Elise Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Komodo, fin tråd du hadde, denne hadde jeg ikke fått med meg :-) Har samme båt som Bonita med samme tapping. Det lekker fra begge tanker i underkant av jurene, har midlertidig reparert med epoxy og kjemisk metall, er tett nå men må gjøres skikkelig. Regner med å skifte bunnplater og lage nye jur. må være sikker på at dette blir bra, er mye jobb. Okkaby, det er alternativ å legge tappingen i rør bakover :-) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner. Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen? "Spør for en venn" Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. Gjett hva jeg skal gjøre i helgen? FF Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 kdtran skrev 56 minutter siden: Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner. Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen? "Spør for en venn" Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. Gjett hva jeg skal gjøre i helgen? FF Kan det være at det blir litt oppvask?😁😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Chilli Solbris skrev 30 minutter siden: Kan det være at det blir litt oppvask?😁😁😁😁 Du skal ikke se bort ifra at det er en aldri så liten mulighet for det.. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 kdtran skrev for 3 timer siden: Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner. Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen? "Spør for en venn" Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. Gjett hva jeg skal gjøre i helgen? FF Alltid spennende å følge dine prosjekter. Blir nok en god følelae når dette er gjort. Hvilke inspeksjonslokk tenker du å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Ikke pokker om de tankene har vært rengjort for 3år siden. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Førstefender skrev 57 minutter siden: Ikke pokker om de tankene har vært rengjort for 3år siden. DEN tanken har slått meg også… Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 _Bliss_ skrev for 1 time siden: Alltid spennende å følge dine prosjekter. Blir nok en god følelae når dette er gjort. Hvilke inspeksjonslokk tenker du å bruke? Kikket litt på diverse «vi renser fuel tanker» hjemmesider, og så at Wema sitt lokk blir brukt til denne type oppgave. https://www.maritim.no/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- Fikk også anbefalt denne løsningen av verkstedet der båten ligger og har positiv erfaring med det fra tidligere, så da gikk jeg for det. Kommer til å montere lokkene i øverste 1/4 av tanken, slik at det statiske væsketrykket blir så lavt som mulig. Ideelt sett burde jeg ha montert dem på toppen av tanken, men der kommer jeg ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 kdtran skrev 1 time siden: Kikket litt på diverse «vi renser fuel tanker» hjemmesider, og så at Wema sitt lokk blir brukt til denne type oppgave. https://www.maritim.no/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- Fikk også anbefalt denne løsningen av verkstedet der båten ligger og har positiv erfaring med det fra tidligere, så da gikk jeg for det. Kommer til å montere lokkene i øverste 1/4 av tanken, slik at det statiske væsketrykket blir så lavt som mulig. Ideelt sett burde jeg ha montert dem på toppen av tanken, men der kommer jeg ikke til. De er kurrante de inspeksjonslukene der. Jeg har kun erfaring med dem på topp av tank. Da tank av plast, de har en tendens til å bule litt. Som gjør at det kan bli litt mer utfordrende å få det tett. Jeg har sett flere som har disse montert i siden på tank, da ofte med tegn til forsøk på tetting med fugemasse. Så det er vel en risiko for lekkasje. Jeg ville ihvertfall montert dem der hvort der er mulig å oppdage evt lekkasje. Ellers vet jeg at disse lokkene tidligere hadde plast bolt og plastgjenger i underdel som gjerne blir dårlige over tid. Nå som det er erstattet med syrefast, er det gjerne ikke noen bekymring lenger? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 @_Bliss_ Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning. Det fant jeg ikke, så da prøver jeg med Wema sine. Går det så går det. Kommer nok til å legge på tec7 i tillegg. Det største kammeret i senter av tanken tror jeg at jeg kommer til gjennom hullet til tankmåleren, noe som er bra ettersom eventuelle luker i midten av tanksidene vil være «umulige» å komme til når motorene er montert i maskinrommet. All fuel er pumpet over i styrbord tank, og jeg vasker babord tank først og pumper så dieselen over i denne. Da får jeg verifisert at det holder tett før jeg borer hull i styrbord tank. Hadde jeg kunnet sveise så hadde jeg nok valgt å sveise igjen hullene. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 kdtran skrev 7 minutter siden: @_Bliss_ Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning. Det fant jeg ikke, så da prøver jeg med Wema sine. Går det så går det. Kommer nok til å legge på tec7 i tillegg. Det største kammeret i senter av tanken tror jeg at jeg kommer til gjennom hullet til tankmåleren, noe som er bra ettersom eventuelle luker i midten av tanksidene vil være «umulige» å komme til når motorene er montert i maskinrommet. All fuel er pumpet over i styrbord tank, og jeg vasker babord tank først og pumper så dieselen over i denne. Da får jeg verifisert at det holder tett før jeg borer hull i styrbord tank. Hadde jeg kunnet sveise så hadde jeg nok valgt å sveise igjen hullene. Diesel tar knekken på Tec7 og alle andre polymerlim. Du må bruke spesialmaskiner som ikke påvirkes av oljebaserte produkter. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Chilli Solbris skrev 2 minutter siden: Diesel tar knekken på Tec7 og alle andre polymerlim. Det var jeg ikke klar over. Har du tips til hva jeg bør bruke? Flytende pakning til f.eks forgassere? Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Locktite 5923 har jeg brukt med stort hell men det finnes helt sikkert andre alternativer som er minst like bra Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 (redigert) kdtran skrev 57 minutter siden: Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning. Det går helt fint med inspeksjonsluker (mannluke/ håndluke) med O-ring tetning i siden på tanke, det kommer bare an på hvordan luka er konstruert. I denne tråden kan du se noen bilder av hvordan jeg lagde inspeksjonsluke på bensintanken i min Dracojolle. Har gjort det samme på diesletanken i Viksunden, den er i alu. Mener ikke at du skal gjøre det slik, det er kun ment som et eksempel på at O-ring på mannlokk kan være en premium løsning så sant detaljene er ivaretatt. https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/23/ Redigert 16.November.2022 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 kdtran skrev 1 time siden: Det var jeg ikke klar over. Har du tips til hva jeg bør bruke? Flytende pakning til f.eks forgassere? Jeg husker ikke hva den heter, må kontakte min leverandør og sjekke! Kommer tilbake! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Man får kjøpt slike. Ikke så billig riktignok. https://ahoy.no/innredning/eksterior/dekksluker-lukelofter/batluke/inspeksjonsluke-for-tank-316?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jdkK_tzPtaCUchph54WvJLQqxv4yVSYysDWIJY_d_ZyBg0OSNgzkaEaApomEALw_wcB Personlig, ville jeg nok ikke hatt de i plast på siden, men ser på bilder at fuelservice monterer disse. https://fuel-service.no/dieselrens-bat/ Ellers har jeg sett firkantede av samme prinsipp, på flere båter. Da sitter boltene i lokket inni, som blir tredd inn i diagonalen på hullet, og muttere ute. Ser for meg at de kan lages relativt greit. Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Jag har blivit rådd att använda Hylomar mot min gummipackning när jag återmonterar min lucka, dock sitter den I toppen. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 https://www.ppgaerospace.com/Products/Sealants/Fuel-Tank-Proven-Standards/PR-1422-Class-B-Fuel-Tank-Sealant.aspx Her er også en type sealants som fungerer mot diesel Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 (redigert) Hulda bruker Biltema flenstetting. 22 år uten lekkasje. Mannlokket har vel ikke vært av mer enn fire, fem ganger i løpet av den perioden. Må bare legge til at det finnes en rekke mye dyrere produkter som gjør akkurat samme nytten. Men Tec7 er ikke å anbefale. Les bruksanvisningen. På Hulda bruker jeg kun flenstettingen, bruker ikke pakning i tillegg. Det er en drøss andre måter å gjøre det på, som alle er like pottetette over tid. Blant annet o-ring. Redigert 17.November.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 19.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 (redigert) Det er spennende og ikke så ganske lite ubehagelig å gå løs på egen båt med 114mm hullbor. Spesielt når en er penetrerer en flate som er ment å være uniform og tett. Tankene ser svært bra ut innvendig, om en noe skitne. Fleksi lansen fra AVA viste seg å være helt genial til vaskejobben. Bore, bore, spraye, spraye med vaskemiddel og spyle, spyle. Begynner å se bedre ut. Før: Underveis: Etter: Litt av det som kom ut av babord tank: Tenker vi sier at godt nok er godt nok. Risikoen for stans i dårlig vær er herved betydelig redusert. FF Redigert 19.November.2022 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 Hodt jobba @kdtran! Beundringsverdig innsats! ☺️☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 19.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 Chilli Solbris skrev Just now: Hodt jobba @kdtran! Beundringsverdig innsats! ☺️☺️☺️ Takker @Chilli Solbris Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med å gjøre denne type jobber når gradestokken kryper ned i det blå feltet. Må bli ferdig med babord tank så fort som mulig slik at jeg kan få varmeapparatet igang igjen. 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 kdtran skrev 46 minutter siden: Takker @Chilli Solbris Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med å gjøre denne type jobber når gradestokken kryper ned i det blå feltet. Må bli ferdig med babord tank så fort som mulig slik at jeg kan få varmeapparatet igang igjen. 😄 Ja, jeg må si meg enig i at du noen ganger velger underlige tidspunkt for enkelte ting!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 19.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 Glemte å nevne en liten ting. Stålet tanken er laget av er «knallhardt»! Selv med ett høykvalitets hullbor til en ikke ubetydelig pris tok det flere minutter å bore hull i tanken. Tankene er helt klart laget av høykvalitets materiale og ikke av billig mykstål, så disse har nok mange års levetid igjen i seg. En bekymring mindre å forholde seg til. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 kdtran skrev for 1 time siden: Stålet tanken er laget av er «knallhardt»! kdtran skrev for 1 time siden: Tankene er helt klart laget av høykvalitets materiale og ikke av billig mykstål, så disse har nok mange års levetid igjen i seg. Tankene dine er sikkert gode, men du kan ikke konkludere noe om korrosjonsbestandigheten på stålet ut fra hvor hardt det er å bore i. Det eneste det sier meg er at de har brukt plater som er kaldvalsede og har tatt en viss grad av deformasjonsherding. Ellers er det stort sett en ting som gjelder for å øke fastheten i svartstål, og det er å øke karboninnholdet, noe som i seg selv ikke er en fordel i forhold til korrosjon. Men så lenge du ikke har vann stående i bunn av tanken kommer du nok langt uansett materiale Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.