Jump to content

Septikutslipp - forslag til kollektiv innsending av lovforslag/høringsuttalelse


tobixen

Recommended Posts

tobixen skrev 11 minutter siden:

Tja, har man toalett uten septiktank eller uten tømmemulighet over dekk, så er det vel vanskelig å tømme til tømmestasjon.

 

Det er noe jeg ikke tar stilling til i det hele tatt i høringsuttalelsen min. Burde jeg?

 

 

Det store flertallet av båter på Oslofjorden er vel små åpne båter uten noen toalettfasiliteter ombord. Det er vel også vanlig å dra på kortere dagsturer. Har man med barn, har problemer med fordøyelsen eller drar på overnattingstur, så er ikke "vente til man kommer seg på land" alltid et alternativ.

 

Dette er også noe jeg ikke tar stilling til i det hele tatt i høringsuttalelsen. Burde jeg?

Min mening er at det kan nevnes at det er noen småbåter/daycruisere som ikke har plass/mulighet til ombygging.
På den annen side kan kanskje det føre til at man bare blir pålagt å plumbere dette?
Mange vinkler og jeg ser nok ikke alle.
Det er kanskje et poeng at de fleste båtene er små og ikke utgjør noen stor mengde dumpinger i fjorden.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sålangt sier min egen poll på foreningens hjemmeside at 47 har og bruker toalett, 11 har toalett, men bruker ikke og 17 som ikke har toalett. Om du skal ta stilling til det du nevner velger du selv :-)

 

Jeg tar det uansett med i vår båtforening sin uttalelse (som styret må godkjenne først-eller forkaste). Vår er nok en del kortere enn din, det tror jeg bare er fint. At det er forskjellige vinklinger .

 

Jeg var ikke klar over at det er lov å tømme 5nm fra land hos søta bror. Takk for informasjon!

 

vennlig hilsen 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Det er vel tillatt å tømme 5nm fra land i Sverige?

Skal du drive mer Høring, nytter det ikke å TRO.

Det er  12 NM grense i Sverige.

 

Fra et skriv fra 2015 og vi utreder enda.

 

ÖVRIGA HELCOM-LÄNDERS FÖRBUD
Förbudet är redan infört i alla andra
länder runt Östersjön. Kraven är
dock varierande i olika länder.
Finland var först ut 2005, Där finns
inga undantag i nationella lagstiftningen,
men dispens kan sökas för enskild båt.
Estland, Lettland, Litauen och Polen
har haft ett utsläppsförbud sedan 2007.
Tyskland och Danmark har liknande
förbud som Sverige.
Norge utreder ett förbud.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Roger jo said:

Skal du drive mer Høring, nytter det ikke å TRO.

Det er  12 NM grense i Sverige.

 

Da husker jeg feil.  Det er uansett ikke relevant for høringsuttalelsen.  I skjærgården i Sverige er det aller meste av fritidsbåtturer innenfor både femmilsgrensa og tolvmilsgrensa.  Jeg hevder i høringsuttalelsen at det ikke er blitt lange køer for å benytte tømmestasjonene, underforstått at forbudet ikke har endret vesentlig på båtfolkets tømmevaner.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort nok en endring - eksplisitt nevnt at det finnes en betydelig mengde båtbrukere som ikke har eller ikke benytter toalett ombord, men at man ikke alltid kan basere seg på å besøke landdo (bl.a. fordi toalettbehov kan komme ganske brått på når man har unger ombord eller i tilfelle helseproblemer).  Jeg har også nevnt at det det kanskje burde være noen unntak i forbudet, bl.a. for små båter som ikke lett kan bygges om til å tømme over dekk.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 8.3.2024 at 18.22:

Jeg hevder i høringsuttalelsen at det ikke er blitt lange køer for å benytte tømmestasjonene, underforstått at forbudet ikke har endret vesentlig på båtfolkets tømmevaner.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Så lenge det er  300 m grense og noen ikke bryr seg om at det er noe som heter nasjonalparker er det ikke lett, å få folk til å endre adferd. 

Bruken av sugestasjonene i utlandet en stigende kurve, de siste 8 årene kan telle på en hånd de gangene jeg har sett  kø i utlandet, det er sjelden at mange båter kommer og går samtidig.

Og pumper blir reparert eller de kommer med en transportabel tank m/sugepumpe,

når jeg sier at tanken min er full og jeg har tenkt å ligge et par dager til.

Det som er leit og trist er at noen skryter av at når de er gjester i utlandet,  bokstavelig talt driter på badegulvet isteden å bruke toalettet.,  og skryter av at de ikke gidder å bruke sugestasjonene..

Det ender med Plombering av over bord ventilen når en kommer inn i en forbrukssone hvis vi ikke endrer adferd.

Er det det vil ha?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 8.3.2024 at 18.22:

 

Jeg hevder i høringsuttalelsen at det ikke er blitt lange køer for å benytte tømmestasjonene, underforstått at forbudet ikke har endret vesentlig på båtfolkets tømmevaner.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg har aldri stått i kø i Sverige når vi har tømt, ei heller sett en kø noengang. 
 

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Roger jo said:

Det ender med Plombering av over bord ventilen når en kommer inn i en forbrukssone hvis vi ikke endrer adferd.  Er det det vil ha?

 

Jeg ser helst at jeg ikke tillegges slike meninger. 

 

Jeg prøver å balansere på en knivegg her mellom de jeg kategoriserer innenfor "gruppe 1" og "gruppe 4" i utkastet til høringsuttalelse, men jeg er kanskje ikke så flink til dét.  Målet mitt er å få støtte både fra "gruppe 1" og "gruppe 4".  Et feilsteg, og jeg frastøter meg begge gruppene.  Jeg takker for all støtte, men registrerer også at det er et signifikant antall medlemmer som er helt uenig i høringsutkastet.

 

Et av de primære formålene mine med høringsutkastet er å få en best mulig balansegang mellom lovgivning og etterfølgelse av lovverket - det mener jeg burde være i alles interesse.  Det nytter ikke å forby noe man er uenig i, dersom alle bokstavelig talt driter i forbudet - dersom man ikke ønsker dritt i badevannet er det bedre med et forbud som ikke gjelder absolutt men som folk flest prøver å etterleve enn et absolutt forbud som de færreste etterlever.  Dersom man ikke ønsker dritt i badevannet er det en ubetinget fordel at tømmestasjonene er gratis og plassert ut med mål om å få til en best mulig dekning.  Det er også en ubetinget fordel med god og oppdatert informasjon om hvor tømmestasjonene befinner seg.

 

For de jeg karakteriserer som "gruppe 1", så er det kanskje ikke så veldig mye positivt i forslagene i  høringsuttalelsen.  For de som uansett ikke har planer om å bruke tømmestasjonene, så er det jo bare bra at tømmestasjonene finansieres gjennom brukerbetaling i stedet for gjennom kommunale avgifter.  Jeg mener allikevel at det er viktig for gruppe 1 å signere høringsuttalelsen for å markere en viss motstand mot et fullstendig tømmeforbud, og har også valgt å ta med noen av de vanligste argumentene mot et tømmeforbud.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Roger jo said:

Bruken av sugestasjonene i utlandet en stigende kurve,

 

Det kan godt tenkes at du har rett - tross alt er det en tidobling fra 0.01% til 0.1%.  Mitt inntrykk er at med enkelte unntak (Muligens Finland - uten at jeg har vært der) så går tømmer de aller fleste til sjø. 

 

I Świnoujście (alternativt Swinemünde for oss som har vanskeligheter med å uttale og stave på polsk) la jeg merke til at det er kommet opp infrastruktur som ser ut til å være relatert til septiktømming på alle bryggene - men det manglet slanger.  Ett år senere var det samme status der.  Bortsett fra dét har jeg omtrent ikke sett tømmestasjoner utenfor Skandinavia.  Finnes det i det hele tatt pumper utenfor Skandinavia som er lett tilgjengelig, lett synlig og gratis i bruk selv for båter som ikke overnatter i havna hvor de er utplassert?  Jeg benytter noforeignland nå for å "finne frem", i følge kartet der finnes det tømmestasjoner i Norden, Nederland, England, USA og Tyrkia - utover det er det svært langt mellom tømmestasjonene.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Roger jo said:

de siste 8 årene kan telle på en hånd de gangene jeg har sett  kø i utlandet,

Det er kanskje en litt flåsete uttalelse, men allikevel - eksempelvis har jeg flere ganger opplevd å stå i kø for å fylle drivstoff. Jeg tror nok at man ville sett kø, særlig i helgene, dersom forbudet hadde blitt allment akseptert. Tyrkia kan nok gi en pekepinn på dette, det er utenfor sesong nå, men jeg leser i "reviews" at man bør unngå enkelte tømmestasjoner i helgene. Tømte selv lørdag (to dager forsinket pga ankerkjetting som satt fast), ble sendt til minibanken da de ville ha kontant betaling, heldigvis hadde de en lang slange, for det kom en annen båt mens jeg lette etter minibank.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 12/22/2023 at 7:36 AM, Vestkystseiler said:

Jeg kan rapportere hvordan det er i California

  • Totalforbud mot dumping til sjø innenfor 3-mils grensen.
  • Marinaer av en viss størrelse er pålagt å installere tømmestasjon
  • Det er ikke lov å kreve mer enn 5 USD for tømming - de fleste steder er det gratis.
  • Krav om at avløpsventil til sjø skal være stengt med hengelås, og nøklene skal ikke befinne seg like i nærheten av ventilen.

Det siste kulepunktet gjør det marginalt vanskeligere å tømme septik til sjø, men særlig vanskelig er det jo ikke.  Uansett hvordan "like i nærheten" er spesifisert i lovteksten så er det umulig å forhindre at kapteinen har reservenøkler til hengelåsen gjemt på et hemmelig sted relativt nært stoppekrana.  Så lenge man har både nøkler og stoppekran i toalettrommet så er det trivielt å tømme uten at resten av mannskapet får vite om det.  Dersom eneste par med nøkler ligger på et helt annet sted i båten, så kreves selvfølgelig bittelitt mer energi og bittelitt større risiko for å bli tatt.

 

I praksis er det svært vanskelig å totalt forhindre kloakkutslipp fra fritidsbåtflåten, og jeg tror at uansett hvordan man snur og vender på det, så kreves det "gode holdninger" blandt båtfolket - både en holdning til at man i stor grad respekterer lover og regler og en holdning om at man tømmer til tømmestasjon dersom det er et reelt alternativ.  Når båtfolket får trødd nedover ørene et totalforbud i hele Oslofjorden som det i mange situasjoner i praksis er tilnærmet umulig å overholde, og hvor man i tillegg kanskje må betale for å benytte seg av tømmestasjonene, så oppnår man trolig motsatt effekt - respekten for lover og regler uthules.

 

Jeg nevnte røykeloven i høringsuttalelsen min, og nevnte også at det er en stor forskjell på røyking på offentlig sted (en veldig synlig greie) og tømming av septik (en veldig usynlig greie).  Det som imidlertid er svært synlig, er bruken av tømmestasjon dersom den er lokalisert i hjemmehavn.  Gitt at man har toalett, at det har vært brukt, og at man ikke dumper til sjø, så vil det være normalt å benytte seg av tømmetilbudet før de fortøyer båten i båsen sin.   Man risikerer å bli mistenkeliggjort dersom man ikke gjør det.  Gitt an situasjon hvor mange nok båteiere faktisk bryr seg, så vil dette kunne medføre et press på at folk faktisk benytter tømmestasjonen før de går til båsen sin.  Dersom man uansett planlegger å besøke tømmestasjonen ved ankomst til hjemmehavn og gitt at man har tilstrekkelig kapasitet, så er det plutselig lite vits i å tømme septiktanken til sjø.

 

Som nevnt, her i Tyrkia er det forbudt å tømme til sjø, kombinert med at man alle besøk til tømmestasjon skal registreres i en sentral database.  Det er implisitt påbudt å tømme til tømmestasjon (Ting er litt i en gråsone nå føler jeg, for jeg har ingen formening om hvor mye jeg må tømme, hvor ofte jeg må tømme, samt hvilke konsekvenser det får dersom jeg tømmer for sjeldent - det finner jeg kanskje først ut av når jeg skal forlate Tyrkia!).

 

Jeg stiller meg noe skeptisk til om forbud mot tømming til sjø er formålstjenelig her - vannet er stort sett svært dypt og jeg har heller ikke noe inntrykk av at de har noe god kontroll på forurensing fra andre kilder - det blir litt som å ha drakonisk kontroll på musepiss uten å ense at elefanten i rommet også pisser) - men jeg tror "påbudet" om tømming til tømmestasjon faktisk bidrar til å begrense septikttømming til sjø (selv om jeg har hørt om de som tømmer tom tank på vei ut av marina og tom tank på vei inn i marina).

 

(jeg tar det for gitt at hensikten med forslaget er å begrense utslipp av septik til sjø - jeg har jo hørt påstånd om at den egentlige hensikten er å øke inntjeningen fra brexit-båter som må ut av EU etter 18 måneder.  Jeg har så langt til gode å se en eneste båt med britisk flagg her, og det er ikke avskrekkende dyrt å tømme til tømmestasjon, så den konspirasjonsteorien kjøper jeg ikke).

 

Dette er et regime jeg av mange grunner absolutt ikke vil ha i Norge - men i Norge tror jeg at man kan oppnå noe av samme effekt rett og slett dersom man risikerer å bli uglesett av naboer hvis man ikke besøker tømmestasjonen før man går inn i båsen sin.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...