Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Flotte beskrivelser og havner, i for meg helt ukjent område. Planlegger selv en tur nedover når jeg går av med AFP om 4 år. Har notert en del plasser fra trådene dine vi må innom. Er et stykke fram, men det er også et stykke fra Stord til Sverige også:smiley:

Fortsatt god ferie til mannskapet i Trudelutt:thumbsup:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Vel, iht. varsel og nedbørsradaren kommer drittvære til oss på Vrångö litt syd for Göteborg om en halvtime.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei ombord i Trudelutt leves livet langsomt på et godt og trivelig sted. Havnen fylles opp i løpet av dagen, men selv nå klokken 2300 er det ledige plasser. Vi var heldige som fikk plass på flytebryggen der det er 4 longside-plasser på den ene siden. Fremdeles er det ingen som har noen utenpå seg. Resten av plassene er med line eller bøye for akterfortøying.

 

Dette er en aktiv fiskehavn med både store båter og sjarker. Stedet er kjent for at det fanges mye sjøkreps.

 

fiskebater.jpg.a4f8bb5fdd9e95d165a26b32fcb42bf2.jpg

 

Vrångö er bilfritt, kun 3-hjulinger, mange nå elektriske er tillatt.

 

skiltjungel.jpg.e1f0f8adfee9df14a97a1b8c16f03e22.jpg

 

En del andre skilt er det også innen bebyggelsen.

 

elgskilt.jpg.165591525eb3c4b21655c81f3ce73e75.jpg

 

Havneavgiften er SEK270 for opp tll 12m båter, strøm (16A sikringer), toalett og dusj inkludert. Det er ikke gratis WiFi her. Angående dusjer og toaletter er de i "fengsel" bak et høyt gjerde og solid dør med kodelås. Heldigvis får vi koden når havneavgiften betales. Årsaken er ifølge havnesjefen at uvedkommende griset til anleggene.

 

toaletter.jpg.b6f1730f31b672a2577e3e220162f962.jpg

 

På en slik tur går det jo med noen bokser øl og mineralvann. Da er det greit med slike bokser der en kan kvitte seg med de. Panten går gjerne til et lokalt idrettslag eller RS.

 

petflasker.jpg.004a200e26d03c1de7b0b02bd71f39e6.jpg

 

Det er en liten dagligvarebutikk (Tempo) rett inn på kaien. Den er liten og trang, men med godt utvalg.

 

 

Her blir vi nok liggende ut uken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Hei ombord i Trudelutt leves livet langsomt på et godt og trivelig sted.

 

Dette høres i grunnen ut som oppskriften på lykke. Håper jeg blir klok nok til å gjøre det samme en gang!

 

Er spent på hvordan trykket på havnene blir de neste ukene, og følger rapportene dine. Men det er kanskje noe roligere såpass langt sør enn nærmere norskegrensa? Fortsatt god tur.

Link to post
Share on other sites

Vi er også spent på trykket her nedover når fellesferien/kaoset starter. Sist år var det greit, men da herjet jo korona'n. kanskje dieselprisen skremmer noen fra å dra særlig langt? Vi har gått 151Nm ned her fra Son. Heldigvis bruker vi ikke mer enn 0,85 liter pr. Nm i gjennomsnitt.

 

Uansett er det alltid mye mindre norske båter når en kommer syd for Smögen. Der vi har vært iår har det gjerne vært oss og kanskje 2 - 3 andre norske.

 

Så langt har vi faktisk ligget kailangs hele ferien, uten båter på utsiden bortsett fra to dager på Donsö.

 

Jeg glemte bildet av butikken igår, her er det, helt nede på kaien. Se en av fiskebåtene i bakgrunnen.

 

butikken_vrongo.jpg.4f74a1d7f940389d79fbd86827f98375.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Uansett er det alltid mye mindre norske båter når en kommer syd for Smögen. Der vi har vært iår har det gjerne vært oss og kanskje 2 - 3 andre norske.

 

Ja det er også min erfaring fra tidligere. Men så kommer vel etter hvert tyskerne sørfra, men mulig det store trykket der kommer noe senere. De har vel ofte ferie en måned etter oss i nord.

Link to post
Share on other sites

De vi har erfart hittill i år er gjerne 5 - 6 tyskere. Så slenger det innom sveitsere, franskmenn dansker og nederlendere. Men av utlendinger er det mest tyskere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så får jeg komme med dagens ord. Dagen startet med strålende vær, rundt 24gr. og fiskerne brukte kaien til å bøte garn.

 

garnboeting.jpg.5ed3181c460c27da6f7b3e83ad25650d.jpg

 

 

Utover dagen ble det temmelig fullt i gjestehavnen, men vi ligger der vi har ligget, kailangs på en av de 4 enste kailangsplassene. og, ingen av oss 4 har noen utenpå seg.

 

I formiddag var det som sagt strålende vær med en lett bris fra syd. Nå har vinden dreid til vest og måleren slår opp i 8m/s, og det regner. Senere skal det regne adskillig mer med mulig torden og lynild. Temperaturen har krøpet litt under 20gr.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Idag er det 7 uker siden vi startet årets båtferie. Imorges startet vi på  turen nordover. Vi gikk fra Vrångö til Björkö . Mer kommer etter hvert. 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Som sagt, så ble det bytte av havn idag, etter en uke på trivelige Vrångö. Formiddagen ble varslet som en grei tid mellom regn og torden, og det stemte. Det ble en fin tur i solskinn, men litt vind (8m/s) og sjø som vi merket da vi krysset leia som går inn til Göteborg.

 

ais_vrongo_bjorko.jpg.d72fd3f6d5013404385a5f3ccfcfaea2.jpg

 

 

Vel fremme fikk vi en fin plass med baugen mot flytebryggen og akterfortøying i line. Med baugen mot bryggen og mot SW kan vi "overleve" varslet regn og vind. Da vi kom var det en motorbåt på dockspot og en motorbåt på den siden vi la oss, ingen mot landsiden. Nå er det kommet 1 tysk (smal liten mahogny seilbåt), 1 dansk seilbåt og 4 svenske seilbåter der vi ligger, fremdeles ingen mot land. her et bilde da noen av dem var kommet.

 

 

boats.jpg.138a3d43fec0b11ecc86eaece7bcf4b9.jpg

 

Ellers som for de fleste gjestehavnene her er det flagg for de nordiske landene og gjerne også et tysk. her har de ogkså et kroatisk flagg på plass.

 

flagg.jpg.e122d9479fbaa8de38fae0396d8121e9.jpg

 

Her blir vi nok liggende en del dager da det er meldt en del vind, og vi har jo lystbåt. Men vi kan jo ta en 15min tur  over til Källö Knippla når vi blir lei av å ligge her.

 

 

gjesteplasser.jpg

 

 

Havneavgiften inkl. el. for båter opp til 12m er som for de fleste plassene her nede SEK270,-

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er et trivelig sted hvor vi blir liggende en stund, dessuten blåser det hatter og høy, mer enn varslet igår. Her er det fint å gå tur med skipshunden utover langs sjøen, og langs kaiene er det mye gode lukter av andre hunder som han også hilser på.

 

Idag ble det en tur ut til fiskebåtene, Björkö er en aktiv fiskehavn. Og sannelig lå ikke Tromsö av Björkö på plass.

 

fiskebaat.jpg.915a731cf435e192809899a11b698c66.jpg

 

 

En litt mindre sjark hadde det kjente navnet Poseidon.

 

poseidon.jpg.13439731e70e9e89df1828c92944fe06.jpg

 

Som de fleste stedene her nede har også Björkö sin minigolf bane.

 

minigolf.jpg.424afd179e02b5863ac40fb46b261de0.jpg

 

Det er fremdeles lite gjestebåter her, kun 8 båter nå. Linene på landsiden er alle ledige.

 

liner_ledige.jpg.f2e924009564812d0eedfb8187084df6.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Glemte helt å nevne at det rett ved gjestehavnen er en stor oppstillingsplass for bobiler/campingvogner. Der er det like lite gjester, kun 5 bobiler og 1 campingvogn. Men campingvognen er lett å se, med godt gammeldags tørkestativ fullt av klær.

 

camping.jpg.9a0e4ccbb07b1c73c75e7de1aa8eb84c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt med ledige plasser her på formiddagen en onsdag. Trudelutt midt på flytebryggen til bildet fra webkameraet på land.

 

webcam_formiddag.jpg.167c07d45eb4cd09b36b526f207b7973.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 56 minutter siden:

For en bådløs med abstinenser er det skønt at få alle disse opdateringer. Tak for dem, Lars. 😃👍

Har du solgt båten din @MajorAndy? Syns det har vært stille en stund!

Ikke meningen å kuppe tråden @Lars H.!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har ikke jeg behov for etterfylling, så det har jeg ingen oversikt over. men jeg sjekket da vi lå på Donsö, og der var prisen litt over SEK27, grønn diesel litt over SEK22.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

On 7/6/2022 at 3:09 PM, Chilli Solbris said:

Har du solgt båten din @MajorAndy? Syns det har vært stille en stund!

Ikke meningen å kuppe tråden @Lars H.!

Ja. Sidste år i juni. Fik en rigtig god pris og fik ikke brugt den nok efter vi har købt hus i Sverige. Netop derfor er det så dejligt at følge med andres ture 😀 Sorry for endnu mere afsporing, Lars..

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke et Kroatisk men Ukrainsk flagg. Blått og gult.

Ellers takk for trivelig løpende reportasje fra oss som ikke har vært med båt i Sverige og heller ikke har anledning i år.

P.S. Hvordan foregår «akterfortøyning med line»? Ser ingen bøyer bak båten din. (Ikke tau heller forresten)

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...