Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

46 minutes ago, Ask said:

Har "parkeringsplassen" gitt opp ransforsøket?

 

De tillater egenarbeid på båten.  De tillater ikke at jeg drar inn tredjepartsfirma.  Jeg kom hit med en vilkårlig person jeg hadde plukket opp i Galicia, og han er fortsatt med meg - og de tillater at også han hjelper til.

 

Jeg har tolv tommeltotter og aner egentlig ganske lite om båtreperasjoner, men mannskapet mitt er dyktig med hendene og har stå-på-mot så det holder, og så har vi en tysk nabo som har drevet med seiling i 50 år og har gjort alt av båtreperasjoner selv opp gjennom tidene ... han bidrar med kompetanse og motivasjon.  Ja, så har vi "panelet" her på båtplassen som også bidrar med kompetanse.

 

Sakte men sikkert har status endret seg fra "en hardt skadet båt" og "rådvill kaptein som trenger hjelp" til "et overkommelig prosjekt som kanskje blir ferdigstilt før jul".  Båt ut på sjøen ville være en fantastisk julepresang for hele familien, men jeg tørr ikke helt planlegge utsettingsdato enda.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kulelager/simmering ...

 

Fra toppen ser det slik ut:

 

IMG_20221119_232626.jpg.b52e4c4f62e844c49fba40aff2dd3181.jpg

Det er altså noen gummilepper øverst på gjennomføringen.  Den hvite ring følger kulelageret og går rundt.  Samme gjelder for hvit ring i underkant av roret.  Hvis vi får det tett nok mellom roret og de hvite ringene så stoppes kanskje vannet der.  Også er de øverste gummileppene kanskje "dypdeforsvar" som kan redusere vanninntrengingen skulle kullelageret feile. Jeg har fortsatt ikke greid å fastslå om sylindrene faktisk er plast eller metall - men jeg kan ikke tro at det noensinne har blitt byttet, og det går fint rundt, så det må være noe som ikke korroderer.

IMG_20221119_232539.jpg.c165067aea7d4e170c83433ea9ff56b4.jpg

Tilsynelatende fett i både kulelager, hvite ringer og gummileppene - fingrene mine blir skitne.  Det var masse fett i hullet i trestokken nedenfor også, så hypotesen min går på at den rett og slett ble fylt opp med fett på forrige verksted, slik at det ikke skulle lekke vann ved sjøsetting.

 

Jeg har en tro på at en "bra nok" fiks her er å ikke tenke så mye på hvordan det har vært, og installere en eller to ekstra simmeringer på trestokken som er umiddelbart under kulelageret - i tillegg til at jeg maler opp på innsiden med nok epoksy til at jeg tåler litt vanninntrenging her.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

Kulelager/simmering ...

 

Fra toppen ser det slik ut:

Dette er ikke et kulelager, det er et rullelager. Forskjellen er at du har sylindriske ruller, ikke kuler. Men uansett overraskende at de bruker et rullingslager (fellesbetegnelse for kule- og rullelager) på en roraksel. Men nå ser det jo ut til å ha fungert bra, for det er jo ikke rust der!

 

tobixen skrev for 4 timer siden:

Den hvite ring følger kulelageret og går rundt.

Vanskelig å se ut fra bildet, men det er nok en rulleholder, altså en del av lageret. 

 

tobixen skrev for 15 timer siden:

Hm, er det meningen at innersiden av simmeringen skal kunne rotere sammen med roret?

Nei. En simmerring består kun av en del, ikke noe som roterer. Den sitter fastpresset i bosset, og akselen roterer og tetter mot leppa. Men merk at simmerring er kun en type tetningsring av typen leppetetning. Det finnes en rekke andre. Mye brukt i hydraulikk. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 19.11.2022 at 0.49:

Vi har etter beste evne saget ut hullet i skrogsiden.  Det er ikke lett å få det helt bent og pent samtidig som det skal være noe konisk.

 

IMG_20221118_111935.jpg.e2d2703255d786f4f43ad534849114ee.jpg

 

Grublet litt mer på denne reparasjonen. Tror jeg ville gjort om følger:

  • Slipe skrogkantene konisk på både utsiden og innsiden.
  • Legge på en forskaling fra innsiden, og laminere opp det vesentlige fra utsiden. Ville brukt WR (vevd matte) og epoxy.
  • Fjerne forskalingen, mattslipe, og laminere ferdig fra innsiden.
  • Frese et spor i mahognyens dybde fra utsiden, og sparkle/slipe skaden til riktig høyde av skrog minus mahognylaminat.
  • Lime på mahogny på utsiden av skadestedet. 

Men nå kan ikke jeg så mye om trebåter, så du får ta det med en klype salt.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Komodo said:

Dette er ikke et kulelager, det er et rullelager. Forskjellen er at du har sylindriske ruller, ikke kuler. Men uansett overraskende at de bruker et rullingslager (fellesbetegnelse for kule- og rullelager) på en roraksel. Men nå ser det jo ut til å ha fungert bra, for det er jo ikke rust der!

Kanskje det ikke er metall.  Kanskje det er delrin, som @Huldaforeslår.  Når jeg rådfører meg med Google kommer jeg frem til at det er plast.  Og hvorfor ikke - på et lager som ikke skal gå veldig raskt rundt, så holder det kanskje med plastruller?

3 hours ago, Komodo said:

 

Vanskelig å se ut fra bildet, men det er nok en rulleholder, altså en del av lageret.

Slik jeg forstår det, skal det da de hvite ringene, altså rulleholder, bevege seg sammen med rorakselen.  Hvis man da putter inn noe elastisk lim der, vil ikke det kunne gi noe tetning?  Eller vil vannet finne andre veier inn?

3 hours ago, Komodo said:

Nei. En simmerring består kun av en del, ikke noe som roterer. Den sitter fastpresset i bosset, og akselen roterer og tetter mot leppa. Men merk at simmerring er kun en type tetningsring av typen leppetetning. 

De "gummileppene" jeg har på toppen av lageret, hva kaller man dem

 

3 hours ago, Komodo said:

 

Grublet litt mer på denne reparasjonen. Tror jeg ville gjort om følger:

  • Slipe skrogkantene konisk på både utsiden og innsiden.

Ja, det står på planen.  Vi hadde noe feilkutt o.l. som vi har fylt med epoksy, derfor har vi ikke begynt med denne jobben enda.

 

3 hours ago, Komodo said:
  • Legge på en forskaling fra innsiden, og laminere opp det vesentlige fra utsiden. Ville brukt WR (vevd matte) og epoxy.

Det er også planen vår å bruke vevd glassfiberduk (så vidt jeg har skjønt, så er det dét som gjelder når man jobber med epoksy ... og mener å huske at det heter "duk" dersom den er vevd, og "matte" dersom fibrene ikke er vevd?) ... men jeg hadde ikke tenkt så mye på detaljene.  Det er muligens enklere å lage en forskaling og laminere opp inne i selve hullet, i stedet for å lage en "plugg" som deretter skal passe perfekt inn.  Vi får se hva vi finner ut etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Mannskapet klaget på at det var mye fuktig trevirke da han fjernet treverk under "skegg".  Både for å studere dette nøyere, eventuelt få tørket ut litt, samt også for å gi bedre feste til ny duk og epoksy, har jeg åpnet opp et område rundt skegg og ror.

IMG_20221120_143751.jpg.113325644dba06ac1018fc2ba3f1bf9e.jpg

Resultatet er lite lovende.  Fuktighetsmåleren min som måler i dybden gir maks utslag.  Så har jeg en billigere fuktmåler med pinner, den mener at fuktigheten ligger på mellom 10% og 30%, og stedvis makser den også ut.  Ikke bra, absolutt ikke bra.  Beste måte å håndtere dette på er vel å fortsette å åpne opp i alle retninger helt til vi ikke måler alt for mye fukt lengre, samt la båten stå til tørk i et halvt år? :-(  Er det noen måter å få fart på tørkeprossessen?  Varme?  Luftavfukter?  Drille noen fordypninger og fylle opp med sicagel?  Det står i allefall høyt på prioriteringslista nå å få åpnet opp fra oversiden også.

 

Forøvrig interessant at hele området her er dekket av mahogny, selv om det ikke har noen estetisk effekt (bortsett fra når man en gang i tiåret åpner opp ...)

 

IMG_20221120_143816.jpg.6111a6080cdfbad26a041cc533280a93.jpg

Fukten går ned i skegg.  Her vurderer jeg å støpe noe glassfiber på utsiden, slik at vi kan fortsette å grave ut fuktig ved uten å miste formen.

IMG_20221120_142653.jpg.a6dea68c79c724f29a750b599e6a35e4.jpg

Men merk hullene der.  Pælemark?

IMG_20221120_142634.jpg.193283b28d6550a6a5bcbe3e84fc2580.jpg

Jeg ser ikke antydninger til slike hull på øversiden.

 

Det har vært sprekkdannelser mellom skegg og båt tidligere, sikkert slik både vann og pælemark har trengt inn.  Så hadde jeg den til reperasjon, men de som jobbet med båten var visst ikke helt pålitelige :-(  De som kom opp med stålbeslagene for å gjøre konstruksjonen mer "robust" ... men hva hjelper vel det når man har fukt på innsiden av treverket?

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Mixer'n said:

Rorlageret ser ut som eit standard Jefa rorlager. Det skal ikkje smørast (vannsmurt, delrin-rullar).  Men  feittet som er der gjer vel ingen skade. sjøvatn i lageret gjer heller ingen skade. 

Simringen på toppen tettar mot vanninntrenging i båten.

 

Takker.  Da mangler det altså en simring på bunnen.  Jeg får bestille opp noe.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 40 minutter siden:

Takker.  Da mangler det altså en simring på bunnen.  Jeg får bestille opp noe.

Hvis det er eit Jefa lager med delrin rullar, er det ikkje behov for tetning nede, då desse lagera er berekna å stå i vatn.

Men bevares, sidan det er feittsmurt her, er det jo ein fordel å halda feittet på plass med ein tetningsring nede.  For å hindra vanninntrengning i båten er det tetningsringen i toppen som er avgjerande.

Link to post
Share on other sites

Hei Tobixen, kjedelig situasjon du har havnet i her.

 

Noen tanker rundt skaden i skutesida rett over vannlinjen. Dersom det er hele snittet som kommer frem i dette bildet ser det ut som du bare  har et lag med bord bak et lag med kryssfiner. Om du skjærer ut bakomliggende lag i et større felt enn hullet i kryssfineren, si 10-15 cm i alle retninger, evt. feller inn nye bakomliggende bord i vekslende lengder, så får limt inn disse mot kryssfineren. Etterpå limer du inn kryssfinerlaget utenpå dette igjen. Reparasjonen vil da få en mye større limflate og oppnå tilnærmet samme styrke som skroget ellers. Jeg mener det er en mer riktig metode, skrogkonstruksjonen tatt i betraktning.  


PS Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det er noen detaljer jeg misser.

 

IMG_20221118_111935.jpg.e2d2703255d786f4f43ad534849114ee.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, godthaab- said:

Om du skjærer ut bakomliggende lag i et større felt enn hullet i kryssfineren, si 10-15 cm i alle retninger, evt. feller inn nye bakomliggende bord i vekslende lengder, så får limt inn disse mot kryssfineren. Etterpå limer du inn kryssfinerlaget utenpå dette igjen. Reparasjonen vil da få en mye større limflate og oppnå tilnærmet samme styrke som skroget ellers. Jeg mener det er en mer riktig metode, skrogkonstruksjonen tatt i betraktning.  

 

Godt observert.

 

Nå er dette et lite hull og ikke bærende konstruksjon, så jeg er ikke videre bekymret for styrken.  Vi har et problem med et skott på innsiden som er i veien fra å fjerne mye plank på innsiden av hullet.  Det kan selvfølgelig fjernes, men ... jeg tenker at det ikke gir så mye mening.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Mixer'n said:

Hvis det er eit Jefa lager med delrin rullar, er det ikkje behov for tetning nede, då desse lagera er berekna å stå i vatn.

Men bevares, sidan det er feittsmurt her, er det jo ein fordel å halda feittet på plass med ein tetningsring nede.  For å hindra vanninntrengning i båten er det tetningsringen i toppen som er avgjerande.

 

Grunnen til at det er fett der tipper jeg at skyldes tidligere halvprofesjonelle reperatører som har pøst på med fett i håp om å få det såpass tett at det ikke skulle begynne å lekke igjen med det første.  Det er flere som hevder at det bør være minst to simringer rundt rorakselen, derfor tenker jeg at det mangler et nede.

Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å fjerne gammel maling/epoksy fra oversiden.  Det er en helvetes jobb.  "Covid-maskene" som noen av oss kanskje har trodd at kan filtrere ut virus, de fungerer visst svært dårlig mot malings- og epoksystøv.  Jeg gav midlertidig opp, jeg skal kjøpe inn mer utstyr for å fortsette - ikke minst en god maske.

 

IMG_20221121_113715.jpg.72678a652d9d74f7a95ad8926f7c7f7b.jpg

 

Utstyret jeg har til å måle fukt gir store utslag.  Her må det tørkes.  Hvordan får jeg det tørket greit nok ... helst uten å måtte la båten stå på land i et halvt år?  Jeg har hørt at aceton skal hjelpe - så jeg har dynket det området som jeg har åpnet opp med en del aceton.  En annen ting jeg har tenkt på er å slenge inn poser med silica-gel, og så dekke til med plastikk, slik at luftfuktigheten på øversiden av treverket kan holdes skikkelig lav.  Undersiden er beskyttet mot regn, men jeg vurderer å lage noe slags teltordning og fyre på med noe elektrisk varme.

 

Det positive er at det ser ikke så ille ut.  Treverket føles ikke fuktig, og det er ikke råttent - i allefall ikke i overflaten, hverken over elelr under.  En annen positiv ting er at fuktighetsmåleren ikke gir maks utslag langt ute til kantene.  Men treverket er noe mørkt enkelte steder, det er ikke et bra tegn.  Jeg har hørt rykter om at det kan være smart å la glykol trekke inn i treverket, da det gir effektiv beskyttelse mot råte.

Link to post
Share on other sites

Allminnelig kattesand er bentonitt ser jeg.  Egnet for å absorbere fett, proteiner, olje og vann - men neppe luftfuktighet.  Jeg undrer meg over om den vil være i stand til å trekke ut fukt fra treverk som ser og føles relativt tørt ut?

 

En annen interessant egenskap med bentonitt er at den utvider seg når den kommer i kontakt med vann - og dermed i noen tilfeller kan benyttes for nødtetting av lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Just now, Gullfisk said:

Hva med å lage et plasttelt rundt området, og sette avfukter inni? 

 

Jeg har en kraftig avfukter, og jeg har satt den inn i akterlugaren ... men den begrenser seg noe, den kan ikke trekke luftfuktigheten lavere enn 40% RF.  Med sicagel kan man komme ned til 20% RF tror jeg det er.

 

Dersom jeg bruker sicagel eller kattesand på toppen så får jeg en kraftig luftavfukter til overs og kan bruke den under båten.  Men ... det blåser ganske mye her, skal den kunne ha noe effekt må jeg bygge en ganske solid teltkonstruksjon.  Jeg er ellers ikke helt overbevist om at en luftavfukter vil kunne trekke ut mer enn kraftig vind, selv om det er november.

 

En tanke jeg har er å se om jeg kan finne en elektrisk infrarød varmelampe.  Den vil kunne varme opp arealet som er åpnet opp selv om det blåser.

 

6 minutes ago, Hulda said:

Det er der plastikken kommer inn. Hvis du ikke prøver, vil jeg aldri få svar om det funker. 

Kattesand virker nyttig, så uansett vurderer jeg å kjøpe inn en pose og eksperimentere litt.

Link to post
Share on other sites

Strykejern på lav varme er en måte å varme lokalt område. Bør legge filt/stoff eller lignende u mellom slik at fuktighet kan transporteres vekk.

Du får vurdere selv om dette er noe du kun vil gjøre når du er i nærheten eller om det er noe du tør gå i fra.

Bygglamper med 500w glødepære er også god varmekilde. Temperatur justeres ved hjelp av passelig avstand. Synd at det nå stort sett er LED lamper som selges og de gir ikke mye varme.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan få blåst luft ned på den fuktige overflaten så tipper jeg avfukteren din kan spille godt på lag her, særlig om du får opp varmen litt. Jeg har tørket ut fuktig balsakjerne på denne måten med en vanlig Maeco DD8L i kombinasjon med en varmluft-vifte. Det var ekstremt effektivt. Skal sies at dette var i taket, men den fuktige potetåkeren i form av råtten balsa ble krispy og tørr som knusktørt knekkebrød over natta.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Thostr said:

Det var ekstremt effektivt. Skal sies at dette var i taket, men den fuktige potetåkeren i form av råtten balsa ble krispy og tørr som knusktørt knekkebrød over natta.

Columbie 66?

 

Det er noe forskjell på tynn balsakjerne og solid ved.  Luftavfukter og vifte kan være effektivt på å tørke overflaten, men jeg er redd for at det allikevel kan ta mye tid å få trukket fukt ut fra dybden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...