Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

Leroy Merlin er ikke helt det samme som Biltema, de mangler kattesand ... men de har masker med ventil og kullfilter.  Jeg kjøpte en, men tenkte den var for kjemiarbeid og ikke pussearbeid.  Prøver en slik i dag og ser hvor langt jeg kommer.  Helmaske så jeg dessverre ikke der, det ser ut til å være det jeg egentlig trenger.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, larshans1 said:

 Nei, men en 3M-maske burde vel ikke være så vanskelig å få tak på...

 Bestille på nett og hente på postkontoret dagen etter?

Sant.  Googler jeg for "3M 6800" finner jeg masse relevante treff.  Eneste problem er at Google fortsatt tror at jeg ønsker å bestille varer fra nettbutikker i Norge ... hm ... hva om jeg prøver "incognito window"?  Nei, den kjenner meg igjen, antar det er på IP-adresse (norsk SIM-kort).  Jeg har fortsatt ikke helt knekt koden for å søke opp og få bestilt ting i Portugal.  Incognito window + besøk på kaffebar e.l. som har åpent internett?  Må vel finnes noe nettsted for slikt ... hm.

 

Uansett, det er søndag i dag, best case kan jeg trolig ha ting i hende onsdag dersom jeg bestiller noe online og mandag kl 14:30 (fordi jeg er opptatt på jobb frem til kl 14 UTC) dersom jeg greier å google meg frem til en butikk i nabolaget som har dette (eller kl 16 dersom jeg finner et sted i Lisboa som har det).  Med litt innsats blir jeg ferdig med å åpne opp de mest relevante stedene i dag.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 7 minutter siden:

Sant.  Googler jeg for "3M 6800" finner jeg masse relevante treff.  Eneste problem er at Google fortsatt tror at jeg ønsker å bestille varer fra nettbutikker i Norge ... hm ... hva om jeg prøver "incognito window"?  Nei, den kjenner meg igjen, antar det er på IP-adresse (norsk SIM-kort).  Jeg har fortsatt ikke helt knekt koden for å søke opp og få bestilt ting i Portugal.  Incognito window + besøk på kaffebar e.l. som har åpent internett?  Må vel finnes noe nettsted for slikt ... hm.

 

Uansett, det er søndag i dag, best case kan jeg trolig ha ting i hende onsdag dersom jeg bestiller noe online og mandag kl 14:30 (fordi jeg er opptatt på jobb frem til kl 14 UTC) dersom jeg greier å google meg frem til en butikk i nabolaget som har dette (eller kl 16 dersom jeg finner et sted i Lisboa som har det).  Med litt innsats blir jeg ferdig med å åpne opp de mest relevante stedene i dag.

Det er bare å installere en VPN-app på telefonen, så lurer du nettet til å tro du er der du stiller inn appen på.

 

Mange har 30 dagers prøvetid, sjekk ut de som er omtalt her:

https://nb.cybernews.com/lp/beste-vpn-nb/?campaignId=15830424171&adgroupId=132065607254&adId=582082362444&targetId=kwd-30555441&device=m&gunique=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLuLf6bxRqs3UOOIjfIQtzYqGoESfjuT8MPsJcbhQl9e8HQgeizLHEwaArHkEALw_wcB&gclid=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLuLf6bxRqs3UOOIjfIQtzYqGoESfjuT8MPsJcbhQl9e8HQgeizLHEwaArHkEALw_wcB

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 4 timer siden:

... har funnet ut at det eneste som fungerer av masker er heldekkende med filter, typ 3M 6000-serie. Dogger veldig lite, da pusten din ikke kommer inn i maska, men går ut gjennom ventilen i midten.

 

https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/andedrettsbeskyttelse/hel-halvmasker/helmaske-009665/

Støtter @larshans1 100% på dette, hadde faktisk akkurat tenkt å komme med det samme rådet. Jeg bruker en slik maske når jeg sliper glassfiber for støping og rep, og du slipper helt unna støv i ansiktet. Jeg bruker også ei sveiselue, og støvdress i tekstil med hette og snøring. På hendene bruker jeg gummihansker og TIG-hansker med lang mansjett utenpå, og til slutt en hummerstrikk over mansjetten. Da kommer det ikke slipestøv inn i hanskene heller. På beina bruker jeg gummistøvler og dressen trekt utenpå, da slipper du slipestøv som klør noen sted på kroppen, og du slipper også masse arbeidstøy med slipestøv som er nesten håpløst å få vekk. 

Link to post
Share on other sites

Flott og interessant tråd. Alltid gøy med byggetråder. Dessverre lite vi 17 fots påhengsmotor-eiere kan bidra med, men dersom du søker på google og legger til på enden av søket site:pt så søker du bare på portugisiske domener. Det burde hjelpe deg noe. Søk eksvis på: 3M 6800 site:pt

Lykke til, og bra jobbet!

Redigert av rebop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Eneste problem er at Google fortsatt tror at jeg ønsker å bestille varer fra nettbutikker i Norge

Du kan gå inn på Google-app'en, trykk på bildet av deg selv (e.l.) -> Innstillinger -> Språk og region -> Søkeregion
Gjør det enklere å få opp lokale treff.

Link to post
Share on other sites

Blir vel noe slikt - da jeg åpnet opp i dag kom jeg over ganske fuktige områder på babord side av kjølen - de føltes så fuktige da jeg gikk over med eksentersliper at jeg nesten forventet at det skulle begynne å dryppe vann - her må det åpnes opp mer, og også på styrbord side - så jeg er definitivt ikke ferdig med å åpne opp enda.  Dette bekymrer meg - rundt roret føler jeg at jeg vet ganske sikkert hvordan vannet har kommet inn og hvordan det har spredd seg, og dersom jeg gjør en ordentlig jobb med å tette igjen er det kanskje tyve år til neste gang det må åpnes opp - mens rundt kjølen aner jeg virkelig ikke hvor vannet kommer fra, kanskje det vil være like mye fukt i treverket igjen neste gang båten tas opp.  Da frister det lite å gjøre en skikkelig jobb med masse epoksy og mange lag med glassfiber.  Jeg har to hypoteser, men kommer tilbake til det noe senere.  Førsteprioritet for meg nå er å få åpnet opp og tørket opp fuktig treverk, andrepri er å svinge lakkpenselen.  Mannskapet tar i mellomtiden ansvar for ror og mahogni.  Jeg blir vel å ta noen flere fotos i morgen.


Takk til @hansa82og @rebopfor Google-tips.  Dette er enkel produktkunnskap som jeg sikkert burde ha visst om.  Det løser ikke alle problemer (slik som å finne frem i nettsteder som er på portugisisk, finne ut hva jeg skal søke etter, tidvis kan det være ikke-trivielt å bestille ting fra et utenlandsk nettsted, f.eks. at de ikke tillater kontoregistrering uten lokalt telefonnummer, lokal variant av BankID, nasjonalt betalingskort, fast bostedsadresse, etc, men det burde gjøre det mulig for meg å få tak i "3M 6800". :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt ikke laget meg noe plasttelt, kun noen lokale plastlapper for å raskt kunne dekke til de arbeidsområdene som er mest sårbare, noen tapebiter for å sørge for at vann som renner langs skutesiden renner av båten i stedet for å renne under båten, samt en presenning til å dekke til verktøy og utstyr ("defence in depth" - ting som ikke skal bli vått ligger i bokser med lokk slik at det i utgangspunktet ikke skal kunne bli vått, disse slenger jeg opp på en tralle som jeg triller under båten, og til sist slenger jeg presenning over hele greia natterstid samt ved regn).

 

Jeg har noen tanker om dette, det ene er at en dårlig teltløsning er verre enn ingen løsning.  Nesten uansett hva jeg finner på, før eller senere kommer det til å blåse så ille at ting går i stykker, plasten begynner å flappe forferdelig, og kanskje blåser helt vekk (stedet ligger veldig utsatt til ifht vestavinden).  En båt her borte har presenninger som er tapet fast til båten, festet til noe stilasgreier og ført hele veien ned til bakken - det er veldig tydelig at de har lappet mange ganger på løsningen, og det er også synlig at det er mer fukt på innsiden av plasten enn på utsiden på en solskinnsdag.  Den andre tanken jeg har, er at det er en fordel at vinden får lov til å blåse på skroget der det er åpnet opp.

 

Men, selv om det føles både varmere og tørrere enn en typisk nordnorsk sommer, så er det faktisk vinter, og det regner ofte.  I tillegg har jeg fri tilgang til strøm.  Vi er blitt rådet å sette opp en teltløsning, tapet til skrogsiden med riktig type tape, avstivet med stokker, sjekke værmeldingen regelmessig, feste plasten tett opp til skrogsiden når det blåser skikkelig, samt ha varmekilder eller luftavfukter på innsiden av teltet.  Det vurderes ... men først må vi få tak i stokker til avstiving samt riktig type tape.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, larshans1 said:

Det er bare å installere en VPN-app på telefonen, så lurer du nettet til å tro du er der du stiller inn appen på.

 

Ja, jeg burde vel takke for den også.  Dersom det er en leverandør hvor man enkelt kan velge land, så kan den jo også brukes til andre formål (f.eks. laste ned norsk kultur fra nrk.no eller svensk fra svt.se - mye der som er blokkert for utenlandske brukere - eller snike seg forbi nettsensur).  Men å installere en kommersiell "VPN-klient-app" på telefonen er ikke førstevalget mitt når jeg skal finne ut av hvor man får tak i helmasker i Lisboa :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Vi er blitt rådet å sette opp en teltløsning, tapet til skrogsiden med riktig type tape, avstivet med stokker, sjekke værmeldingen regelmessig, feste plasten tett opp til skrogsiden når det blåser skikkelig, samt ha varmekilder eller luftavfukter på innsiden av teltet.  Det vurderes ...

Jeg tenkte litt på den tørkingen din. Det kan hende at det hadde vært bedre for deg å konsentrert deg om å varme opp skroget fra innsiden. Da beholder du varmen lettere, og fuktigheten vil drives ut så lenge skroget holdes varmt nok. IR lamper fungerer sikkert bra, men så lenge du er inne og det er stille, kommer du nok langt med vifteovner som blåser varm luft mot skroget. Du må selvsagt slippe ut fuktig luft innefra også, men ikke så mye at temperaturen i båten blir lav. Med vifteovn på innsiden hele døgnet, og terassevarmer som gir strålingsvarme fra utsiden mens du holder oppsikt, så tenker jeg at du ikke kan gjøre så mye mer. Som du også har erfart er det ikke så gunstig å tørke ut treverk for fort, det kan bli mye sprekker. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Jeg tenkte litt på den tørkingen din. Det kan hende at det hadde vært bedre for deg å konsentrert deg om å varme opp skroget fra innsiden. Da beholder du varmen lettere, og fuktigheten vil drives ut så lenge skroget holdes varmt nok. IR lamper fungerer sikkert bra, men så lenge du er inne og det er stille, kommer du nok langt med vifteovner som blåser varm luft mot skroget. Du må selvsagt slippe ut fuktig luft innefra også, men ikke så mye at temperaturen i båten blir lav. Med vifteovn på innsiden hele døgnet, og terassevarmer som gir strålingsvarme fra utsiden mens du holder oppsikt, så tenker jeg at du ikke kan gjøre så mye mer. Som du også har erfart er det ikke så gunstig å tørke ut treverk for fort, det kan bli mye sprekker. 

 

Det fungerer ikke så bra i praksis, bl.a. er vi to personer som bor i båten, så vi kan ikke ha det for varmt.  Varme stiger også oppover.  Og skroget er stort sett lite tilgjengelig innefra (motorrom, batterirom, stuerom fyllt opp med rot, vanntanker, dieseltank, etc).  I tillegg er det dekt med tykke lag med maling for å hindre at vann på avveie trekker inn i skroget.  Her bør jeg vurdere å åpne opp noe ... men det er ikke enkelt, veldig vanskelig å komme til under motoren, batterirommet er kanskje litt mer tilgjengelig, men også det er mye arbeid - batteribanken må demonteres (og batteriene her er skumle - batteripolene er ganske nærme hverandre).  Jeg sitter litt i tenkeboksen på dette - avventer litt for å se hvordan fuktmålingene utvikler seg.

 

Hver morgen åpner jeg opp senga i lugaren min (hvor jeg har eksponert oppsprukket treverk, putter vifteovn inn i ett av de to hullene der (ikke på full effekt), lukker alt av vindu, lar døra til badet stå åpent, skrur på luftavfukter slik at den blåser luft fra badet og mot lugaren.  RF kommer etterhvert ned i 33%-35% på badet, hvor temperaturen er lavest - inne i senga er det knusktørt.  Denne luftavfukteren er ganske rå, er ikke mye vits i å ventilere ut fuktighet (jeg trodde alltid 40% var laveste den kunne gå - av en eller annen grunn har jeg aldri prøvd å trykke enda en gang på minusknappen etter å ha stilt den ned på 40%).

 

På kvelden skrur jeg av vifteovn og luftavfukter, åpner alt av vinduer slik at det skal bli levelig å sove.  Før jeg legger meg skrur jeg på luftavfukter og vifteovn inne i salongen, med noen av dørklukene åpne (men må ta hensyn til at mannskapet kanskje må på do midt på natta, kan ikke sette opp for mange snublefeller).

 

Stråleovnen står på utsiden, den gjør også nytte for seg.  Nå i helga har det vært oppholdsvær og lite vind, så da står den på både morgen, kveld og natt, bare avskrudd mens jeg jobber på skroget.

 

Så undrer jeg meg også over om trikset med aceton har noe for seg, aceton kan trenge relativt dypt inn i treverket, og skal visstnok kunde binde opp fukt og fordunste sammen med fuktigheten.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Noen bilder av kjølen hadde gjort seg. Mener å huske at Solveig har påboltet kjøl av betong, stemmer det?

 

Betongkjøl med blyinnlegg ja ... og kraftig bolting fra innsiden.

 

Kjølen trekker jo vann, så en hypotese jeg har er at vannet kommer inn den veien.  Men jeg har mer tro på at vannet kommer fra innsiden, har hatt mye problemer med kjølevannslekkasjer fra motor og lekkasjer på vannsystemer.  Nå skal jo alt i utgangspunktet være potte tett fra innsiden ... men dersom det er en liten lekkasje et sted, blir det fort enveistransport av fukt.  Tredje hypotese er at det er vann fra rorlekkasjen som har gått nedover med gravitasjonen ... men da er det rart at det er et område mellom ror og kjøl hvor det er relativt tørt.

 

Ved masta har jeg et område hvor det omtrent aldri har vært noe problemer med vann fra innsiden.  Det virker som at det er relativt tørt også fra utsiden på dette partiet.

 

Skal prøve å få tatt noen flere bilder i morgen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 9 timer siden:

Så undrer jeg meg også over om trikset med aceton har noe for seg, aceton kan trenge relativt dypt inn i treverket, og skal visstnok kunde binde opp fukt og fordunste sammen med fuktigheten.

Det trikset har jeg ikke noe tro på.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Aceton trenger dypt inn i trverket, løser fett og harpiks, og du sitter igjen med treverk alá avispapir.

He he, godt poeng! Blir som å  vaske ut polyesteren fra en glassfiberbåt, og bare sitte igjen med glassfibermatter :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

 

Hvilken av dem? :-)

Innvendige lekkasjer som sekkepost. Tar den forutsetningen at jeg ikke kjenner materialet i kjølplanken. Før i verden var den laget av eik, tørket i minst to år etter trefelling. Helst tre år. Jeg har også laget kjølplanke av helt rå eik. 

 

Jeg vet rett og slett ikke byggemetoden nedi der.

Link to post
Share on other sites

Vannets veier innad i treverk kan være overraskende:worry: men jeg støtter hypotesen din med at fuktigheten kommer fra innsiden. 

usikker på om du har fått sjekket om noen av spaltene dine holder igjen vannet ditt. Er ikke mye vann som trengs for å holde treverk fuktig.

Du kan også sjekke om du klarer å få ut en dråpe for å sjekke om fuktigheten innholder salt. Da slipper du i hvert fall å bekymre deg om at det er råtefremmende ferskvann:giggle:

 

Hadde områder under vannlinjen, ved siste dokking på Sølvskjær som var fuktige, da lot jeg det tørke noen timer før jeg grunnet. Men så er ikke innsiden av skroget malt på Sølvskjær slik at fuktigheten har mulighet til å trekke ut...

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært nydelig vær, bortsett fra noen dråper regn ... uheldigvis har jeg vært opptatt med jobb store deler av dagen - deretter skulle jeg prøve å få kjøpt helmaske; 3Ms offisielle nettsider hjalp meg å finne en butikk som skulle ha den.  Det gikk imidlertid ikke så bra.  Butikken var på andre siden av Lisboa.  På veien fikk jeg diverse problemer, et sirkus har etablert seg i nabolaget og satt opp anleggsgjerder der hvor jeg vanligvis sykler, så jeg endte opp på sykkelveien.  Den er vakker, men ikke særlig egnet når man har det travelt, den går mye i sikk-sakk i stedet for å gå rett frem, og på en strekning på 280 meter er det rett og slett ikke plass til noen sykkelvei mellom jernbane, småbåthavn og kommersielle aktiviteter ... så der er det forbudt å sykle.  I tillegg var det litt "overflow" på et par pub'er pga fotball-VM, vanskelig å komme seg frem.  Ser ut til at Brasil var favoritt i dag.

 

IMG_20221128_171617.jpg.ddd32990990fc41508322b656488df40.jpg

 

Jeg trodde til og med at jeg hadde tid til å beundre solnedgangen - samt forsøke å fotografere den, men det blir jo adri så bra på bilder som i virkeligheten.

 

IMG_20221128_172809.jpg.bbfc85d4e8bb21777e90b27c3db5448a.jpg

 

I tillegg syklet jeg noen kilometer for langt før jeg tittet på kartet - da var jeg på feil side av jernbanen og måtte sykle tilbake igjen ... pluss noen andre forsinkelser og problemer - etter mye om og men kom jeg frem to minutter før oppgitt stengetid, men butikken var allerede meget stengt.  Så totalt sett lite jeg har fått gjort i dag - men litt er det i det minste, vi har kommet litt lengre med roret, fått limt på mer skum. Jeg trodde jeg lagde epoksyblandingen skikkelig tykk, men skulle nok ha hatt litt mer fyllmateriale i, det begynte å dryppe fra undersiden, ikke bra.  Får se hvordan det ser ut i morgen, og evenuelt fylle på litt mer hvis det trengs.  Jeg er ikke så veldig bekymret for at det ikke skal bli solid nok - det er glassfiberen vi legger på utsiden som skal holde mesteparten av kreftene, og når roret krasjer med en stein neste gang foretrekker jeg at det blir et pent brudd langs samme bruddakse fremfor skader på skegg og kjølplanke.

 

IMG_20221128_165200.jpg.7c60be83f96cf5f145f104b64cb2ccab.jpg

 

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Sjøholken said:

Vannets veier innad i treverk kan være overraskende:worry: men jeg støtter hypotesen din med at fuktigheten kommer fra innsiden. 

 

Ja, det er nok mest sannsynlig.  Vi bør vel ta ut hele batteribanken, prøve å åpne opp litt og la det tørke fra øversiden.  Mye arbeid, men det er småtteri sammenlignet med å måtte bytte råttent treverk senere.

 

2 hours ago, Sjøholken said:

Du kan også sjekke om du klarer å få ut en dråpe for å sjekke om fuktigheten innholder salt. Da slipper du i hvert fall å bekymre deg om at det er råtefremmende ferskvann:giggle:

Tror ikke vi kan få ut flytende vann på noe vis, men det burde vel være mulig å påvise salt på andre måter.  Slikke på treverket etter at vi har fått fjernet alt av glassfiber og bunnstoff og diverse?  Frister ikke særlig.  Kom til å tenke på at saltholdig treverk sikkert fører til større utslag på fuktighetsmålerene enn ferskvannsholdig treverk?

2 hours ago, Sjøholken said:

 

Hadde områder under vannlinjen, ved siste dokking på Sølvskjær som var fuktige, da lot jeg det tørke noen timer før jeg grunnet. Men så er ikke innsiden av skroget malt på Sølvskjær slik at fuktigheten har mulighet til å trekke ut...

Vi har heldigvis mulighet til å stå i mer enn noen timer - kan bli her i lengre tid dersom det er påkrevd, men helst ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...