paxo Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 (redigert) Alt Skipper Worses spesialslipte krystall jevnes med marmorgulvet, qb`s billiardstøt blir mislykket og cognacflasken tipper nesten over, med store følger for kapteinens sjelefred?? Redigert 11.Desember.2005 av R.L.B. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jandus Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Da lar vi fantasien få fritt løp, hele motoren løsner sig og flår hul i bunnen så båten synker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Dersom han sitter med cigaren på verandaen vil røyken gå mot nord. Toget påvirker ikke røyken etter at det har kjørt ? Hei. Nå ble jeg litt i tvil, men bare til jeg fikk tenkt meg om. At røyken ikke blir påvirket av togets hastighet og retning etter at den har forlatt Worse's cigar er nok rett (dersom en ser på dette teoretisk uten turbulens). Men i det øyeblikk røykpartiklene forlater Worse's cigar, har de vel samme retning og hastighet som toget? Deretter blir de utvilsomt påvirket av vinden. Dermed skulle vel vanlig vektorregning gi det resultatet jeg kom frem til? Dette svaret gjelder selvfølgelig umiddelbart etter at røyken forlater cigaren. Kort tid etter har røyken fått bremset sin hastighet i luften, og det er vindretningen som påvirker retningen av røyken i absolutt størst grad. Hadde imidlertid spørsmålet vært om vilken retning en vindpølse festet i en stang på togets tak ville ha, ville svaret vel gjelde så lenge toget kjørte i samme retning med samme hastighet og med samme vindretning? Denne antakelsen har jeg brukt til å lage en tabell for å finne vindstyrken når jeg er ute med båten. Ut fra båthastighet, avlest vind på vindmåleren og retningen på en lett hyssingstump i radioantennen i forhold til hvordan dens retning i forhold til baugen er. Dette har jeg testet ved å stoppe opp og sjekke både ved motvind, medvind og sidevind, og det ser ut til å stemme helt utmerket. Eller tar jeg feil? Jeg tror ikke det, hverken når det gjelder cigarrøyken eller vindmåleren min. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Da lar vi fantasien få fritt løp Ikke nødvendig ... nøtten er seriøs. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 (redigert) Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer) Den nye dama di(eller hvem sin det er) snubler nedi kabinen og ødelegger tannstillingen sin. MAO Personskade Redigert 11.Desember.2005 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brannmann Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer) Veivakselbrudd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Siden det helst skal være nøtter av det maritime slaget: Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer) Siden motoren stopper må vel propellens innfesting på aksling, samt gear/drev og overføring mellom sistnevnte til motor være "uskadet". Altså at tauklysa har sørget for at motoren ikke lenger kan svive rundt. En motor skal vel helst få gå en stund på lavt turtall, for å få ned temperaturen, etter lengre kjøring på marsj. Er du på jakt etter mulig overoppheting (sprekker etc.) som følge av den plutselige stoppen?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
pontus Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer) Tja... ..kan det være noe så ille som at: ..båten bråstopper med den katastofale følgen at ... .....du glipper spenntaket i køyeenden ....og i tillegg .... . .......kondomen ryker.!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du får en svær tauklyse i propellen.Vel, jeg har opplevd akkurat det og følgeskaden, i den grad det er følgeskade, var akselbrudd i hekkapparatet. Det som kostet meg mest var egenandelen på forsikringen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Hva er det minste antall mulige roturer før alle er over på den andre siden? 27 turer ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 (redigert) Veivakselbrudd Der kom den, ja. Kanskje ikke med en gang, men etter noen timers gange etter at tauet er borte. Skrekkelige ting. for da kaller forsikringsselskapene det for "tretthetsbrudd" som ikke er dekket på forsikringen. En bekjent av meg opplevde dette i sommer. Tragisk affære, men det ser nå ut til at forsikringsselskapet dekker kostnadene - over 200.000 Redigert 11.Desember.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Hvilket pålegg? Stikkverktøy + drikk + klær Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Syl The Tøi Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Pontius Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 27 turer ? Riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 På hvilken side av koppen sitter hanken ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 På hvilken side av koppen sitter hanken ? På utsiden . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Du skal male en vegg, Stigen er 10 m, nederst på veggen er det et utbygg som er 1m høyt og stikker ut 1m. Hvor høyt opp på veggen rekker stigen? Har fått denne fra en venn, men den ble for tøff for meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 På utsiden . Riktig Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Syl The Tøi den var kjapp, tar du neste og? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
El Alferez Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Stigen er 10 m, nederst på veggen er det et utbygg som er 1m høyt og stikker ut 1m. Hvor høyt opp på veggen rekker stigen? Det må vel bli ca. 11 m? Såfremt jeg ikke er på feil jorde: 10m stige+1m utbygg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Det kommer vel an på hvor langt ut fra veggen den nederste enden av stigen må stå, for at det skal vøre trygt å klatre i den. Da kommer man inn i trekanter og cosinus og da må vi ha Bitteliten på banen for å regne det ut Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
oddkt Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hvorfor döde Mammutene ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hvorfor döde Mammutene ut? De døde fordi at papputene ikke orka mere......... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Det kommer vel an på hvor langt ut fra veggen den nederste enden av stigen må stå, for at det skal vøre trygt å klatre i den. Da kommer man inn i trekanter og cosinus og da må vi ha Bitteliten på banen for å regne det ut Sette vel stigen oppå utbygget slik at det blir 11 m som EA sier redigert: Søren og! Der blir jo en vinkel uansett...... Redigert 12.Desember.2005 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
El Alferez Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Var inne på tanken, men forutsatt at stigen står på utspringet, for å få en ekstra meter i høyden, står den max en meter fra veggen. Etter en lynhurtig konsultasjon med diverse døde grekere, kom jeg frem til at vinkelen er såpass liten at man taper kun få centimeter, derfor er det praktisk talt 10 meter. (egentlig 9,94m, eller noe i den dur) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.