Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

7 hours ago, Lykken1 said:

Interresant med Saga 315. Hva regner du ca.forbruk per nautisk?

Vi hadde en Fevik 715 med Yanmar 77hk, gikk på lukta.Vesentlig høyere forbruk i Agder 840 med Yanmar 165HK.

Høye drivstoffpriser får vi bok i tre år til,så reduseres avgiftene. Kanskje kommer snekketypen på mote igjen?  Saga 27 er jo en flott båt (om det ikke er for mye sidesjø?)


Tar gjerne videre om dette på PM, så vi ikke blir tråd-nappere. Har en del data lagret om ytelse/forbruk fra min 315. Det var en sann fjordflytter. 
 

(2,1 liter pr. nm var der hvor kurvene tilsa at man kom seg raskest frem med minst forbruk. Da var hastigheten 14 knop. D4-260 og firebladet propell. Men nå vil jeg gjerne lese mer om det gode båtlivet på Bästkusten). 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Og da vi kom helt inn var skipperen på Bergtatt på plass og tok tampen, nå ligger vi på den samme bryggen.

 

bergtatt_doso.jpg.8ddea101dee6edb9d84265e51e28fb29.jpg

 

trudelutt_donso1.jpg.273b996b8b32f654f5a07ae871789248.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Donsö er fin, men stor. Jeg anbefaler virkelig Vrångö, som har virkelig flot natur, hyggelig havn og ofte billige havskräftor i massevis.

 

Hvordan er det med butikk på Vrångö? Vi trenger øl og sigaretter, og slvfølgelig litt anen mat.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sidst jeg var der, var der en meget lille ICA på havnen. Er ikke sikker på at den er der mere. Men butikken på Donsø er den største i dette område, så mon ikke de har det, du skal bruge ?

 

edit: Nettet siger at der stadig er en Tempo på havnen i Vrångö men udvalget er lille som jeg husker det. 
 

 

8FF0C2BC-552E-4F43-93C9-D84B8F5F198A.png

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi blir vel liggende her på Donsö til søndag. Trude har nettopp vært og handlet, og her var det greit utvalg. I løpet av uken finner vi vel ut om butikken på Vrångö eksisterer om vi drar dit.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker, da vit vi det. Men hvor er gjesteplassene, så vidt jeg har fått med meg er det en gammel og ny plass i havnen? Hva anbefales? Vi kan ligge kailangs eller med baug inn mot brygge og akterfortøying i bøye eller line.

 

Hvordan er det med dere, er dere utpå, lenge siden vi møttes nå.

 

vrongon_oversikt.jpg.540059fb8e64b26292db2d4947f8218d.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis Havneguiden er korrekt er der jeg har tegnet inn en rød linje fortøyning med faste tau, gult langsides og lyseblå til bøye.

vrongon_oversikt.jpg.540059fb8e64b26292db2d4947f8218d.jpg.a7f801a7a9cf2b08aeb7ac8ae3331bcd.jpg

 

I magasinet "Gästhamnsguiden 2022" - som jeg plukket opp i Marstrand, står det imidlertid ingenting om langsides fortøyning, og bildet de bruker viser ikke den brygga som jeg har markert med rødt og gult. Men den nevnes en dagbrygge som er lagt ut.

 

252AE328-DFED-412E-AE9A-013C323C00FD.jpeg.09b39d28ddc04471e71a7539603b29c0.jpeg

 

Jeg har jo ymse erfaringer med slike guider og hvor oppdaterte de er, men planen min er uansett å dra dit i morgen, så da skal du få utførlig rapport over hva jeg finner ut!

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger fortsatt og koser oss på Donsö. Båter kommer og går, men hele tiden ledige plasser. Det er til og med noen som har "slektstreff" her, he he.

 

donso_slektstreff.jpg.ecb4dd30a7065e0d18bd0d1d93c73988.jpg

 

 

 

 

Havneavgiften er helt grei, SEK220 er absolutt til å leve med. På bildet, legg merke til hva det står om dagsbesøk uten overnatting. Den var ny for meg.

 

donso_havneavgift.jpg.000523ba4e2dde3b0b6e72514f46df6c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var det vel tid for litt mer bilder her fra Donsö der havnen nå etter hvert fylles opp. Det er jo midsommeraften her imorgen, men dette er ikke stedet for den store feiringen etter hva jeg har forstått. kanskje pinsemenigheten her har noe på gang?

 

Dermed blir det noen bilder fra en rusletur inn på kaien fra igår.

 

sjohus.jpg.143923234acc74a5de519973454704fb.jpg

 

trudelutt.jpg.d945b77da1d2b29c0c1b6651e3fccdad.jpg

 

lastebil.jpg.f4c8f8b107c0a457a1176f2161ad4b4b.jpg

 

kiosk.jpg.71545b17825396ee4d90a72fc0355553.jpg

 

fiskebat.jpg.83f53f250e3b298c0c7df87baa47ca07.jpg

 

fergeankomst.jpg.622c9849589e8266550b5fa24d87e6e5.jpg

 

ambilanse.jpg.1fbbd0fd70767aa59d234dc9221d2b59.jpg

 

donso_statuer_flaske.jpg.e324441e7d027cb2be1e1c635da268f0.jpg

 

donso_statuer_hund.jpg.e2f37606cbc5e112438207ac3456718f.jpg

 

donso_speedtest.jpg.4d007c2bf9b3311513ff1b47eb133c03.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er det 3 store gode polstrede longsidebrygger pluss en litt mindre. Alle plasser kun longside. Nå er det nesten bare et lag, men i fellesferien/kaoset er det nok mer vanlig med 3 i bredden. Det er vann og strøm på bryggene og gratis WiFi (elendig hastighet om en klarer å koble til). Men med eget mobilt bredbånd, utmerket. utvalget i butikken (ICA) er greit.

 

Ellers er det en god havn der en kan ligge trygt selv i storm.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ble det midtsommer, stille, sol og 25 grader. Havnen er fylt opp, vi her en liten seilbåt på utsiden, men fredelig og fint. Gubben har trukket i kortbukser og har faktisk badet fra båten, 16 gr. Nå er det snart tid for spekemat og svenske jordbær med fløte.

 

20220624_151118.jpg.fbeeaa117dde07dd2ef6ffcb3496081c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare å nyte livet!😃😃

Her er vi nettopp ferdig med bunnstoff! Det er da man skulle ønske seg mindre båt!

Tirsdag er vi forhåpentligvis godt underveis nedover Bästkusten vi også!

😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Etter en uke på Donsö ble det en 20min tur videre sydover til Vrångö. Da vi spiste frokost og gjorde klar for tur var det varmt og vindstille. Men idet vi startet opp kom vinden og litt bølger. Her på Vrångö fikk vi en fin kailangsplass. Da vi la til aulte fremdeles vinden ut fra bryggen, men greie båtfolk på bryggen fikk tak i tampene.

 

Nå er det varmt og stille, men til natten er det meldt kraftig vind, regn og torden.

 

uvaer.jpg.f9bed295ed09a27cb59b4cffdb30fdda.jpg

 

Dette ser ut til å være et trivelig sted. Matbutikken er liten, men med et utrolig godt utvalg. Her blir vi nok liggende en stund.

 

Havneavgiftene her langt fra norskegrensen er til å leve med. I Donsö var det SEK220, og her noe mer, SEK280, strøm inkludert.

 

flytebrygge1.jpg.2ede2b0ce4de409e4ff701fd285a1710.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 27 minutter siden:

Blir forhåpentligvis ikke så mye ut av været som kommer. Her i Fredrikstad har det herjet godt siden i går!

Blir det flere nye havner mon tro?😊😊

 

Det blir ikke lenger sydover ihvertfall. Men nordover er det vel en liten håndfull havner vi ikke har vært innom. En liten time nordover er det på Styrsö en havn vi ikke har vært innom, Sandvikshamn eller hva den nå heter.

 

 

Tom Rør skrev 15 minutter siden:

Vrångö er koselig. Det blir ikke feil å ligge der noen dager 😊

 

Så langt virker det trivelig her. Hadde en hyggelig prat med havnekapteinen som ønsket oss velkommen med oppfordring om å ligge en god stund.

 

Idag er det 6 uker siden vi startet på turen, så om vi ikke skal komme hjem på de neste 6 ukene, må vi ta det med ro og ligge lenge i hver havn, selv om det er tomt for både rødt og hvitt! Øl er jo greit det også.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 17 minutter siden:

 

Det blir ikke lenger sydover ihvertfall. Men nordover er det vel en liten håndfull havner vi ikke har vært innom. En liten time nordover er det på Styrsö en havn vi ikke har vært innom, Sandvikshamn eller hva den nå heter.

 

 

 

Så langt virker det trivelig her. Hadde en hyggelig prat med havnekapteinen som ønsket oss velkommen med oppfordring om å ligge en god stund.

 

Idag er det 6 uker siden vi startet på turen, så om vi ikke skal komme hjem på de neste 6 ukene, må vi ta det med ro og ligge lenge i hver havn, selv om det er tomt for både rødt og hvitt! Øl er jo greit det også.

Som pensjonist skal du ikke tenke på om du kommer hjem om 6 eller 10 uker så lenge dere koser dere. Og dess lenger dere er på tur, dess lenger har vi en kjekk tur tråd å lese også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...