Jump to content

Septikutslipp - forslag til kollektiv innsending av lovforslag/høringsuttalelse


tobixen

Recommended Posts

Ja, forslaget fra ulike direktorater som var utgangspunktet for diskusjonen gjelder Oslofjorden. Men er forslaget som @tobixen fremmer i første innlegg også begrenset til Oslofjorden? I så fall bør det presiseres i forslaget. 
 

For øvrig blir det like meningsløst å måtte benytte tømrstasjoner som ikke er koblet til et renseanlegg selv om disse ligger i Oslofjorden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, cortinaman said:

Punkt 3) kan bli problematisk da det medfører element av vurdering. Lover bør væra eintydige. At det vil slå uheldig ut for fartøy med begrensingar i seglingsforhold er ein konsekvens det bør væra mogleg å forhalda seg til, forholda vil jo vera kjente før ein planlegg destinasjon og seglingsrute.

 

En av hensiktene med denne loven er at det skal være et samsvar mellom plikter og rettigheter - plikten til å levere fra seg septik til tømmestasjon skal bare gjelde dersom det er et reelt alternativ å levere til tømmestasjon.   Dersom man må ta ned masta for å komme seg til tømmestasjonen, eller dersom man må seile i timesvis for å komme seg på andre siden av en halvøy (og så tilbake igjen), så har man reelt sett ikke mulighet tll å tømme septik til tømmestasjonen.

 

I forslagsteksten min over har jeg brukt ordet "stor", og da blir det en skjønnsmessig vurdering - men en konkret lovtekst kan det spesifiseres entydig (f.eks. "50% lengre" eller bare "seilingsavstand gjelder").  Det kan også være en skjønnsmessig vurdering på om det er mulig å seile en "snarvei" eller om det er for risikabelt.  Uansett, dette er i utgangspunktet en lov som er såpass vanskelig å kontrollere at jeg anser det som totalt usannsynlig at man noensinne vil havne i en rettsal og måtte argumentere for at seilingsavstanden er vesentlig lengre enn luftlinjeavstanden - og skulle man først ende opp der, antar jeg at det er relativt trivielt å sannsynliggjøre om unntaksbestemmelsen kan komme til anvendelse eller ikke .

 

Jeg tenker at man kan ha en forenklet karttjeneste hvor forbudssonene er skissert med sirkler (fordi det er enkelt og greit å implementere), og at folk stort sett forholder seg til disse sirklene, men har mulighet for å "anvende sunn fornuft" dersom det ikke er samsvar mellom luftlinjeavstand og seilingsavstand.

 

Et annet formål med lovforslaget er å ha lover som et flertall av båtfolket vil forholde seg til.  Til syvende og sist, i situasjoner hvor det er svært uhensiktsmessig å besøke tømmestasjonen, så vil de aller fleste uansett "anvende sunn fornuft".

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sofaseileren said:

Jeg mener Tobixens forslag er feil strategi, og liten sannsynlighet for at man får gjennomslag for dette.

 

Det kan nok være at sannsynligheten for gjennomslag er lav - men dersom det er et mål å få redusert septikutslipp til sjø, så er det en forutsetning at man har båtfolket med seg, og ikke mot seg.

 

6 hours ago, Sofaseileren said:

Det blir for komplisert

 

Jeg synes alternativet (først innføre et totalforbud i Oslofjorden - og så prøve å pønske ut hvordan man skal få båtfolket til å tømme lovlig etterpå) virker mer komplisert ... men, jeg er muligens noe "biased".

 

6 hours ago, Sofaseileren said:

All kollektiv VA drift skal brukerfinansieres, og det vil være en kamp mot vindmøller å mene dette bør være gratis.

 

Det er også en kamp mot vindmøller å tro at det store flertall av båtfolk i Oslofjorden frivillig vil besøke tømmestasjoner og betale for bruken av disse.  (jeg var også av den oppfatning at det finnes en nordisk avtale om at tømmestasjonene skal være gratis i bruk, men det er mulig jeg har misoppfattet noe).

 

Man bør også hensynta erfaringer fra utlandet.  Sverige er jo en nær nabo som for noen år siden innførte nærmest totalforbud, og vedlikehold og finansiering av et fungerende tømmetilbud skulle gjestehavnene stå for.  Jeg har et inntrykk av at tømmestasjonene som eksisterer stort sett ikke er i bruk, og at gjestehavnene ikke gjør mer enn hva de absolutt må for å tilfredstille lovverket (tømmestasjonene er ofte passelig godt bortgjemte).

 

Jeg har seilt fra Gdansk til Lisbon denne sommeren, og må ærlig innrømme at jeg hverken har benyttet meg av tømmestasjoner underveis eller sjekket opp hva de lokale lovverkene sier om slikt - men jeg heller ikke sett noen andre benytte seg av tømmestasjoner på turen.

6 hours ago, Sofaseileren said:

Mitt forslag er å foreslå at dette er gratis den første sesongen, for at båtfolket lettere skal benytte seg av stasjonene. Jeg tror også det kan være lurt å foreslå at stasjonene har identisk betjening, og betalingsmetode. feks en app?

Det er jo en slags idé, lovlydige båtbrukere i Oslofjorden kan ha med seg en enhet (aka "smarttelefon") i båten som sporer båten i sanntid og registrerer antall tømminger - så kan politiet oppsøke de som av forskjellige grunner ikke benytter seg av dette systemet eller besøker tømmestasjonene "mistenkelig sjeldent".  Dette har jeg ingen tro på at kan fungere, det bryter med de grunnleggende prinsippene som en demokratisk rettsstat er bygget på, og jeg håper det aldri blir en realitet.

 

(Skal man ha en tvungen betalingstjeneste, må det vel også være teoretisk mulig å betale med kontanter eller giro)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 2 minutter siden:

 

Det kan nok være at sannsynligheten for gjennomslag er lav - men dersom det er et mål å få redusert septikutslipp til sjø, så er det en forutsetning at man har båtfolket med seg, og ikke mot seg.

 

Tror du ikke de fleste gir blaffen i dette? I fht Oslofjordens store problemer er det vel neppe litt mindre båtseptik som er redningen? Jeg pleier å engasjere meg i saker som angår oslofjorden men denne saken har aldri klart å vekke et snev av interesse hos meg og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sofaseileren said:

Forslaget gjelder Oslofjorden. 

 

Mitt forslag gjelder generelt og er et alternativ til lokale forbud (inkludert et forbud som omfatter hele Oslofjorden).

 

Kommunene står per i dag fritt til å vedta lokale forbudssoner.  Dersom Oslofjorden blir en forbudssone, så tror jeg bare det er et tidsspørsmål før diverse kystkommuner utenfor Oslofjorden følger opp med egne lokale forbud.   Jeg synes ikke det er ønskelig med en situasjon hvor man har et lappeteppe av kommunegrenser å forholde seg til for å finne ut om man lovlig kan tømme septiktanken eller ikke.  Det finnes også mange tømmestasjoner utenfor Oslofjorden - disse settes neppe ut for morro skyld, de settes opp fordi noen ønsker at båtfolket ikke skal tømme til sjøen.  Det gir ikke mening at man i kommune X, som har tømmestasjon, skal kunne slippe ut septiken lovlig 300 meter fra tømmestasjonen, mens man i nabokommunen Y som ikke har tømmestasjon ikke skal kunne slippe ut septik.

 

6 hours ago, Brigg said:

Begrunnelse: Det gir ikke mening å pålegge båtfolket å ta en omvei til en tømmestasjon der kloakken uansett pumpes urenset ut i sjøen rett bortenfor. Sånn er det langs det aller meste av norskekysten, bare noen få områder hvor kloakken går gjennom et renseanlegg. 

 

Det er vel et poeng - jeg har aldri tenkt tanken på at det eksisterer slike tømmestasjoner i landet.  Punkt åtte i planen min kan jo inneholde noen krav også til hvordan septiken skal behandles.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, bliss X said:

Tror du ikke de fleste gir blaffen i dette?

Det tror jeg faktisk.  Dette er en sak de aller færreste snakker om - jeg tror det store flertallet stilltiende slipper ut septiken på enklest mulig måte - og jo mer drakonisk en forbudslov blir, jo færre vil bry seg om den.  Inntil videre kan vi i det minste diskutere dette fritt - er man i Sverige, så er septikutslipp et ikke-tema, der snakker man ikke om hvordan man innretter seg.

 

Signifikansen av båtutslippene, de kan gjerne diskuteres i den andre tråden.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, lurvetass said:

Dette har kommet lenger enn vi trodde. Forslaget til ny forskrift er allerede klart.  Og inneholder også pålegg for alle båter som har toalett ombord bygget etter juni 1998 at de skal ha avløpstikobling fra juli 2024.

 

Kilde?  Er dette en nasjonal forskrift?  Det hadde jo vært greit å vite hva paragraf 1-8 dreier seg om ...

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å finne den på miljødirektoratets sider, men får ikke det til. 

Kan noen forsøke følgende google søk:

forbud mot utslipp av septik fra fritidsbåter i Oslofjorden

 

Da finner du en pdf fil med forslaget.

Jeg kan klippe inn skjermdumper, men beste hadde jo vært å fått inn fila her.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Fant denne nyhetssaken da jeg googlet setningen over.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-om-forbud-mot-tomming-av-septik-fra-bater-i-oslofjorden-_-har-ikke-nok-tommestasjoner-1.15828907

 

Den er akkurat ett år gammel, og den illustrerer et typisk problem. Lokale problemer kombinert med tiltakskåte politikere som vil vise handlekraft. Dermed overfører man "løsningen" i Oslofjorden til Fensfjorden, Storfjorden og Varangerfjorden.

 

 

«Klima- og miljøminister Espen Barth-Eide sier til NRK at han ønsker å få på plass forbud mot å tømme septik fra fritidsbåter så fort som mulig.

 

– Utgangspunktet i Oslofjordplanen er at kommunene kan fastsette lokale forskrifter om strengere regler for utslipp av septik fra fritidsbåter. Dersom forbud mot tømming av septik i Oslofjorden ikke utarbeides av kommunene selv, må vi gå videre til fastsetting av nasjonal forskrift, sier han.»

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, lurvetass said:

Dette har kommet lenger enn vi trodde.

Sannelig, jeg sier det samme.  Her er et lite sitat:

Quote

ett av tiltakene er å utarbeide en nasjonal forskrift som forbyr utslipp av septik fra fritidsbåter.

... og i rapporten er det også allerede høringsuttalelser i bøtter og spann, så jeg er visst lovlig sent ute ...

 

EDIT: "nasjonal forskrift" innebærer vel antageligvis en forskrift (på nasjonalt nivå) som tar for seg akkurat Oslofjorden.  Med forbehold, har ikke lest igjennom enda.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rapporten er gjennomlest, og jeg mener fortsatt at mitt forslag er bedre - bortsett fra at jeg ikke har tenkt særlig over at en stor del av fritidsbåtflåten mangler mulighet til tømming til tømmestasjon.  Disse båtene må jo nødvendigvis ha dispensasjon fra tømmeforbud.  Så er det snakk om å påby ombygging av båter av årgangene 1998-2006 - dét ønsker jeg ikke å ta noe stilling til, det anser jeg som en helt annen dimensjon av debatten.

 

Rapporten slår fast at det er tvilsomt at tiltaket vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.  Jeg synes også at rapporten dokumenterer godt at et forbud mot utslipp av septik ikke kan kontrolleres på noe vis.  Selv om man skulle bli observert og anmeldt av en annen båt, så vil nok anmeldelse bli henlagt på grunn av bevisets stilling.  Rapporten slår fast at man er avhengig av "holdningsskapende arbeid" for å få båtfolket til å tømme til tømmestasjon.  Rapporten kommenterer også at viljen til å benytte anleggene er avhengig av at båtfolket ser på dette som en del av "løsningen" på miljøutfordringene Oslofjorden står ovenfor.  Dette tar jeg til inntekt for mitt syn - en forskrift som forbyr tømming til sjø er totalt avhengig av at båtfolket har respekt for forskriften - da kan ikke forskriften legge for store byrder på båtbrukeren - underforstått, nærmeste tømmestasjon må ikke være for langt unna, man må vite med relativt stor sikkerhet at den faktisk fungerer, og den må være gratis i bruk.

 

Så er det mye jeg er uenig i.  Rapporten hevder at prinsippet "forurenser betaler" skal gjelde, underforstått at man må akseptere å betale penger ved levering av septik.  Dette mener jeg er misforstått, de som "forurenser" i denne sammenhengen er jo de som velger å dumpe septiken gratis til sjøs i stedet for å levere det til gjenvinning.

 

Rapporten antar at båtbrukere flest er villige til å betale for å levere septik, og henviser til en annen rapport.  Jeg tror ikke kilden de anvender kan tas til inntekt for dette synet.  Min observasjon er at tømmestasjonene blir lite brukt og er lite respektert, underforstått at betalingsviljen er lite tilstedeværende.

 

Rapporten nevner "vinter" bare i forbifarten - den konkluderer med at kostnaden forbundet med helårsdrift av tømmestasjoner er høyere enn kostnaden med sesongdrift.  Dette er også en av kjepphestene mine - vi kan ikke ha totalforbud mot utslipp av septik i Oslofjorden vinterstid.  Det er samfunnsøkonomisk galskap å ha en stor tetthet av vinteråpne septiktømmestasjoner i hele området.  Det er også et reelt problem at man som båtbruker ikke aner om nærmeste tømmestasjon er vinteråpent eller "skuldersesongåpent" når man skulle ønske å tømme.  I mitt forslag forplikter kommunene seg å oppdatere database over hvilke pumper som er operative.  Dersom det ikke finnes operative (altså vinteråpne) pumper, så kan det heller ikke eksistere noe forbud mot dumping til sjø.

 

Rapporten nevner også Sverige og Finland.  Det er viktig.  Det rapporten ikke sier noe om, er hvorvidt forbudet i Sverige blir respektert eller ikke.  Min antagelse er at det stort sett gjøres på "enkleste måte" i Sverige på tross av lovforbud.  Rapporten sier at det fungerer bra i Finland - der er båtfolket flinke til å benytte pumpene (som i utgangspunktet er gratis å bruke), men rapporten tar ikke for seg årsaker bak dette.  En årsak kan være at lovforbudet har vært der siden 2006, det er mulig at man har en viss "røykeloveffekt" her - at folk gradvis har fått respekt for loven og endret holdninger.  Måten ting blir driftet og finansiert på kan også ha noe å si.  Så har jeg også hørt rykter om at det er påbudt å ha tømmekran til sjø plombert, samt at fritidsbåter har rapporteringsplikt om ferdplanene sine i Finland, det kan jo også være utslagsgivende.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

...og da hører vi på nyhetene nettopp, at regjeringen vil gjøre det @tobixen ønsket å gjøre selv. 

Det vil bli sendt ut på høring første halvår -24. 

Eller har du noe på gang Tobixen? 

 

Vil forby tømming av kloakk i Oslofjorden

Et forbud vil ramme flere hundre tusen fritidsbåteiere. Dersom forslaget går gjennom, må de tømme kloakken ved mottaksanlegg i havnene.

image.gif.01389912a59ed23c02e347e42eaa8c1a.gif

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg?  Nei ... jeg sitter og ser igjennom gjøremålslister nå, det er nok å ta tak i der til å holde meg opptatt noen måneder frem i tid.  Ikke husker jeg at jeg ønsket å gjøre noe heller.  Jeg hadde vel et konkret "kompromissforslag" angående septiktømming som jeg i allefall selv mener at kan være fornuftig, men jeg har ingen kapasitet til å drive med lobbyvirksomhet og har null tro på at politikerene kommer til å vedta noe fornuftig.  Det blir nok mest symbolpolitikk med totalforbud mot utslipp av septik til sjø, samtidig som den jevne båtbruker gir totalt f... i et slikt forbud.

Link to post
Share on other sites

Synd at du ikke har tid. Det trengs gode argumenter her. 

Så på nyheten nettopp at de sender hele lovforslaget på høring.

Ligger på NRK nå. 

Regjeringen vil forby utslipp av kloakk fra fritidsbåter i Oslofjorden.

– Vi må sette inn alle de tiltakene vi har for å redde Oslofjorden. En friskmeldt fjord vil ikke minst være til glede for båtfolket som bruker sommeren på vannet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i en pressemelding.

I dag kan båteiere tømme kloakken rett i fjorden så lenge de er 300 meter unna land.

Dersom regjeringens forslag går gjennom, betyr det at fritidsbåteierne ikke lenger får slippe ut kloakk fra båttoalettet rett i Oslofjorden.

Den må isteden tømmes ved mottaksanlegg tilknyttet havnene, ifølge pressemeldingen.

I Norge er det mer enn én million fritidsbåter, ifølge sjøfartsregisteret. Over en tredjedel av dem holder til i- eller rundt Oslofjorden.

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Får kjøpe en gammel tankbåt, å tøffe rundt med, som kan brukes som tømmestasjon hehe

liten båt 500kr, mellom båt 1000kr, stor båt ala P50++ 2500kr pr tømming. Kan jo bli butikk her.

 

 

PS: Gir personlig faen, da vi har Nordsjøen rett uten for døra hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Okkaby said:

liten båt 500kr, mellom båt 1000kr, stor båt ala P50++ 2500kr pr tømming. Kan jo bli butikk her.

 

Jeg tror du overvurderer betalingsviljen her.  Eller hvem vet ... men det er passlig idiotisk om et lite mindretall faktisk betaler så mye for å kvitte seg med kloakken, samtidig som at de litt mer harry båtnaboene dumper kloakken sin rett i havnebassenget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...