Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

Skegg og innfestning.

 

I dette området skal skal det festes en trekloss med metallbeslag og gjennomgående metallbolter.  Det kan være ganske store krefter som spiller inn, så viktig at ting blir gjort så godt som mulig.  Her var min tanke at det er en fordel om området under er litt røfft og ujevnt for å gi bedre feste til epoksy - men tyskeren mener at vi skal pusse det mest mulig flatt.IMG_20221112_170921.jpg.23e0c4c61223b55a6fed7cb29a699664.jpgIMG_20221113_142100.jpg.9ff5a5b32b9541f6835f5234a10217a4.jpg

Innvendig har vi et stort metallhjul hvor wire til ror/ratt i cockpit er festet på høyre babord side, mens autopiloten er festet på venstre styrbord side.  Dette er igjen festet på en ganske solid planke på babord høyre side - men denne planken er blitt revet løs.  Vi fjerner inntil videre hjulet for å få oversikt på innsiden.

IMG_20221113_153009_BURST002.jpg.824d84fc9dbf0e62470696e41b6fd799.jpg

IMG_20221113_181419.jpg.3baaf7a79e3987ad71267e068c263cd8.jpg

Den store planken i midten er bærende konstruksjon.  Her har noe skummel oppsprekking til høyre.  Mitt instinkt sier at vi må få kuttet løs og fjernet denne flisa for å se hvordan ting ser ut under, mannskapet mitt mener at vi bør avvente og spørre tyskeren hva han mener.  (Hans første båt var bygget i mahogny ot teak, så han har en del kompetanse på treverk også).

IMG_20221113_181422.jpg.067aa66182d484b761ab0f0d1727644d.jpg

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål forøvrig er om roret kan repareres eller om det må lages et nytt (og det kan i såfall gjøres profesjonelt på utsiden).  Det avhenger helt og holdent av om aksen er helt rett eller om den er blitt bøyd.

 

Den ser rett ut, og vi seilte jo faktisk relativt langt uten å merke at noe var veldig galt med roret - men eneste måte å være helt sikker på er å tre den gjennom hullet og se hvordan ting oppfører seg.  Vi må bli helt eller halvt ferdig med "skegg" først, deretter midlertidig montere roret og studere det nøye før vi tar en beslutning på dette.

 

Det faktum at innfestningen til metallhjulet over er blitt ødelagt kan jo være en indikasjon på at det er skjevheter?

 

Ergelig at vi ikke studerte dette nøye før roret ble demonert.  Roret ble profesjonelt demonert som en del av jobben med å estimere pris.

Link to post
Share on other sites

Dette later til å være en ganske simpel rørhylse uten noe slags form for smørenippel, antageligvis i metall, og siden enden som skal opp mot kulelageret ikke er flat må den vel byttes ut ja.  Siden den er "innstøpt" i treverket er det vanskelig å komme til med noe smørenippel.  Dette er siden som skal opp mot kulelagereet

 

IMG_20221114_084213.jpg.4b6d61f34bf6ce4d3560065e0a67152e.jpg

IMG_20221114_084848.jpg.adf5ad9a8c067c2f848f7350cf0f2633.jpgIMG_20221114_084831.jpg.b535ef11cb90592dd3e443bac0734409.jpg

 

Da undrer jeg meg fortsatt over hvordan jeg best mulig rengjør kulelageret.  Kulelageret ser ganske greit ut fra undersiden.  At det er kommet mye rusk dit skyldes vel først og fremst at arbeidene vi har gjort har produsert store mengder støv.  Når vi får rensket ut der bør vi nok beskytte dette med noe plastikk e.l.

IMG_20221114_083952.jpg.8568fca4d02b0313b2fb1ab69a46f23b.jpgIMG_20221114_084000.jpg.3654a2228e646d5bd38c02a3c5eaf709.jpg

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 14 timer siden:

Som sagt, vi har fått et tilbud på å få jobben gjort på 84 kEUR og ca fem måneder.  Jeg mener at 8400 EUR og én måned hadde vært mer innafor, hva tror publikum?

 

For å strø salt i såret brukte de tre uker på å komme frem til dette.  Jeg spurte relativt raskt etter et estimat på å bare få gjort jobben med ror og skegg.  Da brukte de to uker (og nok et besøk til båten for å studere ror og skegg nøyere) på å komme frem til et estimat på 34 kEUR og fire måneder.

 

Neste blir beskrivelse av arbeidet vi allerede har gjort.

 

Nå er ikke trebåt det jeg kan noe om, men for 84k euro, hadde jeg satt fyr på driten, så kjøpt en annen båt. Syns 8400 høres mer enn dyrt nok ut, men timene går fort. Det skal ikke store skadene til, før man passerer 100k. Det er 2 uker med jobb, så har man passert 100k 

 

Nesten så jeg har lyst til å spørre om hvor, så søke på jobb der. Med den hustlinga der, burde de kunne betale ut noen feite lønninger 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Grønngylt said:

Nesten så jeg har lyst til å spørre om hvor, så søke på jobb der. Med den hustlinga der, burde de kunne betale ut noen feite lønninger 

Det går nok mest til ledelsen og aksjeeierene, med litt drypp på mellomledere og luselønn til de som faktisk gjør arbeid her, tipper jeg.  Mannskapet mitt forstår Portugisisk, og han forteller at konversasjonen fra mellomleder til arbeider hørtes alt annet enn vennlig ut.  De har noen greie kontorbygninger her, men jeg forstår det slik at de som jobber ute på båtene er avspist med et lite pauserom ved siden av toalettet.  Og nei, jeg setter ikke fyr på denne båten :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Det går nok mest til ledelsen og aksjeeierene, med litt drypp på mellomledere og luselønn til de som faktisk gjør arbeid her, tipper jeg.  Mannskapet mitt forstår Portugisisk, og han forteller at konversasjonen fra mellomleder til arbeider hørtes alt annet enn vennlig ut.  De har noen greie kontorbygninger her, men jeg forstår det slik at de som jobber ute på båtene er avspist med et lite pauserom ved siden av toalettet.  Og nei, jeg setter ikke fyr på denne båten :-)

 

Ahhhh, samme som det siste opplaget jeg jobba med andre ord. Sjefene satt i ett kontorbygg/glassbur til 20-30mill og vi hadde ett pauserom på 25kvm. Hadde faen ikke innlagt vann eller dass på verkstedet 

 

Det er bra du ikke setter fyr på båten, men 84k er jo nærmere millen i norske penger. Vet ikke hva verdien på den er jeg (nå tenker jeg ikke bruksverdi og affeksjonsverdi, for det er noe heeeelt annet) 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 18 timer siden:

 

 

Mens jeg enda bare hadde kjetting vurderte jeg å finne på noe løsning hvor kjettingen lett kunne forlenges - og skal jeg gå tilbake til kjetting (såpass mye at jeg blir avhengig av vinsj) så må det bli slik, en viss lengde kjetting (nok til å dekke hverdagsbehov for oppankring, kanskje 32 meter holder) og deretter  mulighet til å lettvint forlenge med tau (og da forsvinner mye av behovet for å feste dempere mellom kjetting og båt).

 

Noe av problemet mitt  er at taukabularet på ankervinsjen er på babord side mens kjettingkabularet er på styrbord side, det kompliserer ting en del (bytte ankervinsj kan jo være en løsning på dette).  Dersom man har en taustump med en god løkke permanent festet på tampen av kjettingen bør det være mulig å organisere dette på noe vis.

Dette virket unødig komplisert for noe som igrunn bør være enkelt. Om du har 32m med 6,5mm eller 12mm kjetting er det tung som fy uansett. Enkleste er ofte det beste, kjetting hele veien, så må du bare ta den ekstra rutinen med å bruke en kjettingavlaster..  Dette er naturligvis bare mine betraktinger ;) 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:

i mine øyne kan det se ut som om det sitter et cutless lager inne i rorhylsa...

Mulig. Uansett, vannsmurt. Man bør i grunnen vite hva man har, før man finner på smarte løsninger. Cutless-lager laget av hovedsaklig naturgummi vil kunne reagere med å svelle hvis materialet eksempelvis blir utsatt for oljeprodukter.

 

Nå er Hulda en vesentlig mindre båt enn Solveig. 200 kg kjetting fremme i baugen senker baugen til Hulda med ca. 1,5 cm. Så ikke bruk av kjetting ut fra vektmessig fundering virker lite rimelig. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

 

 

Nå er Hulda en vesentlig mindre båt enn Solveig. 200 kg kjetting fremme i baugen senker baugen til Hulda med ca. 1,5 cm. Så ikke bruk av kjetting ut fra vektmessig fundering virker lite rimelig. 

Hei.

 

Båtane sin skrogform i forskipet spelar òg inn.

 

Eg synest 15 cm senking pga. 200 kg kjetting høyrest mykje ut på panserskipet Hulda, men det er sikkert korrekt.

Kor mykje går forskipet ned når hr. Hulda og "Admiralen" står framme i baugen?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 39 minutter siden:

Hei.

 

Båtane sin skrogform i forskipet spelar òg inn.

 

Eg synest 15 cm senking pga. 200 kg kjetting høyrest mykje ut på panserskipet Hulda, men det er sikkert korrekt.

Kor mykje går forskipet ned når hr. Hulda og "Admiralen" står framme i baugen?

j

1,5 cm er knapt målbart i sjøen. Og Hulda er velsignet med et langt og smalt forskip. Bygget for ikke å plaske i krapp sjø. Hr. Hulda og Admiralen veier en del mindre enn kjettingen. Men hvor mye Hulda går ned grunnet den vekten er jeg ikke rask nok til å måle. Hulda er bygget etter den gamle skolen med slankt for- og akterskip. Båten skal vake unna, ikke trosse sjøen. Og kunne håndtere is. Jeg har sett Solveig in natura, mye større volum enn Hulda.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til denne ...

 

IMG_20221112_164021.jpg

Den planken som er løs har altså et hull for rorstammen.  Rett over planken som er løs er det et kulelager.  Over kulelageret er man allerede nede i hulrom under akterkøya.  Der bør det helst ikke være vann.  Kulelageret bør vel også helst ikke utsettes for saltvann.

 

Hullet er litt for stort for rorstammen - mye mellomrom der.  Vi har gjort det skikkelig rent nå, så det er tydelig at det er en epoksykonstruksjon, den er også noe ujevn.

 

Jeg spurte en annen person her hva han mente om saken - en pensjonist som har vært båtmann hele sitt liv omtrent og gjort alt av vedlikehold selv.  Han sa at han hadde sett mange båter, men aldri noen båter med en rorløsning som dette.  Han viste meg litt rundt på de andre båtene som har rorproblemer her, alle disse hadde en lang rorgjennomføring med teflonhylser oppe og nede på gjennomføringen.  Både teflonhylsene og lengden på røret hjelper til for å holde vannet ute, mente han.  Han mente at det antageligvis er en del som mangler som skulle ha holdt vannet ute.  Jeg var ikke med på å observere da roret ble tatt av.

 

Vi får spørre litt rundt - de som demonterte greiene bør jo vite noe, forrige verksted som gjorde arbeid på båten bør vite noe, han som konstruerte båten bør jo vite noe ... og jeg er også ganske glad for at jeg også lærer meg båten bedre å kjenne i denne prossessen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Havarita said:

Er det ikke kaskoforsikring på skuta?

 

Forsikringsselskapet burde vært med i loopen før man oppsøker verksted og setter i gang reparasjon.

De er eksperter på å forhandle med verft har vanligvis teknisk kyndig personell, og er der for å ordne opp når skaden er skjedd.

 

Da vi fikk tilbudet om å reparere båten for 84kEUR, konkluderte takstmann med at det ikke var kostnadsmessig forsvarlig å reparere skuta, så jeg ble tilbudt en større pengesum rett inn på konto - noe jeg takket ja til.

 

De ble også kontaktet før vi tok båten opp på land, men de var ikke i stand til å hjelpe til med praktiske ting i Portugal, slik som å finne noen som kunne hjelpe til med berging av båten eller foreslå et sted jeg kunne ta båten opp på land.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg funnet frem lakkpenselen og puttet litt mer lakk på noen av ripene over vannlinjen, samt pusset litt mer og lagt litt mer epoksy under vannlinjen.  Under vannlinjen er jeg nesten fornøyd - det er bittelitt ujevnheter som jeg fortsatt prøver å få flatet ut ved å pusse ned og/eller legge mer epoksy.  Så er spørsmålet videre om jeg skal slenge bunnstoff rett oppå epoksyen, eller om jeg skal ha et lag med maling eller noe før bunnstoff.

 

Det er jo typisk, dersom værmeldingen melder regnvær og man ikke finner frem lakkpensel eller blander epoxy, så blir det solskinn.  Dersom man lakker litt og deretter flikker med epoksy, så kan man være sikker på at det plutselig begynner å bøtte ned ... men jeg tror det gikk relativt bra.

 

Vi har kommet oss litt videre med "skegg", vi er nesten ferdige med å fjerne ødelagt ved og rengjøre.  Den er midlertidig montert - vi fikk den på plass uten å bøye til skruen,

 

IMG_20221114_132216.jpg.a8a0cf233bedee840020f0932b7338d2.jpg

Innvendig ser det sik ut nå

IMG_20221114_204528.jpg.2b7106aaa244ad72f54db2bda6c43e2a.jpg

Gjengene er ikke helt gode på den siste skruen.  Mannskapet mitt har mye erfaring med å jobbe med metall og ønsker å file litt på disse før mutteren skrus ned.

 

I morgen prøvemonterer vi roret - for å finne ut av om rorstammen fortsatt er helt rett (da kan roret repareres) eller om vi trenger et nytt ror.

 

Jeg er litt bekymret for treverket her - det er jo bærende konstruksjoner, det har vært noe lekkasjer der og mye innesperret fukt.  Det vises at det er sprekker i malingen på planken.  Jeg forsøkte å pusse litt ned bare for å se, og det er sprekkdannelse i treverket - men det ser tørt ut.

 

IMG_20221114_204625.jpg.66b8902d3cf060900cc58dd3b16c6c52.jpgIMG_20221114_204646.jpg.a0f3f10beff4ffced82f77fd8157220d.jpg

Jeg tror det kan være en god idé å pusse vekk alt av maling i dette rommet (men dette er soverommet mitt - jeg må pakke meg selv ut derfra før jeg støver det ned), måle fukt, eventuelt la det stå en stund og tørke opp, og ... kanskje forsterke ved å legge et lag med karbonfiber på toppen av bæreplanken?

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis en klok konklusjon av forsikringsselskapet å utbetale for totaltap.

 

Rasjonelt sett sitter du selv igjen med en betydelig bevisbyrde for at reparasjonen blir utført fagmessig forsvarlig for at skuta får eenomsetningsverdi etter reparasjonen. Kjøpere verdsetter ikke reparerte totalhavari  høyere enn normal omsetningsverdi for lignende skuter.

Du sitter også igjen med risikoen for at det koster mer enn de har anslått.

Den risikoen skal du ha god rygg for å bære. 

 

Jjegføler det som min plikt å advare mot en situasjon det du først mister et smykke av en skute, og deretter også taper forsikringsutbetalingen og sitter igjen med et halvferdig prosjekt uten noen verdi (for andre).

 

Jeg skjønner også at det er mye kjærlighet til noe som fremstod som et smykke, og at slik kjærlighet er vanskelig å måle i penger.

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke så mye om omsetningsverdi, jeg bryr meg i første rekke om bruksverdi for meg og familien - og jeg føler meg veldig sikker på at jeg skal få satt dette i stand igjen uten å sprenge budsjettet.  Jeg ser ikke en totalhavarert skute, jeg ser en skute med noen lett reparerbare overflateskraper under vannlinjen, noen sår i lakk og treverk over vannlinjen, ett hull som må fikses, et ror som må repareres og et "skegg" som må festes skikkelig.

 

Denne skuta ble bygd av en bussjåfør, han brukte riktignok noen år på jobben, og han var riktignok svært mye mer kompetent enn meg både på båtbygging, snekring og det meste av praktisk arbeid - men allikevel ... dette skal jeg klare.

 

Reperasjon av roret er antageligvis det vanskeligste.  Ca 13 cm med ror mangler og må bygges opp igjen.  Dette er imidlertid en del som lett kan pakkes i en eske, sendes til et tredjepartsfirma og repareres for en brøkdel av forsikringsutbetalingen.

Link to post
Share on other sites

Ringen rett under kulelageret her er kanskje det som omtales som "lip seal" på https://jefa.dk/products/sealing-systems/ ?  Det later til at jeg har noe tilsvarende i overkant av kulelageret.  Kanskje det ikke har vært noe mer tetning i den løse planken.  Det har alltid vært et problem at det pipler inn noe vann under røffe forhold, så i såfall planlegger jeg å legge inn en ekstra "lip seal" på bunnen av planken.  "tube and gaiter" virker ellers mer lovende ettersom de garanterer for at den er potte tett, men det tror jeg ikke jeg kan få inn uten å redesigne hele opplegget.

IMG_20221114_083952.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...