Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten

sap_2000

Recommended Posts

• 6 måneder senere...

Ble en bråtur til Bergen i går kveld.  Skilsø 35 Panorama som skal hjem til Østlandet, helst i løpet av helgen.  Værmeldingen så sjeldent bra ut så da var det bare å komme seg til flyplassen.  

Dro fra Askøy i 6 tiden og etter en tur innom Liaskjæret for bunkring (15,89,-) så var vi igang.  Gikk Austevoll - Bekkjarvik men istedenfor Nyleia ble det å gå ut Selbjørnsfjorden og langs yttersiden av Bømlo nedover not Haugesund.   Var mer småøyer og skjør på utsiden enn jeg hadde sett dor meg men fin lei sukk sakk gjennom det hele :) 

var nettop innom Espevær og nærmer meg nå Haugesund.    
håper på god flyt nedover Jæren i dag.  Går godt denne skilsøen med Yanmar 440.  Forbruk på rundt 3 l/nm i 23-24 kn 

IMG_4012.jpeg

IMG_4017.jpeg

IMG_4018.jpeg

IMG_4022.jpeg

IMG_4024.jpeg

IMG_4027.jpeg

IMG_4030.jpeg

IMG_4031.jpeg

Mvh. SAP

@XardasKSP det er jo båt så alt kan dævve. Det er bare snakk om hvor ofte og hvor mye/ dyr dævving som skjer :giggle:

pussig du nevnte dette for det kan virke som jeg traff Lotto (Edit) i dag. styring har fått seg et ørlite slag eller infarkt som jeg må prøve å finne ut av.  

passer jo flott :rolleyes:

Mvh. SAP

@sap_2000 Den så såpass ny ut at jeg trodde det enda var produsentens hodebry om ting "dævver" men den er vel da ute av garantiperioden.

For øvrig skjønte ikke helt hva lot betyr men forstod det som at du traff noe med båten?

Får håpe den vil fungere så det blir bare å nyte turen istedet for å "nyte" fiksing :giggle:

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Den så såpass ny ut at jeg trodde det enda var produsentens hodebry om ting "dævver" men den er vel da ute av garantiperioden.

Den er under garanti,

men fortsatt blir det mitt hodebry når ting skjer underveis og man ikke kan trille inn på nærmeste døgnåpne verksted.   

men har ringt lit rundt,  pønsket og lekt «mekanikker» (uten hermetegn “” 😉)  så nå virker styringen å fungere sånn noenlunde.   Bedre alternativ enn å bli slept inn til Tananger eller Egersund å være stuck der frem til mandag i beste fall. 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

For øvrig skjønte ikke helt hva lot betyr men forstod det som at du traff noe med båten?

du har det med å misforstå du :giggle: Riktignok en liten skrivefeil der.  Skulle vært «traff Lotto» i den betydning at det sjelden skjer noe på turene som medfører at man ikke kommer frem som planlagt, utenom været da.  

er en såkalt smart AP pumpe på denne.  En sånn constant drive enhet med elektronikk og ventiler.  Mistenker at denne fikk et lite infarkt så styringen funket ikke manuelt i tillegg til at AP ga opp.  

Snart på Hidra nå for en ny ladning diesel 😋

IMG_4037.jpeg

Mvh. SAP

@sap_2000 Jeg har vel talent i å misforstå ting da :giggle::lol: Forstod det bedre når du korrigerte til lotto fordi jeg grubla jo i google men dette er ingen robåt :lol: https://no.wikipedia.org/wiki/Lot_(båt)

Men det ser ut som du klarte å fikse det fint virker som en fin tur og avslappet kaptein bak roret på bilde, får satse på at ingenting mer "dævver" og at du kan nyte turen og dele ut bilder til oss som vanlig.

PS. De rakk ikke å skrive solgt på den engang før den var på tur: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352483392  :giggle:

Stressfaktoren er ikke veldig høy nå nei @XardasKSP 🙂 

XardasKSP skrev 9 minutter siden:

PS. De rakk ikke å skrive solgt på den engang før den var på tur: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352483392  :giggle:

Er ikke den båten.  
Men tror handelen ble gjort  ca kl 18 i går kveld for jeg fikk tlf 1805 om jeg hadde noen planer for helgen :giggle: kikket på værmeldingen og pakket baggen.   

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

fordi jeg grubla jo i google men dette er ingen robåt :lol: https://no.wikipedia.org/wiki/Lot_(båt)

om styringen hadde sviktet helt så hadde årer eller RS vært alternativet :lol:

Er i kirkehamn på Hidra nå og tanker opp.  
så blir det ut rundt hjørnet og et par steinkast videre til det blide Sørlandet der en viss filleonkel reker rundt i seilbåten sin 🤠 

IMG_4041.jpeg

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Stressfaktoren er ikke veldig høy nå nei @XardasKSP 🙂 

Er ikke den båten.  
Men tror handelen ble gjort  ca kl 18 i går kveld for jeg fikk tlf 1805 om jeg hadde noen planer for helgen :giggle: kikket på værmeldingen og pakket baggen.   

om styringen hadde sviktet helt så hadde årer eller RS vært alternativet :lol:

Er i kirkehamn på Hidra nå og tanker opp.  
så blir det ut rundt hjørnet og et par steinkast videre til det blide Sørlandet der en viss filleonkel reker rundt i seilbåten sin 🤠 

IMG_4041.jpeg

Hva var diesel prisen der nede? Mulig jeg skal ned der neste helg. Så greit å vite om en skal tanke der.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Da er det  blitt morgen her i Sømskilen ved Hasseltangen etter en hyggelig dinner date og elvecruise med favorittonkel Bjørn 🙂 

vi, der vil si Bjørn kjørte oss opp søndre utløp av Nidelva og opp til Nidelv brygge som har en bra restaurant rett på brygga.   Stappfullt sv folk som spiste og koste seg i kveldsola.   
Stedet er kjent for god mat og det ble en saftig entrecôte på oss begge to 😋 

så etterfulgt av en rånerunde  rundt ælva, innom pollen og tilbake hit på Hasseltangen.  Masse båttrafikk på elva i går.  Mye ungdom i godt lastede snekker med stor stereo og noen hadde til og ledd agrergat på fordekket.  Gøy.   :thumbsup:

nå er det straks avgang her.  Bjørn må ha sluppet en aldri så liten en i natt for sikten her nå er 50 meter :lol: 

får håpe grauten er rimelig lokal.  

turen fra Hidra og hit gikk på ca 4 timer.  90 nm på så godt som silkeføre 😎 

slenger inn en god haug med bilder.  Synd BP ikke tar videoer.   

IMG_4046.jpeg

IMG_4048.jpeg

IMG_4050.jpeg

IMG_4054.jpeg

IMG_4056.jpeg

IMG_4058.jpeg

IMG_4059.jpeg

IMG_4060.jpeg

IMG_4061.jpeg

IMG_4062.jpeg

IMG_4063.jpeg

IMG_4067.jpeg

IMG_4069.jpeg

IMG_4071.jpeg

IMG_4072.jpeg

IMG_4075.jpeg

IMG_4674.jpeg

IMG_4078.jpeg

Mvh. SAP

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Hva var diesel prisen der nede? Mulig jeg skal ned der neste helg. Så greit å vite om en skal tanke der.

16,50 på Hidra 🙂

nie skrev for 9 timer siden:

Hæ! 

Kommer pinnebåten inn/opp/ned til Nidelv Brygge?

Fin plass forresten🙂

ikke med pinnen på plass hvertfall :giggle:

Mvh. SAP

Takk for hyggelig besøk som alltid favoritt neffjoe20240511_194257.jpg.7ccbeb87a86dece0204bcd5403374a06.jpg

Synd jeg ikke kunne stille med like bra vær i dag, sol og deilig i går, tett tåke i dag

20240512_074800.jpg.abc7551f1bd54692324b8571d5f5c627.jpg

Vi diskuterer hvilken vei nesa skal peke 😅

20240512_074754.jpg.ca75f403a6eabe0f9865020a71def745.jpg

Etter en lang saklig diskusjon blir vi enige om hvilken retning han skal ta...  den andre styrbord.. som en vis mann en gang sa😅

20240512_074828.jpg.65053092a6617d319283e46ee7b3b335.jpg

God tur min venn. Skal lette utover dagen sies det :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...