det seg selv at inntektene ikke blir mye å rope hurra for.

 

Man kan kose seg på sjøen i snekkefart også, men må gjerne reise litt kortere distanser på helgeturene.

For egen del har jeg prøvd å ta litt til fornuft og senke turtallet på turer på inn til 3 timer. Da flytter jeg meg 20-23 Nm i 7-8 knop. 

Forbruk: 10 l/t og ca. 1,5 l/Nm.

Med normalt turtall på 3000, bruker jeg 3,5 l/Nm (18-20 knop)

 

Som helårsbruker har jeg et snittforbruk de siste 10 årene på rundt 3500 liter i året. Inkludert diselvarmer.

Med en utseilt distanse på 1000Nm, gir jo det et snitt på 3,5 l/Nm. Eller 32 liter i timen på de 110 timene motoren har gått. Med 70 døgn i båten pr. år, utgjør drivstoffprisen ca. 500,- pr. døgn på gamle priser.

 

Klarer jeg å senke forbruket til 2000 liter, vil døgnprisen komme på 570,- med 20 kroner literen.

Det skal jeg klare å leve med, selv om kanskje utseilt distanse går noe ned.

70 fantastiske båtdøgn får jeg jo uansett.

 

Må nevnes at utgifter til ankerdram og andre forsfriskninger er unntatt loven om loggføring, så der har jeg ingen snittverdier å komme med :cheers_wine:   

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 1 time siden:

 

Må nevnes at utgifter til ankerdram og andre forsfriskninger er unntatt loven om loggføring, så der har jeg ingen snittverdier å komme med :cheers_wine:   

Sånn er det hos oss også, det er forskjellige budsjett.

 

slogmaaken skrev for 22 timer siden:

Er i tvil..

 

Er i posisjon til å kjøpe ny båt nå..følger nøye med på finn.no. i segmentet tur/familiebåt 27-30 fot til ca 4-600 000. Veldig vanskelig å spå, vanskelig å vite om en bør vente mtp prisfall.  Slik jeg leser markedet pr idag er det noen som opererer med fantasipriser, ja noen båter som jeg kjenner igjen fra ifjor har endog gått opp ca 20% da det var rekordpriser. Men, de er ikke solgt da. Andre kurante båter som er mere fornuftig priset går på dagen. Er enig med alle argumenter som er listet opp her i tråden, corona slutt, dyrere rente, energi,drivstoff ja alt stiger, spørsmålet er om dyrere nybåtpriser (glassfiber har også steget mye) motvirker dette. Så langt vanskelig å si. Lander vel kanskje på å vente til sensommer/høst evt neste år. Noen i lignende situasjon? 

 

Blir vanskelig å klare timing av kjøp til lav pris for å kunne ha muligheten til å selge seinere med gevinst eller lite tap.

Hadde du kjøpt i fjor hadde du tjent enda det steg fra året før. 

Blir nok ikke noen båt hvis det skal være en analyse med energikrise, klima, politikk, krig og rentenivå. Båt skal man vel ha noen år så det blir håpløst å spå. Finner du drømmebåten nå er det ikke sikkert den er i markedet til høsten.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Løsningen er å flytte nordover. Her er båtsesongen så kort at du rekker knapt å fylle tanken et par ganger før den er over :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 12 timer siden:

Sånn er det hos oss også, det er forskjellige budsjett.

 

 

Blir vanskelig å klare timing av kjøp til lav pris for å kunne ha muligheten til å selge seinere med gevinst eller lite tap.

Hadde du kjøpt i fjor hadde du tjent enda det steg fra året før. 

Blir nok ikke noen båt hvis det skal være en analyse med energikrise, klima, politikk, krig og rentenivå. Båt skal man vel ha noen år så det blir håpløst å spå. Finner du drømmebåten nå er det ikke sikkert den er i markedet til høsten.

Finner jeg drømmebåten nå kjøper jeg nå, definitivt, men det er nå slik at året i år er i særklasse med alle overnevnte ting som slår inn samtidig og da båt er en stor investering er det ikke helt dumt å analysere og tenke seg om ihvertfall bittelitt i disse tider 😀 neste båt blir nok en "varig" båt så det er nok lurt å ta seg litt tid, har vel aldri før vært større grunn til å ha litt is i magen enn nå. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Amfea skrev On 15.5.2022 at 6.31:

Vi i fritidsbåt skal vel ikke klage så høyt. Vi kan redusere turtallet til skrogfart (for oss med halvplanere) og bruke litt lenger tid på turen om det kniper. En som driver næring får jo doblet utgiftene sine til drivstoff. Har man da f.eks. gått inn på en avtale med fastpris på transport, sier det seg selv at inntektene ikke blir mye å rope hurra for.

 

Man kan kose seg på sjøen i snekkefart også, men må gjerne reise litt kortere distanser på helgeturene.

For egen del har jeg prøvd å ta litt til fornuft og senke turtallet på turer på inn til 3 timer. Da flytter jeg meg 20-23 Nm i 7-8 knop. 

Forbruk: 10 l/t og ca. 1,5 l/Nm.

Med normalt turtall på 3000, bruker jeg 3,5 l/Nm (18-20 knop)

 

Som helårsbruker har jeg et snittforbruk de siste 10 årene på rundt 3500 liter i året. Inkludert diselvarmer.

Med en utseilt distanse på 1000Nm, gir jo det et snitt på 3,5 l/Nm. Eller 32 liter i timen på de 110 timene motoren har gått. Med 70 døgn i båten pr. år, utgjør drivstoffprisen ca. 500,- pr. døgn på gamle priser.

 

Klarer jeg å senke forbruket til 2000 liter, vil døgnprisen komme på 570,- med 20 kroner literen.

Det skal jeg klare å leve med, selv om kanskje utseilt distanse går noe ned.

70 fantastiske båtdøgn får jeg jo uansett.

 

Må nevnes at utgifter til ankerdram og andre forsfriskninger er unntatt loven om loggføring, så der har jeg ingen snittverdier å komme med :cheers_wine:   

Med en 27 fots planende båt blir ikke regnestykket fullt så gunstig i snekkefart vs. økonomisk marsjfart. Jeg byttet propellene på VP DPE drevet og nå får jeg drøyt 20% mere fart i forhold til samme turtall som før. Noe som gjør at forbruket på marsjfart er Ca. 1,15 L/NM i 2700 Omdr. i Ca. 18 Knop, mot Ca. 1,45 L/NM ved 3000 Omdreininger tidligere. Dette er/var den mest økonomiske farten i plan. I snekkefart ved Ca. 6,5-7 Knop ved 1600 Omdr.(like før kompressor slår inn) bruker den Ca. 1,1 L/NM. Og med tanke på at å gå i lav hastighet med hekkaggregat betyr mye sveiving på rattet på grunn av dårlig retningsstabilitet i lavere hastigheter, betyr det lengre distanse. Da er det like "rimelig" å gå i økonomisk marsjfart på 18 Knop for min del. Og hos meg ble da det mest positive utslaget bytte av propell, mer aktiv bruk av trimplanet og ikke utnytte fartsøkningen propellbyttet gav ved økonomisk marsjfart. Men det blir nok uansett mindre "langturer" og mer uthavn med de drivstoffprisene vi har for tiden.

Link to post
Share on other sites

CR 33 skrev 22 minutter siden:

Kjøp seilbåt grenser for hvor mye det skal koste å drifte en båt

 

Seiling er jo en form for sport. Nesten som kajakkpadling osv. :saint:

Noen av oss er for late til slikt, og vi elsker motoriserte ting. Så får vel bare redusere litt på farta da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 1 time siden:

Med en 27 fots planende båt blir ikke regnestykket fullt så gunstig i snekkefart vs. økonomisk marsjfart. Jeg byttet propellene på VP DPE drevet og nå får jeg drøyt 20% mere fart i forhold til samme turtall som før. Noe som gjør at forbruket på marsjfart er Ca. 1,15 L/NM i 2700 Omdr. i Ca. 18 Knop, mot Ca. 1,45 L/NM ved 3000 Omdreininger tidligere. Dette er/var den mest økonomiske farten i plan. I snekkefart ved Ca. 6,5-7 Knop ved 1600 Omdr.(like før kompressor slår inn) bruker den Ca. 1,1 L/NM. Og med tanke på at å gå i lav hastighet med hekkaggregat betyr mye sveiving på rattet på grunn av dårlig retningsstabilitet i lavere hastigheter, betyr det lengre distanse. Da er det like "rimelig" å gå i økonomisk marsjfart på 18 Knop for min del. Og hos meg ble da det mest positive utslaget bytte av propell, mer aktiv bruk av trimplanet og ikke utnytte fartsøkningen propellbyttet gav ved økonomisk marsjfart. Men det blir nok uansett mindre "langturer" og mer uthavn med de drivstoffprisene vi har for tiden.

Dette stemmer ikke godt mot min helplanende båt som trives best i 27-28 knop der den har rimeligste marsjfartsforbruk. Slakker jeg ned til 15 knop øker forbruket (l/nm) med 70%. Slakker jeg derimot ned til 7 knop halveres forbruket (l/nm) sammenliknet med 27-28 knop, og går jeg ned enda en knop til 6 knop går forbruket helt ned til 30% av marsjfartsforbruket. I 6 eller 7 knop er det helt uproblematisk med presis styrefart som autopiloten handterer uanstrengt mens det i tomgang (4,5 knop) blir litt ratting.

 

Men å kjøre i 8 eller 9 knop blir nesten meningsløst, da kan man heller legge seg i marsjfart forbruksmessig. Terskelen er hårfin og leses direkte på instrumentene. 1600 rpm høres høyt ut for økonomifart, tipper du må ned på 1300 rpm.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 34 minutter siden:

Seiling er jo en form for sport. Nesten som kajakkpadling osv. :saint:

Noen av oss er for late til slikt, og vi elsker motoriserte ting. Så får vel bare redusere litt på farta da.

 

Enig i det, men er man lat fungerer seilbåter også veldig godt for motor om man ikke trenger mer fart enn 5-7 knop. De er sjøsterke, retningsstabile og går billig. Kombinerer man det med litt seil når vinden er fra siden eller bakfra så reduserer man forbruket ytterligere. I tillegg gir to fremdriftssystemer meg en deilig trygghet som gjør at jeg tør dra ut på lengre turer selv med en relativt liten båt (24 fot). 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 26 minutter siden:

Dette stemmer ikke godt mot min helplanende båt som trives best i 27-28 knop der den har rimeligste marsjfartsforbruk. Slakker jeg ned til 15 knop øker forbruket (l/nm) med 70%. Slakker jeg derimot ned til 7 knop halveres forbruket (l/nm) sammenliknet med 27-28 knop, og går jeg ned enda en knop til 6 knop går forbruket helt ned til 30% av marsjfartsforbruket. I 6 eller 7 knop er det helt uproblematisk med presis styrefart som autopiloten handterer uanstrengt mens det i tomgang (4,5 knop) blir litt ratting.

 

Men å kjøre i 8 eller 9 knop blir nesten meningsløst, da kan man heller legge seg i marsjfart forbruksmessig. Terskelen er hårfin og leses direkte på instrumentene. 1600 rpm høres høyt ut for økonomifart, tipper du må ned på 1300 rpm.

Spørs litt hvilken båt du har og hvor mange motorer/turtall du har. Min motor topper 3900 Omdreininger. Kan godt hende at jeg får lavest forbruk ved 1300 Omdr. Men det er helt uaktuelt å dra på tur i 4 Knop. Og ut i fra Volvo sin tabell og mine målinger er sweetspot nå 2700-2750 Omdreininger i 18-19 Knop. Øker jeg til 3000 Omdr. til 21-22 Knop, går forbruket L/NM noe opp fra Ca. 1,15 til 1,2 L/NM. Etter det, går forbruket litt opp etter hvert som Omdr. og fart øker.

Link to post
Share on other sites

Ja 4 knop var nå veldig lavt men ville trodd du kunne holde et temmelig gunstig forbruk i området 6,5-7 knop, vesentlig lavere enn ved marsjfart, omtrent halvert som hos meg.? Hvordan er disse målingene gjort, kommer de fra noen presis instrumentering eller er de kalkulerte?

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt på turen jeg er på. Å ligge i 18-20 knop er økonomisk. Ligge i 10-12 hvor den prøver å slå rekord i hekksjø, er lite økonomisk. Men ligger jeg i 7-9 så går det lite suppe. ligger jeg i 14-15 knop, så er det ok.

Men har nu bestemt at samme faen hva disel koster, så blir det å gå i den fart som passer seg der å da.

Diesel er ellers 16.99kr her jeg ligger nå. Billigste jeg har set på lenge. Så fyller opp til det renner over, før jeg går videre hehe 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har båten i Sverige og fylte en del liter i helgen til den nette sum av 22,50L, men bare for å balansere tankene litt. Vi kan også fylle Svensk avgiftsfri, som også ha steget kraftig. 7,- i fjor, ca 13, men da må vi kjøre et stykke. Vi bruker båten akkurat like mye, og i ferien i år skal vi lenger en noen gang, syd i Danmark, kanskje helt til den Tyske grensen. Typisk årsforbruk er nok på 2500 liter. Det blir nok ikke større forbruk i år. Det blir nok noe mer kjøring i 7 knop og noe mindre i 22-30. Vi har god råd, men syntes det for jæ... å kaste pengene på havet. 

Så ja, noe endret bruksmønster mht fart, kanskje også velge uthavner som ligger nærmere hjemmehavn i helgene, men eller som før.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

Ja 4 knop var nå veldig lavt men ville trodd du kunne holde et temmelig gunstig forbruk i området 6,5-7 knop, vesentlig lavere enn ved marsjfart, omtrent halvert som hos meg.? Hvordan er disse målingene gjort, kommer de fra noen presis instrumentering eller er de kalkulerte?

Det er stort sett kalkulert forbruk ut i fra Volvo sine opplysninger om forbruk ved diverse omdreininger. Og forbruket stemmer svært bra på lengre turer der vi kjører for det meste i marsjfart fra tanking til tanking. Selby 27 er også en såkalt lettplanende båt. Så designet kan nok spille en rolle på forbruksbildet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...