Jump to content

Tanker om plassering av SVÆRE solpaneler på liten seilbåt


krevlorneswath

Recommended Posts

4 minutes ago, Sørlandet2 said:

Du sier du forventer en hastighet på ca en knop. Kommer du til å ha styring på den hastigheten? For meg så høres det utfordrende ut. 

 

Dette er en seilbåt - uten vind så har man styring også i én knop.  Med vind kan man like godt ta opp seilene, og da oppnår man igjen styring.  (Men jeg har opplevd å ha gått for seil i underkant av én knop og ikke fått kontroll på kursen - men jeg utelukker ikke at noen med bedre ekspertise på seiltrimming kunne gjort det bedre).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

21 hours ago, tobixen said:

 

Jeg har ikke lest alle innleggene, så mulig jeg tar feil - men jeg har ikke inntrykk av at det er mange som har benektet at du kan oppnå én knop under perfekte forhold.  Derimot er det flere som mener at dersom man har både seil og en bensindreven påhengsmotor, så gir det lite mening med en elektromotor som kan gi én knops hastighet ved vindstille, strømstille og rikelig med solskinn ("bruk heller pengene på piker, vin og sang" var det noen som skrev).

 

Hva som gir mening i livet er høyst subjektivt.  Personlig har jeg sagt at jeg ikke har mye tro på idéen om å drive en båt fremover ved å drive motoren direkte med strøm fra solcellepaneler.  Dette er en subjektiv og generell mening - jeg tviler ikke på at du skal kunne oppnå én knop under perfekte forhold om du gjør ting riktig.

 

Uansett hva du måtte oppnå og hvor mye "mening" det måtte gi, så vil det både elmotor, lithiumbatterier og solcellepaneler kunne gi bruksverdi - og også ha en salgsverdi om du skulle skifte mening.

 

Bare sørg for at du har en løsning hvor du er helt sikker på at du kan komme deg opp av vannet skulle du plumpe utti med fullt av vinterklær pluss oppblåst redningsvest festet rundt nakken.


Tonen har endret seg litt etter at jeg har skrevet mer og mer ting som viser at dette er reellt og andre har skrevet om sine erfaringer med mye solpanel og elmotor.
Opprinnelig ville jeg dog ha hjelp med å finne ut detaljene på hvordan jeg skulle montere disee panelene men trur ikke en eneste har skrevet noe om det. Isteden har mesteparten av kommentarene vært veldig tvilende og prøvet å skyte ned prosjektet på en eller annen måte. Greit nok, men det gjør bare at de få konstruktive kommentarene som bidrar med relevante erfaringer som fører konseptet fremover drukner litt i ”går ikke”, ”unødvendig” og den slags. Det kunne være veldig mye lettere å få med seg nyttig info fra denne tråden med litt mindre repeterende "jeg skulle aldrig gjøre det". Men slikt blir det jo som regel på forum. Man må bare bli god på å skomme gjennom mye tekst for å komme til godbitene.

 

Jeg har aldrig skrevet at jeg skal ha en motor som bare kan ta båten opp i 1 knop. Selv denne lille motoren kommer nå ihverfall 3 knop. Det jeg har skrevet, er at jeg skulle være fornøyd med  å kunne kjøre i 1 knop med krafta fra sola.

 

Men ja, strømmen skal brukes til veldig mye annet og, og alt dette gir merverdi til alt mulig.

 

Dette kommer bli veldig bra og jeg er ordentlig gira. Skulle bare ønske jeg ikke behøvde forsvare meg og repetere samme saker gang på gang. Det koster energi og tid.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Sørlandet2 said:

Nok en gang, spennende prosjekt. 

Men litt bekymret... 

 

Var ute å kjørte min 25 for, drøye to tonn båt i dag. Den har en fart på 2.3 knop på tomgang. På den hastigheten har jeg styring. Men kommer det et vindkast, så mister jeg styringen, jeg må jeg gi gass for å få styring. 

 

Du sier du forventer en hastighet på ca en knop. Kommer du til å ha styring på den hastigheten? For meg så høres det utfordrende ut. 

 

Skjønner du er på et begrenset budsjett. Vi er vel alle det. 

 

Slik jeg ser det så har du et par utfordringer. 

 

Hvor mye effekt trenger du for å få nødvendig fremdrift for å kunne opprettholde sikkerheten. Så må du finne ut hvor mye strøm/batterier du trenger. Samt finne ut hvor mye lading du kan få med det oppsettet du trenger. Selfølgelig må du ha nødvendig kabler og regulatorer. 

 

Tror det blir feil å si, - jeg var bare så mye penger, så da blir det bare den lille motoren.. Hvis ikke det funker så blir det vel dårlig investering? 

 

Håper min bekymring ikke er reell. 

Fortsatt lykke til👍👍

 

Det du lurer på er skrevet i denne tråden men skjønner det er god del å gå gjennom. Styring funker fint med kjøl og stort roder. 1 knop har heller aldrig vært skrevet som noen maksfart. Kun ett konservativt estimat for hva dom kan være mulig å holde av hastighet med kraften fra sola, så man alltså får inn like mye fra sola som man tar ur batteriet til fremdrift. Selv med den lille motoren kommer jeg kunne komme opp i 3 knop ved gunstige forhold. Pluss at jeg og har bensinmotor. Så noen sikkerhetsrisiko er det ikke. Tvertemot, med elmotor har jeg en backup om ikke besninmotoren funker plutselig.

 

Bensinmotoren er dog ikke behagelig å bruke. Elmotoren handler om nytelse. Å cruise sakte og lydløst og ikke forstyrres av noesomhelst. Det handler om livskvalitet.

 

Jeg vet allerede hva jeg trenger av strøm og hva jeg kan forvente meg. Det har vært klart fra før jeg skrev første innlegget. Det er mer detaljer rundt montering og slikt som ikke er avklart enda. Jeg kunne også ha kjøpt en større motor nå, men siden båten er helt ny for meg og alt er nytt og masse ting må kjøpes og oppgraderes, så blir alt gjort i trinn. Denne motoren holder til det jeg ser foran meg nå og kommer gi viktig data når jeg bruker den. Veien videre er da lettere å bestemme med en høy grad av sikkerhet. Alle muligheter er åpne. Alt kan tas i mange forskjellige retninger. 
 

Takk for lykkønskninger og ikke vær bekymret. Dette kommer bli veldig fint, men det er noe som utvikles over tid og etter erfaring. Litt og litt. 
 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, krevlorneswath said:

Tonen har endret seg litt etter at jeg har skrevet mer og mer ting som viser at dette er reellt og andre har skrevet om sine erfaringer med mye solpanel

 

Jeg tror jeg har ca 400W påstemplet kapasitet på panelen jeg har ute.  I praksis er det tilstrekkelig til å holde kjøleskapet kaldt, omtrent.  Men som nevnt, jeg gjør ikke så veldig mye innsats med å springe rundt og justere paneler.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 15 timer siden:

Selv med den lille motoren kommer jeg kunne komme opp i 3 knop ved gunstige forhold. Pluss at jeg og har bensinmotor. Så noen sikkerhetsrisiko er det ikke. Tvertemot, med elmotor har jeg en backup om ikke besninmotoren funker plutselig.

 

Bensinmotoren er dog ikke behagelig å bruke. Elmotoren handler om nytelse. Å cruise sakte og lydløst og ikke forstyrres av noesomhelst. Det handler om livskvalitet.

Hvordan bensinmotor har du? 2-takt elelr 4-takt? Antall sylindre?

 

Ut fra hva jeg husker fra tråden så bråker den mye og stinker bensin osv.

 

Dette opplegget med enorme solcellepaneler for å drive en bitteliten elmotor må da koste enormt mye. Ser ut ti lat  du allerede ved et solcellepanel og et batteri og nødvendig tilbehør har passert prisen for en ny Yamaha 6 hk, som jeg selv har. Den lager lite lyd om man gir så lite gass at man kjører i 1-3 knop og i 3 knop bruker den ca 1 liter i timen, så bensinutgiftene blir ikke store. Har man en vanlig tank så blir ikke bensinstank noe problem heller bortsett fra om man har denne i en tett oppholdsrom i sola, men det er jo ikke normalt i båter.

 

6 hk Yamaha er ensylindret, mens 8 hk og oppover er 2-sylindret og dermed enda stillere, men også noe dyrere. Men hvis du skal oppdatere mye for å få ok rekkevidde og synes 6 hk bråker for mye så kunne du puttet de pengene du skal bruke på opdateringer av solceller og batterier i 8 hk og sannsynligvis fått en mye bedre løsning.

 

Husk på at store solcellepaneler lett blir iveien, mens en påhengsmotor og en bensintank tar lite plass. Du nevner pålitelighet, men en ny 4-takter fra Yamaha blir jo ganske pålitelig sammenlignet med et opplegg som går tomt for strøm ganske fort og deretter kan gi ekstremt lav effekt. Så har du jo bensinmotor i backup, men jeg vet ikke så mye om påliteligheten til påhengsmotoren din, bare nevner det siden du kom inn på pålitelighet.

 

Selv har jeg på hovedbåten min en gammel stor motor og en ny liten. Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Om du virkelig vil bruke mye penger på solcellepaneler og elmotor så må du selvfølgelig gjerne gjrøe det, jeg synes bare det virker som en litt rar prioritering på en seilbåt hvor man da lett ødelegger for seiling fordi panelene blir for mye iveien ved seiling samtidig som man får en motorløsning som gir veldig kort rekkevidde og lav toppfart. Det er kanskje en grunn til at denne løsningen ikke er så veldig vanlig.

 

Men det er jo din båt, dine penger og ditt valg.

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, 19 fot said:

Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Sant, sant ... som nevnt tidligere i tråden, med første båten jeg hadde kom jeg meg av og til frem ved å hoppe i jolla og fossro med seilbåten på slep :-)  Hvor mange effektive watt med drivkraft kan man få ved roing, gitt at man er relativt flink til å ro, men ikke trener regelmessig på det og ikke har profesjonelt utstyr? 100W? :-)

 

Men, denne tråden inneholder allerede veldig mye støy angående alternative måter å komme seg frem på.  At en ny firetakts bensinmotor er relativt stille på lave turtall har allerede vært nevnt tidligere.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:
19 fot skrev for 2 timer siden:

Også har jeg årer i tillegg (toppfart ca 1,5 knop på flatt vann).

 

Sant, sant ... som nevnt tidligere i tråden, med første båten jeg hadde kom jeg meg av og til frem ved å hoppe i jolla og fossro med seilbåten på slep :-)  Hvor mange effektive watt med drivkraft kan man få ved roing, gitt at man er relativt flink til å ro, men ikke trener regelmessig på det og ikke har profesjonelt utstyr? 100W? :-)

 

Men, denne tråden inneholder allerede veldig mye støy angående alternative måter å komme seg frem på.  At en ny firetakts bensinmotor er relativt stille på lave turtall har allerede vært nevnt tidligere.

Jeg vil tro man klarer mye mer enn 100W effekt ved roing.

Bare sånn til sammenligning så har jeg kjørt en strekning på full gass med 6hk påhengsmotor på 15 minutter og rodd samme strekningen på litt under det dobbelte. Begge deler i vanlige båter på 14 fot med ca samme bredde og vekt, og med tilsvarende motor hengende bakpå den jeg rodde. den jeg rodde var nok litt mer strømlinjeformet, men ikke store forskjeller. Så koster det jo mer energi i høy fart på samme strekning, så jeg hadde ok en effekt på langt under halvparten av 6 hk, men neppe så lite som 100W vil jeg anta.

 

Effekten kommer også mye an på hvor godt båten er rigget for roing. Min båt med ro-toppfart på ca 1,5 knop er dårlig egnet for roing (kun laget opplegg for det som en nødløsning pga gammel motor, før ny motor kom på). Båten er ca 2 meter bred med høyt fribord og jeg må stå når jeg ror, uten noe å sparke ifra mot (jeg står på flatt gulv) og årene er 2,7 meter lange mens de for roing burde vært lengre (kompromiss mellom roegenskaper og tilgjengelig plass, hvor plassen er viktig). Kunne nok rodd båten fortere ved å slepe den etter bedre egent robåt, men målet var å ha en nødløsning som ikke er for mye iveien ellers.

 

Alternative måter å komme frem på vil jeg ikke kalle støy, men heller nyttig iinfo.

 

Trådstarter fortalte at han ønsket å bevege seg med lite lyd når det er vindstille og at påhengsmotoren støyet mye og stinket bensin. Da mener jeg det kan være relevant å se på hvordan man kan oppfylle dette på en enkel måte som også vil fungere bra ellers (feks ved seiling) og som nok ikke er like brutal mot lommeboka som den løsningen han hadde sett for seg.

 

Løsning på støyen er jo nyere 4-takter og gjerne med mer enn 1 sylinder. De kan bråke mye på full gass, men i det effektområdet man får av elmotoren så vil de være ekstremt stille. Og man har muligheten til å gi på mer ved behov feks hvis ror eller seil svikter mens det blåser mye inn mot land elelr ved havnemanøvrering hvis man ser det trengs litt gasspådrag for å unngå en krasj. Husk på det tidlige regnestykket en kom med om at det tar 10 sekunder å akselerere opp til 1 knop med den effekten trådstarter skrev om. Det vil også si at det tar ca 10 sekunder å stoppe fra 1 knop. Altså at man bør helst ha planlagt for den båten som dukker opp på kollisjonskurs i havna lenge før man har muligheten til å se den.

 

Jeg har hatt egne motorbåter med påhengsmotor og løse bensintanker i 15 år (og helt  sikkert godt over 100 overnattinger i disse båtene) uten at det har vært problemer med bensinstank, så da kunne det jo være relevant å finne ut hvorfor det stinker bensin hos trådstarter og gjøre noe med det istedenfor å investere enorme summer i å løse dette med solcellepaneler. Kanskje han rett og slett søler mye ved fylling? Kanner med helletut fungerer bra synes jeg (har brukt trakt på lånte båter før, men det blir mer bensinlukt av synes jeg da man har ei stor trakt dynket i bensin og lettere søler). Kanksje har han utette slanger eller andre lekkasjer? Elelr kanskje han fyller tanken så full at det skvalper over?

 

Veldig ofte så står folk der med et problem og en løsning på problemet og vil gå for denne, mens det finnes en mye bedre løsning på problemet.

 

For noen år siden skulle jeg få innstallert en stikkontakt ute og forklarte elektrikeren hvordan jeg ville ledningen skulle legges fra der det var strøm inne. Han foreslo en annen løsning og jeg var enig i at den var bedre og da ble det slik. Mye bedre det enn at han bare følger mitt løsningsforslag og holder sin løsning for seg selv.

 

Jeg så jo også i reportasjen fra seilmagasinet som det var linket til med test av elmotor mot bensinpåhenger at denne elbileieren som foretok testen klarte å få til endel ulemper vi andre ikke opplever med bensinmotor. Han beskrev bensinsøl fra motor i bagasjerom, men selv har jeg iløpet av fjoråret kjørt ca 1000 km med påhengsmotor i bagasjerommet uten å klare å søle, og det er fordelt på 6 distanser. Og ofte har den ligget ei stund i bagasjerommet utover kjøreturene også, både med og uten bensin i intern tank (jeg bruker helst bensin fra ekstern tank på 29 liter så jeg slipper å fylle flere ganger daglig). Men skal trådstarter kjøpe seg en liten påhengsmotor så styr unna Mercury er min anbefaling basert på egne erfaringer (har eid en splitter ny Mercury 6 hk i et par måneder ifjor).

 

Men som jeg skrev på slutten i innlegget du svarte på så er det trådstarters båt og trådstarters penger og derfor også hans valg hvordan han vil løse denne problemstillingen med hvordan man skal få til fremdrift med lite støy og uten at det stinker bensin. Jeg har funnet løsningen på dette og anbefaler derfor denne løsningen til andre.

 

Håper tråden oppdateres etterhvert med hvordan det gikk.

 

Hva ble montert på båten, hva ble toppfarten og rekkevidden og hvilken fart kan man holde i solskinn uten å tappe ned batteriene.

Hvordan fungerer batteriene etter noen års bruk.

Hva kostet alt sammen.

Hvordan fungerer det å seile med mange solcellepaneler.

Hvordan er det å stikke innom ei havn og fortøye med andre båter liggende inntil siden mens man har mange solcellepaneler.

Eller ble planen rett og slett forkastet og trådstarter beveger seg nesten lydløst med en nyere 4-takter til en mye lavere kostnad enn solcelleanlegget?

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, 19 fot said:

Veldig ofte så står folk der med et problem og en løsning på problemet og vil gå for denne, mens det finnes en mye bedre løsning på problemet.

 

Det er forsåvidt en klassiker jeg har opplevd i jobbsammenheng også; sluttbruker har behov A->D, finner på en løsning A->B->C->D, men C->D er vanskelig, så da kommer vedkomne til oss og ber om hjelp for C->D.  Vi som har kompetanse på systemene ønsker gjerne å vite av hva behovet A er, kanskje det er mulig å gå A->D eller A->E->D.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, 19 fot said:

Så koster det jo mer energi i høy fart på samme strekning, så jeg hadde ok en effekt på langt under halvparten av 6 hk, men neppe så lite som 100W vil jeg anta.

 

Det er grenser for hva menneskekroppen kan generere av mekanisk effekt.  Jeg gjorde bittelitt søk på internett.  En relativt god tursyklist kan produsere 200W i snitt over en lengre strekning, en toppidrettsutøver kan produsere opptil 2.5 kW, men da bare i noen få sekunder.  Jeg antar da at "motoren" i robåten er i stand til å produsere 200W med mekanisk energi.  Så undres jeg over hvordan 200W på et roårepar kan sammenlignes med 200W uteffekt på en propellaksel.  Men det er forsåvidt langt utenfor trådens tema.

 

(men det skal være sagt - jeg har vurdert elektrisk motor til jolle, men kommet frem til at jeg ikke trenger noe som yter noen få hundre watt, jeg har tross alt årer ...)

Link to post
Share on other sites

Bruker offpist dokumenterte vel ganske godt her inne hva som skal til for å få futt på jolla med elektrisk motor. Torqueedo med skreddersydde batterivesker for selvbygde battericeller fra Nissan Leaf mener jeg. For putt-putt fart kan en nok nøye seg med en Minnesota trollingmotor.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 7.5.2023 at 20.03:
19 fot skrev On 7.5.2023 at 16.17:

Veldig ofte så står folk der med et problem og en løsning på problemet og vil gå for denne, mens det finnes en mye bedre løsning på problemet.

 

Det er forsåvidt en klassiker jeg har opplevd i jobbsammenheng også; sluttbruker har behov A->D, finner på en løsning A->B->C->D, men C->D er vanskelig, så da kommer vedkomne til oss og ber om hjelp for C->D.  Vi som har kompetanse på systemene ønsker gjerne å vite av hva behovet A er, kanskje det er mulig å gå A->D eller A->E->D.

Litt av det samme i militæret når vi skulle ha mat i et øvelsesområde 250 km fra militærleiren:

- Mat må kjøpes inn.

- Maten pakkes i sekk.

- Maten leveres til oss.

- Vi tar med oss maten i bilen/lastebilen når vi kjører til øvelsesområdet.

 

Maten var ikke ferdig til avreise, så dermed stod man igjen med problemstillingen:

Hvordan frakte en sekk med mat for et døgn for 4 personer til øvelsesområdet 250 km unna.

 

Hadde man heller sett på problemstillingen: "Hvordan mette 4 personer i et døgn" så hadde løsningen vært åpenbar (vi foreslo denne løsningen, men til ingen nytte), vi kan svinge innom en butikk og handle mat for noen få hundrelapper og få dekket denne kostnaden.

 

Fasiten ble at en bil kjører 500 km for å få levert denne maten til oss. Dette kostet mye mer enn om vi hadde handlet maten (og sekken med mat til oss kunne blitt brukt senere).

 

Minner også litt om en tråd her hvor det var en som hadde stolbeinfeste under båtstolen og trengte et stolbein som går ned til gulvet. Egentlig et ganske enkelt problem å løse, men det ble mer komplisert av at han hadde et stolbein med feil diameter som skulle brukes og dermed etterlyste overganger i begge ender av stolbeinet (og oppgaven til båtplassen ble  finne et sted som kunne dreie disse delene med noe uklare mål til en billig penge).

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei! 

 

Jeg har selv maxi 68, som jeg har bodd ombord i siden juni 2020. Vil derfor tørre å påstå at jeg har relevant erfaring i denne saken.

 

Jeg har lifepo4 forbruksbank, og har eksperimentert en del ift løsninger på plassering av solceller. Jeg endte opp med 180W montert på rekka, da jeg av samme grunn som deg ville ha en åpen cockpit. Dette etter at jeg forgjeves hadde prøvd meg frem med plassering av et 100W rammepanel. Planen var et stativ fra noa som kunne vinkles etter sola, men ingen av de jeg fant var solide nok. Fant et eksempel på noen som monterte 80W rett over motor akter, men det ble i veien for motor.

 

Uansett, de fleksible panelene skal bort, av flere grunner. For det første er holdbarheten ekstremt dårlig. Jeg er nå på tredje settet, da koblingsboksene faller av etter et halvt års tid. Den siste batchen ble montert i mai, med syrefast vaselin og nedstøpt i tec-7. Nå er det bare et panel som fungerer, av 6 nye. Det skal dessuten svært lite bevegelse til før de mister effekt, da cellene knekker. Etter to måneder var effekten anslagsvis halvert.

 

Dernest er de i veien for seilføringen. Dette merket jeg lite til i starten, men nå som jeg har blitt mer dreven er det blitt et vedvarende irritasjonsmoment. I tillegg er det lite gunstig når sjøen slår over dekk, og å unngå skade når jeg ligger til høye trekaier/andre legger til utpå meg er et mareritt.

 

Løsningen for min del blir nå å montere en targabøyle akter, da jeg har sett det bli gjort på andre maxi 68ere. Får anslagsvis 160W rammepanel da, men ettersom det vil eliminere mekanisk slitasje, samt ha en gunstigere vinkel, er jeg rimelig sikker på at jeg kommer til å få flere KWt. At det blir 20-30kg akter er jeg klar over, men det løser jeg med å flytte vanndunker osv fremover.

 

Jeg beholder dekksgjennomføringene til rekkepanelene, de tenker jeg å benytte til en haug med samenleggbare paneler. Ecoflow 160, dokio 300, eller tilsvarende. Da beholder jeg sjødyktigheten på båten, men kan få mye effekt ved behov.

 

For jeg skal også gå over på eldrift, dog som hovedfremdrift. Har i sommer eksperimentert med å bruke suzuki 2,5hk der jeg før hadde mercury 6hk. Forutenom at den sjelden starter uten å demontere/drenere forgasser (anbefales ikke, drittmotor) til tross for at den er ny, så har kraftbehovet til fremdrift blitt dekket uten problemer. Kjører sjelden over halvt pådrag.

 

Jeg sikter meg inn på haswing ventura 2,5kwt motor eller tilsvarende, forutsett at jeg får tak i en her på berget. Den får isåfall en egen 100Ah 24V bank, som jeg tenker å ha 12-24dc dc lader til fra husbanken/paneler. Mulig jeg da på gode dager kan drive avgårde med 100-200W direkte fra sola, men det blir isåfall en bonus.

 

Som en kuriositet så kan det nevnes at jeg har (og bruker) årer, der kan jeg uten å anstrenge meg holde 1 knop, med 1,5-2 dersom jeg gir på.

 

TL;DR

 

Targabøyle og fleksible paneler som kan slenges på dekk er den eneste løsningen dersom man vil ha mange watt uten å gå på bekostning av sjødyktighet på en maxi68.

 

Men; så seiler jeg i nordsjøen. Vet ikke hva du legger i "langtur", men vil anbefale deg å teste ut utbyggingen gradvis i mye vind og sjø før du går bananas.

 

Ps: Få deg en skikkelig badestige. Jeg benker over min egen kroppsvekt, tar ti pullups på strak arm, og uten trinn i sjøen er det umulig for meg å klatre ombord med vinterklær på. Dette på flatt vann i havn, opplagt, og uthvilt. Prøv selv, dunning-kruger effekten er ikke til å spøke med.

280750962_1911652142354086_2821073070585735759_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...