Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg kjøpte det på båtmessen Sjøen for alle for mange år siden, dengang messen var på Sjølyst i Oslo. Folk flirte da jeg kom på trikken og tredde "ringen" rundt halsen med lokket ned på magen da jeg skulle finne fram lommeboken for å betale trikkebilletten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi er fremdeles på båtferie på svenskekysten, nå er 7 uker unnagjort. Idag ble det å forflytte oss litt lengre sydover fra Källö Knippla der vi har ligget og kost oss i all slags vær i drøyt 2 uker.

 

Turen idag på snaut 2 timer gikk til Donsö litt syd for Göteborg. Nedover langs Ökerö med 3m/s vind imot. Over Hakefjorden inn til Göteborg dro det til med 5m/s og 40cm bølger. Her var det godt med plasser da vi kom i 11-tiden, nå middagstider er det litt mer båter. Vi fikk kremplassen longside et sted det er svært små sjanser for å få noen utenpå oss.

 

Havneavgiften for oss (under 9m) er SEK250, for 9 - 12m er det SEK300, strøm inkludert med 10A uttak på stolpene. Her kan jeg ikke se at de har grønn diesel, men hvit koster SEK25,08.

 

Om vi i det hele tatt har noen planer, blir det Vrångö en halvtime lenger sydover, - en eller annen gang.

 

donso_2023_kailangs.jpg.550e266d5503bfa470f6eeca76ace67b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Lars H. said:

Vi er fremdeles på båtferie på svenskekysten, nå er 7 uker unnagjort. Idag ble det å forflytte oss litt lengre sydover fra Källö Knippla der vi har ligget og kost oss i all slags vær i drøyt 2 uker.

 

Turen idag på snaut 2 timer gikk til Donsö litt syd for Göteborg. Nedover langs Ökerö med 3m/s vind imot. Over Hakefjorden inn til Göteborg dro det til med 5m/s og 40cm bølger. Her var det godt med plasser da vi kom i 11-tiden, nå middagstider er det litt mer båter. Vi fikk kremplassen longside et sted det er svært små sjanser for å få noen utenpå oss.

 

Havneavgiften for oss (under 9m) er SEK250, for 9 - 12m er det SEK300, strøm inkludert med 10A uttak på stolpene. Her kan jeg ikke se at de har grønn diesel, men hvit koster SEK25,08.

 

Om vi i det hele tatt har noen planer, blir det Vrångö en halvtime lenger sydover, - en eller annen gang.

 

donso_2023_kailangs.jpg.550e266d5503bfa470f6eeca76ace67b.jpg

 

Fine bilder og beskrivelser 😎

 

Hyggeligere priser her nede. Her i Skärhamn begynner det å bli stappfullt. SEK 290 (+ 50 for strøm) for opp til 12 m. I Fjällbacka måtte vi ut med SEK 460 eks. strøm, da droppet vi strømmen. Ikke rart det var mye ledig der.

 

Vet du om man må fremvise dokumentasjon for å fylle grønn diesel i Sverige? Min er 11,9 meter. Kun privat bruk, så jeg blir vel underkjent på flere punkter? 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 2 minutter siden:

Hvis du har grønn diesel på tanken fra før er det vel bare å fylle. Hønø har både grønn og blank på selvbetjent pumpe. Uten avgift er det vel 15x4 meter og skipsregister som gjelder.

Ja det stemmer 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skal du lovlig fylle grønn diesel på en norsk/svensk fritidsbåt i Sverige, må du ha offisielle papirer fra de svenske styresmaktene. Nå må det vel også sies at det ikke har vært kontroller på hva en har i tankene på utrolig mange år, før det nylig var en intensivuke med kontroll.

 

Jeg er glad jeg har store nok tanker (360 liter) i min Saga 27 for tur Oslo/Göteborg og retur med norsk grønn diesel. Jeg har feriert på svenskekysten med båten i 20 - 30 år og har aldri fylt en dråpe svensk grønn/hvit diesel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...