Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

tobixen skrev for 1 time siden:

Jeg bryr meg ikke så mye om omsetningsverdi, jeg bryr meg i første rekke om bruksverdi for meg og familien - og jeg føler meg veldig sikker på at jeg skal få satt dette i stand igjen uten å sprenge budsjettet.  Jeg ser ikke en totalhavarert skute, jeg ser en skute med noen lett reparerbare overflateskraper under vannlinjen, noen sår i lakk og treverk over vannlinjen, ett hull som må fikses, et ror som må repareres og et "skegg" som må festes skikkelig.

Må bare si at jeg beundrer stå-på-viljen, troen på egen kompetanse og energien.
Som en som i blant kan miste motet hvis en vannslange hopper av er dette helt fantastisk å lese. Ønsker deg alt mulig godt!

 

PS: Vi har en veldig god rutine på anker med hanefot og krok på kjetting. Når du kommer inn i det får du gjort det på under ett minutt. Du kan jo også sette på rykkavlaster om du ønsker det, men vår erfaring er at man ikke trenger det om man har tilstrekkelig kjetting og noen meter tau på hanefoten.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Havelle said:

Må bare si at jeg beundrer stå-på-viljen, troen på egen kompetanse og energien.

 

Troen på egen kompetanse, den skorter det litt på, jeg vet ikke mye om båtkonstruksjon, og har tolv tommeltotter, men allikevel ...

  • Jeg er heldig at jeg ikke strandet her alene - jeg har med meg en ekstra person som har dyktige hender som hjelper meg.
  • Jeg lærer og blir bedre på ting etterhvert som jeg gjør dem
  • Den tid hvor fagkompetanse var en yrkeshemmelighet er for lengst forbi.  Lurer man på noe, så kan man alltids finne svar, enten her, på andre fora, gjennom kompetanse hos andre båtbyggere lokalt på området, gjennom å spørre spesifikke personer, eller gjennom å lese ting på nett.
  • Jeg er under et visst press på å få båten ut på vannet "fortest mulig", men ingen faste tidsfrister - dette tar den tiden det tar, og det er viktigere at ting blir gjort skikkelig enn at båten kommer seg fort i vannet.  Jeg betaler selvfølgelig for å ha båten på land her, men den kostnaden har jeg råd til i all overskuelig fremtid.

Og dessuten, det er ikke gitt at alternativet (profesjonell reperasjon av båten) er vesentlig bedre ...

  • Det er relativt åpenbart at det lokale firmaet her, som påberoper seg enerett på profesjonell utførelse av arbeid på egen eiendom, mangler både kompetanse og kapasitet til å ta på seg oppdraget.
  • Båtvedlikehold er ingen eksakt vitenskap, det er mange ulike meninger om hvordan ting skal gjøres - og det gjelder også profesjonelt, det er ikke gitt at de løsningene et profesjonelt firma kommer frem til alltid er de beste.
  • Det er alltid overraskelser med båt.  Kanskje man finner områder med fukt og råte eller annet som medfører merarbeid - dette kan være vanskelig å forholde seg til når et profesjonelt firma har gitt et tilbud og en tidsramme for å fikse ting.  Jeg hadde en gjennområtten baug, og har to erfaringer med dét:
    • I forfjorgav vi instruks om at teakdekket skulle "flikkes på" - og firmaet gjorde akkurat som de var blitt fortalt.  Jeg kan ikke forstå annet enn at de må ha sett at baugen var pill råtten, og at arbeidet de gjorde var meningsløst fordi de nye teakplankene uansett ville løsne, men de rett og slett ignorerte det og gjorde ikke annet enn hva de var blitt fortalt å gjøre.
    • Tilsvarende, et år senere var oppdraget å bytte ut hele teakdekket.  Heldigvis fant vi et annet firma til å gjøre denne jobben - men når båten er løftet opp på land og inn i en bygning, og hvor jeg har planer og verftet har tidsfrister å forholde seg, og verftet har prosjekter i kø, og hvor man betaler ganske dyrt for profesjonell hjelp, så får man problemer og dillemmaer når man plutselig oppdager at baugen er pill råtten.  Det gir problemer for firmaet, så jeg kan forstå at man har et visst motiv for å bare ignorere problemet (det var ikke helt en opsjon i dette tilfellet, situasjonen var så ille at de undret seg over at jeg i det hele tatt hadde greid å seile dit uten mastehavari), og det gir problemer for meg som plutselig må trylle frem flere hundre tusen kroner ekstra (jeg måtte tigge meg til et privat lån).  Det er også store muligheter for friksjoner når verkstedet spør etter mer og mer penger, og man har begrensede muligheter til å etterprøve påstandene (og når båten er tatt inn i verftets hangar, så er man prisgitt firmaet som gjør arbeidet.  De skulle skifte teakdekket og fant ut at det ville bli dobbelt så mye arbeid som fjerne teakdekket som forventet fordi det gamle dekket var limt fast med epoksy og ville ha betalt for dette - jeg prøvde å protestere, en avtale er en avtale - da ble jeg møtt med "greit nok, vi kan gjøre det til avtalt pris, men vi kommer til å ta det igjen ved å ta dobbel pris på alt annet ekstraarbeid som dukker opp").
  • Det må alltid tas avgjørelser, og som kaptein og eier er det i min interesse at jeg er med i loopen.  Det er ikke gitt at det beste er "å putte ting tilbake i eksakt den stand det var".  Eksempelvis, jeg ba om å få byttet trikolor/ankerlanterne på forrige verkstedsopphold, men glemte å spesifisere årsaken til at jeg ville ha det byttet (i 2022 er det er idioti å ha glødepærer i toppen av masta!)  De gjorde akkurat som de var blitt fortalt, byttet ut topplanterna med ei "ny" av akkurat samme modell som den gamle.  (Jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt er i salg i 2022 ...). 
  • Motsatt, som eier kan jeg helt fint velge å "kutte noen hjørner" - det som virkelig drar kostnadsmessig her er å fikse mahogny'en slik at den blir seende eksakt ut som før.  Når man senker skuldrene litt og aksepterer at reperasjonene kommer til å bli synlige, så er det plutselig blitt til en relativt enkel oppgave å reparere skadene over vannlinja.
  • Som eier og kaptein er det en fordel at jeg lærer meg å kjenner skuta best mulig.  Det gjør jeg ikke når jeg setter bort arbeidet.

Det tredje alternativet er å selge båten slik den står og kjøpe en ny.  Nei, det ser jeg ikke på som noe alternativ - og dessuten, som sagt, jeg ser ikke på dette som en totalhavarert skute, jeg ser på dette som en skute som har noen få problemer som kan fikses relativt enkelt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planene for dagen var å midlertidig montere ror for å verifisere at rorstammen er helt rett, feste noen presenninger og plast for å holde ting tørt, samt sage vekk hullet i skroget.  Været var imidlertid ikke helt på lag, kraftig vind, og hver gang jeg prøvde å gå ut begynte det å regne kraftig også.  Så da var det mer nyttig å bruke dagen på allminnelig inntektsgivende arbeid.

Link to post
Share on other sites

For en gammel båtbygger ser løsningen for roraksel tetninger mystisk ut.  I prinsippet bør det være en form for pakkboks eller en gummitettning så lenge avslutningen er under eller nærme vannlinjen.  Synd du ikke har et bilde av oppsettet innvendig før demontering.

 

Jeg hadde brukt en epoxy primer I et par tre lag over epoxy repprasjoner under vann. Forøvrig ser det ut som du har kontroll på repprasjonene. Når du feller inn tre i skadene er det lurt å tenke limflate (lang konisk flate) lurt å pusse rett før liming for å forhindre oksidering i overflaten av treverk. Spesielt  mahogny og eik om du bruker det.

Ny mahogny kan beises om du får stor farge forskjell som må gjøres på bart tre etter liming men før lakk/epoxy.

 

Lykke til videre med repprasjonene :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det har blitt valgt en litt enkel form for rortetning her. Siden roret likevel må ha en større reparasjon ville jeg ha vurdert å gå for en mer standard løsning med rorhylse med skikkelige tetninger. Om det ender opp med å bygge noen cm mer over eller under båten kan vel neppe ha så mye å si. Det er slett ikke sikkert at bussjåføren som bygget båten var ekspert på rortetninger ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Knude said:

For en gammel båtbygger ser løsningen for roraksel tetninger mystisk ut.  I prinsippet bør det være en form for pakkboks eller en gummitettning så lenge avslutningen er under eller nærme vannlinjen.  Synd du ikke har et bilde av oppsettet innvendig før demontering.

 

Uff.  Det er jo ikke umulig at jeg har noe i fotosamlingen, men det betyr i såfall å manuelt scrolle gjennom noen tusen fotos.  Jeg har allerede gjort dét en del ganger for å finne spesifikke bilder.  På forrige verksted ble mye demonert, og han som hadde ansvar for å  sette ting sammen igjen gikk bort (kreft - det er ikke helt ufarlig å jobbe med båtvedlikehold), så jeg måtte gå gjennom fotosamlingen mer enn én gang for å finne bilder av detaljene på rigging, cockpittelt, etc.

 

Uansett, vi har sånn nogenlunde oversikt over hvordan ting er satt sammen og har en plan om å prøvemontere roret, kanskje i løpet av dagen (men det blir regnværsdag i dag også, så vi får se).

 

1 hour ago, Knude said:

Jeg hadde brukt en epoxy primer I et par tre lag over epoxy repprasjoner under vann.

 

Noe slikt som f.eks. "Jotun Barrier"?  Det forekommer meg at begrepet "epoxy primer" (eller grunning, som vi ville sagt på norsk) kan være litt tvetydig, i dette tilfellet er det snakk om "grunning" før bunnstoff.  Jeg har faktisk bestilt noe "epoxy primer", men da i form av ekstra tynn epoxy, ment å penetrere treverket godt og fungere som grunning for neste lag med epoksy :-)

 

Vi har et budsjett, men allikevel ... å bestille 35 liter med Jotun Barrier når det bare er noen få kvadratmeter som skal dekkes, det sitter litt langt inne :-)  Jeg får vel myse og se om de har noen mindre pakninger med noe som ser anvendelig ut lokalt.

 

1 hour ago, Knude said:

Forøvrig ser det ut som du har kontroll på repprasjonene. Når du feller inn tre i skadene er det lurt å tenke limflate (lang konisk flate)

 

Det slo meg at innfellingen burde ha hatt litt vinklede kanter for et par dager siden.  Der vi har freset med fresemaskin er det rette kanter.  Kanskje vi kan lage litt svak vinkling med pussemaskin.  Mannskapet er ikke særlig ivrikg på å vinkle disse kantene.  Nå er det bare snakk om noen millimeter og små biter med mahogny, dekorativt formål, jeg er ikke bekymret for at det ikke skal sitte godt.  Jeg tenker mer på at man kanskje kan få til en litt mindre synlig skjøting med litt vinkling. 

 

1 hour ago, Knude said:

lurt å pusse rett før liming for å forhindre oksidering i overflaten av treverk. Spesielt  mahogny og eik om du bruker det.

 

Takk.  Det visste jeg ikke var viktig, men ... ja, vi pusser relativt rett før liming.

 

1 hour ago, Knude said:

Ny mahogny kan beises om du får stor farge forskjell som må gjøres på bart tre etter liming men før lakk/epoxy.

 

Ja.  Jeg har en liten boks med beis.

 

1 hour ago, index said:

Det ser ut som om det har blitt valgt en litt enkel form for rortetning her. Siden roret likevel må ha en større reparasjon ville jeg ha vurdert å gå for en mer standard løsning med rorhylse med skikkelige tetninger. Om det ender opp med å bygge noen cm mer over eller under båten kan vel neppe ha så mye å si. Det er slett ikke sikkert at bussjåføren som bygget båten var ekspert på rortetninger ...

 

Det er svært lite med marginer her, om det bygges noe oppover eller nedover er jeg redd for at det innebærer en total rekonstruksjon/redesign, det tror jeg er litt utenfor scope nå.  Alternativet er å akseptere at det av og til pipler litt vann inn - legge såpass tykt med epoksy på innsiden at det ikke gjør noe at det av og til pipler litt vann inn, samt prøve å lage noe system slik at det er forutsigbart hvor vannet ender opp.

 

"Lip seal" som jeg fant litt lengre opp i tråden ser forøvrig ikke ut til å bygge ut så mye.  Jeg setter en knapp på at jeg kan montere en slik helt nederst.

 

Var 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer ikke behovet for tettinger an på hvor høyt øvre ende av rorakselhylsa står? Dersom denne er godt over vannlinja, og hylsa er hel, så betyr ikke tettingene nødvendigvis så mye, bare det er tett mellom skrog og hylse? Eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her nå?

Redigert av Grimme Elling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev 12 minutter siden:

Kommer ikke behovet for tettinger an på hvor høyt øvre ende av rorakselhylsa står? Dersom denne er godt over vannlinja, og hylsa er hel, så betyr ikke tettingene nødvendigvis så mye, bare det er tett mellom skrog og hylse? Eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her nå?

 

Det er sant. Men her er jo hele greia godt under vannlinja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, index said:

Lip seal både øverst og nederst bør vel være et minimum. Skummelt med bare en barriere på noe som kan senke båten. 

 

Nåja.  Roret har fått betydelig juling her, uten at signifikante mengder vann har  kommet inn.  Det skal litt til å senke Solveig :-)

34 minutes ago, index said:

Det er sant. Men her er jo hele greia godt under vannlinja...

 

Øvre side ligger omtrent i plan med vannlinja når båten ligger stille.  Under tung motordrift blir det liggende godt under vannlinja.  Ja, det er å regne som en designfeil.  Det er ikke mulig å gjøre noe med det uten å ødelegge akterkøya.  Gitt at dette har fungert i mange år, og sikkert vil fungere i mange år til, lar jeg det være slik - men sørger for å legge godt med epoksy på innsiden slik at vannet som eventuelt trenger inn holder seg på ett sted og kan tørkes opp.  Da har jeg noe å gjøre på regnværsdager.  Dersom jeg blir for aktiv på Båtplassen, minn meg på at jeg har viktigere ting å gjøre :-)

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Knude said:

Jeg hadde brukt en epoxy primer I et par tre lag over epoxy repprasjoner under vann.

 

Formålet med "Jotun Barrier" er å sørge for at ting er 100% vanntett, og å unngå plastpest.  Er det noen risiko for at det jeg har lagt av epoksy ikke allerede er 100% vanntett?  Er plastpest noe risiko når man har lagt epoksy?  Eneste jeg kan tenke på er at det kanskje er gasslommer i epoksy som jeg har lagt, f.eks. at jeg har fått luft inn i blandingen mens jeg har blandet sammen eller penslet det på båten.

Link to post
Share on other sites

Roret er midlertidig på plass.  Hovedformålet var å sjekke at aksel er rett, da kan nemlig roret repareres - i motsatt fall må vi bestille nytt ror.  Konklusjonen er at roret kan repareres.  Jeg vurderte å sende bort roret for å få det reparert, men mannskapet mitt er allerede godt i gang med å fjerne bunnstoff og ødelagt glassfiber samt pusse litt ned.  Dessverre glemte jeg visst å ta bilde av sluttresultatet for dagen.

 

IMG_20221114_132216.jpg.260d0cd5dae4709241657b38b5bf15a3.jpgIMG_20221114_204529.jpg.f9c43446c3b5556d95acb189f83dbac9.jpgIMG_20221117_145126.jpg.f94184b82adf2b951207d0809ad7d8c4.jpgIMG_20221118_124020.jpg.70dfc05b4f88c3a2a0bbcf824899da5d.jpgIMG_20221118_124137.jpg.b0d12547bc61e32e4093e978907a2058.jpg

Men det kan vel umulig være et "lip seal" som står her?  Ser ut til å være godt med plass for saltvannet å strømme inn ... riktignok har vi ikke rengjort ting.  Jeg skal skrive en mail og spørre om det mangler noe rorgjennomføring og om de tok bilder før demontering av roret.IMG_20221118_124212.jpg.8860d7742b5343cb3aff05e8751d8c38.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har etter beste evne saget ut hullet i skrogsiden.  Det er ikke lett å få det helt bent og pent samtidig som det skal være noe konisk.

 

IMG_20221118_111935.jpg.e2d2703255d786f4f43ad534849114ee.jpgIMG_20221118_111941.jpg.4e4d93519e45d5a7c24b0fef0d3b6895.jpg

 

  Vi fant ut at skaden i skrogsiden var langt mer omfattende enn forventet, så vi hadde til og med saget vekk noe skott på insiden for å kunne komme til med stikksaga ... så kom tyskmannen forbi og mente at det var helt unødvendig å sage ut mer, det var bare å pøse på med epoksy og bruke noen klemmer for å presse treverket tilbake på plass.

IMG_20221118_111946.jpg.4ca8ce737a097b5b05eb01182c2d8752.jpgIMG_20221118_172029.jpg.227cde16db1634b9bc18f122ca9cec86.jpg

 

Vi tenker å levere inn den utkappede delen og høre på et møbelsnekkerverksted om de har mulighet for å lage en ny kloss for oss som kan puttes på plass.

Link to post
Share on other sites

I dag var det meldt oppholdsvær på alt av værmeldingstjenester jeg sjekket.  Jeg har myst på accuweather de siste dagene, men det er dårlig samsvar mellom hva de melder og hvilket vær vi får.  I dag var det 0% sannsynlighet for regn, hele dagen ... men allikevel kom det 4-5 byger med regnvær i løpet av dagen.  Uheldig når man prøver å jobbe med epoksy og lakk.  Vel, heldigvis kom bygene før jeg hadde funnet frem lakkpenselen - så det ble ikke noe lakking i dag.  Jeg fikk lagt enda litt mer epoksy over skadene under vannlinja - det er fortsatt noen steder hvor det ikke er helt perfekt.

 

IMG_20221118_164442.jpg.f8227e7da451606ce9b49bf0fa019294.jpg

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 11 timer siden:

Men det kan vel umulig være et "lip seal" som står her?  Ser ut til å være godt med plass for saltvannet å strømme inn ... riktignok har vi ikke rengjort ting.  Jeg skal skrive en mail og spørre om det mangler noe rorgjennomføring og om de tok bilder før demontering av roret.IMG_20221118_124212.jpg.8860d7742b5343cb3aff05e8751d8c38.jpg

Har de virkelig brukt kulelager som opplagring for rorakselen? Det hørtes underlig ut synes jeg. Den akselen skal jo ikke akkurat rotere med flere tusen rpm. En foring/glidelager hadde holdt lenge. Dersom det skal sitte en leppetetning (ofte kjent som simmerring) for å holde dette tett, hva skjer da med kulelageret dersom tetningen begynner å lekke? En foring kan man smøre opp med fett, et kulelager vil ruste fast og skjære seg. 

 

 

tobixen skrev for 11 timer siden:

Vi har etter beste evne saget ut hullet i skrogsiden.  Det er ikke lett å få det helt bent og pent samtidig som det skal være noe konisk.

 

IMG_20221118_111935.jpg.e2d2703255d786f4f43ad534849114ee.jpgIMG_20221118_111941.jpg.4e4d93519e45d5a7c24b0fef0d3b6895.jpg

 

  Vi fant ut at skaden i skrogsiden var langt mer omfattende enn forventet, så vi hadde til og med saget vekk noe skott på insiden for å kunne komme til med stikksaga ... så kom tyskmannen forbi og mente at det var helt unødvendig å sage ut mer, det var bare å pøse på med epoksy og bruke noen klemmer for å presse treverket tilbake på plass.

Dette hullet tror jeg kanskje jeg ville tatt ut på en litt annen måte. Det kan se ut som om dere har saget ut litt vel mye friskt materiale? Litt sent å si nå, men jeg tror jeg ville saget ut et litt mindre hull, og slipt opp til hele skaden var vekk, og deretter slipt flankene konisk, akkurat som når man sliper opp en skade i et glassfiberskrog. Da hadde du også fått vekk alle skarpe hjørner, som nå vil gi deg en utfordring pga. sammenføyning og spenningsopphopning. 

 

 

tobixen skrev for 11 timer siden:

Vi tenker å levere inn den utkappede delen og høre på et møbelsnekkerverksted om de har mulighet for å lage en ny kloss for oss som kan puttes på plass.

Jeg ville vurdert å støpe en glassfiberplate og lime inn, og bare laminere på treverk av riktig sort ytterst for det estetiske. Innsiden er vel uansett malt? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Har de virkelig brukt kulelager som opplagring for rorakselen?

Det var det jeg kunne se ... skal undersøke nøyere når roret er tatt ned igjen.

1 hour ago, Komodo said:

Dersom det skal sitte en leppetetning (ofte kjent som simmerring) for å holde dette tett, hva skjer da med kulelageret dersom tetningen begynner å lekke? En foring kan man smøre opp med fett, et kulelager vil ruste fast og skjære seg. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det mang en gang har gått saltvann gjennom der i løpet av de siste årene ... men kulelageret ser ikke rustent ut.

 

1 hour ago, Komodo said:

Dette hullet tror jeg kanskje jeg ville tatt ut på en litt annen måte. Det kan se ut som om dere har saget ut litt vel mye friskt materiale? Litt sent å si nå, men jeg tror jeg ville saget ut et litt mindre hull, og slipt opp til hele skaden var vekk, og deretter slipt flankene konisk, akkurat som når man sliper opp en skade i et glassfiberskrog. Da hadde du også fått vekk alle skarpe hjørner, som nå vil gi deg en utfordring pga. sammenføyning og spenningsopphopning. 

Jeg så for meg et ovalt hull rundt skaden, og det gjorde mannskapet mitt også.  Tyskeren mente at vi skulle lage det med rette kanter og følge eksisterende linjer mest mulig.  Dersom vi greier å få ting til perfekt, så har han aldeles rett - dette også hvordan tidligere reperasjoner av mahogny'en er blitt utført, bytte ut en liten "plankelengde" i stedet for å lappe et minst mulig hull.  Selv om ting blir langt fra perfekt, kan det også være at man legger mindre merke til det når vi har gjort et forsøk på å følge "plankene".  Et annet argument han hadde var at når vi skal prøve å få en relativt rund utkappet bit til å passe inn i hullet, så er det lett å bli noe forvirret over hvordan det var ment at biten skulle passe, hva som er "opp" og hva som er "ned", eksakt hva som er på topp, etc.

 

1 hour ago, Komodo said:

Jeg ville vurdert å støpe en glassfiberplate og lime inn, og bare laminere på treverk av riktig sort ytterst for det estetiske. Innsiden er vel uansett malt? 

 

Ja, og innsiden er også bak et skap, så her trenger vi ikke tenke noe særlig på estetikk.  Mannskapet var også av den oppfatning at det bare er tull å sende avgårde den utkappede biten noe sted.  Det enkleste er klart epoksy og glassfiber.  Takk for innspill.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg kan se på min PC, så er materialet i hullet trolig furu med et tynt lag mahogny kryssfinnér limt på utsiden. Det er i grunnen en grei måte å gjøre det på, i og med at mahogny tåler frost dårlig. Det var i en periode vanlig å lage båter med undervannsskrog i furu og skutesider i mahogny. 

 

Når jeg titter på rorgjennomføringen fra undersiden, virker det som at det er et glidelager, f.eks. PTFE. Når jeg titter fra toppen av hullet til rorakslingen, ser jeg noe sorte greier. Mulig det ligger et lager av 'delrin' nedi der. Tilsvarende som brukes i en del rullemekansimer for forseil, skjøtewincher etc. Det skal i såfall ikke fettsmøres. Og over dette lagerarrangementet sitter det en enkel tetningsring (zimmering), leppetetning. Kun 1 stk leppetetning der er for dårlig for å unngå lekkasjer. 

 

Ror311203B.jpg.928a2d367e55bbb163335a697ae42cb4.jpg

Bare for å illustrere hvordan det ser i Hulda. Nede i bunnen kommer det et grått rør. Inne i dette røret sitter det et gildelager som har ca. 1 mm klaring på dia. Over dette lageret er det satt inn en nippel. Her blir det kjørt inn EP-olje fra beholderen nærmest i bildet. Så kan man skimte noe sort, det er et Volvo-kondom. Over dette kondomet sitter det et standard kulelager som også kan ta aksialkrefter. På toppen av det hele sitter 'rorkulten'. Dette systemet er tett. Selv om kondomet ligger under vannlinjen. Rorakslingen min er i karbonstål (St56). Ulempen med dette systemet er naturligvis at det bygger en halvmeter i høyden.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hulda said:

Ut fra hva jeg kan se på min PC, så er materialet i hullet trolig furu med et tynt lag mahogny kryssfinnér limt på utsiden.

 

Ser ut som furu ja, men mye av konstruksjonen er laget med laminerte finérplater - "marine plywood" identifiserte tyskeren det som.

 

4 hours ago, Hulda said:

Det er i grunnen en grei måte å gjøre det på, i og med at mahogny tåler frost dårlig.

 

Det visste jeg ikke.

 

Jeg ser imidlertid at teakdekket fliser mye opp vinterstid.

 

4 hours ago, Hulda said:

Det var i en periode vanlig å lage båter med undervannsskrog i furu og skutesider i mahogny. 

 

Mahognylaget går omtrent ned til vannlinja.  Kanskje det opprinnelig var planen å ha synlig mahogny helt ned til vannlinja, men bunnstoffet dekker det man kan omtale som "skvalpesonen" i beskyttet havn eller uthavn, deretter er det en hvit linje, så det er adskillig mer mahogny enn hva som er synlig.

 

4 hours ago, Hulda said:

Når jeg titter på rorgjennomføringen fra undersiden, virker det som at det er et glidelager, f.eks. PTFE.

 

Roret ble tatt ned i dag.  Jeg tok fingrene inn i lageret, det er kuler eller sylindre der som går rundt ... og det var omtrent alt jeg rakk å undersøke før mannskapet mitt ble utålmodig, han ville jo helst ikke bære roret alene bort til ny midlertidig lagringsplass.  Det ser ut som metall.  Jeg får undersøke mer når det blir dagslys

 

4 hours ago, Hulda said:

Når jeg titter fra toppen av hullet til rorakslingen, ser jeg noe sorte greier. Mulig det ligger et lager av 'delrin' nedi der. Tilsvarende som brukes i en del rullemekansimer for forseil, skjøtewincher etc. Det skal i såfall ikke fettsmøres. Og over dette lagerarrangementet sitter det en enkel tetningsring (zimmering), leppetetning.

 

Det ser ut som at det er samme greie over og under lageret ... men jeg vet ikke helt hvordan jeg ser forskjell på en "zimmering" og en allminnelig plastring.  Hm, er det meningen at innersiden av simmeringen skal kunne rotere sammen med roret?

 

4 hours ago, Hulda said:

Så kan man skimte noe sort, det er et Volvo-kondom.

 

Det blir da det som kalles "tube and gaiter" på jefa.dk, som er den løsningen jefa kan garantere for at er tett.

 

4 hours ago, Hulda said:

Ulempen med dette systemet er naturligvis at det bygger en halvmeter i høyden.

 

Ja ... med den kunnskapen jeg har nå, skulle jeg bygd noe fra scratch ville jeg ha bygd et  litt høyere rorgjennomføringsrør og brukt en kondomløsning på toppen - men å drive på med noe redesign av løsningen her er ikke aktuelt nå.

 

Jeg tror at vi vil være tjent med en eller to simmeringer under kulelageret - der er det noen cm med plass for slikt (jeg har ikke målt).  Det er fortsatt et åpent spørsmål hva som var der tidligere.  Det blir eventuelt å grave, prøve å spørre båtkonstruktør, tidligere eier, forrige verksted båten var på, samt han som demonterte greiene nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...