Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg fylte heldigvis opp full tank og hadde bare noen få helgeturer etter det, så jeg har nok rundt 300 liter på tankene, innkjøpt for ca. 11,55 kroner pr. liter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Jeg fylte heldigvis opp full tank og hadde bare noen få helgeturer etter det, så jeg har nok rundt 300 liter på tankene, innkjøpt for ca. 11,55 kroner pr. liter.

 

Heldig du som har store drivstofftanker. Jeg fyller en gang i måneden sånn ca, og må bare betale det som det koster. Men det jevner seg nok ut over tid...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har 2 × 180 liter i min Saga 27. Da rekker det tur/retur Son - Göteborg. Jeg har aldri fylt en eneste liter diesel i Sverige.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Følgende melding fra Trondheim Båtforening i dag......

Drivstoffpriser Grilstad:
Pga betydelig økning i innkjøpspriser, er vi nødt til å heve prisen på drivstoff. Vi må forvente ytterligere økninger i tiden framover, dessverre.
Farget Diesel: kr. 21,99 pr. liter
Bensin          : kr. 23,99 pr. liter

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike utsagn er veldig provoserende og faktisk direkte løgn. men vi finner oss i det og aksepterer røveriene.

 

Jeg er minst 100 % sikker på at den dieselen vi fyller i dag, og i overskuelig framtid også er kjøpt inn til "gårsdagens" priser. 

 

De er raske å sette opp prisene, men tilbake til normalt før krisen tar det fryktelig lang tid. 

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 6 timer siden:

 

250kg batterier gir tilgang til 27kWh energi, dvs 10,8minutter ved 150kW effektuttak og 100% utladning.

Hvilken hastighet du får med 150kW på en slik båt vet jeg ikke, men den gjør da mindre enn 20 knop.

Om den gjør 15 knop, så rekker batteripakken til 2,7nm. Da har du et stykke igjen.

Kilde: https://www.tesla.com/no_no/powerwall (dette er ikke riktige batterier, men for en energitetthet blir det riktig nok.)

 

Finansielt er det ingen som vil finne på at dette er lurt om man skal betale regningen selv, og miljømessig er det ingenting å hente på dette.

 

Det er en enkel måte å redusere forbruket på distansen:

Simpelt hen redusere hastigheten. Jo mer du reduserer hastigheten, jo mindre drivstoff går det med.

Litt forenklet: Reduseres hastigheten med 25%(fra 20-15 knop), reduseres effektbehovet med 50%, og du bruker 25% mer tid på distansen.

Jeg har lagt inn en rekke forutsetninger og ser ikke på hva som er tilgjengelig i butikken i dag.
 

En Tesla har 100kWh batteripakke.

 

Du mener at denne batteripakken har en løsvekt på 1 tonn?

Link to post
Share on other sites

Powerwall er kanskje ikke det mest relevante utgangspunktet.

 Om vi heller tar utgangspunkt i Tesla Model S som har 85kWh batteri, og som veier 2,2 tonn, hvorav batteriene 540kg:

Det forbedrer regnestykket mitt over med ca100%, slik at man klarer 10% av turen (5nm) med 250kg batteri.

(Forutsatt at man reduserer andre vekter ombord tilsvarende).

Jeg har også holdt el-motoren og alle tilhørende dingser og kabler utenom.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båt med en 350 HK i dag og brukte tett på 6000 l diesel i fjor. Hadde planer om og se på en nyere bruktbåt med 2x370 hk men nå har jeg lagt det på is. Har heller begynt å se på annonser med seilbåt. Men utrolig lite av den sorten på markedet ser etter båt mellom 42 0g 50 fot.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 10 timer siden:

Har båt med en 350 HK i dag og brukte tett på 6000 l diesel i fjor. Hadde planer om og se på en nyere bruktbåt med 2x370 hk men nå har jeg lagt det på is. Har heller begynt å se på annonser med seilbåt. Men utrolig lite av den sorten på markedet ser etter båt mellom 42 0g 50 fot.

Ja og det blir vel ikke flere seilere i markedet med dagens drivstoffpriser....

 

Nå vår vi håpe at dette er kortvarig men når man først har satt/sett et nytt akseptnivå som dette så er det farlig for at det kan bli den nye normalen over litt tid.

Link to post
Share on other sites

Det er litt komisk å lese denne tråden, det er veldig mange testosteronsvar som overhodet ikke skal la seg påvirke av hverken det ene eller det andre. Samtidig vet vi hvordan til og med ganske små økonomiske insentiver gjør store endringer i forbruksvanene. Stikker man fingeren i jorda så er renta på tur opp, strømmen er svindyr, drivstoffet har fått et solid hopp, matvarene har blitt dyrere, og når Europas kornåker bombes sønder og sammen, så kan vi samlet sett forvente oss en hverdag mer lik det vi hadde for en generasjon siden. Ikke sikkert det er negativt i seg selv, vi har jo fråtset de siste årene, men nøkkelen er jo å redusere forskjellene, slik at det ikke går mest ut over de som har minst. 

Samlet sett vil jo selvfølgelig dette påvirke båtmarkedet, både bruken av båt og prisene på båt. Selv sitter jeg med penger på konto og tenkte å kjøpe meg en båt sørpå i år, men nå har jeg begynt å lure - svindyre båtplasser og dyrt drivstoff gjør det definitivt mindre attraktivt å kjøpe båt nå. I tillegg så er nok markedet nå fremdeles kunstig høyt etter covid, så da har jeg det i bakhodet at det muligens i tillegg til det andre, må realiseres et tap ganske fort om markedet stabiliserer seg. 

Jeg er ikke helt ute enda, men interessen har kjølnet. Skal interessen opp, må prisene ned. Er det flere som tenker som meg, noe jeg vil tro det er med det økonomiske bildet vi har, så påvirker det båtprisene. 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev On 4.3.2022 at 15.35:

Jeg planlegger å dekke økte drivstoffkostnader i år med å stå over én øl.

 

Sånn sett vinn-vinn

Økte utgifter et sted betyr at man må reduserer andre steder. Kutter ut NAF og NSSR medlemskap. Dropper skifte av olje og oljefilter som jeg tok I fjor. Impelleren har jeg sjekket og er god som ny til tross for 4 år. Kontaktflatene til anodene blir renset og anodene holder et år til. Turtallet på motoren senkes til 1800 som reduserer forbruket betydelig. Kjøper mat I Sverige hvor man kan spare over kr2000 på en stor handlevogn. Bytter ut ølen med munkholm. Holder meg milevis unna gjestehavner og restuarantbesøk. Det blir nesten gratis diesel det .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...