Jump to content

Årets båtentusiast 2005: Skipper_Worse!


Ingar

Recommended Posts

Jeg trodde at loven og tilsa at man kan ikke gjøre barn,arveløs.

Man har da vel fortsatt lov til å disponere sine midler som man vil så lenge man er i live og ved sine fulle fem?? Man gjør da ikke barna arveløse fordi om man tar opp et lån på huset?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at loven og tilsa at man kan ikke gjøre barn,arveløs.

Dette har vært kommentert av flere, men vil bare legge til at det er ikke sikkert at man har barn som eventuelt kan arve.... I så fall kan jo dette være en meget bra løsning for å nyte friheten man får når man blir pensjonist :drink::yesnod::yesnod::yesnod:

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

ja skal si det ble reaksjoner,selvfølgelig så vil jeg at alle som er,eller blir pensjoniste skal ha det godt,bare dem ikke blir lurt til å gjøre noen avtaler,som de ikke er klar over,(med liten skrift)

som regel gjør ikke en bank noen avtale uten å nyte goder av det i hvertfall.

 

og vist hverken per eller pål ikke arver noe,for de det er godt til bank,eller att der er ikke noe mer å hente,så har jo foreldrene gjort dem arveløse.og det er ikke lov etter norsk lov.

 

men er der ikke noen båt advokater her da???som kan svare.

Kokka

Link to post
Share on other sites

og vist hverken per eller pål ikke arver noe,for de det er godt til bank,eller att der er ikke noe mer å hente,så har jo foreldrene gjort dem arveløse.og det er ikke lov etter norsk lov.

Det er selvsagt ikke ulovlig å bruke opp sine egne midler, selv om dette skulle bety mindre eventuell arv.

 

Det du sikter til er nok pliktdelsarven. Som påpekt ovenfor er dette fordelingsspørsmål som først og fremst har interesse når det er noe igjen å arve. Jeg synes ikke du skal tenke for lenge på om arveloven setter skranker for i hvilken grad og på hvilken måte en kan disponere egne midler. For det gjør den som et utgangspunkt ikke.

 

Skillet av interesse er disposisjoner i live og disposisjoner ved død. Typiske grensespørsmål oppstår ved dødsleie. Er disposisjonen en livsdisposisjon er det i utgangspunktet ikke mye livsarvingene kan gjøre - og takk for det!

 

Pliktdelsarv sikrer livsarvingene 2/3 av formuen, forutsatt at ingen gjenlevende ektefelle skal sitte i uskiftebo. Arvingene kan likevel aldri kreve at pliktdelen skal være større enn 1.000.000kr.

 

Lagt til:

Det hadde vært interessant om Bitteliten kunne kommentere hva slags konstruksjon han siktet til..

 

Ellers må man bare beklage til skipper'n for at denne tråden stakk av.

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her var det mange gode råd ute og går. Skal sjekke opp litt etter hvert. Å "selge" boligen til banken for så å "leie" den tilbake så lenge en lever, hadde vært greit for oss som ikke har barn. Men denne ordningen gjelder så vidt jeg vet ikke for borettslagsleiligheter, selv om leiligheten er fritt omsettbar til rundt 1,7mill. Har også fått tips om livrente. Trodde først det var noe en måtte starte med i yngre alder, men en tidligere kollega startet med dette da han ble pensjonist og får visst svært så mye å rutte med.

 

Skulle vel vært i en egen tråd dette, det har jo ikke så mye med "Årets Båtentusiast" å gjøre. Men, men . .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rentefrihet? Innebærer det du sier at eiendommen overdras til banken påheftet borett? Når de som er nevnt med boretten går bort slettes heftelsen?

ja er enig i at det passet ikke helt under denne kategorien,men for min del tok jeg utgangspunkt i fra dett innlegget.

kansje vi kan starte opp en side / eget emne med advokat hjelp,/råd,her på baatnett.?

Kokka

Link to post
Share on other sites

FRA ZUSUKI: "Personlig kommentar: jeg vil da MYE heller at mine foreldre skal kunne reise, kjøpe seg en bil de har lyst på, spandere på barnebarna ( ! ) og unne seg livets gleder, enn at de skal spinke og spare for at jeg skal få arv. Den dagen jeg evt. skulle arve, er jeg kanskje 50 sjøl, og har så jeg greier meg, og litt til."

 

Helt enig i hele innlegget ditt!

Et moment til: ARV kan være no´svineri!! Har i flere tilfeller sett at "arv" har vært med på å splitte søsken og slektninger, stiftet fiendskap osv. Opphavet ville kanskje ha rotert i graven hvis de hadde sett resultatet av sin "arv".

De verdier som noen opparbeider, bør/må komme disse til gode først og fremst! Den dagen avkommet forlater redet (og etter endt utdannelse), bortfaller økonomiske "forpliktelser", og man kan endelig begynne å tenke på seg sjøl (igjen). Ungen(e) bør klare seg sjøl etter den tid!! (Unntagelser finnes.)

Så hvorfor ikke ta Zusuki´s råd til etterretning? FLOTT måte å finansiere ny båt på!!

Dessuten: Den dagen vi legger ned vårt "jordiske verktøy", er jo den siste båten fortsatt verd noen kroner (som arvingene kan krangle om!!).

Forøvrig ser det ut til at de fleste bankene har kastet seg på denne "arvebølgen" og gir lån til pensjonister med sikkerhet i opparbeidede verdier...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Et moment til: ARV kan være no´svineri!! Har i flere tilfeller sett at "arv" har vært med på å splitte søsken og slektninger, stiftet fiendskap osv. Opphavet ville kanskje ha rotert i graven hvis de hadde sett resultatet av sin "arv".

:yesnod:

Det er ingen som krangler mer enn naboer og arvinger. Og Gud hjelpe dem, som er BÅDE naboer og arvinger! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som husker de gamle trekantede kasserollene? Slike "kakestykkeformede" som alle tre fikk plass på en stor kokeplate samtidig. Da farmor døde for mange år siden, var det tre av tantene mine som alle ville ha disse kasserollene. :boxing:

 

Det endte med at de tok en trekantet kasserolle hver!! :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant om Bitteliten kunne kommentere hva slags konstruksjon han siktet til..

1. Jeg er ingen rådgiver i privat økonomi. Jeg har til og med sluttet å gi råd til mine egne foreldre :smiley: Ikke fordi rådene er dårlige, men fordi andre kan dette bedre enn meg - og fordi det er greit å ikke få dårlig stemning i familien om rådene skulle være feil

2. Mange pensjonister sitter med store realverdier i fast eiendom der gjeld er en nedbetalt eller lav. Således har de store forumer - men de mangler penger til forbruk

3. For å gjøre formuen likvid - dvs om til penger man kan bruke - kan man da låne penger med sikkerhet i fast eiendom, enten bolig eller hytte. Man kan avtale ulike former for rente- og nedbetalingstid, også en form for lån der renter og avdrag først forfaller etter låntagers død.

4. Det var et innslag om dette på norsk TV for noen dager siden.

5. LarsH: Jeg tror ikke det er noe problem for dere å låne på denne måten i en borettslagsleiliget. Poenget for banken er å ha sikkerhet, og det har de så lenge de kan tinglyse et pant, og lånet ligger godt innenfor verdien av boligen

 

 

Jeg tror dette er en mulighet som stadig flere pensjoniser ser som attraktiv. Og jeg deler 110% Suzukis utsagn om at det er viktig at pensjonister bruker sine penger mens de lever slik at de har glede av den formuen de har bygd opp gjennom mange år.

:yesnod:

Det er ingen som krangler mer enn naboer og arvinger. Og Gud hjelpe dem, som er BÅDE naboer og arvinger! :lol:

Men ærlig talt Worse - litt vett har vi vel når vi bosetter oss. Livet er da krevende nok om vi ikke skulle ha søsken, foreldre og svigerforeldre som gjenboere :eek:
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har frem til nå ikke hatt noen båtsykdomer, hverken 30 eller 3 fot sykdom. Men føler nå at jeg har fått en aldri så liten 2 fots smitte. En aldri så liten 2 fots lukket båt sykdom har begynt å lure i vintermørket, Saga 29LS heter bassilusken. Men som nyslått pensjonist fra Stavanger er nok den eneste muligheten Lotto. Er det imidlertid noen som har "lure" finansieringsmetoder for noe slikt, er jeg lutter øre.

 

Lars H.

ang. årets båtentusiast, er det nå 2 - 1 til Stavanger over Bergen!!!

(Kanskje det gjorde susen at jeg har skravlet ennå mer enn bergenseren?)

 

Hadde vært koslig å fått deg inn i "Lukket avdeling", Lars. Spesiellt den med havutsikt. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde vært koslig å fått deg inn i "Lukket avdeling", Lars. Spesiellt den med havutsikt. :lol:

Ja, det hadde vært godt med utsikt fra lukket avdelin og slippe å sitte nede i dyyypet. Men en gamling som meg er jo vant til å være gjeldfri! Får se litt an fremover (ikke nødvendigvis første året), svigerfar ble nesten 100 år og dro på hytten hvert år til det siste.!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Cognacen står klar dersom du skulle forville deg mot Indre Oslofjord!

 

Ærbødigst: Astor

Takk for det Astor, og det samme gjelder deg om du skulle finne på å ta turen inn i Nøtterøy/Tjøme-skjærgården :cheers:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...