Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Snakket med en forhandler her i Stavanger som forteller at markede for nye båter nå er hardt. Når du må ut med nesten 700k for en ny 20foter så sitter det langt inne for folk.
 

Ellers så nevnte han at Askeladden hadde måttet stoppet bestillinger av C70 fordi den annonserte prisen ikke var holdbar lenger pga at kronen er så svakt mot euro at det ikke svarte seg og produser mer til den utlyste start prisen.
 

Forhandleren antydet og at hvis El Nino slår til i år og neste år så ville nybåt prisen stige inntil 10% i 24.  Bare fra i fjor har prisene gått opp nesten 10%. Så svaret til TS sin overskrift er JA, prisene stiger. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Jeg holder på i en annen tråd med å finne nyere bruktbåt, men sitter samtidig å ser på hva jeg kan selge min båt for. 

 

- Nybåt er ca. 2.5,

- 6mnd demobåt (med mindre utstyr og motor) til ca 2.0

- Min er fra midt 2021

- Brukt på finn 2018 med mye mindre utstyr og motor til ca 1.4

 

Hva legger jeg ut min for basert på data over?

Basert på min erfaring med salg av biler og båt som privatperson så må jeg alltid ned mot samme prisnivå som billigste tilsvarende (alder/tilstand/utstyr) objekt på finn.no.

 

...men så er ikke jeg noen superselger da🙂

Link to post
Share on other sites

nie skrev 19 minutter siden:

ned mot samme prisnivå som billigste tilsvarende (alder/tilstand/utstyr) objekt på finn.no.

Ja, helt enig. Men det er ingen tilsvarende ute akkurat nå. Noen år eldre og et år nyere av en litt annen modell. 

 

Så derfor jeg er litt rådvill.

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

- Nybåt er ca. 2.5,

- 6mnd demobåt (med mindre utstyr og motor) til ca 2.0

- Min er fra midt 2021

- Brukt på finn 2018 med mye mindre utstyr og motor til ca 1.4

 

Hva legger jeg ut min for basert på data over?

 

1,8.

Link to post
Share on other sites

Har følgt med en god del på utleie priser på båtplasser her på Østlandet. De fleste har nesten halvert pris fra i høst, noe jeg mener gjenspeiler interessen for pris på bruktbåt. Er vel strengt tatt mere ned på normalen. For meg som følger mest med på båter i det biligere sjiktet, har mange mere en halvert seg i pris. Kontra 3-4 siste årene. Flere som ligger ute til lavere pris en det den nye motoren kostet og bytte for 2-3 år siden. Sett flere med Volvo penta kad motorer som er mye biligere en og kjøpe motor brukt løst.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

1,8.

Takker for anslaget.. Jeg har tenkte å legge ut i de baner, men så får vi se om jeg i det hele tatt for solgt.  :giggle:

 

Så er vel neste spørsmål; selge før kjøp? eller kjøpe før salg? Krise å sitte med 2 båter, men også krise å sitte uten båt. 

vi har ca 4 uker planlagt på sørlandet til sommeren, så vet ikke om jeg tør å bytte før, men samtidig hadde det vært veldig flott med bedre plass på en slik langt tur. 

 

bmwmaxi skrev for 2 timer siden:

har mange mere en halvert seg i pris

Er godt mulig, men de jeg har sett på de siste 10 årene har det vært en eksplosiv økning.

 

(jeg har sett på et snevert område i pris og i type, så gjelder nok ikke alt, og vet jo ikke hva de faktisk solgte for)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare i Norge at politikken gjør at prisene stiger. Den grønne energipolitikken er roten til en stor del av inflasjonen (prisstigningen) man nå ser over hele den vestlige verden.

'Best i verden' gjør også noe med tilliten til valutaen vår.

 

De fleste båter produseres ikke i Norge.

Det gjør at valuta kursen har like stor betydning som prisstigningen i produksjonslandet.

Av en eller annen grunn har den Norske krona svekket seg mot de fleste store valutaene.

 

Både USD og Euro har blitt 17-20% dyrere siden jan 2022. Det er ganske dramatiske endringer. De kan selvfølgelig også slå andre veien.

 

USD: 

image.png.98ea113fa2e00f819a391fa1028a9c6b.png

 

Euro: 

image.png.4d354fbd9432323a9d41f41f2345757a.png

 

Motorer (påhengere) produseres i stor utstrekning i Japan.

Mot JPY er kursen mer stabil: (noe skjedde Nov 22)

image.png.89cb15852bedd48776e6bbed5d090928.png

 

Den som forstår det grunnleggende bildet bak dette, kan forklare 20% av dagen prisbilde.

Det kan selvfølgelig svinge minst like mye den andre veien.

 

Det er attraktivt å sitte med nyere brukt (som man skal selge) når kronekursen svekkes.

 

Om pendelen svinger og den Norske krona skulle falle tilbake til tilliten (vekslingskursen) den hadde for 1 år siden, er det ikke så attraktivt å akkurat ha kjøpt båt, for så å oppdage at nye selges til 20% lavere pris. (når ingenting annet har endret seg).

 

Prisveksten i produksjonslandet kommer selvfølgelig i tillegg til dette.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 19 timer siden:

Her får du mye båt for pengene og fast aksling og super utstyrt båt Ny båt i dag koster nærmere 5 mill

 

Vet ikke om denne var til meg? Har sett litt på disse båtene, men bommer på et par områder, blandt annet er den like  stor som den jeg har i dag. Men jeg har den på listen. 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 21 timer siden:

Ranger Tugs 29 CB Fly | FINN.no Her får du mye båt for pengene og fast aksling og super utstyrt båt Ny båt i dag koster nærmere 5 mill

29 foter som er 305 brei og har flybride. Det står ikke øverst på ønskelista mi i alle fall. 

Link to post
Share on other sites

Tidligere trodde jeg fossilt brennstoff ville bli nærmest gratis. Oppvarming og biler kan drives grønt. Når nesten ingen kjøper fossilt synker prisen.

Det har ikke skjedd. Pga uforutsette hendelser (krig) og at staten legger på miljøavgifter, vil i de færreste ha råd til å kjøpe luksusdrivstoff i større mengder.

 

Det snakkes om at fremtiden er 6 knop.

Hva med motorbåter med store motorer, kanskje også dobbeltmonasje? Har alltid vært dyrt å drifte, men vil slike bruktbåter være salgbare i fremtiden?
De som ikke trenger å tenke på hva det koster kjøper jo ikke brukte båter.

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 5 timer siden:

 

 

Det snakkes om at fremtiden er 6 knop.

Hva med motorbåter med store motorer, kanskje også dobbeltmonasje? Har alltid vært dyrt å drifte, men vil slike bruktbåter være salgbare i fremtiden?
De som ikke trenger å tenke på hva det koster kjøper jo ikke brukte båter.

Båter med store motorer kan også gå sakte. 34 fot, 6t+, 369hk går 5kn ca 0,5l/nm, 7kn snaut 1l/nm.

 

Skulle være med å se på en nyere styrehusbåt i morgen, men den ble solgt til prisant i dag, så helt dødt er det visst ikke. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 6 minutter siden:

nyere styrehusbåt

hvilken båt var det? En jeg gikk glipp av? :giggle:

 

Gullfisk skrev 9 minutter siden:

Båter med store motorer kan også gå sakte. 34 fot, 6t+, 369hk går 5kn ca 0,5l/nm, 7kn snaut 1l/nm.

Jeg sa det samme i dag til en, men han mente at da sotet motorene ned. Jeg trodde nyere motorer tålte lavt turtall over lang tid uten soting?

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 12 minutter siden:

hvilken båt var det? En jeg gikk glipp av? :giggle:

 

Jeg sa det samme i dag til en, men han mente at da sotet motorene ned. Jeg trodde nyere motorer tålte lavt turtall over lang tid uten soting?

Litt mindre og eldre enn den du har, så gikk nok under din radar😂

 

Er jo mulig å kjøre på litt innimellom på høy last for å holde den rein. Synes det er mest kos i lav fart når været er bra, og rumler rolig på 1000 til 1300 omdr. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 28.4.2023 at 22.23:

Litt mindre og eldre enn den du har, så gikk nok under din radar😂

 

Er jo mulig å kjøre på litt innimellom på høy last for å holde den rein. Synes det er mest kos i lav fart når været er bra, og rumler rolig på 1000 til 1300 omdr. 

Jeg har et vidt søk på alt fra himmel til jord, så jeg ikke går glipp av noe.. 

 

Filter er farlig på finn, da folk legger ut i feil kategori, feil fot, feil pris etc. 

 

Ser noen av de båtene jeg har satt opp på listen er solgt (vet selvsagt ikke pris), så er ikke helt dødt. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ligger etter hvert mange fine båter til salgs på finn i "min" kategori men jeg synes prisnivået er høyt.

Båtene virker å bli liggende lenge uten å bli solgt.

En god del av de lå også ute ifjor høst men er å nå lagt ut igjen til en enda høyere pris.

Så til trådens overskrift " .....vil båtprisene stige?" så mener jeg iallfall å se at utropsprisen har steget.

Faktisk salgspris på de få som selges er det mer vrient å mene noe om.

 

Jeg vil tro at ekstra mange i dagens marked vil ønske å selge før man kjøper. (Jeg er iallfall der)  Når tilstrekkelig mange tenker slik, vil vel  den effekten danne en slags propp i markedet?

Blir spennende å se fremover...

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle Bavaria 36/37 seilbåter +/- 10 år selges innen dager/uker, men jeg kan ikke uttale meg om pris annet enn at utropspris er minst som under korona. Det er 5 båter lagt ut siste måned som allerede er solgt og ingen av typen tilgjengelig. 
 

Så for «mainstream populære båter» ser det ut til å gå greit. For andre båttyper kan det jo stille seg annerledes. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev 16 minutter siden:

Alle Bavaria 36/37 seilbåter +/- 10 år selges innen dager/uker, men jeg kan ikke uttale meg om pris annet enn at utropspris er minst som under korona. Det er 5 båter lagt ut siste måned som allerede er solgt og ingen av typen tilgjengelig. 
 

Så for «mainstream populære båter» ser det ut til å gå greit. For andre båttyper kan det jo stille seg annerledes. 

Det stemmer sikkert for markedet for seilbåter..jeg følger ikke med på det.

Min kommentar var mer rettet mot middels store motorbåter mellom 30-40 fot.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 52 minutter siden:

Jeg vil tro at ekstra mange i dagens marked vil ønske å selge før man kjøper. (Jeg er iallfall der

Jeg er i enig i det.

 

Jeg har snakket med en haug leverandører/forhandlere de siste dagene og mitt inntrykk er at mange vil handle båt; men, de ønsker å selge sin egen først. Og det tar litt tid for tiden. 

 

Dette kan jo skyldes overskriftene i avisen. 

 

Virker ikke som folk vil dumpe prisen, men kjøper lett større/nyere/dyrer om de får solgt til ok pris.

 

En annen ting var at enkelte får inn store mengder nye båter bestilt i 21/22. Får se hva som skjer med de prisene. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt med på Finn på mange år. Har ikke planer verken om å selge eller kjøpe båt. Men inspirert av denne tråden ble jeg nyskjerrig og har fulgt med på  brukte Viksund cabinkrusere en tid nå (omlag en måned). Inntrykket er at det ikke er veldig mange båter til salgs. I øyeblikket ligger det bare en 340 ute, noen flere 360 og flest 290/310. To 340 som tidligere lå ute er nå borte fra Finn, en av disse var markert med Solgt. Det finnes mange 340 langs kysten, og det kan virke som om de som eier de ikke er veldig ivrige på å selge.

 

For øvrig kan det godt hende at den generelle prisstigningen vi ser nå om dagen også vil medføre at bruktbåtprisene går oppover. Om vi skal indeksjustere verdien av vår båt utgjør dette bortimot 100.000 i året.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...