Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

Raymond Engmark skrev for 18 timer siden:

å skal ikke jeg starte en krangel her, så jeg forsøker å legge den død her og nå, men jeg syntes en ovenfra-og-ned holdning er veldig trist å se på. Hørte i går at 4/5 bilkjøp er bruktbiler. Hvordan det er med båter vet jeg ikke, men de fleste driver ikke å kjøper nye båter på 35 fot. Ta en titt i en gjennomsnittlig småbåthavn, så ser du at de fleste båtene koster langt unna millionen. 

 

Mener du jeg har en ovenfra- og- ned holdning fordi jeg gir min analyse av bruktbåtprisene? Jeg er verken i lønnstoppen eller har dyr båt, så har overhodet ingen egeninteresse i å snakke prisene opp. Og poenget mitt var jo akkurat det at så lenge nesten ingen kjøper nye båter på 35 fot, så vil også bruktmarkedet for slike båter holde seg veldig godt. Og når nybåtprisene de siste årene har steget med 15-25 %, så vil også bruktbåtprisene holde seg godt. Og det er etter min mening mange nok båtinteresserte nordmenn med god økonomi til at markedet vil holde seg. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 12 timer siden:

 

Mener du jeg har en ovenfra- og- ned holdning fordi jeg gir min analyse av bruktbåtprisene? Jeg er verken i lønnstoppen eller har dyr båt, så har overhodet ingen egeninteresse i å snakke prisene opp. Og poenget mitt var jo akkurat det at så lenge nesten ingen kjøper nye båter på 35 fot, så vil også bruktmarkedet for slike båter holde seg veldig godt. Og når nybåtprisene de siste årene har steget med 15-25 %, så vil også bruktbåtprisene holde seg godt. Og det er etter min mening mange nok båtinteresserte nordmenn med god økonomi til at markedet vil holde seg. 

 

"Det er lite i dagens marked som tyder på at båtprisene vil gå vesentlig ned. Nordmenn flest har god økonomi og med et godt lønnsoppgjør så er det ikke sikkert totalen blir så ille i 2022." 

 

Det er det jeg reagerer på. Det er tvert i mot mye i dagens marked som indikerer at båtprisene vil gå ned, og at nordmenn flest får mindre å rutte med. God økonomi er jo relativt, i verdensbildet har du jo rett - men det meste peker på at den blir dårligere. Men la oss heller holde oss til båtpriser. Jeg lurer på hvilke av disse påstandene du er uenig i, siden du kommer til en annen konklusjon enn meg; 

1. Tilbud vs etterspørsel fikk en stor omveltning som følge av pandemien, og kjøpegruppen for båt økte dramatisk, og båtprisene steg markant på mange typer bruktbåter, kanskje særlig rimeligere båter. 

2. Den økonomiske situasjonen i Norge har mange indikatorer som gjør at nordmenn får mindre å rutte med til unødvendige varer i 2022 kontra 2019, 2020 og 2021. Dette gjør at antall interessenter i "covid-segmentet" fort vil bli langt færre.

3. Færre interessenter vil føre til at prisene synker. 

 

Også skjønner jeg at det kan være et argument at om XX-nybåt kostet 1,5 millioner i 2019 nå koster 1,7 millioner, så vil XX-bruktbåt til 1 million i teorien også få et løft. Men for en ny båt så styres jo prisen av produksjonskostnader, selges båten under det går bedriften konkurs. Mens på en bruktbåt, så styres verdien utelukkende av interesse. Har du en snekke fra 1985 som du kjøpte for 200.000 i 2020/2021, fordi det var stor rift om båtene, og du godtok å betale hva enn selgeren forlangte for at også ikke denne skulle forsvinne foran nesten på deg, og du nå skal selge den samme snekken i et marked hvor folket får dårligere råd, og kanskje ønsker seg til syden i stede - ja da kan det være at den snekken du kjøpte til 200.000 må ned i pris til 100.000 for å få solgt den. 

 

Det er ikke sikkert båtmarkedet 2022 blir så utrolig forskjellig fra båtmarkedet 2019. Men 2020 og 2021 var jo helt idiotiske priser. Bare å se på mange diskusjoner på denne siden, folk som solgte båter for hundretusener mer enn hva de hadde kjøpt de for et par år i forveien. 

Link to post
Share on other sites

I vinter var jeg å kikket på ny bowrider/daycruiser rundt 1/2 million. Etter jul når fremtidsutsiktene ute i verden ble mer dystre og det begynte å bli klart at vi ville få til dels betydelig høyere priser på det aller meste slo jeg planene fra meg. Basert på det jeg ser på finn nå om dagen så er enkelte av modellene jeg fikk tilbud på ned i overkant av 5% fra forhandler. Det kan se ut som det ikke bare er meg som sitter på gjerdet om dagen.

Link to post
Share on other sites

happy Sailor skrev 2 minutter siden:

I vinter var jeg å kikket på ny bowrider/daycruiser rundt 1/2 million. Etter jul når fremtidsutsiktene ute i verden ble mer dystre og det begynte å bli klart at vi ville få til dels betydelig høyere priser på det aller meste slo jeg planene fra meg. Basert på det jeg ser på finn nå om dagen så er enkelte av modellene jeg fikk tilbud på ned i overkant av 5% fra forhandler. Det kan se ut som det ikke bare er meg som sitter på gjerdet om dagen.

Fra venner som ser etter ny bolig hører jeg at det samme skjer i det markedet. Alle er risikoaverse om dagen - noe som jo egentlig bare er logisk.

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 4 timer siden:

 

Det er ikke sikkert båtmarkedet 2022 blir så utrolig forskjellig fra båtmarkedet 2019. Men 2020 og 2021 var jo helt idiotiske priser. Bare å se på mange diskusjoner på denne siden, folk som solgte båter for hundretusener mer enn hva de hadde kjøpt de for et par år i forveien. 

 

Mener du at en ren markedsstyrt utvikling der prissettingen i bruktmarkedet baseres på etterspørsel kan kalles for "idiotiske priser"?

 

Man kan selvsagt mene det men det er nå en ting man må forholde seg til uansett. Akkurat det samme gjelder boligprisutviklingen enkelte steder i landet. Som f.eks. i Bodø de siste par årene. https://www.nrk.no/nordland/boligmarkedet_-bodo-storst-boligvekst-i-norge-1.15678175

 

Selv tror jeg at disse større diesel- eller bensinslukerne som hvermannsen klarte å drifte i fjor og forleden år kanskje ikke blir like "hotte" i bruktmarkedet med dagens bensin- og dieselpriser. Eller blir brukt med litt mer redusert gasspådragsfaktor. Men nå ser vel også de aller fleste dette for å være rent midlertidig og at krigen forhåpentligvis kan ta slutt etterhvert.

 

 

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 7 minutter siden:

Er sikkert ikkje feil å montere ein forbruks måler.

Koster ganske mye de til diesel motor.

Så da kan fort ennå mer av ferien gå i dass😂🤣

Men glad jeg har fabrikks ny motor, som kan gå på behagelig/økonomisk turtall når jeg skal frem 😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Drivstoffpriser berører jo alle ledd i samfunnsmaskineriet.

 

Hvordan det slår ut i båtmarkedet er ikke så godt å si, bortsett fra at nyprisene drives oppover.

Trenden på nybåter får kanskje større fokus på drivstofføkonomi?

 

For bruktbåt er bildet mer sammensatt, og bildet er ikke fullstendig mer drivstoffpriser alene.

 

Norske fritidsbåter har i snitt 50t eller mindre bruk pr år. (Båtplassens medlemmer, sannsynligvis noe høyere).

Hva er alternativet?

For en 'hyttebåt' tror jeg bruken blir akkurat som før, fordi båten/bruken uansett er en liten del av 'opplevelsen'.

Man kutter ikke ut hytta med små utflukter/badeturer/fiske for noen hundrelapper i drivstoff.

 

For 'campingbåt' blir kanskje turen litt kortere.

 

Tørste bruktbåter vil kanskje få større fall i priser enn andre. Om båtmarkedet agerer rasjonelt, vil saktegående og planende båter da holde seg bedre i pris enn halvplanere. Det er ikke sikkert båtmarkedet faktisk vektlegger drivstofføkonomi alene.

 

 

Drivstoffpriser øker ikke alene. All energi, mat, reiser blir dyrere som følge av dette.

Om sentralbanken da må stramme renteskruen også, for å stagge inflasjonen, vil mange bli tvunget til å selge i et dårlig marked.

En dobling av renta fra 3 til 6 % vil på mitt budsjett utgjøre dobbelt så mye på båtbudsjettet som en dobling av bensinprisen.

(kNOK 700 * 3% = 21.000,-, vs 10.000,- ekstra for 2 fulle tanker á 230l).

 

 

PS: Dagens priser på drivstoff stimulerer til økt produksjon, så dette kan fort gå bra også.

Til og med Tyskland har signalisert at de ønsker å øke sin energiproduksjon ved å utsette nedstenging av kjernekraftverk og kullkraftverk, og gjøre seg mer uavhengig av russiske leveranser. Italia har gjenåpnet kullkraftverk, og USA er på oljetiggerferd til Venezuela og Iran.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 8 minutter siden:

Okkaby ,ny motor er ikkje da sama som eit problemfritt båt liv,da veit eg alt om.

Ny motor kontra gammel grøn stålklump, er mye mer problemfritt enn du kan drømme om. 

Drivstoff forbruk blir også mye bedre, fart blir mye bedre. Husk på det ikke er så mye gammelt igjen på båten, uten om skroget. Så største utfordringen blir å holde vinduene tette. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

 

Mener du at en ren markedsstyrt utvikling der prissettingen i bruktmarkedet baseres på etterspørsel kan kalles for "idiotiske priser"?

 

Man kan selvsagt mene det men det er nå en ting man må forholde seg til uansett. Akkurat det samme gjelder boligprisutviklingen enkelte steder i landet. Som f.eks. i Bodø de siste par årene. https://www.nrk.no/nordland/boligmarkedet_-bodo-storst-boligvekst-i-norge-1.15678175

 

Selv tror jeg at disse større diesel- eller bensinslukerne som hvermannsen klarte å drifte i fjor og forleden år kanskje ikke blir like "hotte" i bruktmarkedet med dagens bensin- og dieselpriser. Eller blir brukt med litt mer redusert gasspådragsfaktor. Men nå ser vel også de aller fleste dette for å være rent midlertidig og at krigen forhåpentligvis kan ta slutt etterhvert.

 

 

 

En behøver ikke å direkte forholde seg til det en mener er "idiotiske" bruktpriser. De av oss som har båt og som vurderer en bruktbåt, men har råd til å kjøpe ny, kan jo bare bestille en ny båt for levering et år eller to fram i tid og bruke den gamle så lenge. Så får de som ikke har noe alternativ kjøpe i et brennhett bruktmarked. 

 

Jeg skulle kjøpe meg en Pajero trekkvogn for båthengeren for noen år siden, hadde tenkt å kjøpe en 1-2 år gammel bil. Bruktbilene jeg fant hadde alle gått svært langt og prisene var høye så jeg endte opp med en ny bil. Akkurat på samme måte hadde det blitt hvis jeg skulle handlet båt i fjor. I stedet for en ny båt så endte jeg til sluttt opp med å beholde båten og bytte til ny motor. 

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt, så drivstoff priser vil ikke ha noen innvirkning på egen bruk ant enn at sommeren kan bli bedre på sjøen med færre halvplanere som bruker like mye diesel på 1 nautisk mil som jeg bruker i en sommersesong. Har alltid forundret meg hvorfor enkelte halvplanere må passerer seilbåter og småbåter nærmest mulig på åpen sjø(merk...Enkelte!). 

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 10 timer siden:

Har seilbåt, så drivstoff priser vil ikke ha noen innvirkning på egen bruk ant enn at sommeren kan bli bedre på sjøen med færre halvplanere som bruker like mye diesel på 1 nautisk mil som jeg bruker i en sommersesong. Har alltid forundret meg hvorfor enkelte halvplanere må passerer seilbåter og småbåter nærmest mulig på åpen sjø(merk...Enkelte!). 

 

Underholdningsverdien av folk i nyervervet pinnebåt, som klorer seg fast, mens de venter på tsunamien.....skal ikke undervurderes.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 12 timer siden:

Har alltid forundret meg hvorfor enkelte halvplanere må passerer seilbåter og småbåter nærmest mulig på åpen sjø(merk...Enkelte!). 

Det er en lov på linje med murphys. Om 2 mennesker befinner seg samtidig på en åpen slette vil de på et tidspunkt passere hverandre med 1 meters avstand. Ser det samme i alpinbakken. Ta en pause i bakken, uansett hvor, og du finner alltid en luring som omtrent kjører over skiene dine, selv når resten av bakken er tom.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

 

Underholdningsverdien av folk i nyervervet pinnebåt, som klorer seg fast, mens de venter på tsunamien.....skal ikke undervurderes.... :giggle:

Ja, det er den når jeg tar på meg dykkerutstyret og forsvinner unner et strykejern med 14mm senkesett fra biltema også... 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 14.3.2022 at 12.08:

 

😂🤣

Men glad jeg har fabrikks ny motor, som kan gå på behagelig/økonomisk turtall når jeg skal frem 😁

Kan ikke eldre motorer det? Er det kanskje forskjell på hvor lenge en ny og eldre turbomotor tåler å gå på øavt turtall? 

Link to post
Share on other sites

Min motor går helt "behagelig/økonomisk" på alle turtall. Men så er den ikke mer enn 36 år, da.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båtfolk må også belage seg på at rekvisita, opplag, service og tjenester også stiger med 10%. Det vil for de fleste i sum utgjøre mer enn at drivstoffutgiftene øker med 25% i en periode. Drivstoffprisene kan delvis falle noe tilbake, det vil ikke de andre kostnadspostene. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 36 minutter siden:

Kan ikke eldre motorer det? Er det kanskje forskjell på hvor lenge en ny og eldre turbomotor tåler å gå på øavt turtall? 

Tja skulle jeg holde 19-20 knop med gamle motor, måtte den gå på bunn gass = 3900.

Med ny motor skal kunne ha 22 knop på ca 32-3300 som er økonomisk når maks er 4100. Altså et bedre liv for motor å min drivstoff økonomi.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

 

Underholdningsverdien av folk i nyervervet pinnebåt, som klorer seg fast, mens de venter på tsunamien.....skal ikke undervurderes.... :giggle:

Ser ut til at du har samme forhold til ordet…Pinnebåt, som barnehageunger har til ordene…promp og bæsj…..

Hver gang ordene nevnes, så storkoser alle seg og slever😂😂

 

Link to post
Share on other sites

Håper det blir ny båt snart👍
den gamle måtte selges da koronaen kom og inntekten forsvant. 

 

2 år på lav inntekt merkes, men nå begynner ting å komme seg👍 
håper på en snekke i 2023..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Superkul skrev 2 minutter siden:

Vi har hatt mye forskjellig av båter og havnet på en Sandvik 28 igjen ,takk og pris ...... dem går omtrent på lukta 

Fornuftig og bra valg. Kjempefin snekke som også er rimelig i drift. Ligger en slik i båthavna hvor jeg selv har båtplass, og den er virkelig fint holdt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...