Jump to content

Tanker om plassering av SVÆRE solpaneler på liten seilbåt


krevlorneswath

Recommended Posts

krevlorneswath skrev 30 minutter siden:

Har ikke fastmontert badestige og den løse som fulgte med tar altfor mye plass så skal erstatte den med en taustige med plasttrinn som jeg kan henge overalt, og som blir kompakt og fin når den stuves.

Du burde ha en løsning som gjør at du kan komme deg enkelt ombord dersom du faller i vannet. 

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 11 minutter siden:

Er minimalist og har liten budsjett, så en god liten båt passer perfekt. Billige seil, billige deler. Etterhvert store opplevelser.

 

Jeg har virkelig sans for din ståpåvilje, men: Jeg ville endret litt i det du sa i det jeg siterer: Etterhvert store opplevelser og utgifterDet er ikke dumt å være litt realistisk. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Lars H. said:

 

Jeg har virkelig sans for din ståpåvilje, men: Jeg ville endret litt i det du sa i det jeg siterer: Etterhvert store opplevelser og utgifterDet er ikke dumt å være litt realistisk. :flag_bp:


Holder med, men trudde det var underforstått når jeg skrev billige deler. Ting kommer gå i stykker og uventede utgifter dukke opp, men med en mindre båt er det mindre dyrt å fikse/erstatte. Mindre overhead.

 

Angående stigen(orker ikke quote alle separat hele tiden) så er det en god poeng og noe jeg skal tenke på. Men selv om det blir vanskeligere å klatre hele veien opp bakfra så kan man fortsatt få tak i motor og lignende og starte å komme seg opp der.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ttopp said:

Hva med å ha en slik og feste fra masta og etter bommen og vinkle bommen mot sola 

 

https://www.farco.no/solceller/solcellepanel-baat/sammenleggbare-solcellepanel-200-watt

 


Takk! Det er en god idé for plassering og jeg har hett de sammenleggbare i tankene for å komplementere fastmonterte. Prisene er på vei ned på slike paneler. Greit å henge opp her og der når man går for motor eller ligger for anker/ved kai. Også fint å kunne ta dem med på land for diverse eventyr.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

Uten å ha lest hele tråden ... jeg skjønner det dithen at det er ønske om å nærmest tapesere båten med fleksible paneler.  Jeg tror det vil bli ganske dyrt i forhold til effekten man kan forvente å få fra panelene, og så er det en forutsetning at både paneler og elektriske kontakter tåler ganske mye juling - både at folk tråkker på panelene, regelmessig bading i saltvann, samt å bli stående ute i lengre perioder med mer enn 80% RF i lufta.  Å benytte solcellepaneler til elektrisk fremdrift har jeg generelt lite tro på ... men det kan vel gå dersom man har store nok batterier, svak nok motor og motoren blir sjeldent brukt.

 

Det er ofte slik at solcellepaneler leverer en brøkdel av forventet kapasitet dersom en bitteliten flik av panelet er skyggebelagt - og panelene blir skyggebelagt på en seilbåt, da mast og rigg (inkludert tauverk) kaster skygger "overalt".  Et annet problem er at paneler på forskipet får særlig røff juling når man seiler i bølger.

 

Min løsning er todelt, jeg har 2x100W i sammenleggbare paneler som er stuet ned under dekk når jeg seiler, så binder jeg de fast og folder de ut på "best mulig sted" over dekk eller til og med på land når jeg ligger for anker eller ved en brygge.  Disse sammenleggbare panelene er lette og håndterlige, men ulempen er at det er vanskelig å få pekt dem mot sola.  En stund hadde jeg en treplate jeg benyttet for å sørge for at alle panelene pekte i samme retning ... men den var tung og uhåndterlig.  Jeg vurderer å lage noe tynt rammeverk i karbonfiber.

 

Så har jeg faste paneler som er festet med tau langs rekka, og med en fender mellom båt og solcellepanel nederst - både for å vinkle de litt oppover, for å gi noe fjæring og for å beskytte skroget (mahogny og lakk).  I nordlige strøk mener jeg at dette er tilnærmet idéell plassering - man unngår skygge fra rigg, og sola står relativt lavt på himmelen slik at dersom man flytter panelene langs rekka vil de kunne få inn relativt mye sol.

 

Du snakker om mye vekt med faste paneler, det er selvfølgelig et minus her.  Jeg har forsøkt å feste de fleksible panelene langs rekka, det fungerer under rolige forhold, men man får ikke til den vinklingen som fenderen gir, og de blir utsatt for ganske mye mekanisk slitasje ved sjøgang.  Men ... noen kg fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, såfremt man ikke driver med regattaseiling?  En full vanntank har vel samme vekt som ganske mange paneler.  Det er kanskje andre måter å spare vekt på?  Eller rett og slett bare akseptere at båten er tung?  Enkjøls seilbåter er jo ofte intensjonelt tunge, men da ligger riktignok vekta lengst mulig nede på kjølen.

 

Slitasje ved sjøgang er uansett et problem for mine faste paneler festet på rekka.  Panelene er festet med relativt mye tau og ganske stramt, og er plassert langt akter ved cockpit under seiling.  Jeg har en stor båt med høyt fribord, så panelene er ikke så ille utsatt der - om dette vil fungere på mindre båter vet jeg ikke (jeg minnes vagt at det kunne skvalpe ganske mye også ved cockpit da jeg hadde mindre båt).  Langs forskipet fungerer rett og slett ikke på min båt og med min bruk under sjøgang, uansett hvor godt jeg skulle festet de så blir kreftene fra bølger som slår rett mot panelet for store.  Største problemet er når man skal fortøye ved en høy kai, da hender det at panelene kommer i klem.  Men bank i bordet, dette har vart i flere år - inkludert tre turer til Polen en til Lisboa, og panelene fungerer fortsatt (riktignok har de fleste elektriske kontakter blitt byttet, noen mer enn én gang, og jeg har også måtte klippe av en defekt diode på ett av panelene).

 

Planen min var å kunne løsne panelene når man ligger for anker eller ved land og flytte de rundt rekka slik at alle panelene alltid vender mot sola - det hender jeg tar meg bryet verd, men ettersom de er så godt festet er det mye jobb - tidvis er det enklere å flytte på båten.  Jeg er fortsatt i tenkeboksen for å finne en smartere festeanordning.

 

Her nede står jo sola litt høyere på himmelen, så vinklingen blir dog litt mindre optimal.  Jeg har en targabøyle som er lite benyttet, så jeg vurderer å feste flere paneler der.


 

Nå snakker vi! Dette er nyttige punkter. Takk for at du tar deg tid.

 

Angående vekten på vanlige solpaneler. Det er ikke totaltvekten som er problemet, det er vektfordelingen frem-bak. Med liten båt og allerede mye vekt bak så blir det helt enkelt for mye med vanlige paneler, siden alle fastmonterte paneler kommer være bak i båten. Rett ut bakover fra toppen av pushpit, og hengendes fra relingen på begge sider av cockpit med mulighet for å vinkle dem opp. Siden jeg håper på opp mot 700W her totalt så må det være fleksible paneler.

 

Plasseringen her er fordi jeg er vel medveten om det du skriver om skygge og dette er det jeg har kommet på hittil som best måte å minimere skygge, siden jeg vil unngå targabøyle.

 

Så kommer vi til holdbarheten, som jeg har hatt lyst å diskutere. Fleksible paneler er mindfe holdbare, sånn er det bare. Og siden jeg kommer bruke dem på samme måte som vanlige paneler så trenger jeg lage ramme til dem. Dels noe som griper tag rundt hele ytterkant av panelene og som det kan festes støttebein i, men trur også det trengs noen form av grid av plast som støtter opp undersiden av panelene så dem ikke blir blåst i stykker. Så får man prøve å vannsikre koblingene så godt det går.

De panelene som kommer stå rett ut bak bak pushpit kommer være cirka 120cm ovenfor vannoverflaten.


Sammenleggbare paneler planlegger jeg og å bruke i tillegg til de fastmonterte.

Hva med å lage ramme av pvc-rør?

 

Det funker ikke med norske priser og det utbud som finnes her til dette prosjektet nei.

Oppdaget nettopp fleksible paneler helt opp mot 430W som jeg burde kunne få tak på snart. Kan få en slik for kanakje 5000. Men kan hende det er smartere med flere mindre paneler bak pushpit, siden akterstagen fortsatt muligvis skygger litt. 

 

Link to post
Share on other sites

On 4/22/2023 at 11:38 AM, X10an said:

Jeg ønsker absolutt ikke å være negativ. Jobber blant annet med elbåter og hybrid fremdrift og synes definitivt slike prosjekter er både spennende og morsomme.

 

Men mitt innspill vil være at dersom ditt mål er å samle solenergi for å benytte energien for fremdrift av en seilbåt så tar du deg vann over hodet. Med mindre du får sydd deg seil av fleksible solpaneler så får du ikke nok energi til noen elektrisk påhengsmotor med praktisk betydning. Jeg klarer ikke se for meg at en slik løsning skaper nytte som er i nærheten av å oppveie frustrasjon og kostnader knyttet til dette, fremfor å heller vente et par timer på vind som gir tilsvarende eller sterkere fremdrift enn en påhengsmotor på <1 hk.

 

Mitt overoptimistiske overslag blir som følger:

Dersom turen starter en helt vindstille dag med null strøm i havet og solen på full guffe så vil de to litiumbatteriene ha 2,4kWh ved 100 % utnyttelse dersom de i forkant er fullt oppladet. En påhengsmotor på 1 hk (ca. 0,75kW) vil gi deg rundt fem timer med fremdrift dersom solpanelene i løpet av de samme timene lader mer eller mindre for fullt (<1,5 kWh), selvfølgelig med avslått kjøleboks. En slik båt med 750 W fremdrift oppnår kanskje rett over 1 knop, kanskje rett under? Det vil si at båten i løpet disse fem timene i beste fall klarer 6-7 mil (nautiske) før batteriene er helt tomme og farten senkes til godt under 1 knop frem til du skal starte kvelden helt uten gjenværende strøm til innelys, kjøleboks, Wallas og lading av nettbrett.

 

Selv ville jeg nok heller benyttet solen til å lade opp et par elsparkesykler for å utforske ukjent land med en god venn.


Hvis du gidder så,får du gjerme utdype litt hvilke siffer du har brukt når det gjelder solpanelene? Siden så mye av det er opp i løse lufta og ikke bestemt enda.

 

Jeg har ikke gjort noen reelle kalkylasjoner enda av samme grunn, uten går mest på en generell opfattelse om hva jeg trenger basert på oppsamlet info fra forskjellige spredte kilder.

 

Så nettopp en video av Rigging Doctor på youtube der dem viste sin 48v elmotor. Med kun 6A 48V gasspåslag(24A 12V) som motsvarte 1/3hk, kunne dem flytte den 45 fots båten i 1 til 1;5 knop. Sikkert under ideelle forhold da, men han skulle nok ikke snakket om det om det ikke var noe reellt.

Sikkert har dem bedre propeller enn jeg kommer ha, men uansett. Vi vet att effektiviteten ved lav fart er veldig god med elmotorer.

 

Hvis jeg får plass med rundt 700W rundt cockpiten og i tilleg har noen sammenleggbare paneler så er jeg raskt opp i en kilowatt. Hvis jeg tar med 25% svinn så ender vi på 750W som er 62;5A ved 12V. Det er jo teoretiske tall under full sol og så videre men uansett? Hva er det jeg misser? Hvis dem får så god fart med så lite hk på så stor båt, hvorfor skulle jeg ikke da klare å dekke energikostnadene for motorn, og tillogmed ha litt overskudd, på min lille 22 fots båt med 1KW solpanel, når solla står høyt på himmelen?

Link to post
Share on other sites

Hvordan du kan klare å tapetsere en så liten båt med paneler på tilsammen 700W rent fysisk, er det store problemet.

 

Hadde alle disse panelene vært plassert ved ekvator, klokken 1200 rettet mot solen uten en sky på himmelen, ville du teoretisk fått en ladestrøm (med en av de beste MMPT regulatorene til en 12V batteribank) på 50A! Dessverre vil kun en liten del av disse panelene dine samtidig være rettet rett mot en neppe 100% klar sol uten skygge fra ting i båten i andre farvann.

 

Dette ikke for å være negativ, men fysikken og elektrisitetens lover kan man ikke komme forbi. Lykke til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 12 minutter siden:

Hvis du gidder så,får du gjerme utdype litt hvilke siffer du har brukt når det gjelder solpanelene? Siden så mye av det er opp i løse lufta og ikke bestemt enda.

 

Jeg oppgir at jeg har regnet med at panelene gir 1,5 kWh i løpet av disse fem timene. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig effekt på 300 W. Noe jeg tenker kan være litt realistisk på en god dag dersom båten er dekket med paneler som er oppgitt til å kunne gi 700 til 1000 W under ideelle forhold. Jeg ser for meg at flere av disse panelene vil peke i andre enn ideelle retninger under motorgange, og det å drive motoren med en spenning på bare 12 V gir i seg selv relativt store effekttap og konverteringstap over hele linjen. Når det er sagt så tror jeg likevel at mitt regnestykke kan være noe urealistisk optimistisk.

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Lars H. said:

Hvordan du kan klare å tapetsere en så liten båt med paneler på tilsammen 700W rent fysisk, er det store problemet.

 

Hadde alle disse panelene vært plassert ved ekvator, klokken 1200 rettet mot solen uten en sky på himmelen, ville du teoretisk fått en ladestrøm (med en av de beste MMPT regulatorene til en 12V batteribank) på 50A! Dessverre vil kun en liten del av disse panelene dine samtidig være rettet rett mot en neppe 100% klar sol uten skygge fra ting i båten i andre farvann.

 

Dette ikke for å være negativ, men fysikken og elektrisitetens lover kan man ikke komme forbi. Lykke til.


Størrelsen og hvor panelen foreslås plasseres for så lite skygge som mulig er jo hva hele denne diskusjonen handler om og det første jeg skrev! 

 

Si det er 50A som teoretisk maks da. Poenget mitt er jo at jeg ikke trenger i nærheten av det for å få til det jeg snakker om. Hvis en 42 fot båt klarer holde 1 til 1,5  knop med motsvarande 24A ved 12V, og jeg nettopp hørde gjengen fra Sailing Uma snakke om at dem bruker 1 til 1,5KW for sin typiske motocruisingfart på 3 knop, og det er en 36-foter, hvor mye trenger jeg da for å cruise i 1 knop med min lille 22-foter? Ikke mye, tipper jeg.

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, for å drive en liten El-motor på 1Hp trenger du ca. 750 Watt, som du neppe får fra panelene dine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, X10an said:

 

Jeg oppgir at jeg har regnet med at panelene gir 1,5 kWh i løpet av disse fem timene. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig effekt på 300 W. Noe jeg tenker kan være litt realistisk på en god dag dersom båten er dekket med paneler som er oppgitt til å kunne gi 700 til 1000 W under ideelle forhold. Jeg ser for meg at flere av disse panelene vil peke i andre enn ideelle retninger under motorgange, og det å drive motoren med en spenning på bare 12 V gir i seg selv relativt store effekttap og konverteringstap over hele linjen. Når det er sagt så tror jeg likevel at mitt regnestykke kan være noe urealistisk optimistisk.


Du skrev at du trudde dem skulle gi 1,5KWh ja men jeg var interessert i hvordan du kom frem til det.

 

Kan godt hende det blir en 24V motor og batterisystem, siden dette uansett kommer være ett separat system fra det eksisterende 12V-systemet.


Det jeg ser av real life rapporter fra seilbåter som har elmotor, både enkle trollingmotorer og dyrere systemer er at dem ikke bruker veldig mye effekt. Sailing Uma snakket nettopp om at dem bruker 1 til 1,5KW for sin typiske cruisingfart på 3 knop, og det er en 36 foter. Hvor mye trenger jeg da virkelig for å cruise i 1 knop med min lille 22 foter? En 25-foter snakket om at han hadde 2 billige 55lb trolling motorer og i speed 2(av 5) cruiset han i 3-3,5 knop og brukte veldig lite strøm.

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, krevlorneswath said:

Sammenleggbare paneler planlegger jeg og å bruke i tillegg til de fastmonterte.

Hva med å lage ramme av pvc-rør?

 

Jeg forestiller meg at karbonfiber gir bedre styrke ifht vekt enn PVC dersom det gjøres riktig (jeg prøver meg litt frem med epoksy og karbonfiber nå ... men jeg er ikke særlig flink, så ting blir ikke alltid bra) - men rør har vel optimal form for å gi mest mulig styrke ifht vekt.  En mellomløsning kan være å bruke tynne rør og så dekke de med et par-tre lag med karbonfiber.

 

Jeg var i speideren i min barndom, og glemmer aldri en ting jeg lærte der: trekanter gir solid konstruksjon, mens firkanter gir ustabile konstruksjoner.  Med andre ord, en rektangulær ramme bør ha avstivning på skrått fra ett hjørne til motstående hjørne.

Link to post
Share on other sites

For å komme frem til at panelene ville gi en snitteffekt på 300 W fuktet jeg en finger og holdt den opp i luften. Ingen vitenskapelig tilnærming, og utelukkende basert på middels dårlig skjønn.

 

En billig trollingmotor med børster kan kanskje ha en virkningsgrad på 75 prosent. Dersom du gir den 735 W inn så sitter du igjen med 0,75 hk for fremdrift. Par dette med en minimal tobladet propell og gi gass. Jeg tror ikke dette gir deg nok til én knop, men jeg kan fint ta feil. Litt problematisk å måle i praksis da slik lav hastighet på vannet påvirkes vesentlig av strøm og vind. Du kan ikke benytte trykklogg og en GPS fungerer mindre bra. Stoppeklokke og to punkter er best.

 

Det er ellers vanskelig å plassere store PV paneler på en seilbåt dersom den fremdeles skal kunne benyttes på en praktisk måte. 1 kW effektivt på en 22 foter har jeg store problemer med å se for meg. Jeg håper du vil bevise at jeg tar feil.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, X10an said:

For å.kme frem til at panelene ville gi en snitteffekt på 300 W fuktet jeg en finger og holdt den opp i luften. Ingen vitenskapelig tilnærming, og utelukkende basert på middels dårlig skjønn.

 

En billig trollingmotor med børster kan kanskje ha en virkningsgrad på 75 prosent. Dersom du gir den 735 W inn så sitter du igjen med 0,75 hk for fremdrift. Par dette med en minimal tobladet propell og gi gass. Jeg tror ikke dette gir deg nok til én knop, men jeg kan fint ta feil. Litt problematisk å måle i praksis da slik lav hastighet på vannet påvirkes vesentlig av strøm og vind. Du kan ikke benytte trykklogg og en GPS fungerer mindre bra. Stoppeklokke og to punkter er best.

 

Det er ellers vanskelig å plassere store PV paneler på en seilbåt dersom den fremdeles skal kunne benyttes som seilbåt. 1 kW effektivt på en 22 foter har jeg store problemer med å se for meg. Jeg håper du vil bevise at jeg tar feil.


3-blads propell, og børsteløs motor. Noe slikt som denne Haswingen kunne passe: 

https://www.adventuretrimarans.co.uk/shop/haswing-protruar-2hp/
 Veldig lett, og med bra rykte. Mye for pengene.

 

Hvordan jeg foreslår plassere panelene for minst skyyge er som jeg nettopp skrev til Lars H det hele denne diskusjonen handler om og det første jeg skrev. I tillegg til de fastmonterte panelene bak og på begge sider om cockpit så kan jeg når jeg går for motor eller ved ankring legge ut fler paneler lenger frem i båten, og ganske lett komme opp i 1KW.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, X10an said:

 

Paneler på rundt 20m2 med noenlunde grei vinkling mot solen, på en <7 meter lang seilbåt. Altså tre meters bredde over hele båten uten skygge?


 

20m2? Hvilken verden lever du i?

Jeg ser på en 430W panel lengst bak. Den er cirka 2,1x1,1m så 2,31m2

På sidene ser jeg på 150W paneler som om jeg husker riktig er 0,65x1,5m så 0,975 per side eller 1,95m2 sammen. Til sammen 730W for de fastmonterte panelene da, på 4,26m2 overflate. Plasseringen er preliminær, men med litt tenking og anpassing skal det nok klares å få det rimelig skyggefritt og justerbart.

 

I tillegg har vi snakket om sammenleggbare paneler som kan henges opp og vinkles ved motorgang og ankring. Tar vi en 200W variant som ble lenket til i denne diskusjonen så er vi oppe i 930W totalt. Den måler 2,28x0,535m så 1,22m2. Totalt er vi da veldig nær 1000W for til sammen 5,48m2, som er veldig langt fra 20m2.

Legger jeg til en panel er vi langt over 1KW.

 

Du kommenterte ikke den motoren jeg lenket til? Den har alt det du trudde den ikke skulle ha, og er fortsatt rimelig og med gode recensioner overalt jeg har sett.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Andres erfaring kan være svært verdifull. Det er en Youtubekanal om langturseiling med båt i denne størrelsen,

WindHippieSailing hun seiler en Grinde, men hadde Dieselmotor inntil nylig, så ikke elektrisk framdrift. 

Uma seiler rent elektrisk, så det er et mer realistisk alternativ.

 

Det er mye å hente fra disse to kanalene.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være negativ, men for de to panelene som skal henge på rekken, vil du kun få sol på det ene om gangen. For et horisontalt plassert panel, vil du neppe få mer enn 80% av oppgitt effekt på europeiske breddegrader, selv når solen er på sitt høyeste midtsommers. Men jeg heier på deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Lars H. said:

Ikke for å være negativ, men for de to panelene som skal henge på rekken, vil du kun få sol på det ene om gangen. For et horisontalt plassert panel, vil du neppe få mer enn 80% av oppgitt effekt på europeiske breddegrader, selv når solen er på sitt høyeste midtsommers. Men jeg heier på deg.


Kan du utdype hvordan du mener jeg bare kan få sol på en av de panelene om gangen?
Greit at jeg selv kan være i veien og lage skygge når jeg er i cockpit men ved ankring eller hvis jeg kjører for elmotor og har autopiloten å styre mens jeg selv chiller i baugen så er jeg ikke der. Og det skal ordnes så de panelene kan flippes opp og vinkles som jeg vill. Hvis sola er på babord side for eksempel så henger babord solpanel ned i riktig vinkel mot sola mens styrbord panel er flippet opp i riktig vinkel mot sola. Hey ho, begge paneler får sol. Med litt finurlig tenking kan jeg sikkert få til så de kan vinkles frem-bak og.

 

For den svære panelen bak må jeg uansett bygge ordentlig ramme, og da kan jeg like godt prøve å bygge inn litt justering og. Og hvis jeg bare får 80%, so what? Ikke mye mer jeg får gjort på den plassen da, så da er det bare å være fornøyd. Jeg ser uansett til å totalt få på plass det jeg trenger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man bare kan være i nærheten av å oppnå "påstemplet" effekt på panelene om panelet er perfekt vinklet mot sola på en skyfri dag akkurat når sola står i sør, og dersom man kobler sammen flere paneler bør alle panelene være eksakt like og også være vinklet eksakt likedan.

 

Det finnes teorier der ute om at det ikke spiller så stor rolle om panelene er koblet i serie eller parallell (gitt at man har en god regulator), men min praktiske erfaring er at det er svært lite å hente fra seriekoblede paneler dersom ett av panelene står litt i skyggen eller leverer litt mindre strøm enn de andre panelene.  Jeg har hatt bedre hell emd parallellkoblede paneler.

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 1 time siden:

20m2? Hvilken verden lever du i?

Godt mulig du klarer 1 kW med halvparten mitt estimat. Men det er noe helt annet å dekke et hustak med 45 graders vinkel enn å bedekke en seilbåt. En annen ting er at jeg ikke snakker om toppeffekt på et instagrambilde, men om hva som kan være realistisk å oppnå i snitt over de tidligere nevnte fem timene med elektrisk fremdrift. Trekk gjerne fra 10 prosent for tap i kabler og MPPT regulator også. Jeg har aldri forsøkt noe tilsvarende selv og er veldig spent på hvilket resultat du klarer å oppnå med <5,5 m2.

 

Når det gjelder motoren så virker den mye mer realistisk for slik bruk enn de biltemavariantene som svirret rundt i mitt hode. I forhold til påregnelig hastighet så tror jeg din båt kan oppnå 2 knop med bare 80 prosent av drivkraften som kreves for å føre en båt på 45 fot i tilsvarende hastighet. Men godt mulig jeg bommer grovt her også.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 1 time siden:

Og det skal ordnes så de panelene kan flippes opp og vinkles som jeg vill. Hvis sola er på babord side for eksempel så henger babord solpanel ned i riktig vinkel mot sola mens styrbord panel er flippet opp i riktig vinkel mot sola.

 

Greit nok, om du er på langtur og kjeder deg og lengter etter noe å gjøre. Jeg prøver bare å tenke litt realistisk. Men hurra for ditt pågangsmot og optimisme. :thumbsup: Har du noen tidsplan for når du får "bedekket" båten med solcellepaneler?:rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

 

Greit nok, om du er på langtur og kjeder deg og lengter etter noe å gjøre. Jeg prøver bare å tenke litt realistisk. Men hurra for ditt pågangsmot og optimisme. :thumbsup: Har du noen tidsplan for når du får "bedekket" båten med solcellepaneler?:rolleyes:


Egentlig ikke. Det er en miljon andre ting som også skal gjøres så det skjer vel når det skjer. Siden det ser ut som det blir 24V motor så må jeg kjøpe 2 lithium batterier samtidig så da skjer det først. Siden jeg skal bo på Kongen og være koblet på strøm i sommer så kan egentlig solpanelene vente litt. Får bygge det opp gradvis. Litt og litt, så er jeg klar til å være off grid neste sommer og antingen ankre noe sted og jobbe litt til, eller dra av gårde.

 

Denne tråden skulle jo egentlig mest være til for å lufte idéer om selve plasseringen av panelene, men siden folk har prøvd å slå hål på selve idéen så har jeg fått mulighet til å videreutvikle alt på sparken og jeg liker den retningen det har tatt. Hittil har ingen sagt noe som har fått meg til å tvile på at dette blir finemang! Mye jobb og spesialløsninger ja, men da blir det bare enda bedre når man får det til.

 

 

Link to post
Share on other sites

På tal om ltihium batterier. Googlet litt og fant ut at sparelys har salg og at man nå får et prismatisk 100ah lipo batteri for 3999. Det føles som en god pris nå spesielt som krona er så svak mot alle andre valutaer.

Samme batteri med bluetooth koster akkurat nå 4599. Jeg sliter med å velge mellom dem. Psykologisk er den 4000 kroners grensa viktig siden jeg har vært så misunnelig på hvor billlige lipo batterier man får tak på i andre deler av verden.

Samtidig har jeg jo sikkert nytte av bluetooth funksjonen og, men er usikker på hvor mye man kan gjøre med innebyggd bluetooth i batteriene sammenlignet med hva man kan gjøre med mppt regulator med innebygget bluetooth?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...