Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Suzuki, nå er det slik at det er ikke alle som er like god kløpper på symaskinen som du da ......

 

Hvor kjøpte du stoffet, og hvordan har du sydd inn maljene (tråder rundt??).

 

Jeg antar du brukte bomullstråd mht styrke ?

 

Hvordan er dette stoffet mtp vannavvisende etc ?

Link to post
Share on other sites

Perlen,du kan lese mer HER Fom inlegg 9, gir en pekepinn på framgangsmetodikk. Stikkord er Markilux stoff, UV bestandig bomullskjerne polyestertråd, skarpe nåler, kantbånd av kunstskai, bankemaljer i messing, sydd på begge sider for maksimal styrke.

 

Vi kjøpte stoffet på Hjertmans i Gøteborg, men det er et firma ( Jens Sagen ? ) på dine kanter av landet, som også selger sånt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Knappingene i forkant passet perfekt.

Dette er viktig for meg. Om høsten sitter toppen på permanent, også om jeg krysser fjorden i kuling og høljeregn forfra. Litt ille om da knappingen skulle gå opp og toppen stå opp som et flagg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er viktig for meg. Om høsten sitter toppen på permanent, også om jeg krysser fjorden i kuling og høljeregn forfra. Litt ille om da knappingen skulle gå opp og toppen stå opp som et flagg!

 

Lars H.

Lager du deg et feste i toppen av lanternemasta di Lars har du en utmerket spinaker :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Jeg har også Hansen Top til min Viksund. Ikke slitasje eller jordslagg. Tørt under. Alt på akterdekket er tørrere etter at jeg satte på denne.

 

Men i høst tok jeg den av og forsøkte og vaske den. Den hadde sorte renner og var ikke pen. Resultatet ble at jeg faktisk ikke klarer å gjøre den ren. Det virker som om den er laget av en slags PVC som suger til seg farge / møkk.

Er dette bare og akseptere tro?

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Hansen Toppen på mine 2 Balticer, og de var helt topp. Men de kunne godt ha vart litt lenger før de gikk i oppløsning pga sollyset. 2-3 år er ca levetid her på solkysten.

Blanco, jeg ser i avataren din at du er fra Bergen. Det du skriver, betyr med andre ord at når jeg bestiller hansentopp, så vil den vare ca 1 måned, siden jeg bor i Grimstad ? :wink::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Hansen Toppen på mine 2 Balticer, og de var helt topp. Men de kunne godt ha vart litt lenger før de gikk i oppløsning pga sollyset. 2-3 år er ca levetid her på solkysten.

Hei.

 

Hansentoppen ble endret for noen få år siden. Tidligere var den av et "sølvaktig" "goretek" lignende stoff. Nå er den nærmest "plastbelagt" utenpå og mye stivere. Jeg har slitt ut en av den gamle sorten, den "morknet" og revnet et par steder etter mange års bruk. Den jeg har nå er av den nye typen, og jeg kan ikke se noen svakhetstegn ennå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blanco, jeg ser i avataren din at du er fra Bergen. Det du skriver, betyr med andre ord at når jeg bestiller hansentopp, så vil den vare ca 1 måned, siden jeg bor i Grimstad ? :wink::lol::lol:

Vi skal alle ha en livsløgn, noens mer sann enn andres.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

"tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske så tar du lykken fra det med det samme"

 

Hvem skrev det ?

Henrik Ibsen og OLPI

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Hansentoppen på min forrige båt, og den var på vinteren gjennom. Opplevde at der dannet seg mye mer jordslag på kalesjen enn uten. Dette tror jeg skyltes det milde/fuktige klima vi har på disse kanter av landet.

Har bestilt spes.sydd Hansetopp til 850en sammen med kalesjen fra Alf Hansen. Hadde jo håpt at disse luftputene som jeg forstår er i denne hadde holdt det tørt, men det er kanskje ikke nok?? Kom du frem til noen løsning på dette problemet? En løsning kan kanskje være at en jevnlig tørker det helt ut, men det er jo lettere sagt enn gjort hos oss her vest... :headbang:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slik ser den ut fra siden:

 

Bilde

 

Knappingene i forkant passet perfekt. På sidene brukte jeg tynne snorer som satt forholdsvis stramt.

 

Gjennom 2005 sesongen kom det nokså mye regn fra oven. Ingen tegn til svakheter så langt. Den satt på sesongen igjennom.

 

Selve kalesjen under var nokså møkkete fra Hansen-toppen og ned mot dollbordet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sitat bjoris "Kom du frem til noen løsning på dette problemet?"

 

Nei dessverre, det ble til at jeg tok den av i mildvær og på når det ble meldt snø.

Den var super når det kom snø, gikk inn i båten og løftet litt på midten så rant snøen av.

 

PS! Har tenkt litt siden på disse ballongene som de lager figurer av, kansje noen slike under toppen hadde gitt nok luft?

Link to post
Share on other sites

PS! Har tenkt litt siden på disse ballongene som de lager figurer av, kansje noen slike under toppen hadde gitt nok luft?

Samme tanke slo meg når jeg leste du hadde problem, mulig enkelte balonger på riktig sted hadde gjort susen. Vel, vi får vente å se, det skulle kommet i posten i forrige uke, men mulig det ble forsinket når jeg bestilte topp i tillegg... Venter i spenning, men vindforholdene om dagen tilsier ikke akkurat kalesjemontering, uansett :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sitter her med klare abstinenser. Beslutningen er tatt. Nikita som også har de samme symptomene og undertegnede drar i morgen til Horten for å lufte skroget.

Tanken er å dra ut på de store banker på lørdag å dra torsken.

 

TINE II vet vel hvor fisken står.

 

Meldt noe vind med det tåler vi.

 

Skal bli godt å komme utpå igjen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal bli godt å komme utpå igjen.

Nå misunner jeg deg, gitt! Har liksom dresset båten for vinteren med frostvæske og det hele. Men den ligger i sjøen, så når vi nærmer oss slutten av februar begynner sesongen så sant været er noenlunde. Is ser ikke ut til å bli noe problem i år. Nå er det meldt "nullføre" i hvert fall en uke framover.

Hva tror du, Thor - legger du inn mer info på Været i Vestfold?

Link to post
Share on other sites

Sitter her med klare abstinenser. Beslutningen er tatt. Nikita som også har de samme symptomene og undertegnede drar i morgen til Horten for å lufte skroget.

Tanken er å dra ut på de store banker på lørdag å dra torsken.

TINE II vet vel hvor fisken står.

Meldt noe vind med det tåler vi.

Skal bli godt å komme utpå igjen.

Hadde tenkt meg på langtur til Holmestrand på lørdag jeg da . Etter at jeg har fått sammla sammen alle lister i stua etter div støk med Benaren så er dem klare til montering i båten imårra og da er helga nesten i box . Livet er hærlig , kun og bunkre diesel og litt batterivann så er jeg like blid ;)

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...