Jump to content

Tanker om plassering av SVÆRE solpaneler på liten seilbåt


krevlorneswath

Recommended Posts

krevlorneswath skrev for 22 timer siden:

Med kun 6A 48V gasspåslag(24A 12V) som motsvarte 1/3hk, kunne dem flytte den 45 fots båten i 1 til 1;5 knop.

 

I helt vindstille med null strøm kan du flytte båten nesten ved å se hardt på den. Men om du har 12-15 m/s motvind, tror du da båten går forover eller akterover?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, index said:

 

I helt vindstille med null strøm kan du flytte båten nesten ved å se hardt på den. Men om du har 12-15 m/s motvind, tror du da båten går forover eller akterover?


I slike tilfeller bruker jeg bare bensinmotoren. Som jeg har skrevet så er elmotoren til for dager uten vind og når man bare skal gli frem lydløst på solete dager å bare nyte av å være på vannet. Derfor er eksemplene jeg har nevnt relevante, mens 15m/s motvind ikke er det.

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, krevlorneswath said:

På tal om ltihium batterier. Googlet litt og fant ut at sparelys har salg og at man nå får et prismatisk 100ah lipo batteri for 3999. Det føles som en god pris nå spesielt som krona er så svak mot alle andre valutaer.

Samme batteri med bluetooth koster akkurat nå 4599. Jeg sliter med å velge mellom dem. Psykologisk er den 4000 kroners grensa viktig siden jeg har vært så misunnelig på hvor billlige lipo batterier man får tak på i andre deler av verden.

Samtidig har jeg jo sikkert nytte av bluetooth funksjonen og, men er usikker på hvor mye man kan gjøre med innebyggd bluetooth i batteriene sammenlignet med hva man kan gjøre med mppt regulator med innebygget bluetooth?

 Quoter denne så den havner på side 3 og ikke blir bortgjemt.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle prosjekter som er bærekraftige. Spesielt ikke om man skal betale dem selv.

 

1 knop under gode omstendigheter betyr alt fra bakover 3 knop til forover 4 knop avhengig av strøm og vind.

 

Jeg ville brukt pengene på en 4hk 4t påhenger og brukt resten av budsjettet på piker, vin og sang.

Da ville jeg hatt noen kroner å å sløse bort i tillegg. :flag_bp: :giggle:

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, tobixen said:

Min erfaring er at man bare kan være i nærheten av å oppnå "påstemplet" effekt på panelene om panelet er perfekt vinklet mot sola på en skyfri dag akkurat når sola står i sør, og dersom man kobler sammen flere paneler bør alle panelene være eksakt like og også være vinklet eksakt likedan.

 

Det finnes teorier der ute om at det ikke spiller så stor rolle om panelene er koblet i serie eller parallell (gitt at man har en god regulator), men min praktiske erfaring er at det er svært lite å hente fra seriekoblede paneler dersom ett av panelene står litt i skyggen eller leverer litt mindre strøm enn de andre panelene.  Jeg har hatt bedre hell emd parallellkoblede paneler.


Det eneste jeg kan gjøre er å montere så mye panel som jeg får plass til og være fornøyd med hva jeg får ut av det, så jeg hverken forventer eller er opptatt av selve toppeffekten. Man får det man får bare.

 

Siden det ser ut som det blir best med 24V system så skaper det egne utfordringer rundt koblinga av panelene. Jeg må seriekoble de 2 150W panelene som er på begge sider av cockpit, fordi ellers er volten for lav. Leste at jeg tremger minst 40V i open circuit, og alene er dem bare cirka 30V.

Ellers liker jeg tanken på 24V. Sparer mye penger på mppt regulator, trollingmotoren er bedre, og kablene billigere.

Link to post
Share on other sites

Fant noen annen som har hatt samme idé som meg. Sånn kommer det se ut ovenfra. På min båt kommer dog bakkant av sidepanelene helt inn mot bakpanelen, på samme høyde. Ellers er det samme størrelse på panelene cirka.

27857829-0763-4736-B48F-F78E0626D734.jpeg.43d013f0105f35f9f8b81382a1ea3528.jpegHer har dem 175W på sidene og 400W bak.

Link to post
Share on other sites

On 4/24/2023 at 2:59 PM, Havarita said:

Det er ikke alle prosjekter som er bærekraftige. Spesielt ikke om man skal betale dem selv.

 

1 knop under gode omstendigheter betyr alt fra bakover 3 knop til forover 4 knop avhengig av strøm og vind.

 

Jeg ville brukt pengene på en 4hk 4t påhenger og brukt resten av budsjettet på piker, vin og sang.

Da ville jeg hatt noen kroner å å sløse bort i tillegg. :flag_bp: :giggle:


Du kommenterer uten å ha lest hva det du kommentere handler om, men du er ikke den eneste, så jeg bruker dette for å forklare enda en gang, og denne gang ekstra grundig.

 

Jeg har allerede en 6hk 4t med 25 liter ekstern tank som funker bra når jeg må bruke den.

Elmotorn er noe annet.

Det er stille fremfart i sakte fart når man bare vil nyte av å være på vannet.
Det er stille ferd inn og ut av marinaer og ankringsplasser hvor folk sover.

Det er etterhvert muligheten for å bevege seg sakte uten å tappe batteriet når det ikke er vind, og få kraften fra sola.

Det er muligheten for å hjelpe til med stille motorgang når det er lite vind, siden Maxien ikke er noen lettvindsbåt.
Det er en reservemotor om det blir feil på bensinmotoren.

Den er et trinn i prosessen med å bli uavhengig av det meste å kunne leve billig og fritt.

 

Jeg har dog blitt obs på hvor mye annet jeg trenger kjøpe til båten og,så trur jeg starter elmotorprosjektet med billigst mulig løsning som er bra nok, og senere kan kompletteres/oppgraderes.

 

Fant Haswing Protruar 1.0, som er modellen under den jeg tidligere lenket til, til billig pris i Sverige.
For 3300 kroner får jeg en veldig effektiv 12V børsteløs motor med 3-bladig propell og trinnløs regulering. 65lbs skyv burde akkuratt holde til det jeg trenger den til. Siden den er 12 og ikke 24 volt så kan jeg starte med å bare kjøpe ett 100ah lipo batteri, som jeg ju uansett skal ha. Da er jeg igang og tester uten å legge ut masse penger, og hvis det holder med 12 volt så blir det og lettere å koble solpanelene med tanke på skygge.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 9 timer siden:

For 3300 kroner får jeg en veldig effektiv 12V børsteløs motor med 3-bladig propell og trinnløs regulering. (...) så kan jeg starte med å bare kjøpe ett 100ah lipo batteri, som jeg ju uansett skal ha. Da er jeg igang og tester uten å legge ut masse penger

 

Dette virker fornuftig. Da får du startet prosjektet på en grei måte og kan finne ut av om dette er veien videre. Jeg følger tråden her og ser frem til å få tilbakemeldinger om resultatene dine!

👍

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du mangler noe erfaring med solcellepaneler.

At du ikke blir stoppet til tross for støtte er imponerende.

Får du ikke til dette prosjektet så er jeg sikker på at du får til andre=)

 

Har du noen erfaring med solsellepaneler og hvor lite de lader i real world scenarier ombord på en båt?

Anbefaller deg å kjøpe en solsellepanel og sen finne ut hvor vanskelig det er å få ut mye strøm med tanke på skygge og ikke optimal vinkel.

 

Ser at du ikke er redd for å krangle til det for deg så jeg har noen ideer til deg =)

Mål hvor mye kraft som trengs for å trekke båten din i forskjellige hastigheter.

Slep båten fra jolla i forskjellige hastigheter og mål mha. en vekt koblet inline med slepetauet.

Du kanskje også gjøre ikke fullt så vitenskaplige beregninger på energiforbruk gjennom å slepe båten en gitt strekke og måle drivstofforbruk. (minus forluster i bensinmotor osv...) Har du tilgang på en større elektrisk Minnkota Trollingmotor så kan du lettere beregne antall watt / hastighet/distans.

 

Jeg tror du kommer att komma fram til att kraften som trengs for å flytte en 22 fots båt i veldig sakte fart ikke skiller seg så mye fra en på 40.

Derfor tror jeg dessverre det ikke er mulig grunnet praktiske utfordringer på en mindre båt.

 

Jeg gjetter at den beste løsningen er en kombinasjon av solceller, vindkraft og innenbords motor som kan gå som generator under seil kombinert med en stor lithiumbank.

 

 

Se hvor mye paneler i forhold til båt andre har brukt.

 

image.png.b9f153d27bb682c3d7d9d65c351153eb.pngimage.png.563e5393bab37e1f5fcd0e3b6b76c6b6.pngimage.png.5e487881acfdf5cdefd6d76a02d41f56.png

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er forholdsvis ukyndig når det gjelder lithium-teknologien, men mener å ha oppfattet at slike batterier ikke egner seg for høyt strømuttak over tid. Hvis du skal ta ut ca 1000 w på 12 volt trekker du kontinuerlig ca 85 ampere, vil et lithiumbatteri ha godt av dette?

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 11 timer siden:


Du kommenterer uten å ha lest hva det du kommentere handler om, men du er ikke den eneste, så jeg bruker dette for å forklare enda en gang, og denne gang ekstra grundig.

 

Jeg har allerede en 6hk 4t med 25 liter ekstern tank som funker bra når jeg må bruke den.

Elmotorn er noe annet.

Det er stille fremfart i sakte fart når man bare vil nyte av å være på vannet.
Det er stille ferd inn og ut av marinaer og ankringsplasser hvor folk sover.

Det er etterhvert muligheten for å bevege seg sakte uten å tappe batteriet når det ikke er vind, og få kraften fra sola.

Det er muligheten for å hjelpe til med stille motorgang når det er lite vind, siden Maxien ikke er noen lettvindsbåt.
Det er en reservemotor om det blir feil på bensinmotoren.

Den er et trinn i prosessen med å bli uavhengig av det meste å kunne leve billig og fritt.

 


Seilene utgjør allerede en reserve motor og en 4t påhenger er ganske stille når den kjøres på tomgang, som tilsvarer din tiltenkte bruk.

 

Dette prosjektet har ingen ingen rasjonelle argumenter.

Det løser ingen praktiske problemer og introduserer en masse nye.

Batterier og solceller har betydelig miljøbelastning ved seg også gjennom livsløpet.
 

Når du allerede har en 4t påhenger, har du enda mer penger å sløse bort når behovet for piker, vin og sang er tilfredsstilt. (f. eks til å bruke båten, eller utstyre den med kvaliteter som også kan gi noe tilbake den dagen du skal selge den).

 

Mitt råd var gitt i all vennskapelighet, og alvorlig ment. De praktiske erfaringene fra andre prosjekter det allerede er linket til denne tråden viser alle at det koster mer enn det smaker.

Men, om du har en religiøs overbevisning om at elektrisk fremdrift, batterier og solcellepaneler er et mål i seg selv mer enn middel til å løse et problem, kan ingen motargumenter hindre deg i å kaste bort pengene dine.

Prosjektet har tross alt en viss underholdningsverdi, og voksenopplæring i å løse tekniske utfordringer (som egentlig aldri var til stede).

 

Lykke til. 

 

:sailing:

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 54 minutter siden:

Jeg er forholdsvis ukyndig når det gjelder lithium-teknologien, men mener å ha oppfattet at slike batterier ikke egner seg for høyt strømuttak over tid. Hvis du skal ta ut ca 1000 w på 12 volt trekker du kontinuerlig ca 85 ampere, vil et lithiumbatteri ha godt av dette?

Det er kanskje litt over det optimale for et 100 Ah batteri. Så kanskje gå opp til 200 Ah. Og så bør det holdes mellom 10% og 90% SOC. Da bør det holde ihvertfall 2000 oppladinger.

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Almvik said:

Jeg ser at du mangler noe erfaring med solcellepaneler.

At du ikke blir stoppet til tross for støtte er imponerende.

Får du ikke til dette prosjektet så er jeg sikker på at du får til andre=)

 

Har du noen erfaring med solsellepaneler og hvor lite de lader i real world scenarier ombord på en båt?

Anbefaller deg å kjøpe en solsellepanel og sen finne ut hvor vanskelig det er å få ut mye strøm med tanke på skygge og ikke optimal vinkel.

 

Ser at du ikke er redd for å krangle til det for deg så jeg har noen ideer til deg =)

Mål hvor mye kraft som trengs for å trekke båten din i forskjellige hastigheter.

Slep båten fra jolla i forskjellige hastigheter og mål mha. en vekt koblet inline med slepetauet.

Du kanskje også gjøre ikke fullt så vitenskaplige beregninger på energiforbruk gjennom å slepe båten en gitt strekke og måle drivstofforbruk. (minus forluster i bensinmotor osv...) Har du tilgang på en større elektrisk Minnkota Trollingmotor så kan du lettere beregne antall watt / hastighet/distans.

 

Jeg tror du kommer att komma fram til att kraften som trengs for å flytte en 22 fots båt i veldig sakte fart ikke skiller seg så mye fra en på 40.

Derfor tror jeg dessverre det ikke er mulig grunnet praktiske utfordringer på en mindre båt.

 

Jeg gjetter at den beste løsningen er en kombinasjon av solceller, vindkraft og innenbords motor som kan gå som generator under seil kombinert med en stor lithiumbank.

 

 

Se hvor mye paneler i forhold til båt andre har brukt.

 

image.png.b9f153d27bb682c3d7d9d65c351153eb.pngimage.png.563e5393bab37e1f5fcd0e3b6b76c6b6.pngimage.png.5e487881acfdf5cdefd6d76a02d41f56.png

 


 

Det er veldig billig energimessig å kjøre sakte med elmotor, og med høyere fart går kurva exponentielt opp. Derfor trrenger disse båtene masse solpanel, og derfor trenger ikke jeg det. Hvis jeg trenger kjøre raskt så har jeg bensinmotor til det. Elmotoren er et komplement for sakte fart.

 

Føler jeg må repetere meg gang på gang, men greit. Jeg har allerede forklart hvordan jeg ser for meg å få minst skygge å spurt om inspill på plasseringene. Det er egentlig det tråden handler om. Det jeg kan gjøre er å montere så mye panel jeg får plass med der, og så får jeg hva jeg får. Trenger jeg mer så kompletterer jeg med fler løse paneler andre steder. Løsninger løsninger løsninger.

 

Får jeg til så jeg kan kjøre sakte på solete dager og ikke tappe batteriene så er det veldig kult. Får jeg til at jeg kan kjøre sakte på solete dager og bare tappe litt av batteriene så er det veldig kult, og veldig praktisk. Don’t let perfect be the enemy of good. Det er uansett mye bedre enn å ikke ha off grid lademulighet.

Så trenger jeg også strøm til å lade elektrisk enhjuling, og til 100 andre ting, så hvorfor skal jeg ikke ha så mye solpanel som mulig hvis jeg kan få det til?

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også skeptisk til å bruke solcellepaneler til direkte fremdrift.  Joda, kanskje det er mulig å få til en knop på en helt vindstille og solrik dag - men jeg er jo tilbøyelig til å være enig i dette:

 

28 minutes ago, Havarita said:

Seilene utgjør allerede en reserve motor og en 4t påhenger er ganske stille når den kjøres på tomgang, som tilsvarer din tiltenkte bruk.

Dette prosjektet har ingen ingen rasjonelle argumenter.

Det løser ingen praktiske problemer og introduserer en masse nye.

 

Et annet moment, dersom det er lite bølger (typisk indre Oslofjord), så kan man fort oppnå en snittfart på én knop på en "vindstille" dag ved å ha seilene oppe og utnytte hver eneste lille bevegelse i lufta - men det er kanskje ikke like elegant å ligge med slappe seil som å bevege seg lydløst med seilene nede.

 

Generelt, elektrisk fremdrift er jo blitt diskutert i ganske mange andre tråder også.  I seilbåt som primært benyttes som seilbåt, hvor man har tilstrekkelig med strøm og hvor motoren stort sett bare er i drift i havnebasseng så kan det gi mening å kaste ut forbrenningsmotoren og gå for elektrisk motor - men etter min erfaring kan man tidvis trenge mye motorkraft når man prøver å holde kontroll på skuta i et trangt havnebasseng, så en elektrisk motor må være dimensjonert deretter.

 

Jeg har mange paneler på min båt, men sliter allikevel med å få nok strøm fra dem til å dekke autopilot, belysning, kjøleskap, lading av mobiler, laptop, etc.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kallethekid said:

Jeg er forholdsvis ukyndig når det gjelder lithium-teknologien, men mener å ha oppfattet at slike batterier ikke egner seg for høyt strømuttak over tid. Hvis du skal ta ut ca 1000 w på 12 volt trekker du kontinuerlig ca 85 ampere, vil et lithiumbatteri ha godt av dette?


Tvertimot, en av de største fordelene med lithium batterier og grunnen til at jeg kommer velge dem er at dem tar emot og gir fra seg lading mye raskere og enklere enn blybatterier. Volten holdes også nesten konstant selv under ekstremt høyt uttak, mens blybatterier sagger kraftig ned i spenning.

 

Har aldrig hørt noe om problemer med høyt strømuttak over tid, men ikke heller søkt etter det, men ja å trekke 85A kontinuerlig ur ett 100ah batteri er litt mye, men så er ikke det planen heller. Hvis jeg går den billige veien nå først med 65lbs motor og et enkelt 100ah batteri for å kunne teste alt ut, så funker det fint, siden den motoren trekker maks 600W. Senere kommer jeg jo ha fler batterier, men dette funker for å teste.

 

 

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 12 minutter siden:


Tvertimot, en av de største fordelene med lithium batterier og grunnen til at jeg kommer velge dem er at dem tar emot og gir fra seg lading mye raskere og enklere enn blybatterier. Volten holdes også nesten konstant selv under ekstremt høyt uttak, mens blybatterier sagger kraftig ned i spenning.

 

Har aldrig hørt noe om problemer med høyt strømuttak over tid, men ikke heller søkt etter det, men ja å trekke 85A kontinuerlig ur ett 100ah batteri er litt mye, men så er ikke det planen heller. Hvis jeg går den billige veien nå først med 65lbs motor og et enkelt 100ah batteri for å kunne teste alt ut, så funker det fint, siden den motoren trekker maks 600W. Senere kommer jeg jo ha fler batterier, men dette funker for å teste.

 

 

OK. Da har du kontroll på dette. Jeg er klar over fordelene med lithium, bland annet: lav vekt, at det tar til seg høy ladestrøm og at det kan lades nesten helt ned uten å ta skade samtidig som spenningen opprettholdes. Har bare lest i noen tråder at lithiumbatterier ikke er så godt egnet som startbatterier, til vinsjer eller thruster, men som sagt er dette ikke noe jeg kan så mye om.

Link to post
Share on other sites

helt på siden av hva tråden handler om, men skitt au :-) Jeg har to fleksible paneler på min båt som jeg legger på dekk når vi ligger i uthavn. Har hatt dem i to sesonger, og jeg tipper de har vært brukt kanskje 10-15 dager totalt. I følge regulatoren har den totale strømproduksjonen vært mindre enn 10 kwh. Paneler og regulator kostet vel en 3-4.000 kroner, så prisen per kwh er rimelig høy. Det skal nesten ingen ting til før strømproduksjonen går ned, enten det er skygge på panelet eller at vinklingen blir feil. I praksis blir det til at jeg heller kjører litt motor, da lades det med opp mot 150A, og det blir litt varmtvann igjen. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 45 minutter siden:

Får jeg til så jeg kan kjøre sakte på solete dager og ikke tappe batteriene så er det veldig kult. Får jeg til at jeg kan kjøre sakte på solete dager og bare tappe litt av batteriene så er det veldig kult, og veldig praktisk. Don’t let perfect be the enemy of good. Det er uansett mye bedre enn å ikke ha off grid lademulighet.

Så trenger jeg også strøm til å lade elektrisk enhjuling, og til 100 andre ting, så hvorfor skal jeg ikke ha så mye solpanel som mulig hvis jeg kan få det til?

Det er ikke mange dager det er så lite vind at du ikke klarer å seile et par knop med en Maxi 68, så jeg tror det å ha tre fremdriftsystem mer blir for egen tilfredstillelse. Det å ha mye paneler for lading er naturligvis helt topp, så lenge ikke disse kommer i konflikt med andre ting ombord som seil, cockpittelt og lignende.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kallethekid said:

Det er ikke mange dager det er så lite vind at du ikke klarer å seile et par knop med en Maxi 68, så jeg tror det å ha tre fremdriftsystem mer blir for egen tilfredstillelse. Det å ha mye paneler for lading er naturligvis helt topp, så lenge ikke disse kommer i konflikt med andre ting ombord som seil, cockpittelt og lignende.

 

 Det meste vi gjører i livet er for egen tilfredstillelse og dette er ikke noe unntak.

Jeg skrev tidligere at jeg vil at båten skal fungere som seilbåt OG elbåt. Masse dager med lite vind i Oslo, og med utrulig mye trafikk på fjorden. På slike dager vil jeg den skal være elbåt, uten flappende seil som blokkerer sikten. MED mulighet til å kjøre akkurat dir jeg vil, uten å behøve ta med en nesten ikke-eksisterende vind i beaktningene. Bare som ett av mange brukseksempel for elmotoren.

 

Blir 65lbs litt for lite for generell bruk så oppgraderer jeg til 24V. Men siden jeg kommer ha lithium batteri med bluetooth og motoren med trinnløs effektuttak som eneste bruker nå i starten så kommer jeg se eksakt hvor mye effekt jeg trenger i forskjellige forhold,og kan videreutvikle derfra.

 

Cockpittelt skaper masse skygger så da må jeg isånnfall flytte opp ting på targabøyle. Skal prøve å ikke ha det først, så jeg ikke mister den åpne følelsen i cockpit. Vil jeg sitte inne så er det plass til meg og 5 andre i salongen. Det er en ganske stor liten båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 17 timer siden:

Masse dager med lite vind i Oslo, og med utrulig mye trafikk på fjorden. På slike dager vil jeg den skal være elbåt

 

Jeg tror du tar feil. Du kan ikke være elbåt på dager med lite vind. Du kan bare være elbåt når det er absolutt helt vindstille.

Den stakkars knopen bruker du helt opp til styrefart dersom det kommer det minste vindpust eller om det er tendens til strøm i bassenget.

 

tobixen skrev for 16 timer siden:

Noen prioriterer piker, vin og sang (...) Ingen av tingene er rasjonelt

 

Jeg tror forresten at du også tar feil... :-)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, X10an said:

 

Jeg tror du tar feil. Du kan ikke være elbåt på dager med lite vind. Du kan bare være elbåt når det er absolutt helt vindstille.

Den stakkars knopen bruker du helt opp til styrefart dersom det kommer det minste vindpust eller om det er tendens til strøm i bassenget.

 

 

Jeg tror forresten at du også tar feil... :-)

 

Den knopen jeg har snakket om er nøkkeltallet for hva som kunne være mulig med tanke på å få sola til å dekke energiutgiftene under ideelle forhold, men det er absolutt ikke noen maksfart.

Selv mindre motorer enn den jeg ser på nå kommer opp i flere knop ved greie forhold. Jeg planla jo 24v motor med ihvertfall 86lbs skyv, eller kanskje 110lbs, for å ha litt ekstra kapasitet når jeg trengte det. Men selv med billig 65lbs prøveløsning nå så trur jeg jeg kommer opp i 3 knop under greie forhold. Så det er ikke sånn at jeg er at the mercy of den ene knopen.

Men 65lbs er mindre enn jeg først tenkte, det skal jeg innrømme. Greia er bare at hvis jeg går opp en modell i 12V så kan jeg få en 24V modell for samme pris som er mye bedre, men da mangedobles oppstartkostnadene, og det krever seriekobling av paneler som kanskje ikke burde være koblet slik, med tanke på skygge. Mange variabler. Blir nok enklest å starte smått og måle det faktiske effektuttaket.

Link to post
Share on other sites

I min ungdom var jeg ivrig vannski- og wakeboard entusiast.
Jeg vet av smertelig erfaring at det neppe er mer fem dager i løpet av sesongen hvor det ikke på noe tidspunkt av dagen er vind til å seile i Oslofjorden. Solgangsbrisen kommer nesten alltid, og de få dagene den ikke kommer ikke er det stort sett nordavind før 12.

 

Dette er et spennende prosjekt hvis tanken er å lære eller være en teknologidemonstrator. 
Men som andre har påpekt er det fra et praktisk eller økonomisk synspunkt neppe dette en god ide.

Se på alternativer, som en større batteribank og en god lader. Kan gjerne kombineres med solcellepanel eller til og med en slepegenerator. Et annet alternativ er nye seil - det er utrolig hvor fint man kan seile i selv veldig lite vind med gode seil.
Alle andre alternativer har også den fordelen at du beholder dekksplass og dermed også kosen ute på fine dager. En av jernlovene med båt på vann er at - hvis jeg husker riktig - at for hver firedobling av last dobles lastbehovet. Derfor er store båter mer økonomiske enn små, og arealet man trenger for å få til dette med solceller gjør at store katamaraner er det som egner seg best.

 

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Havelle said:

I min ungdom var jeg ivrig vannski- og wakeboard entusiast.
Jeg vet av smertelig erfaring at det neppe er mer fem dager i løpet av sesongen hvor det ikke på noe tidspunkt av dagen er vind til å seile i Oslofjorden. Solgangsbrisen kommer nesten alltid, og de få dagene den ikke kommer ikke er det stort sett nordavind før 12.

 

Dette er et spennende prosjekt hvis tanken er å lære eller være en teknologidemonstrator. 
Men som andre har påpekt er det fra et praktisk eller økonomisk synspunkt neppe dette en god ide.

Se på alternativer, som en større batteribank og en god lader. Kan gjerne kombineres med solcellepanel eller til og med en slepegenerator. Et annet alternativ er nye seil - det er utrolig hvor fint man kan seile i selv veldig lite vind med gode seil.
Alle andre alternativer har også den fordelen at du beholder dekksplass og dermed også kosen ute på fine dager. En av jernlovene med båt på vann er at - hvis jeg husker riktig - at for hver firedobling av last dobles lastbehovet. Derfor er store båter mer økonomiske enn små, og arealet man trenger for å få til dette med solceller gjør at store katamaraner er det som egner seg best.

 


En Maxi 68 kommer ikke bli noen lettvindsbåt uansett hva man gjør med den, og det visste jeg når jeg kjøpte den. Isteden tåler den MYE vind og er trygg i sjøen, og det er hva jeg jeg likte med den, i tillegg till billig pris og veldig mye plass inni for en så liten båt. 
Tanken er jo å komme seg ut på langtur etterhvert og det meste av løsningene har det i tanke. Mer sol sørover. Men nå blir det først en sommer i Oslofjorden for å lære å utruste båten.

 

Alle negative kommentarer fikk meg til å tvile littegrann men det er min båt og jeg vil den skal være elbåt i tillegg til seilbåt, så da er det bare å gjøre det. Det er så gode dealer på litt større motorer i den svenske sjappa jeg fant så det blir for domt å. begrense meg.

 

For bare 5495 får jeg en Hasving Protruar 3.0 1440W med 110lbs skyv. Det er en sykt god deal. Med den motoren har jeg en elbåt. Det er nok skyv for mange forskjellige situasjoner.

Lithium batterier skal jeg jo uansett ha og nå er det salg på sparelys så jeg får 100ah batteri med bluetooth for 4595 ganger 2, siden det blir 24V system.

 

Bare noen svarer på mailene mine etterhvert og jeg får frakt til Norge så kan jeg få en 375W eller 430W panel for cirka 4000.

 

Det er ikke akkuratt astronomiske summer. Jeg tipper mange som kommenterer har en noe eldre bilde av hvordan prisnivået ser ut. Ting er i kontinuerlig flux og man kan finne gode dealer når man leter.

 

Jeg kommer ikke miste noe dekksplass siden de faste panelene må være utenfor dekk for å ha noe sjans for å være store nok og skyggefrie nok. Hvis du scroller opp så ser du bilde på en større båt som har lignende løsning som jeg tenker meg.

Link to post
Share on other sites

https://thedailywtf.com/articles/the_complicator_0x27_s_gloves er forøvrig en fornøyelig artikkel.  Ikke helt relevant ... men kanskje litt, effekten som er nødvendig for å holde hender varme er relativt stort sammenlignet med hva man kan få til på en allminnelig trøsykkel uten å komplisere ting alt for mye :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...