Mouche Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 (redigert) Tenk på Telemarkskanalen. I dag ville den helt sikkert ikke bli bygget pga. kostnadene. Men i dag er det en viktig turisatarksjon for hele distriktet som er berørt av den og det gir arbeidsplasser og inntekter. Men langsiktighet for politikere betyr bare utredinger. For utredinger kan man holde på med i mange generasjoner. Hva tror du en slik utbygging hadde kostet i dag regnet i kroner per arbeidsplass? Tror du tallet du har kommet frem til kan forsvares utifra økonomiske beregninger som samfunsansvarlig? Redigert 19.Januar.2011 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sitrin Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 (redigert) Hva det hadde kostet å bygge telemarkskanalen i dag med dagens utstyr vet jeg ikke, men de hadde ikke brukt 100 år. Vi har vel noe andre hjelpemidler i dag. Har du tallene? (For øvrig ble Telemarkskanalen brukt som en digresjon, på hva flere generasjoner får i utbytte av sådanne investeringer) Om alt skal forsvares ut fra økonomsik samfunsansvarlig så bør vi: Begynne å bygge veier, og kanskje ikke i distriktene. Kutte ut bygg som Operabygget, div prestisjeprosjekter ++++. Det som vel blir vanskelig å forsvare er kostnadene til alle utredningene. Redigert 19.Januar.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Seilaren Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 Don't get me started med den der velodromen... Den får meg nesten til å klikke daglig. Kjører lange omveier om jeg skal til byen (bor slik til at jeg i utgangspunktet skal rett gjennom den på vei til sentrum). Mange kjenner vel den sprø historien. De skulle bygget bro over rundkjøringen for dem som skal følge E39 rett frem. Heldigvis er Tjensvoll på feil side av byen... Får håpe ting endrer seg i bynen når vår "kjære" ordfører går av... Men ja. Det var veldig OT... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 .................Fantino, hvor mye kostet den nye rundkjøringen for sykkel i stavanger og som gå over veibanen og dimensjonert for semitrailere? hehe Den kostet "bare" 120 millioner.... jeg har sett opptil flere som har benyttet "glorien" siden den ble åpnet Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 Hva tror du en slik utbygging hadde kostet i dag regnet i kroner per arbeidsplass? Tror du tallet du har kommet frem til kan forsvares utifra økonomiske beregninger som samfunsansvarlig? Vi har nok lik oppfatning av Telemarkskanalen, men Spangereidkanalen gikk jo utrolig nok "ihop" i form av et spleiselag mellom stat/fylke/kommune/private - og vil trolig gi en verdiskapning for alle aktørene? Uansett er slike prosjekter ikke et pri-1 samfunnsanvar etter min oppfatning. Synes det er mer interessant å vurdere selve _regnemetodene_ som synes å være beheftet med tildels store feil (for å si det mildt). Hvordan skal en regne for å få store "løft" som stamvei og jernbane til å gå opp? - Hvordan ville bosetningsmønsteret i Norge nord for Trondheim vært uten kortbanenettet? (hint: look to Sweden..) - Ville Norge totalt sett tjent på en sentralisering a-la Sverige? - Hvordan er trafikkavviklingen i storbyer som aldri tok løftet med skikkelig "subway" i tide? (LA/Houston vs. Boston/New York/London, osv. osv.) - Var investeringene i slike "subways" alltid "samfunnsøkonomisk ansvarlige" - iflg. samfunnsøkonomene? - Hvordan i all verden kunne noen være gale nok til å vedta bygging av Bergensbanen? (de ville vel blitt stilt for riksrett i dag?) Hva er kravet til nedbetalingstid på en slik investering iht. standarden som brukes i "utredningene"? En del slike investeringer gir jo bortimot evige verdier, selv om de er vanskelige å bokføre sånn helt uten videre? Hva med store (og alltid uventede) justeringer i verdens/nasjonaløkonomien? Vil ikke disse ofte kunne snu opp/ned på et resultat? Kort sagt så tror jeg at slike løft aldri vil kunne justifiseres av økonomer som sitter med i beste fall usikre beregninger - de må ganske enkelt vedtas politisk på grunnlaget "vi har råd og vi er sikre på at dette vil gi varige verdier for våre etterkommere".. Det blir litt som å bygge hus: De fleste synes det er skremmende dyrt, og veldig tøft i begynnelsen. Etter noen år irriterer en seg på at en var litt for kjip i utgangspunktet. Skulle en brukt 17 utredninger og spart penger til .74% rente i mellomtida ville en jo endt opp i en 20-fots container på siden av søppelfyllinga. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 http://www.kystverket.no/?did=10164583 Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Vel, dette var vel ingen bombe. Da de ble obs på at Stadt ligger på vestlandet var de ikke sein om å få stoppet tunnelen. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Jeg leste et svært interesant innlegg i Romsdal Budstikke i går. Det var innsendt av Ottar Aare i Hurtigbåtenes Rederiforbund. Det påpeker han at konklusjonen i kystverkets analyse er gjort på sterkt sviktende grunnlag. Jeg siterer en del av innlegget hans: Det er først og fremst datagrunnlaget for trafikk rundt Stadt som er feilaktig. Dette påvirker risikoanalysen på en avgjørende måte. Analysen baserer seg nemlig utelukkende på AIS-data for de to siste årene. Problemet med dette er at en stor del av de fartøyende som passerer Stadt ikke er utrustet med AIS. Det gjelder flere fartøy-typer. Fiskebåter må være over 300 brt. eller over 40 meter før de er pålagt AIS. Mindre fraktebåter og andre yrkesbåter er heller ikke pålagt å ha dette utstyret. Det samme gjelder mindre passasjerbåter og alle fritidsbåter. Som følge av dette blir en stor del av fartøygrunnlaget for å beregne risiko ved passering av Stadt ikke med i analysen. Videre skriver ha i neste avsnitt: Som grunnlag for å anslå antall ulykker som vil inntreffe legger analysen til grunn registrerte ulykker mellom Måløy og Ålesund de siste 30 år. Men analysen tar ikke hensyn til hendelser og nestenulykker. Grunnen er at det ikke finnes et rapporteringssysten for dette. Sitat slutt. Er det mulig ? Er kystverket i stand til å gjøre en analyse basert på så totalt feil grunnlag ? Dette vil jo i praksis si at størstedelen av fartøykrysningene som vil være aktuell for å gå igjennom tunnelen, ikke har vært med i grunnlaget. Da blir jo heller ikke inntektsgrunnlaget i nærheten av riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Jeg synes dette så litt skummelt ut jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 I gårsdagen og dagens Bergens Tidende kan man lese om denne saken. Synd de ikke har lagt dette ut elektronisk på bt.no... Denne saken har iflg. avisinnlegget i går vært igjennom 17 utgreiinger og nå skal den siste kvalitetssjekkes, da sier vi 18..... I dagens Bt mener journalisten at den nye værradaren på Kjerringa er en av grunnene til at de ikke anbefaler en tunnell.. Det skrives lengre nede i artikkelen at denne viser nedbør men ikke bølger...En metrolog sier i intervjuet at ofte kan det følge vind med nedbøren. Men iflg. samme kan det være høy sjø samtidig som det er stille.... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Metrologen har nok rett i sin analyse. Og tar en med strømretningen når det flør og fjærer, blir det mildt sagt jævlige forhold. En kombinasjon av disse faktorene kan utarte seg på mange nivåer og da bør en være forberedt på det verst tenkelige. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lippert Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Er det mulig ? Er kystverket i stand til å gjøre en analyse basert på så totalt feil grunnlag ? Nå er det vel Det Norske Veritas som har stått for selve analysen, men Kystverket har bestilt og satt rammene. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Dreamer Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Det er frustrerende at dette utmerkede prosjektet blir utredet i hjel. Kan BP gjøre noe i den forbindelse? Med så mange medlemmer ville det bli en "tung" stemme. Noen gode ideer? Eller må vi bare vente på den nye regjeringen i 2013? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Vi gjorde jo et forsøk med "BP regattaen" og start på nord og sørsiden av Stad, men oppslutningen var heller laber. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hvordan fikk de det til i sør da i Spangereid? Kostet gjerne ikke like mye da. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 (redigert) Siden den trafikkberegningen til Kystverket tydlighvis ikke var til å stole på... Hva mener båtplassen er tallene på antall dager i året følgende båter ikke ville kunne passere: Hurtigruta? 70m lang / 3000DWT bulkskip? Større fiskebåt (40m loa?)? 40 fots fiskebåt? fritidsbåt (motor)30 fot +? fritidsbåt (seil) 30 fot +? fritidsbåt (småbåter)? Og ikke minst hvor mange er de og hvor mye er disse villige til å betale for å slippe å vente en dag eller 5? Ett raskt overslag gir: Skal kanalen få inn 2 mrd på 100 år og det er 100 dager i året man trenger tunnell og det koster 1000,-* per passering, så kreves det 200 passeringer i døgnet. Er det så traffikert på Stad? Edit:* 30.000 for "de store" og en hundrelapp eller 3 for de minste, kan vel tenkes å bli ca 1000,- i gjennomsnitt. Redigert 24.Januar.2011 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Siden den trafikkberegningen til Kystverket tydlighvis ikke var til å stole på... Ett raskt overslag gir: Skal kanalen få inn 2 mrd på 100 år og det er 100 dager i året man trenger tunnell og det koster 1000,-* per passering, så kreves det 200 passeringer i døgnet. Er det så traffikert på Stad? Og hva blir et tilsvarende kost / nytte regnestykke for Operaen i Bjørvika? Noen som har tallene? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Nytt bidrag: http://www.tu.no/industri/article275744.ece Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Dette må da være norges billigste tunnell... med bare en prislapp på 1,7-1,8 milliarder kroner for 1800 meter tunnell med tversnitt på 1625 m2 (1,62 mål)... Denne tunnellen koster det kun 1 million per. meter tunnel... inkludert engineering, bygging og kontrollstemer som trengs... Jeg tror prisen vil ligge noe høyere enn dette anslaget... Det er ikke noen liten tunnell vi snakker om med total høyde på 49 meter og bredde på 36 meter Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dreamer Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 [quote name='millisivert' timestamp='1295854502' post='1081254' Skal kanalen få inn 2 mrd på 100 år og det ........... Noen må ha sovet i timen og forstår fortsatt ikke hva saken dreier seg om: Hovedhensikten med å bygge tunell er ikke å tjene penger! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 [...]Hovedhensikten med å bygge tunell er ikke å tjene penger! Likefult vil 2mrd til tunell bety 2mrd som ikke kan brukes til noe annet. Går dette fra kysterkets pengesekk vil det bety mindre vedlikehold av fyrlykter og sjømerker, tas det fra felles sekken blir det ferre flytimer på jagerflyene våre, noen færre barnhageplasser eller noe annet passende. ps. 100års nedbetaling med 0% rente og ikke en krone til drift/vedlikehold er ikke "å tjene penger". Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Tjener samfunnet på statuen av Kong Olav V som er plassert ute i Gulen ? Kostet jo noen barnehageplasser i sin tid. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 (redigert) Før vi fikk tilgang til pengesekken vår, av olje og gass, fikk vi til mange prosjekter her på berget uten at noen tenkte så mye på at vi skulle tjene penger på disse prosjektene. Og den gang ble dette stort sett utført med lånte penger. Idag er det budsjettene som styrer og nåde det budsjettet som ikke viser overskudd 12 måneder etter forrige. Da er helvete løs og kuttene ute i samfunnet kommer på løpende band. Inntektspilene skal av en eller annen merkelig grunn finne seg i å peke mot himmelen uansett hva som er ønskelig her på berget. Sprøtt... 2 mrd er en fis i vår økonomi og setter en denne fisen opp mot andre såkalte samfunnsgoder blir det en flau stank av fisen. Redigert 25.Januar.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Nå ble vel statuen kjøpt av en privatperson. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Ola Braanaas frå Gulen, kjøpte statuen for to millioner kroner. Og ære være han for dette. Hadde ikke han kjøpt denne hadde denne blitt liggende et sted uten at noen hadde fått nytte av denne. Statuen var jo bestilt av samfunnet og skulle jo betales for uansett. Hadde Ola Braanaas puttet disse pengen i utvidelser av oppdrettsanleggene sine hadde samfunnet sittet der med kostnadene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.