Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

10A sikring her, men klarer fint 12A. Den nye ADAX'n funker utmerket, stille og grei. Internett er gratis, sitter og ser på dagsrevyen nå mens jeg venter på middag.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her virker det som om det er en god del båter, men synet bedrar. Mange ligger longside der det egentlig er meningen å ligge inn/ut med line for akterfortøying. Vi ligger på en plass beregnet for longside.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag på morgenkvisten var det mange som dro herfra i Skärhamn, nå er vi vel 10 båter igjen. Vi blir liggende til imorgen, greit med en dag uten vinden aulende når en ligger i havn også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed ble det avgang idag onsdag til herlige Dyrön. Her var havnen nesten tom og vi fikk kremplass innenfor moloen i bås med gangbar utrigger på rett side. Dermed var planen å ligge her over helgen. Kapteinen fikk seg et stort glass rødt, og Trude tok en tur til butikken for å handle nødvendigheter.

 

MEN, hun kom tilbake uten røyk! Der var det nye eiere som ennå ikke hadde fått "tilstånd" til å selge røyk! Vi har nok til imorgen, men da blir det å kaste loss for tur til Källö Knipla eller andre "siviliserte" steder imorgen etter frokost. Å sette igang røykekutt på ferie er ikke aktuelt, vi hadde kommet til å gå "bananas".

 

:headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Og så fin plass vi hadde funnet!

 

20220615_130250.jpg.71baa1f0a03dbb657d758aaa8ec7aa92.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har heldigvis ikke elektriske problemer pt. Håper det ikke blir kaldt i kveld, da kan ikke ADAX'n settes på fullt, her er det kun 6A sikringer på stolpen i land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Grrrrr. Begynner å helle mot at det er overledning i elektromotoren. Selv om den ser ut som ny innvendig. To demont/mont i dag. Demont i morgen for å sjekke motoren. Selv med 'ubegrenset' strøm (150 A sikring) tåler den ikke last. I gamledager brukte vi bøtte. Funket hver gang. Eneste trøsten er at jeg har nok isbiter. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

Det er slike slag livet gir. Jeg står på hue i en TMC-dass som spiser sikringer. Selv om elektromotoren er toppers og pumpeenheten er kliss ny. Vi har våre utfordringer. Nå fra Käringön.

Hadde samme problem. Løsnet litt på skruene til pumpen, så funket det. Dette var også ny pumpe.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Det er slike slag livet gir. Jeg står på hue i en TMC-dass som spiser sikringer. Selv om elektromotoren er toppers og pumpeenheten er kliss ny. Vi har våre utfordringer. Nå fra Käringön.

 

Hulda har vel lovprist TMC-dassen sin meir enn ein gang.... 

Link to post
Share on other sites

Her på Dyrön er nok ikke sesongen kommet helt igang, ihvertfall ikke for kafèen.

 

916474748_2022-06-1520_02_46.jpg.ac1b5a5b1e38f91c7990858f1ef4864a.jpg

 

 

Men stopp en halv.

 

1058367921_2022-06-1520_02_14.jpg.0adb10f0487b392e093ea13b758531a7.jpg

 

Her er det åpent, helt uten betjening.

 

1602954308_2022-06-1520_03_30.jpg.5c81f76a7b956cfbe4edf243ebd9bc86.jpg

 

714693344_2022-06-1520_03_48.jpg.e86b1f5a0831fd7b4c3ba773b6da6865.jpg

 

Her er det bare å ta ibruk vaffeljern og kaffetrakter, eller ta med egen mat og drikke og bare stikke innom og varme seg.

 

840664175_2022-06-1520_04_11.jpg.7d61c4134a86778d84896ea77681bed3.jpg

 

2087601095_2022-06-1520_04_46.jpg.47e7c88ab0bc6fdf7bbc26e8b337cbf1.jpg

 

Her hvordan det fungerer, helt gratis om en ikke bruker noe fra kjøleskapet.

 

dyron_2022_kafe1.jpg.11a0b608a56801d71c2dca5d442fb971.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter en natt på Dyrön ble en fin tur på 1t 45min Til Källö Knippla. Der var havnen nesten tom og vi fikk en fin plass i bås med gangbar utrigger på den ene siden, trapp fremfor baugen og strømstolpe med 16A sikring 2m fra båten.

 

Og her hadde de sigaretter så ferien er reddet. Idag har vært nydelig med sol og +26gr. frem til temperaturen falt til +16g. da regnet kom nå i kveldingen. I natt og utpå dagen imorgen skal det også blåse friskt men sol. Idag ble det tur inn på bryggen til thai-kiosken. Den kjenner du til Tom Rør. Sist år kjøpte vi noe jeg ikke husker navnet på, godt men i sterkeste laget. I år ble det vårruller.

 

Nå er det blitt litt mer båter her, men godt med ledige plasser. Planen nå er å ligger her til over helgen før vi går litt lenger sydover. I første omgang har vi tenkt på Donsö. Der har vi ikke vært før. Men det er jo havner både på Vrångö og Styrsö. Ned til Donsö er det rundt 1t 45min for oss. Noen som har noe å fortelle om disse stedene? Donsö får jeg nok info om av Bergtatt som dro dit idag og skal ligge der til søndag.

 

 

20220616_114303.jpg.ace680bf1f90e7b6b15d4344b31f2ad5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ligger du an med diesel, Lars? Etter å ha pløyet halve Oslofjorden med fjordflytteren Saga 315 i noen år, med ditto dieselutgift (allerede før enorm prisstigning), er det  inspirerende og artig å høre hvor mye dere klarer å "tyne ut" av en tank som hadde siste fylling på norsk side av grensen. Med mindre man satser på seil, må snekkeferie være en utmerket måte å få mest mulig ut av båtbudsjettet på. Ser frem til flere bilder og beretninger. Og ... er det en eim av biff med løk som kommer med sønnavinden her? 

Redigert av torkelmj
Skriveleif (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Vi fyller alltid diesel i hjemmehavnen Son før vi tar turen nedover svenskekysten. Om vi snur nordover fra området utenfor Göteborg rekker dieselen hjem igjen, og gjerne en helgetur til Oscarsborg også før vi må fylle opp. Vi har 2 tanker på hver 180 liter. Så utgiftene til diesel har aldri vært den største summen. Mesteparten av dieselen på tanken ble forresten fylt opp i høst, til en pris nesten 10kr. billigere enn nå. Men havneavgifter blir kostbart når en skal være ute i noen måneder og kun gjestehavner.

 

Idag blåser det hatter og høy, men solen skinner og vi ligger godt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev 1 time siden:

Hvordan ligger du an med diesel, Lars? Etter å ha pløyet halve Oslofjorden med fjordflytteren Saga 315 i noen år, med ditto dieselutgift (allerede før enorm prisstigning), er det  inspirerende og artig å høre hvor mye dere klarer å "tyne ut" av en tank som hadde siste fylling på norsk side av grensen. Med mindre man satser på seil, må snekkeferie være en utmerket måte å få mest mulig ut av båtbudsjettet på. Ser frem til flere bilder og beretninger. Og ... er det en eim av biff med løk som kommer med sønnavinden her? 

Interresant med Saga 315. Hva regner du ca.forbruk per nautisk?

Vi hadde en Fevik 715 med Yanmar 77hk, gikk på lukta.Vesentlig høyere forbruk i Agder 840 med Yanmar 165HK.

Høye drivstoffpriser får vi bok i tre år til,så reduseres avgiftene. Kanskje kommer snekketypen på mote igjen?  Saga 27 er jo en flott båt (om det ikke er for mye sidesjø?)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 17 timer siden:

I første omgang har vi tenkt på Donsö. Der har vi ikke vært før. Men det er jo havner både på Vrångö og Styrsö. Ned til Donsö er det rundt 1t 45min for oss. Noen som har noe å fortelle om disse stedene? Donsö får jeg nok info om av Bergtatt som dro dit idag og skal ligge der til søndag.

 

Donsö er en ganske så stor havn, selv om selve tettstedet ikke er det. Et par fiskebåter og hyppig fergetrafikk til Göteborg.

 

Såvidt jeg vet er det de tre første flytebryggene du får på styrbord side innenfor moloen når du kommer inn i havna som er gjestebrygger. Samtlige plasser er langsides. Hyggelig prisnivå også til å være i hovedsesong: 220 SEK for båter under 9 meter inkl. strøm. Har ikke sett noen havnevakter ennå, men det er automat ved havnekontoret som ligger like ved moloen. Her er også drivstoffsalg.

 

Det er også en flytebrygge på andre siden, like ved en ganske stor ICA-butikk, men er usikker på om det er gjestebrygge. Hele den ene siden er opptatt av båter, mens det på den andre siden var mange småbåter som alle var borte da jeg kom ut av butikken. Det er mulig å legge seg på vestsiden av den store brygga i bakgrunnen, men den er veldig høy. På bildet under ser du også de to innerste gjestebryggene, der jeg ligger innerst på den innerste...

IMG-3123.jpg.d96ef05a58a5fd20771fa8d20830278f.jpg

Det et dog et serviceanlegg også på denne siden, så det er mulig at den ene siden av flytebrygga er til overnatting og den andre til dagsfortøyning? Står ikke noe oppslag om det, men det er jo strømstolper på brygga.

 

Det er ikke noe Systembolag her, og ICA-butikken er heller ikke ombud, men det er et ombud på Styrsø, som man kan komme til med ferga som går her. Vet dog ikke hvor ombudet er plassert i forhold til der ferga legger til.

 

Det er stille og rolig her til tross for at det er en stor havn. Ligger en restaurant like ved moloen og et par andre på andre siden av bukta, men det har vært dørgende stille så langt. Nå er det jo lørdag, så kanskje det blir mer livat i kveld?

 

Har ikke fått sett meg så mye rundt ennå, på grunn av foten. 

Link to post
Share on other sites

Det ser bra ut, da vet vi hva som venter. På nettsidene til havnen er ogso flytebryggen inn fra land markert som gjestebrygge, så det er litt å velge i.

 

donsoharbour2.jpg.f8527cff8dbd05962e3f64d3b4b3f13b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De tre bryggene til venstre i bildet er i hvert fall gjestebrygger. I nedre, venstre hjørne skimtes et møne. Neste hus bak der er wc, dusj, vasketromler etc. På sjøsiden der ligger drivstoff-macken. Vi måtte hjelpe en tysker for en del år siden. Vi måtte inn til Sea Sea i Göteborg for å skaffe et kompass til Ray autopilot. Det gikk glatt med buss/ferge/trikk. Kommunikasjonen er helt på topp. Vi har Donsö som en av våre favoritter. Grei plass. Se opp for trehjulingene, de kjører med livet som innsats.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...