Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Nei, vi så ikke noe til noen havnevert og fikk derfor ikke kode til søppel osv. Greit med en gratisnatt.

 

Turen videre gikk til Bovallastrand der vi tenkte å ligge noen dager med ruskevær i vente. Da måtte vi passere de skumle Humperna, men de gikk greit med sjø under 1m.

 

bovallstrand_2022_mai_trudelutt.jpg.ff1273ebbe7bbb14d4c2723de0626d02.jpg

 

Her fikk vi en fin kailangsplass og fruen ble sendt avgårde til butikken rett inne på bryggen for mat og drikke. Men skrekk og gru! Butikken var nedlagt.

 

Dermed ble det å kaste loss videre en kort til herlige Hunnebostrand. Her var det som på denne tiden godt med plasser, kailangs. Her er havneavgiften for oss SEK121, 61 + 60 for strøm.

 

 

bovallstrand_2022_mai_trudelutt.jpg.ff1273ebbe7bbb14d4c2723de0626d02.jpg

 

Etter en prat med en fra havnen fikk vi imidlertid vite at det var en ny butikk litt lengre opp fra havnen i Bovallstrand.

 

 

 

 

 

hunnebo_2022_mai_trudelutt.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Været tar vi som det kommer, blåser det ligger vi i ro. Igår var det vått, vått, grått, grått. . .  Idag skinner solen, litt vind og 15gr. Imorgen er det meldt godt med vind slik at fendringer er gjort solid. Fredag blir det en kort tur videre til privat plass hos gode venner vi alltid må innom.

 

 

bp-vimpel.jpg.a875599886678093a9112318e931436b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 23.5.2022 at 15.30:

Her fikk vi en fin kailangsplass og fruen ble sendt avgårde til butikken rett inne på bryggen for mat og drikke. Men skrekk og gru! Butikken var nedlagt.

 

Etter en prat med en fra havnen fikk vi imidlertid vite at det var en ny butikk litt lengre opp fra havnen i Bovallstrand.

 

Det var synd å høre. ICA-butikken "på brygga" i Bovallstrand har vi handlet mye i. Både ved at vi kjørt moderskipet dit, men også ved å ha tatt jolla om vi har ligget nede ved Arholmen, Persholmen og rundt i skjæra der. Jeg ser den nye ICA butikken på Google Maps, men det ser ut som det er en ganske godt stykke fra havna. Greit å vite og dessverre blir det nok med det færre turer til Bovallstrand.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 22.5.2022 at 21.53:

Når kapteinen blir 80 år om drøyt et år er det slutt på naturhavner.

 

Da kan jeg bekrefte at det ikke er noen naturlov som sier at 80 år er en fast grense for å kunne er ligge i naturhavn. Men jeg har nok fått inntrykk av at du liker deg best i marinaer. Og det er jo det viktigste.

 

Fortsatt god tur og god sommer . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Været ble som jeg trodde det skulle bli, det auler og blåser WSW rett inn! Vindmåleren min, 3m over vannet går stadig vekk opp i 15m/s, men solen skinner med temperatur rundt 15gr. Vi ligger godt kailangs med 4 pølsefendere og 2 kulefendere.

 

Imorgen fredag skal det løye litt, men vi venter til lørdag med å dra videre da det da skal bli adskillig bedre. Videre fremover er det meldt rolige vindforhold.

 

Idag kom det et stort svensk båtflag på fin stang drivende inn mot båten. De ble fisket opp og plassert ved havnekontoret, pluss at jeg la ut beskjed om funnet på Facebook

 

flagg_drivende.jpg.cfe071542baa5fa6a44696c45494ab81.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt greit å feriere utenfor høysesongen, her havneavgiftene for Hunnebostrand. 6 ganger så dyrt i høysesongen som nå!

 

havneavgifter_hunnebo.jpg.3f69fd74204dca751ec84966b1d23710.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flere norske havner burde gjort det samme og differensiert leiepris mellom høysesong og lavsesong. Her i Ryfylke hvor jeg ofte ferdes er det som oftest en pris hele året. Jeg hadde valgt gjestehavn fremfor naturhavn oftere om prisnivået var noe lavere utenfor sesong. 

Link to post
Share on other sites

Etter en nydelig dag i Hunnebo igår, ble det forflytting sydover gjennom Sotekanalen idag. Nå ligger vi i Springet (Fisketången/Kungshamn) på privat brygge til gode venner. Her er det til og med "kjærringtrapp" for kone og hund. Solen skinner og det er stille. Temperatur opp mot 20gr. Imorgen blir det en 10min gangtur til butikken som selger "rødt"! Om noen dager blir det vel videre til Bohus Malmön.

 

IMG_7226.JPG.8b9a4b5aaf8366698b7dac728dbea34e.JPG

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var det en ny dag her på Springet. Vi våknet til varme og sol som det fortsatte med utover formiddagen slik at kapteinen fikk tatt seg en tur til en viss butikk 10 min unna for å fylle opp med "rødt" og fruen fikk handlet matvarer.

 

20220530_123520.jpg.d2329122976224b33a0a2d94048fd591.jpg

 

Men så kom det ventende regnværet inn, stille og rolig, men temperaturen sank fra 17 til 10 grader. Inne i båten har vi det godt og varmt med strømtilkobling.

 

20220530_161754.jpg.0583867aeb3208ffa61430e0e2981a61.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...