Jump to content

Tanker om plassering av SVÆRE solpaneler på liten seilbåt


krevlorneswath

Recommended Posts

Som tittelen sier så har jeg lyst å få plass med så mye solpanel som mulig på min lille Maxi 68, mest for å gi strøm så jeg kan cruise sakte med elektrisk trollingmotor på vindfrie dager.

 

Drømmen er å få til uendelig rekkevidde på skyfrie dager men starter med å fylle plassen rundt cockpit.

 

Vil prøve å unngå targabøyle eller solpanel-bimini så jeg beholder utsikten og sola når jeg ønsker det.

 

Må være fleksible solpaneler på så liten båt. Blir for tongt ellers, siden den allerede er litt baktong.

 

Mulig plassering 1: fremkant av panelen(e) festet på toppen av pushpit, så hele panelen kommer bak pushpit og strekker seg horisontelt rett bak cirka 1m eller litt mer.

Fra bakkant av panelen går det støttebein tilbake til nedre del av pushpit.

En enkel ramme som støtter opp panelene trengs jo, og kanskje et tjukt og stødig plastgrid som kan være innenfor ramma og se till så ikke panelene blir blåst i stykker.

Er bare litt redd for stor sjø bakfra eller fra siden? Kan få plass med ihvertfall 300W her, kanskje 400. I tillegg så er det mulighet for enda mer panel på...

 

...mulig plassering 2:  hengendes fra øvre mantåg(hva heter det på norsk? Selve rekkverket) på begge sider av cockpit 

Hvis dem kan henge ned helt til gummilisten rundt skroget fpr jeg plass med 150W per side. Kan hende det er litt for langt nede, dog? Har bare seilt i lettvind enda.

Disse panelene trenger også ramme og støttebein/feste så dem kan stå rett ut og rett opp.

Det blir jo litt space station look på det hele men det er greit. Det blir en bobåt og turbåt, ikke em regattabåt :)

 

Dette er hva jeg ser som en mulighet for å få mest mulig watt med minst mulig skygge, men jeg har ikke i nærheten av nok seilerfaring for å kunne si noe om det funker i stor sjø, så tar gjerne inspill og idéer om hele greia.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror deg går greit med alternativ 1.  Det er jo mange som har daviter med jolle plassert slik. Men  du trenger vel tilgang til badestige, motor mm. Har du vurdert fleksible paneler som kan tråkkes på, og rett og slett legge de på fordekk?  Jeg har et slikt på lukegarasjen. Der går man jo ikke så mye, men det tåler helt fint at man står på det. Evt kan det plasseres på en plate og heves litt. Jeg har nesten alltid jolle på fordekk, og klarer meg fint med å gå langs rekken. Så det kunne være noe med omriss som en liten jolle, med en fenderlist rundt. Så kan man gjerne vinkle det mot solen også.

Link to post
Share on other sites

Deg er nesten en halvmeter fra cokpitkanten til toppen av pushpit, så godt om plass å løfte opp og ned  motoren. Badestigen er ikke fastmontert så kan ha den hvor som helst.

 

Det er snakk om fleksible paneler ja. Alt annet er for tongt.

Trur ikke du fikk med deg hvor mye solpanel det er snakk om. Har lyst å legge en 430W panel i posisjon 1. Den er 2,1x1,1 meter!

Med EN gang man får skygge på panelene mister man masse effekt. Derfor ser jeg på disse plassene for paneler som kan være oppe hele tiden, og så skal jeg komplettere med enda mer etterhvert, som settes opp når man går for motor eller ligger i havna.

 

Hvis jeg legger en så svær panel bak eller flere mindre som til sammen blir over 2m i bredde så blir dem breiere enn hva båten er bak, og jeg må vel ha fastmontert ball-fendert på hver side for å ikke ødelegge dem når man ligger ved kai. Det er snakk om MYE solpanel :)

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 1 time siden:

 

Trur ikke du fikk med deg hvor mye solpanel det er snakk om. Har lyst å legge en 430W panel i posisjon 1. Den er 2,1x1,1 meter!

 

nei, ingen fikk det med seg for det står ikke ett ord om det i første innlegget ditt. 

Spent på hva for batteribank du skal fore dette i om du får det til å henge. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Taskeladden said:

nei, ingen fikk det med seg for det står ikke ett ord om det i første innlegget ditt. 

Spent på hva for batteribank du skal fore dette i om du får det til å henge. 


Kan få plass med ihvertfall 300W her, kanskje 400.” , skrev jeg. Det er da ganske mange ord om det? I den andre posisjonen skrev jeg også hvor store paneler jeg håpte å få plass med, 150W.

Trengs lithium for å klare å ta emot så mye lading hvis man ikke skal ha sinnsykt mange blybatterier. Blir å bygge det opp trinn for trinn altettersom jeg har råd. Fortsatt veldig dyrt med lithium i Europa sammenlignet med USA. Sparelys har et 100ah batteri med 100A bms for 4600 eller noe slikt. Hvis jeg etterhvert har 2 slike så burde dem klare å ta emot det jeg får plass med av solpaneler rundt cockpit. Mer er jo bedre, men også dyrere.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 14 minutter siden:


Kan få plass med ihvertfall 300W her, kanskje 400.” , skrev jeg. Det er da ganske mange ord om det? I den andre posisjonen skrev jeg også hvor store paneler jeg håpte å få plass med, 150W.

Trengs lithium for å klare å ta emot så mye lading hvis man ikke skal ha sinnsykt mange blybatterier. Blir å bygge det opp trinn for trinn altettersom jeg har råd. Fortsatt veldig dyrt med lithium i Europa sammenlignet med USA. Sparelys har et 100ah batteri med 100A bms for 4600 eller noe slikt. Hvis jeg etterhvert har 2 slike så burde dem klare å ta emot det jeg får plass med av solpaneler rundt cockpit. Mer er jo bedre, men også dyrere.

Du er klar over at antall leverte watt ikke gir noe god indikasjon på den fysiske størrelsen sant?
så, nei; det var absolutt ingen ord om de fysiske målene i det første innlegget ditt. Wattstyrken nevner du flere ganger, det ser vi hele gjengen. 
 




 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Taskeladden said:

Du er klar over at antall leverte watt ikke gir noe god indikasjon på den fysiske størrelsen sant?
så, nei; det var absolutt ingen ord om de fysiske målene i det første innlegget ditt. Wattstyrken nevner du flere ganger, det ser vi hele gjengen. 

Antall leverte watt gir så definitivt en god indikasjon på størrelsen.
Det har ikke skjedd noe kvantesprang i effektivitetsgrad på kommersielle solpaneler på veldig lenge. Fleksible paneler har nærmet seg vanlige paneler i effektivitet, men ikke dramatisk. Stort sett er det rett under 20% eller rett over 20%. Har man sett en solpanel og vet størrelsen så vet man omtrent størrelsen på de fleste. Bare å plusse eller multiplicere.
 

Nå var ikke størrelsen på panelene noe jeg fokuserte på, siden hele greia handler om å få så mange watt som mulig og så lite skygge som mulig, noe som jeg avsluttet det opprinnelige innlegget med. Alt står der. En hint kan jo og ha vært at det sto SVÆRE solpaneler i rubrikken.

Kan vi droppe dette nå? Bare sløseri med tid og energi å holde på å argumentere når man isteden kan diskutere idéer og implementasjoner og skape noe.
 

Jeg har masse gode idéer men ingen erfaring rundt seiling og båter enda. Derfor skriver jeg her så kanskje noen blir inspirert og andre kan dele erfaringer så lærer jeg hva som funker og ikke funker, og vi blir alle litt rikere av det.




 

 

Link to post
Share on other sites

Ok, null stress, min mening er at SVÆRE solcellepaneler på en liten 68’er er en dårlig ide, at det hadde jeg aldri brukt tid å penger på. 
100-200-300w på ripa til lading når du er på svai, og en liten 50w på lukegarasjen hadde vært Max for meg. Eller få sveist en targabøyle og fyll på den det som er plass til.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Du har masse ideer. Om de er gode eller ikke vet du ikke helt fordi du etter eget sigende ikke har erfaring. Jeg synes det er flott at du tenker utenfor boksen, det er mye tradisjon og konvensjon i båtløsninger. Men:

 

Når du ikke får den diskusjonen og de svarene du ønsker deg her, og de erfarne folka som ellers er raske til å hjelpe med råd ikke melder seg på, er det antagelig fordi løsningene dine er så spesielle at ingen har erfaring med dem. I stedet for å bli nebbete fordi ingen slår hjul over ideene dine, bør du skaffe den biten du mangler for å implementere, nemlig erfaring. Du inviterte folk til å lære deg her inne i 2007, hvorfor ikke det gikk har ikke jeg noe med. Men du kan ikke revolusjonere etablerte løsninger for seilbåter før du har gjort den jobben.

 

Du behøver ikke ha ferdig langtursbåt med nyoppfunne løsninger for alt fra orkanankring på snelle til kontinuerlig solcelledrift før du gjør det. Kom deg ut og seil. Mye. Ofte. Dersom du ikke føler deg trygg nok til å gjøre det alene i egen båt, meld deg inn i en klubb og bli mannskap.

 

 

Link to post
Share on other sites

 Hvis båten skal brukes i litt vær tror jeg du må gå ned en del på disse panelene eller lage ordentlige fester, type targabøyle eller lignende.jeg ville festet fest mulig på de dekksflater du har men slått ifra meg tanker om store paneler utenfor rekka, en så liten båt vil ofte ha vann opp til ripa. Av erfaring vet jeg også at skjøter og andre tau har en tendens å sette seg fast i alt som stikker ut og jeg vil tro paneler på sidene kunne bli revet løs av et flagrende seil.

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi.

 

Det jeg ikke liker er å holde på å argumentere om ting som ikke skaper noe verdi for sakens skyld bare, så derfor sa jeg fra.

 

Jeg hadde en kort periode for mange år siden hvor jeg plutselig fant seiling, men jeg var ikke villig til å gi slipp på alle de andre tingene jeg holdt på med, så det ble satt til side og så har jeg ikke tenkt på seiling på mange år. Og nå dukka det opp påny, så da er det bare å kjøre på.

Jeg har dog ikke mulighet for å stikke ner til Biscaya over helgen og teste litt, så,da må jeg spørre om det er andre folk som har idéer om det. Må vel finnes andre som og liker å diskutere idéer og tenke selv, finne på nye løsninger.

 

Alt er en kompromiss. Detter en seilbåt, men den skal og være en elbåt. Begge er viktige. Jeg kommer bygge opp alt dette steg for steg men med en generell plan jeg følger. Derfor spør jeg om inspill nå, så jeg kan anpasse planen etter behov.

Paneler bare på dekk funker ikke. For lite plass og for mye skygge. Derfor må jeg ha en variant av det jeg har foreslått, anpasset for å gi så mye som mulig med minst mulig sjanse for problemer. Kompromiss.

 

Hvis ripa er nede i vann ofte så må jeg bare ha smalere paneler da. Hvis der er noen andre problemer, så får jeg anpasse og finne løsninger på det. Men grunnbehovet er fortsatt det samme. Jeg går ikke med på at det ikke er mulig å få til det jeg ønsker å få til. Jeg vet det går. Prøver bare å finne ut den smidigste måten å gjøre det på. Det krever nytenking.

 

Targabøyle vil jeg som sagt prøve å unngå siden jeg ikke vil miste den åpne følelsen i cockpit. Skal lage noen form av bimini og, men bare når jeg har lyst å ha den der, ikke fastmontert.

 

Toppen av pushpit der panelene som stikker ut bak kommer være er som sagt ca 50cm fra skrogkanten. Det er ca 120cm ned til vannet. Burde vel funke hvis ramma blir noenlunde stødig? I ekstremt stor sjø er vel alt mulig å ødelegge så da får man bare akseptere det og reparere det som går. Ha med pvc rør man kan lage midlertidlig løsning av. Men grunnkonstruksjonen bør være så sterk så den tåler det aller meste av vind ihvertfall.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ganske kort bom på en Maxi 68:så panelene på sidene kommer i hovedsak være bak bommen. Det er en del av planen for å minimere skygge. Seil burde således ikke være et problem. Liner er en annan ting, det får jeg ha med i beaktningene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overoptimistiske overslag blir som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), selvfølgelig med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår kanskje rett over 1 knop, kanskje rett under? Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for inspill!

 

Nytten er heldigvis subjektiv og det er jo ikke bare til motorn jeg trenger strøm. Handler også om å bli så selvforsynende som mulig. Mye man kan gjøre når man har nok strøm.

Elmotorn erstatter jo heller ikke bensinmotorn uten kompletterer den og fungerer og som reservemotor.

Tenker at en trollingmotor med 86lb skyv kan passe, eller muligens 110. Motsvarende cirka 2 eller 3 hestekrefter.

Hvis det er påstanden om uendelig rekkevidde som skurrer så handler det bare om veldig sakte fart, som jeg skrev. Gli frem sakte sakte uten å tappe batteriene. Selv om man ender opp med å tappe dem litt så er det uansett mye bedre enn alternativet.

Tenk deg en lang passasje hvor du plutselig mister vinden i flere dager. Båten gynger fra side til side irriterende,men med bare littegrann fremdrift forsvinner det, og du føler du er på vei mot riktig hold ihvertfall.

 

Oslofjorden er også et annet eksempel. Veldig ofte lite vind, og jeg kommer jo ikle gidde dra ut og høre på bensinmotorn hvis tanker bare er å være på vannet og nyte.

Med elmotor og mye solpanel kam jeg dra ut å gli frem sakte sakte. Være ute hele dagen og bare bære på vannet, i stillhet.

Link to post
Share on other sites

Det panelet som du planlegger bak på hekken, vil ikke den hindre all adgang til båten akterifra? 

Normalt er det vel der man går i og ur jolle, ta seg i og opp av vannet (frivillig eller ufrivillig). Har du badestige noe annet sted på båten? Kommer ikke også en slik montering i konflikt med påhengsmotor bak? Det meste er jo mulig, men jeg tror som de over at ulempene slike store paneler medfører på en så liten båt ikke blir oppveiet av nytten. Hvis du ønsker elektrisk drift ville jeg heller hatt større batterikapasitet og satset på å lade mellom hver bruk. Selv om du klarer å montere paneler med en nominell effekt på 1000 watt vil ikke dette gi mer en ca en hk i fremdrift ved kontinuerlig drift. motoren kan vel også benyttes som dynamo ved seiling for å fylle opp batteribanken

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 8 timer siden:

Jeg har dog ikke mulighet for å stikke ner til Biscaya over helgen og teste litt,

Da har jeg misforstått. Jeg trodde båten lå i Tønsberg eller Oslo etter den flyttetråden din for et par uker siden, og at du hadde anledning til å bruke den og jobbe på den.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Steihy said:

Da har jeg misforstått. Jeg trodde båten lå i Tønsberg eller Oslo etter den flyttetråden din for et par uker siden, og at du hadde anledning til å bruke den og jobbe på den.

Jeg har akkuratt fått den hjem til Oslo ja, men ser ikke for meg at jeg kommer ha tid til å dra på noen legner turer med veldig stor sjø på en god stund. Blir masse seiling i Oslofjorden ja, men det er ikke det samme. Og aller først må jeg gå gjennom alle komponenter, bli kjent, bytte ut det som trengs, skrubbe skrubbe skrubbe, fikse til lløsninger som funker med tanke på at jeg skal flytte inn i den snart, og så videre.


Samtidig har jeg øyet på oppgraderingene for lengre turer som jeg har tenka på en stund allerede, og derfor skriver jeg om dem her. For å få inspill, for å få nye idéer, for å holde planene ved liv og keep my eye on the prize. Det er så mye jeg skal gjøre, fikse, skaffe, men det blir litt og litt, og disse diskusjonene gjør at jeg er mer forberedt og ikke trenger sløse tid seinere.

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Amfea said:

Om du ønsker helelektrisk drift ved siden v seil, kan jeg anbefale deg å sjekke ut denne kanalen for en liten pekepinn på hva det går i.

https://www.youtube.com/@SailingUma

 

Lykke til


Takk!

 

Jeg har fulgt med litt på Sailing Uma ja. Siden dem har elmotor som eneste motor og mye større båt så er det litt andre omstendigheter, men har vært fint å se dem sine erfaringer med den hjemmelagde motoren og senere med den andre. Mye å lære av dem!

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Kallethekid said:

Det panelet som du planlegger bak på hekken, vil ikke den hindre all adgang til båten akterifra? 

Normalt er det vel der man går i og ur jolle, ta seg i og opp av vannet (frivillig eller ufrivillig). Har du badestige noe annet sted på båten? Kommer ikke også en slik montering i konflikt med påhengsmotor bak? Det meste er jo mulig, men jeg tror som de over at ulempene slike store paneler medfører på en så liten båt ikke blir oppveiet av nytten. Hvis du ønsker elektrisk drift ville jeg heller hatt større batterikapasitet og satset på å lade mellom hver bruk. Selv om du klarer å montere paneler med en nominell effekt på 1000 watt vil ikke dette gi mer en ca en hk i fremdrift ved kontinuerlig drift. motoren kan vel også benyttes som dynamo ved seiling for å fylle opp batteribanken


Kanskje ikke hindrer, men gjør det vanskelig ja. Men det er greit. Har ikke fastmontert badestige og den løse som fulgte med tar altfor mye plass så skal erstatte den med en taustige med plasttrinn som jeg kan henge overalt, og som blir kompakt og fin når den stuves.

 

Som jeg skrev tidligere så er det en halvmeter fra skrogkant opp till toppen av pushpit og det er nok for å løfte opp og holde på med motor. Elmotoren kommer mestsannsynlig på babord side, der badestigen ellers skulle vært.

 

Hvis jeg får 1hk fra panelen til kontinuerlig bruk for motoren så er jeg veldig fornøyd med det! Jeg har hele tiden poengtert at det handler om sakte fart når jeg snakker om uendelig rekkevidde. Hvor mange ampere motoren bruker ved den sakte farten og hvor mange ampere solpanelene lader med. Det er selve konceptet som er så fascinerende. Trenger jeg mer fart så bruker jeg mer batteri bare, ikke vanskeligere enn det.

 

Jeg har en 4 takt påhengsmotor men den har ikke dynamo. Vil uansett bruke den så lite som mulig.

 

Dette handler om selvforsyning og. Jeg vil ikke behøve dra inn noe sted bare for å lade. Batteribanken kommer oppgraderes litt og litt den og, og det samme med solpanelene. Hvor det ender opp skal jeg ikke si noe om enda, jeg bare har på føl at det kommer bli fint. Om ingen annen ser nytten er det helt greit. Vi prioriterer alle forskjellig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.  Men ... noen kg fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, såfremt man ikke driver med regattaseiling?  En full vanntank har vel samme vekt som ganske mange paneler.  Det er kanskje andre måter å spare vekt på?  Eller rett og slett bare akseptere at båten er tung?  Enkjøls seilbåter er jo ofte intensjonelt tunge, men da ligger riktignok vekta lengst mulig nede på kjølen.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem for mine faste paneler festet på rekka.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der - om dette vil fungere på mindre båter vet jeg ikke (jeg minnes vagt at det kunne skvalpe ganske mye også ved cockpit da jeg hadde mindre båt).  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke på min båt og med min bruk under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt (riktignok har de fleste elektriske kontakter blitt byttet, noen mer enn én gang, og jeg har også måtte klippe av en defekt diode på ett av panelene).

 

Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb - tidvis er det enklere å flytte på båten.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 hours ago, goggen000 said:

Mistet lysten på båttur etter å ha lest alle disse utfordringene 

 

Det er greit, vi er alle forskjellige.

Er ikke noe som hindrer meg fra å bare bruke båten som den er nå. Har en god 4 takt påhengsmotor og alt annet fungerer greit. Men visjonen for båten på sikt er så mye mer. Klar for langtur, så selvforsynende som mulig, så mye strøm som jeg trenger, og så videre.

Er minimalist og har liten budsjett, så en god liten båt passer perfekt. Billige seil, billige deler. Etterhvert store opplevelser.

 

Jeg ser ikke på dette som utfordringer. Synes det er interessant og gøy å tenke, planlegge, anpasse så jeg får maksimal funksjon ut av liten båt. En plass for alt og alt på sin plass, og så videre.

Det handler ikke om more is more på en slik båt. Isteden nøster jeg opp og graver i alle aksepterte løsninger og ser hva som virkelig er sant og hva som bare har blitt slik fordi noen startet å gjøre en ting på en måte og så fulgte alle andre bare etter. Finnes uhyre mange slike tilfeller på denne planeten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...