Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Samlet sett vil jo selvfølgelig dette påvirke båtmarkedet, både bruken av båt og prisene på båt. Selv sitter jeg med penger på konto og tenkte å kjøpe meg en båt sørpå i år, men nå har jeg begynt å lure - svindyre båtplasser og dyrt drivstoff gjør det definitivt mindre attraktivt å kjøpe båt nå. I tillegg så er nok markedet nå fremdeles kunstig høyt etter covid, så da har jeg det i bakhodet at det muligens i tillegg til det andre, må realiseres et tap ganske fort om markedet stabiliserer seg. 

Jeg er ikke helt ute enda, men interessen har kjølnet. Skal interessen opp, må prisene ned. Er det flere som tenker som meg, noe jeg vil tro det er med det økonomiske bildet vi har, så påvirker det båtprisene. 

Du må vel ikke realisere et tap dersom du ikke tvinges til å selge i nedgangstid? Selv om båten du kjøpte går ned i pris vil jo gleden og nytten du har være den samme..
Har liten tro på at båtprisene vil endre seg dramatisk.  Kan nok bli litt endinger i hvilke båttype folk kjøper, kanskje vi også ser at det legges mer arbeide ned i å energi effektivisere båt og motor for å få ned forbruket. 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 9 timer siden:

Stikker man fingeren i jorda så er renta på tur opp, strømmen er svindyr, drivstoffet har fått et solid hopp, matvarene har blitt dyrere, og når Europas kornåker bombes sønder og sammen, så kan vi samlet sett forvente oss en hverdag mer lik det vi hadde for en generasjon siden.

Du setter fingeren på noe vesentlig. Økte drivstoff-priser og kun økning av disse kan de fleste av oss håndtere. Men kombinert med økte strøm-priser, økte matvarepriser og generell prisøkning så skrumper overskuddet i privatøkonomien  som finansierer fritid og hobby. I tillegg til Covid har vi Putin som skaper usikkerhet og utrygghet i vår del av verden nå.

Tror nok vi i nær fremtid vil se et redusert forbruk på "unødvendig luksus" så lenge situasjonen i Europa ikke er stabil og forutsigbar.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 9 timer siden:

Det er litt komisk å lese denne tråden, det er veldig mange testosteronsvar som overhodet ikke skal la seg påvirke av hverken det ene eller det andre.

Komisk og komisk.. Blir overrasket om ikke priser går ned, men jeg skal ikke ut av båt markede, selger jeg er det for å kjøpe annen båt, så da tipper jeg nytt objekt  er tilsvarende rimeligere.

Kommer til å kose meg på sjøen i år som ifjor og neste år også, mens du fremdeles sitter på land å ser båtene glir forbi..

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 10 timer siden:

Det er litt komisk å lese denne tråden, det er veldig mange testosteronsvar som overhodet ikke skal la seg påvirke av hverken det ene eller det andre. Samtidig vet vi hvordan til og med ganske små økonomiske insentiver gjør store endringer i forbruksvanene. Stikker man fingeren i jorda så er renta på tur opp, strømmen er svindyr, drivstoffet har fått et solid hopp, matvarene har blitt dyrere, og når Europas kornåker bombes sønder og sammen, så kan vi samlet sett forvente oss en hverdag mer lik det vi hadde for en generasjon siden. Ikke sikkert det er negativt i seg selv, vi har jo fråtset de siste årene, men nøkkelen er jo å redusere forskjellene, slik at det ikke går mest ut over de som har minst. 

Samlet sett vil jo selvfølgelig dette påvirke båtmarkedet, både bruken av båt og prisene på båt. Selv sitter jeg med penger på konto og tenkte å kjøpe meg en båt sørpå i år, men nå har jeg begynt å lure - svindyre båtplasser og dyrt drivstoff gjør det definitivt mindre attraktivt å kjøpe båt nå. I tillegg så er nok markedet nå fremdeles kunstig høyt etter covid, så da har jeg det i bakhodet at det muligens i tillegg til det andre, må realiseres et tap ganske fort om markedet stabiliserer seg. 

Jeg er ikke helt ute enda, men interessen har kjølnet. Skal interessen opp, må prisene ned. Er det flere som tenker som meg, noe jeg vil tro det er med det økonomiske bildet vi har, så påvirker det båtprisene. 

 

Det er litt komisk å lese ditt innlegg også, som i grunnen bare favoriserer egen interesse i å få kjøpt båt billig. Det er lite i dagens marked som tyder på at båtprisene vil gå vesentlig ned. Nordmenn flest har god økonomi og med et godt lønnsoppgjør så er det ikke sikkert totalen blir så ille i 2022. I tillegg er det relativt dårlig tilgang på nye båter, produksjonskostnadene har økt vesentlig og det tror jeg vil føre til et godt bruktmarked fremover. Det selges nesten ikke nye båter i størrelse 35+ fot og det vil helt klart gjøre noe med markedet fremover.

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som driver mye med transportetappekjøring i marsjfart så vil endringen i drivstoffpriser være svært merkbar.

 

For den menige feriebåtbruker som kan justere pådraget med gasshandtaket uten at dette går nevneverdig ut over båtkosen så kan man fortsatt hente inn noe av prisøkningen ved å redusere fra f.eks. 20 til 7 knop og dermed redusere forbruket pr. tilbakelagt distanse ned til 40% av det man hadde tidligere. Der det lar seg gjøre.

 

Du kan flytte en ganske stor familiebåt med et forbruk på 1 l/nm i 7 knop.

Link to post
Share on other sites

Vannmotstand øker voldsomt når farten passerer 6 knop. 7 knop er ikke veldig galt, men når farten er 8 knop begynner en å flytte mye vann. Bare å se på bølger. Elbåter, hvilken fart de oppgir rekkevidde med. Der er det 4, 5 og 6 knop, ikke 8. Det føles veldig sakte ut i 6 knop da det ikke kommer noen støy fra motoren, lager heller ikke bølger. Tyder på at noe gjøres riktig. 

 

Etter den varme sommeren i fjor tror jeg ikke noe på lavere priser på båter. Trenger 2 regnværssommere før båtprisen kollapser. 

 

Jeg personlig er veldig lite bekymret for drivstoffpriser i forhold til båtbruk. Går ikke mange liter diesel når en seiler. Jolla med sin 2,2 hester kommer også veldig langt med 5 liter bensin, dessuten foretrekker jeg årene. 

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 3 timer siden:

Du må vel ikke realisere et tap dersom du ikke tvinges til å selge i nedgangstid? Selv om båten du kjøpte går ned i pris vil jo gleden og nytten du har være den samme..
Har liten tro på at båtprisene vil endre seg dramatisk.  Kan nok bli litt endinger i hvilke båttype folk kjøper, kanskje vi også ser at det legges mer arbeide ned i å energi effektivisere båt og motor for å få ned forbruket. 

 

 

Det blir sikkert et diffransiert prisbilde fremover, hvor enkelte båter kan bli mer interessante, kanskje snekker, seilbåter og båter det har vært produksjonsunderskudd på under covid pga råvaremangel. Jeg har fulgt god med på Finn i noen år nå, men da på båter opp til 200-250k, og i den kategorien så steg prisene veldig under covid, var vel en del båter som doblet seg i pris på noen måneder. Er vel typisk i den kategorien du har de som vil prøve båtlivet med feriepengene når sydenturen røk. Kjøpte meg selv en daycruiser til 21.000 kr i 2019, nå gjorde jeg et veldig godt kjøp vel og merke, så den var nok verdt litt mer - men så helt like båter ligge ute til 60-85.000 kr nå i 2021. Jeg mener nå at dersom man har kjøpt i en kunstig høy prisboble, og det håper jeg vi alle kan være enige om har vært under pandemien, så må man være forberedt på å realisere et tap når den boblen er over. Utlandet har åpnet opp, og det ble plutselig mye dyrere å bruke en allerede dyr vare - da kan fort boblen sprekke - tenker jeg, da. 

 

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Komisk og komisk.. Blir overrasket om ikke priser går ned, men jeg skal ikke ut av båt markede, selger jeg er det for å kjøpe annen båt, så da tipper jeg nytt objekt  er tilsvarende rimeligere.

Kommer til å kose meg på sjøen i år som ifjor og neste år også, mens du fremdeles sitter på land å ser båtene glir forbi..

 

Slapp av jeg har båt. Har til og med båt midt i mellom Helgelandskysten og Lofoten. 

 

LAKA skrev for 2 timer siden:

 

Det er litt komisk å lese ditt innlegg også, som i grunnen bare favoriserer egen interesse i å få kjøpt båt billig. Det er lite i dagens marked som tyder på at båtprisene vil gå vesentlig ned. Nordmenn flest har god økonomi og med et godt lønnsoppgjør så er det ikke sikkert totalen blir så ille i 2022. I tillegg er det relativt dårlig tilgang på nye båter, produksjonskostnadene har økt vesentlig og det tror jeg vil føre til et godt bruktmarked fremover. Det selges nesten ikke nye båter i størrelse 35+ fot og det vil helt klart gjøre noe med markedet fremover.

 

Er du sånn som han Høyre-politikeren som ble spurt om hva han mente en gjennomsnittlig lønn var, og han svarte 800.000 kr? Det er ikke uten grunn at avisene er fulle av stoff om mennesker som sliter med å få endene til å møtes, det er faktisk nordmenn flest de skriver om vettu. Og tvert i mot, så er det vel lite i markedet som tyder på at prisene skal noe annet enn ned, unntaket er jo der hvor etterspørselen er høyere enn tilbudet så klart. 

 

Og som et svar til dere alle tre: Hadde noen av oss fire visst denne typen ting helt sikkert, så hadde vi tjent oss rike på aksjer. Mulig noen av dere har gjort det, jeg har ikke det. Så vi får bare vente å se, men for min _egen_ del så syntes jeg isen ser litt utrygg ut å gå på akkurat nå når det gjelder brukte båter. Tenker at det er fort gjort å kjøpe seg en båt nå til 250.000, som man får 200.000 igjen for om 1 år. 

Link to post
Share on other sites

En ting er helt sikkert. Covid har ikke gjort det rimeligere å produsere båter så nybåtprisene vil fortsette å stige.

 

De aller fleste veletablerte i 50-60 årene som kom tidlig igang, er ferdig med huslån osv. samt prioriterer båtliv foran bobil og kanskje hytte vil fortsatt ha råd både å eie og bruke en "normal" 35 fots familiebåt til et par-tre millioner med dieselmotor der forbruket ligger på 50 liter i timen.

 

Det primære for de fleste er ikke å legge opp til et båtbruk det det passerer mest mulig diesel gjennom dieselfilterene i løpet av en sommer. Men å nyte livet ombord mens man er på tur. Stoppe på fine steder for landstigning, loffe videre til neste plass osv.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

et båtbruk det det passerer mest mulig diesel gjennom dieselfilterene i løpet av en sommer. Men å nyte livet ombord mens man er på tur. Stoppe på fine steder for landstigning, loffe videre til neste plass osv.

 

For oss vanlige båtfolk, som nettop har praktiset dette hittil, er det liksom lite å finne på for å spare nå fremover. Det blir liksom litt feil med sånne råd nå . . . .

 

Og båt til et par-tre millioner med forbruk på 50 liter i timen har aldri vært aktuelt uansett . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev 1 time siden:

Tenker at det er fort gjort å kjøpe seg en båt nå til 250.000, som man får 200.000 igjen for om 1 år. 

Mitt poeng var vel at hvorfor selge etter ett år,  er det for å kjøpe mer båt vil jo sikkert den også 50k rimeligere.. Selger du for at båtlivet ikke var noe for deg allikevel har du kjøpt deg lærdom for 50k

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 32 minutter siden:

Mitt poeng var vel at hvorfor selge etter ett år,  er det for å kjøpe mer båt vil jo sikkert den også 50k rimeligere.. Selger du for at båtlivet ikke var noe for deg allikevel har du kjøpt deg lærdom for 50k

 

Jeg pleier å kjøpe båt for livet. Har en som er 12 år gammel (kjøpte den ny) og en som jeg har hatt i 19 år. Har ingen planer om å bytte ut anytime soon :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 2 timer siden:

Er du sånn som han Høyre-politikeren som ble spurt om hva han mente en gjennomsnittlig lønn var, og han svarte 800.000 kr? Det er ikke uten grunn at avisene er fulle av stoff om mennesker som sliter med å få endene til å møtes, det er faktisk nordmenn flest de skriver om vettu. Og tvert i mot, så er det vel lite i markedet som tyder på at prisene skal noe annet enn ned, unntaket er jo der hvor etterspørselen er høyere enn tilbudet så klart. 

 

Her er jeg uenig. Avisene skriver om unntakene og det gir ikke noe godt bilde av virkeligheten. Det er ikke bare snittinntekten som er høy i Norge, men også hvor stor del av befolkningen som har en høy inntekt. Unntak finnes selvsagt, men de har som oftest ikke dyre båter.

 

Hvilke indikatorer ser du i markedet som peker på at det skal ned? Nybåtprisene stiger, det er vanskelig å få tak i nok nok nye båter og motorer og vi har to fine somre bak oss. Verden er urolig, prisene for å reise utenlands vil etterhvert øke i takt med energiprisene og mange har virkelig sett hvor fint vårt eget land er å feriere i. 

Link to post
Share on other sites

 

Jo, drivstoffprisene blir nok å påvirke våres båtbruk i aller høyeste grad. Vi hadde planlagt båttur fra Møre via Lovund, Træna, Myken, Røst, Værøy og til Lofoten t/r til sommeren. Men det ser ut for at "Slakteren fra Kreml" dessverre har skuslet bort de planene. At vi ikke kommer oss på langtur med båten betyr ingen verdens ting, når vi tenker på alle lidelser og død andre blir utsatt for av den samme slakteren. 

Kose oss i båten til sommeren blir vi uansett å gjøre, i år også, uavhengig av hva dieselen koster.

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev for 3 timer siden:

Indikatorer på lavere bruktbåtpriser kan være: høyere renter, høyere drivstoffpriser, dyrere strøm, dyrere matvarer og usikkerhet om situasjonen i Europa vil påvirke økonomien i Norge. Om det betyr mye er usikkert, men indikatorene er der i hvert fall😊

Disse indikatorene påvirker alt forbruk av 'unødvendigheter'.

Om det er båten, bil no3, sydenturen, hytte(ne) sparingen eller restaurantbesøk og champagne som ryker ut først blir litt individuelt. Kjøpekraften er generelt god blant Nordmenn.

 

Tror egentlig ikke oljepris på 120usd / fat er bærekraftig over tid. Det er mye produksjon som blir lønnsom med slik pris, og økt volum bringer prisen ned igjen.

 

For egen del vil en dobling av renta strengt tatt gi større innhogg i båtbudsjettet enn en dobling i drivstoffprisen.

Link to post
Share on other sites

@navid Er ikke dere pensjonister? 

 

I så fall er det jo bare å ta tiden til hjelp. Rusle rolig avgårde, bruk heller litt ekstra tid. Dere kan ikke la en tilfeldig despot ta fra dere drømmen om Helgelandskysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 6 timer siden:

Mitt poeng var vel at hvorfor selge etter ett år,  er det for å kjøpe mer båt vil jo sikkert den også 50k rimeligere.. Selger du for at båtlivet ikke var noe for deg allikevel har du kjøpt deg lærdom for 50k

 

Sånn å forstå. Nei, jeg vil bare ikke være den som realiserer verditapet fra en boble. Jeg har lav gjeld og men også en under gjennomsnittlig inntekt, realiserer jeg det tapet, så får det fort konsekvenser for neste handel. Sett at jeg etter ett eller to år finner ut at jeg vil ha en annen størrelse, en annen motor eller noe annet, så er det jo dumt om bobla sprekker i mellomtiden. Det er jo å kaste penger i dass, rett og slett. 

 

LAKA skrev for 5 timer siden:

 

Her er jeg uenig. Avisene skriver om unntakene og det gir ikke noe godt bilde av virkeligheten. Det er ikke bare snittinntekten som er høy i Norge, men også hvor stor del av befolkningen som har en høy inntekt. Unntak finnes selvsagt, men de har som oftest ikke dyre båter.

 

Hvilke indikatorer ser du i markedet som peker på at det skal ned? Nybåtprisene stiger, det er vanskelig å få tak i nok nok nye båter og motorer og vi har to fine somre bak oss. Verden er urolig, prisene for å reise utenlands vil etterhvert øke i takt med energiprisene og mange har virkelig sett hvor fint vårt eget land er å feriere i. 

 

Det høres ut som en elitistisk tilnærming. Medianinntekten i Norge er 46000 kr i mnd, og samtidig er gjennomsnittsgjelden på 338% av årsinntekten, høyere en sammenlignbare land. Avisene er ikke fulle av oppslag av en marginalisert del av befolkningen, de har hatt problemer i alle år. Grunnen til at det er oppslag i avisene og at partibarometrene skyver på seg raskere enn noen gang før etter et valg, er fordi det nettopp er gjennomsnittspersonen som får kjenne på virkningene. Hvor mange har ikke stått frem i media for å klage på at de ikke har råd å varme opp hytta - de som har hytte er stort sett ikke de som er marginalisert. Nå skal ikke jeg starte en krangel her, så jeg forsøker å legge den død her og nå, men jeg syntes en ovenfra-og-ned holdning er veldig trist å se på. Hørte i går at 4/5 bilkjøp er bruktbiler. Hvordan det er med båter vet jeg ikke, men de fleste driver ikke å kjøper nye båter på 35 fot. Ta en titt i en gjennomsnittlig småbåthavn, så ser du at de fleste båtene koster langt unna millionen. 

 

Uansett så ramser @Edh1 opp gode grunner til at båtmarkedet bør gå ned. Og som @Havarita sier, så er det mye å velge i mellom hva folk som får dårligere råd kommer til å velge bort. Men det er rimelig å anta at (brukt)båtmarkedet vil få sin andel, og kanskje mer fordi det er flere faktorer som spiller inn. Drivstoffet blir dyrere, båtplasser blir dyrere, gjestehavner blir dyrere, renta er på tur opp og utlandet har åpnet opp - for å nevne noe. Entusiastene blir jo stort å beholde båtene uansett, men det er jo ikke de som utgjør den store etterspørselen i båtmarkedet som driver (de fleste) prisene, det er det Ola Dunk som gjør.

 

Men har man bundet mye kapital opp i båt, så vil man jo argumentere for at båtprisene ikke skal falle, av ren egeninteresse. Helt naturlig at det sitter lengre inne å se tegnene til et fallende båtmarked da, om det slår til.  

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 12 timer siden:

Du setter fingeren på noe vesentlig. Økte drivstoff-priser og kun økning av disse kan de fleste av oss håndtere. Men kombinert med økte strøm-priser, økte matvarepriser og generell prisøkning så skrumper overskuddet i privatøkonomien  som finansierer fritid og hobby. I tillegg til Covid har vi Putin som skaper usikkerhet og utrygghet i vår del av verden nå.

Tror nok vi i nær fremtid vil se et redusert forbruk på "unødvendig luksus" så lenge situasjonen i Europa ikke er stabil og forutsigbar.

Du er inne på noe viktig. Når energiprisene går opp går ALLE priser opp. Prisen på hvete er gått drastisk opp, det samme med så å si alle materialer og forbruksvarer. 
 

Putin er en jævel og alt har blitt forverret av hans forkastelige krig, men dette var der også før han. Verden har over tid investert for lite i både kull, olje og gass. Og alt for lite i fornybar og atomkraft. Resultatet blir en tragedie. 
 

Andre kostnader kan påvirke vår båtbruk, men ikke dieselprisen. 
Vår D2-55 drikker noen få liter i timen under bruk. Og med mindre det er stille og regn brukes den for det meste inn og ut av havner. Seilene holder forhåpentligvis noen år til slik at kostnadene har begynt å falle igjen, og inntil da er vinden fortsatt gratis. 
 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 17 timer siden:

@navid Er ikke dere pensjonister? 

 

I så fall er det jo bare å ta tiden til hjelp. Rusle rolig avgårde, bruk heller litt ekstra tid. Dere kan ikke la en tilfeldig despot ta fra dere drømmen om Helgelandskysten. 


Joda, vi er pensjonister og vel så det. Vi hadde tenkt å rusle rolig, men 1000 nm t/r blir nå noen liter likevel, og stiger literprisen oppimot 30 tallet som noen spår, så må vi tenke litt prioritering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...