Jump to content

Tanker om plassering av SVÆRE solpaneler på liten seilbåt


krevlorneswath

Recommended Posts

Jeg minnes forøvrig å ha gitt opp seiling, satt meg i jolla, festet den med et tau til moderskipet og så rodd avgårde med seilbåten på slep.  Det var en gammel 24-fotsbåt, men allikevel ... jeg er mest imponert over at jeg greide å slepe båten mot strømmen en gang.  Hvor mange watt fremdrift er det ved litt kraftig roing?  Tipper at det ikke er mer enn 100W.  En 700W elmotor gir mer oomph enn et par årer.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 1 time siden:

Alle negative kommentarer fikk meg til å tvile littegrann men det er min båt og jeg vil den skal være elbåt i tillegg til seilbåt, så da er det bare å gjøre det. Det er så gode dealer på litt større motorer i den svenske sjappa jeg fant så det blir for domt å. begrense meg.

Absolutt. Din båt, og vi forsøker kun å gi konstruktive råd. Jeg heier på alle med nye, alternative og kreative løsninger og håper det løser seg for deg. Men, du har spurt oss om råd, og da får du de råd vi har å gi. Om det ikke er de du ønsker å høre kan du jo gjøre med det som du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes å ha sett en reklame om at "ingenting er umulig før du har prøvd", hvorpå en liten unge farer til månen med en hjemmelaget rakett.  Uten at jeg husker hvem det er reklame for ... så reklamen er antageligvis mindre effektiv.

 

Det finnes ting som man absolutt ikke bør prøve seg på - å prøve å komme seg til månen med en hjemmelaget rakett er definitivt en av de tingene, det kan ende opp fatalt.  Det finnes også andre tråder på dette forumet, hvor man av hensyn til trådstarters sikkerhet eller miljøet sterkt har rådet trådstarter om å legge planene døde.

 

Å installere store solcellepaneler på en liten seilbåt, og forsøke å drive en elmotor fra denne er åpenbart ikke i kategorien "ting man absolutt ikke bør prøve seg på".  Uansett hvordan prosjektet går, så ender man opp med ny kunnskap og lærdom.  Det er relativt mange her (inkludert undertegnede) som tviler på at man vil kunne oppnå en meningsfull effekt ut fra en elektrisk motor som er direkte koblet til solcellepaneler - men det er ikke farlig å prøve - særlig ikke dersom man har tilstrekkelig med reservekilder for fremdrift.  De tre komponentene her - solcellepaneler, Li-Ion-batterier og elekrisk motor - vil kunne gi båten merverdi for eier også i andre situasjoner enn "forsøke å komme seg fra A til B på en vindstille, solrik dag".

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med noe lignende som du skal i gang med, går løs på 3. sesongen i år med 2 stk. 12V protruar 3.0 (ca 5- 600 times gange til nå) . Dog ikke seilbåt, men en 28 fots snekke. Har 885W med solcellpaneler  - ingen skygge  og mulighet for å enkelt å vinkle hvis jeg vil. Jeg bruker svarte rammepaneler som -half cell - som er den nyeste teknologien av billigpaneler. Veldig bra greier og mye mer holdbare enn billige tynne. Vekten på paneler og regulatorer er nok opp mot 50-60 kilo. Her sparer du altså litt vekt hvis du f.eks sammenligner med 250liter med diesel. (men vekten kommer høyere med paneler.)  Jeg har ikke fått somlet meg til til å fjerne dieselmotoren ennå ( Den har ikke vært startet opp på 2år nå og vasket med såpe og vann for å fjerne så my dritt lukt som mulig).

Mye vekt å spare her også ca 2-300 kilo.

Mine lfp (LiFePo4) batterier veier ca 50-60 kilo.

 

Båten brukes på østlandet og lader kun på sol fra april til oktober. Ingen lading fra brygga  før vinteren( Står i boblehavn) 

 

En grei regel når du skal dimensjonere paneler er å bruke 4-5 gangeren. dvs et 100w panel produserer ca 4-500 wh per dag i snitt. Noen dager mer  og noen dager mindre. Mitt anlegg poduserer altså ca 4000 - 5000 Wh per dag.

 

Snitt fart bare på paneler på dagtid (typisk fra kl 11 - 16)  er ca 2 knop -ca 600w 

 

Screenshot_20230421-123336.jpg.13971c5c7639398e466294383642fb7a.jpg

Redigert av playball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, playball said:

Jeg har erfaring med noe lignende som du skal i gang med, går løs på 3. sesongen i år med 2 stk. 12V protruar 3.0 (ca 5- 600 times gange til nå) . Dog ikke seilbåt, men en 28 fots snekke. Har 885W med solcellpaneler  - ingen skygge  og mulighet for å enkelt å vinkle hvis jeg vil. Jeg bruker svarte rammepaneler som -half cell - som er den nyeste teknologien av billigpaneler. Veldig bra greier og mye mer holdbare enn billige tynne. Vekten på paneler og regulatorer er nok opp mot 50-60 kilo. Her sparer du altså litt vekt hvis du f.eks sammenligner med 250liter med diesel. (men vekten kommer høyere med paneler.)  Jeg har ikke fått somlet meg til til å fjerne dieselmotoren ennå ( Den har ikke vært startet opp på 2år nå og vasket med såpe og vann for å fjerne så my dritt lukt som mulig).

Mye vekt å spare her også ca 2-300 kilo.

Mine lfp (LiFePo4) batterier veier ca 50-60 kilo.

 

Båten brukes på østlandet og lader kun på sol fra april til oktober. Ingen lading fra brygga  før vinteren( Står i boblehavn) 

 

En grei regel når du skal dimensjonere paneler er å bruke 4-5 gangeren. dvs et 100w panel produserer ca 4-500 wh per dag i snitt. Noen dager mer  og noen dager mindre. Mitt anlegg poduserer altså ca 4000 - 5000 Wh per dag.

 

Snitt fart bare på paneler på dagtid (typisk fra kl 11 - 16)  er ca 2 knop -ca 600w 

 

Screenshot_20230421-123336.jpg.13971c5c7639398e466294383642fb7a.jpg


Se der ja! Du viser her at det jeg snakker om er godt mulig. Jeg startet jo denne tråden for inspill om detaljene om hvordan jeg skulle gjøre dette, men nesten alle svar har isteden handlet om at det ikke går/ ikke ens bør prøves. Takk for det!

 

Hvor mye veier båten og hvor mye batteri har du? Hvordan opplever du at motorene fungerer? Da med tanke på nok effekt for å gjørde det du trenger gjøre? 2 12V 3.0 blir jo 1800W maks effekt mens en 24V 3.0 som jeg ser på blir 1440W aleine.

 

Vanlige paneler er mye bedre ja men vekta stiller til med problemer for min del. Siden jeg allerede har 6hk påhengs bak,og det blir 10kg til for en Protruar 3.0 24v, pluss at panelen kommer være bak pushpit. Men kan hende det kunde fungere. Må isånnfall ha veldig mye vann frem i båten hele tiden for å balansere vekten, i tillegg til ankersystem som jeg allerede planlegger å ha i baugen.

 

Sparelys har en 320W panel som er 166x100cm og veier 18kg, som ikke er så ille. Må måle, men kan hende at den er smal nok så jeg kunne ha lange smale fleksible paneler på siden av cockpit som strekker seg like langt bak som den vanlige panelen, altså på utsiden av den. Har heng på 310W panelerer som er 201x88,5cm og veier 5kg stykk. Da kunne jeg ha 940W panel rundt cockpit og når de på sidene ikke er oppfelt og bare henger ned er båten like smal som vanlig bak. Det skulle bare  koste cirka 10000 pluss frakt.

De panelene jeg ser på er de første fleksible panelene som har blitt certifisert for montering på tak på lik linje med vanlige paneler og har gådd gjennom de samme testene. Dem gir 10 år garanti ved fast montering og 5 år ved mobil.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha påhengsmotorene låst midskips og styre med roret?

 

Og en tanke ang. kraftbehov. Det er vel skrogformen som bestemmer om en seilbåt er en lettvindsbåt, noe du presiserer at Maxien ikke er. Da vil den kreve mer motorkraft i lav hastighet enn lettdrevne skrog.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Steihy said:

Skal du ha påhengsmotorene låst midskips og styre med roret?

 

Og en tanke ang. kraftbehov. Det er vel skrogformen som bestemmer om en seilbåt er en lettvindsbåt, noe du presiserer at Maxien ikke er. Da vil den kreve mer motorkraft i lav hastighet enn lettdrevne skrog.

 
Det funker fint med å gjøre slik med bensinmotoren så blir vel nok det samme med elmotoren ja. Stort ror på båten som biter bra. Et av bruksscenarioene med elmotoren er å ha autopiloten å styre mens man glir frem sakte sakte og lydløst. Blir nesten som å ligge ankret men med vekslende utsikt.

 

Jeg kan ikke nok om skrogform for å si noe om det, men generelt er Maxi 68er sedd på som ganske underrigget og derfor treige i lettvind. Har lest om flere som aldrig har revet storseilet, og de fleste seiler med full seilføring i veldig mange fler sekundmeter enn de fleste andre båter. Det er en båt som liker seg veldig godt i 15m/s. 

 

 

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, Arne Henriksen said:

Her er en test av diverse elpåhengsmotorer og en liten bensinvariant på blant annet en 26-fots Marieholm IF.
https://www.seilmagasinet.no/biltema-elbat-elmotor/tre-elektriske-mot-n-bensinpahenger/698949

 

Intressant!

 

Dette bekrefter min tro på at jeg kan komme opp ganske nær skroghastighet med den 1440W elmotoren som jeg fant en god deal på, siden dem kom opp i 4,3 knop med 1000W på en If som er både tyngre enn min båt og vel må kreve mer effekt med den massive langkjølen?

Ikke for at det er meninga. Hvis jeg må kjøre raskt med motor så bruker jeg bensinmotoren. Den funker bra,men støyer og vibrerer og er ikke kompatibel med nytelse på vannet.

Men fint å vite at man har kapasitet i elmotoren hvis man plutselig trenger det.

480W for 3,5 knop med en If er også interessant. Siden jeg planoegger lavere hastigheter enn det som oftest så lover det godt.

Når man ser på tallene for jolla hvor dem målte fler og lavere effektuttak så ser man virkelig hvor eksponentiell kurva er og hvor billig det er å kjøre sakte.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, X10an said:

Jeg kjenner at jeg gleder meg til å ta feil, og vil synes det er kjempemorsomt dersom du ender med å krutte rundt i 3 knop på solceller alene! :-)

 

3 knop kanskje er å ta i, men jeg har aldrig tvilt på att dette både er mulig og praktisk uansett hva folk har sagt.

 

Allt er jo i hjernelaboratorien min og det er andre ting som må gjøres først men alt har blitt mer og mer strømlinjeformet og forbedret når folk har tatt opp forskjellige aspekter av det hele.

Den seneste versjonen med 940W rundt cockpit er absolutt best hittil,og selv om jeg må ha en litt mindre panel montert bak for å få bredden til å passe, så blir det uansett bra siden jeg kan ha de 2m lange 310W fleksible panelene på begge sider og ha hele lengden bak bommen for minst mulig skygge.

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Steihy said:

Glemte halve spørsmålet. Har du manøverspak - gir og gass - i cockpit?

 

Nei, men lange armer. Og "rorkulten" på elmotoren kan bli 40cm lang eller noe slikt som lengst så det blir null problem. Er jo bare å stille inn den farten jeg vil ha og så styrer jeg med rorkulten eller lar autopiloten sfyre.

 

Blir dog ikke autopilot på en god stund siden jeg har kommet frem til at ST2000 og denslags er for upålitelige så jeg vil ha en Pelagic, og det blir litt dyrere. Uansett bedre å styre selv mens jeg lærer og blir vant til å seile båten.

Link to post
Share on other sites

HAHA!
Kom nettopp ut til båten og fikk målt. Det er 170cm mellom rekkewire lengst bak og det betyr at 940W med solpanel rundt cockpit på en Maxi 68 er fullt mulig!

 

Og uten å forstyrre nesten noesomhelst! Alt kommer godt bak bommen, bak genoavinsjene, bak cleatsene til vinsjene, og alltså på utsiden av cockpit. Minimalt med skygge, maxi(pun intended)malt med power!


320W panel med ramme montert på toppen av og rett ut fra pushpit 1m bakover og støttebein som går tilbake til nedre del av pushpit. Cirka 120cm ned til vannoverflaten.

2m x 88cm 310W fleksible paneler som henger på rekkewire på hver side av cockpit. Støttebein som kan trekkes ut fra rammepanelen til begge sider og støtter opp midtre og bakre del av de fleksible panelene når dem er felt opp og noen krok eller noe som støtter dem når de henger ned(som bare kommer være når jeg skal inn og ut av havn eller andre trange situasjoner.)

Ellers ser dem rett opp mot sola eller så er den ene panelen vinklet mot sola når den står lavere. På den måten skapes det ikke skygge for panelen i midten siden den alltså kommer være flankert av sidepanelene. Kan dog være interessant å teste hva som gir mer power. Bare ene sidepanelen vinklet mot sola eller begge vinklet og så ofrer man midtpanelen og lar den bli skygget når sola står lavt) Jeg skal ha regulator med bluetooth og app, så blir lett å følge med.

Siden sidepanelene blir såpass store så trenger jeg heller ikke seriekoble dem for å få nok volt så det funker med 24V system. I en sleng løste jeg i prinsipp alle utfordringer jeg har hatt. Dette kommer bli SÅ KULT!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev On 23.4.2023 at 11.37:

Har ikke fastmontert badestige og den løse som fulgte med tar altfor mye plass så skal erstatte den med en taustige med plasttrinn som jeg kan henge overalt, og som blir kompakt og fin når den stuves.

Husk på at badestige ikke bare er der for bading, men også for å komme seg ombord hvis du ramler uti. Hvis du har en taustige som er stuet bort ombord og du ramler uti, klarer du da å klatre ombord fra vannet?

 

Badestiger som felles opp osv kan være ok, men bare hvis de lett kan felles ned mens man ligger i vannet.

 

Man kan iblant se endel båter hvor det er håpløst å klatre ombord fra vannet. Husk også at det ikke bare er viktig med trinn å tråkke på, men også noe å holde seg fast i oppe så man ikke bare ramler baklengs uti vannet igjen når føttene er 25 cm under hendene.

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, 19 fot said:

Husk på at badestige ikke bare er der for bading, men også for å komme seg ombord hvis du ramler uti. Hvis du har en taustige som er stuet bort ombord og du ramler uti, klarer du da å klatre ombord fra vannet?

 

Badestiger som felles opp osv kan være ok, men bare hvis de lett kan felles ned mens man ligger i vannet.

 

Man kan iblant se endel båter hvor det er håpløst å klatre ombord fra vannet. Husk også at det ikke bare er viktig med trinn å tråkke på, men også noe å holde seg fast i oppe så man ikke bare ramler baklengs uti vannet igjen når føttene er 25 cm under hendene.


Jeg kommer jo ha bensinmotor på styrbord og elmotor på babord side om roret, så selv om det ikke er montert stige der så har jeg uansett ting å ta tak i og starte klatringa. Selv om det er litt tongvint så er det plass på utsiden av begge motorer for å klatre inn gjennom pushpit. Særlig grasiøst kommer det ikke være, men det funker. Er også fortøyningscleat på begge sider som man kan bruke som håndtak.

Jeg er jo gammel klatrer så kommer meg lett opp i normale fall men også litt skadd skal det være mulig å komme seg opp. Støttebeinene som går fra bakkant av den faste solpanelen og frem til nedre del av pushpit kommer også være gode håndtak, sånn som det ser ut i hjernelaboratorien min for øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, krevlorneswath said:

Særlig grasiøst kommer det ikke være, men det funker.

Funker det når du er sliten, stivfrossen, har fullt av klær på, kanskje en oppblåst redningsvest rundt hodet, og det i tillegg er bølger?

 

(Jeg har en badestige som det normalt ikke er noe problem å bruke for å komme seg opp og ned - jeg var ganske forbauset da jeg hadde mannskap som var så handicap'et med oppblåst redningsvest rundt hodet at han absolutt ikke greide å komme seg opp stigen uten hjelp)

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev On 23.4.2023 at 11.53:

Har en god 4 takt påhengsmotor og alt annet fungerer greit. Men visjonen for båten på sikt er så mye mer. Klar for langtur, så selvforsynende som mulig, så mye strøm som jeg trenger, og så videre.

Er minimalist og har liten budsjett, så en god liten båt passer perfekt. Billige seil, billige deler. Etterhvert store opplevelser.

 

Jeg ser ikke på dette som utfordringer. Synes det er interessant og gøy å tenke, planlegge, anpasse så jeg får maksimal funksjon ut av liten båt. En plass for alt og alt på sin plass, og så videre.

Det handler ikke om more is more på en slik båt. Isteden nøster jeg opp og graver i alle aksepterte løsninger og ser hva som virkelig er sant og hva som bare har blitt slik fordi noen startet å gjøre en ting på en måte og så fulgte alle andre bare etter. Finnes uhyre mange slike tilfeller på denne planeten.

Hvis du skal ha mange solcellepaneler vil du bære nødt yil å fjerne mange når du skal seile i litt sjø eller inn til jrygga for å handle et sted det er fare for at noen legger seg på siden og dunker mot panelene. Sjø slår hardt imot og vil røske paneler løs og drukne dem i saltvann. Seil blafrer mot panelene og tau slår og henger deg fast.

 

Løsningen blir vel antakelig å stue dem nede i lugarene. Men det blir mye jobb, og har du plass nok ledig på langtur? Husk også at du må sikre panelene der du lagrer dem.

 

Og hva vil alt dette koste?

 

Du har en 4-takt påhenger, og det har jeg også, 6 hk på båt på et tonn som er mye mindre strømlinjeformet enn seilbåt da dette er en 19 fots planene båt. For hver liter kommer jeg ca 3 5 NM, eller 6 km. Ifølge 1881 er Lindesnes Nordkapp ca 2400 km langs bilveien. Altså vil Lindesnes Nordkapp bruke ca 400 liter på min båt. En seilbåt vil nok klare det på mindre enn 400 liter bensin til en kostnad på ca 8000 kr. Du er vel ikke kommet så langt med solceller for 8000 kr antar jeg.

 

Mange oppfatter nok strøm fra sola som gratis, men det koster da en god del å fange opp denne sola. Samme gjelder jo vind.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 7 timer siden:

Jeg kommer jo ha bensinmotor på styrbord og elmotor på babord side om roret, så selv om det ikke er montert stige der så har jeg uansett ting å ta tak i og starte klatringa. Selv om det er litt tongvint så er det plass på utsiden av begge motorer for å klatre inn gjennom pushpit. Særlig grasiøst kommer det ikke være, men det funker. Er også fortøyningscleat på begge sider som man kan bruke som håndtak.

Jeg er jo gammel klatrer så kommer meg lett opp i normale fall men også litt skadd skal det være mulig å komme seg opp. Støttebeinene som går fra bakkant av den faste solpanelen og frem til nedre del av pushpit kommer også være gode håndtak, sånn som det ser ut i hjernelaboratorien min for øyeblikket.

Jeg har selv klatret ombord i begge båtene min på påhenger, men det er 30 hk og 100 hk og de er jo godt festet.

 

Men hva med en liten 6 hj på brakett, den er jeg litt i tvil om vil kunne holde meg. 

 

Braketten er skrudd fast bak, men men kan jo rive den løs tenker jeg. Det står ei maksvekt på den braketten og det er såvidt jeg husker godt under 100+26 kg. Legg til litt ekstra vekt for båte klær. Og husk at der henger vekta langt ute på en arm, som øker belastningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev jo at man sterter klatringa ved motorene, bare så man får tak i noe mens man ligger i vannet. Ikke mye vekt da når man er vektløs i vannet. Etterpå beskrev jeg de håndtakene som kan brukes, og jeg kunne og ha den taustigen montert rett foran solpanelene men i komprimert format. Så trekker man i en snor bare så faller den ned i full lengde. Blir nok bra det der. Mange alternativer.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, krevlorneswath said:

jeg kunne og ha den taustigen montert rett foran solpanelene men i komprimert format. Så trekker man i en snor bare så faller den ned i full lengde. Blir nok bra det der.

 

Det har jeg litt troen på ... men dette går på personlig sikkerhet, så det bør testes grundig ut.  Helst med tunge klær, inkludert redningsvest.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, 19 fot said:

Hvis du skal ha mange solcellepaneler vil du bære nødt yil å fjerne mange når du skal seile i litt sjø eller inn til jrygga for å handle et sted det er fare for at noen legger seg på siden og dunker mot panelene.

At panelene kan være i veien når man selv skal legge til og er litt klumsete, det har jeg selv erfart mange ganger (men bank i bordet - panelene fungerer fortsatt).

 

At andre båter som legger seg på utsiden skulle utgjøre noe problem, det har jeg ikke mye tro på på (men YYMV - det avhenger selvfølgelig bl.a. på hvor man legger seg).

 

Med liten båt er det vel få som velger å legge seg på utsiden - man legger seg helst utpå båter som er større eller like stor som egen båt.  Med stor båt er det heller ikke noe stort problem med båter som legger seg på utsiden nwr man har solcellepaneler i akterskipet - båtene er såpass mye bredere midtskips enn i akterspeilet at det sjeldent blir berøring.

 

For min egen del, så har konflikter mellom tauverk jeg bruker for å sikre panelene og tauverk fra nabobåt av og til vært et problem.

 

Dersom panelene er mer loddrett enn horisiontalt vinklet, har jeg også erfart at man kan beskytte dem ved å legge store fendere på hver side av panelene.

 

9 hours ago, 19 fot said:

Sjø slår hardt imot og vil røske paneler løs og drukne dem i saltvann.

Ja, men dette er ikke så stort problem i akterenden av seilbåten som midtskips og i baugen.  Jeg har hatt to turer til Polen og en til Portugal uten å måtte stue inn mine paneler - men så har jeg også en litt større båt enn OP.

9 hours ago, 19 fot said:

Seil blafrer mot panelene og tau slår og henger deg fast.

På moderne bermuda-riggede seilbåter går ikke seil og skjøter så langt akterut at paneler i akterenden av seilbåten blir berørt.

9 hours ago, 19 fot said:

 

Løsningen blir vel antakelig å stue dem nede i lugarene. Men det blir mye jobb, og har du plass nok ledig på langtur?

Å stue store paneler inn under dekk er vanskelig selv når man har en stor båt.  Det finnes sammenleggbare paneler (mine er rett og slett bare en gruppe av små paneler festet med noe slags form for myk duk), og så vidt jeg skjønte det har OP også planer om å ta i bruk slike paneler som kan benyttes på forskipet under rolige forhold og stues ned under dekk under ugunstige forhold.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 3 timer siden:

Jeg skrev jo at man sterter klatringa ved motorene, bare så man får tak i noe mens man ligger i vannet. Ikke mye vekt da når man er vektløs i vannet. Etterpå beskrev jeg de håndtakene som kan brukes, og jeg kunne og ha den taustigen montert rett foran solpanelene men i komprimert format. Så trekker man i en snor bare så faller den ned i full lengde. Blir nok bra det der. Mange alternativer.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med dette, men det har jeg. 
Om du ikke skal høre på noe annet råd, hør på dette: Det finnes redningsstiger som kan trekkes ut ved å dra i et tau. De er billige og lette å montere. Vær så snill å skaff deg en slik om du insisterer på å fjerne badetrappen. 
 

Ellers lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...