Jump to content

Julenøtter (fortrinnsvis båtrelaterte)


Ingar

Recommended Posts

Dersom han sitter med cigaren på verandaen vil røyken gå mot nord. Toget påvirker ikke røyken etter at det har kjørt ?

Hei.

 

Nå ble jeg litt i tvil, men bare til jeg fikk tenkt meg om. At røyken ikke blir påvirket av togets hastighet og retning etter at den har forlatt Worse's cigar er nok rett (dersom en ser på dette teoretisk uten turbulens). Men i det øyeblikk røykpartiklene forlater Worse's cigar, har de vel samme retning og hastighet som toget? Deretter blir de utvilsomt påvirket av vinden. Dermed skulle vel vanlig vektorregning gi det resultatet jeg kom frem til? Dette svaret gjelder selvfølgelig umiddelbart etter at røyken forlater cigaren. Kort tid etter har røyken fått bremset sin hastighet i luften, og det er vindretningen som påvirker retningen av røyken i absolutt størst grad.

 

Hadde imidlertid spørsmålet vært om vilken retning en vindpølse festet i en stang på togets tak ville ha, ville svaret vel gjelde så lenge toget kjørte i samme retning med samme hastighet og med samme vindretning?

 

Denne antakelsen har jeg brukt til å lage en tabell for å finne vindstyrken når jeg er ute med båten. Ut fra båthastighet, avlest vind på vindmåleren og retningen på en lett hyssingstump i radioantennen i forhold til hvordan dens retning i forhold til baugen er. Dette har jeg testet ved å stoppe opp og sjekke både ved motvind, medvind og sidevind, og det ser ut til å stemme helt utmerket.

 

Eller tar jeg feil? Jeg tror ikke det, hverken når det gjelder cigarrøyken eller vindmåleren min.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer)

Den nye dama di(eller hvem sin det er) snubler nedi kabinen og ødelegger tannstillingen sin.

 

MAO Personskade

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det helst skal være nøtter av det maritime slaget:

 

Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer)

Siden motoren stopper må vel propellens innfesting på aksling, samt gear/drev og overføring mellom sistnevnte til motor være "uskadet". Altså at tauklysa har sørget for at motoren ikke lenger kan svive rundt. En motor skal vel helst få gå en stund på lavt turtall, for å få ned temperaturen, etter lengre kjøring på marsj. Er du på jakt etter mulig overoppheting (sprekker etc.) som følge av den plutselige stoppen?? :confused:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Du er i en hurtiggående båt med stor dieselmotor, i marsjfart. Du får en svær tauklyse i propellen. Motoren stopper momentant. Hvilken mulig følgeskade er den dyreste? (Du er langt fra land og berører ikke grunnen eller andre fartøyer)

Tja...

..kan det være noe så ille som at: ..båten bråstopper med den katastofale følgen at ... :eek: .....du glipper spenntaket i køyeenden ....og i tillegg .... :blush: . .......kondomen ryker.!! :cryin::cryin::cryin::crazy:

Link to post
Share on other sites

Du får en svær tauklyse i propellen.

Vel, jeg har opplevd akkurat det og følgeskaden, i den grad det er følgeskade, var akselbrudd i hekkapparatet. Det som kostet meg mest var egenandelen på forsikringen :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Veivakselbrudd

:yesnod: Der kom den, ja. :flag:

 

Kanskje ikke med en gang, men etter noen timers gange etter at tauet er borte. Skrekkelige ting. for da kaller forsikringsselskapene det for "tretthetsbrudd" som ikke er dekket på forsikringen. En bekjent av meg opplevde dette i sommer. Tragisk affære, men det ser nå ut til at forsikringsselskapet dekker kostnadene - over 200.000 :cryin:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor langt ut fra veggen den nederste enden av stigen må stå, for at det skal vøre trygt å klatre i den. Da kommer man inn i trekanter og cosinus og da må vi ha Bitteliten på banen for å regne det ut :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor langt ut fra veggen den nederste enden av stigen må stå, for at det skal vøre trygt å klatre i den. Da kommer man inn i trekanter og cosinus og da må vi ha Bitteliten på banen for å regne det ut :wink:

Sette vel stigen oppå utbygget slik at det blir 11 m som EA sier :wink:

 

redigert: Søren og! Der blir jo en vinkel uansett......

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var inne på tanken, men forutsatt at stigen står på utspringet, for å få en ekstra meter i høyden, står den max en meter fra veggen. Etter en lynhurtig konsultasjon med diverse døde grekere, kom jeg frem til at vinkelen er såpass liten at man taper kun få centimeter, derfor er det praktisk talt 10 meter. (egentlig 9,94m, eller noe i den dur)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...