Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Ja nå er våren virkelig i gang. Mange frtidsbåter i Drøbaksundet i dag tiltross for tjukke.

Mulig det, Astor, men jeg hørte to stykker, så ikke en eneste en. Tåka var så sjukk at jeg så ikke den røde staken som ligger mindre enn hundre meter fra huset. Møkka vær....men snøen forsvinner. :cheers_wine:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Tykk tåke siden igår,den ligger tykk nå på mårran også.Inatt regne det så ille at jeg våkna å lurte hva som bråka sånn på taket,ser nå at det meste av is er borte inne i havna.Men fremdeles ganske tykk på utsiden,men går fort nå i detta været.Pluss at dem melder 10-15 + hele uka som kommer,men hadde vært fint med en båt som kunne knekt opp litt.Men ser mye lysere på saken nu,kan bli påsketur av dette.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Idag ble det vaskedag innvendig i båten, pluss flytting av avløp for oppvaskvann ned mot vannlinjen. Og det minker da litt på isen. Som Dekken skrev, er det isfritt utenfor moloen, og nå også et lite stykke innenfor moloen. Og elven som fører vann langs endene på flytebryggen tærer godt fra undersiden av isen. Det er stor vannføring i fossen oppe ved Hølen sies det.

 

is_son_03042011.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å skje noe i Son der jeg har hjemmehavn. Elven Såna går stor, og har nå begynt å lage åpen råk ut langs flytebryggene. Idag var det åpent fra broen og et stykke ut mot moloen.

 

son04042011_oppover_elven.jpg

Oppover elven med mastekranen i forgrunnen.

 

son04042011_nedover_elven.jpg

Nedover elven med "danskebåten" (som de forferdelige bygningene kalles) i bakgrunnen. Her går elven stri!

 

 

 

Rett inn til høyre etter broen har jeg min plass. Men der er utliggerne som normalt er festet i land tatt opp for vinteren. Og der inne i kroken tar det tid for isen går. Men jeg pleier alltid å få låne plass på flytebryggen tvers over (hvor det nå allerede er isfritt helt ytterst), så snart landgang til den brygger blir lagt ut.

 

son04042011_min_plass.jpg

 

Men videre utover mot de "kommunale" plassene, er det helt tett med is fremdeles.

 

son04042011_hele_havnen.jpg

Her er det mange "pinner" som venter på å bli ikledd "tekstiler"! Og det skramlet fælt en periode idag da sønnavinden sto rett inn i havnen!

 

 

 

Idag ble det noen timer med vask av båt, og med en dag til, er jeg ferdig innvendig og utvendig. Da er det bare litt polering og flekking av bunnstoff, før jeg er klar. Vannet er stort sett frosset i alle uttakene, men jeg har hatt med meg 25 liters dunker med varmt vann hjemmefra!

 

Lars H. :flag_bp: :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den turen til Kommers har du annonsert noen uker nå. Kanskje jeg kommer dit før deg? Men jeg må innrømme at sist år var du først inn mellom isflakene!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Her er det mange "pinner" som venter på å bli ikledd "tekstiler"! Og det skramlet fælt en periode idag da sønnavinden sto rett inn i havnen!

Ser nå at det kan drøye med å komme til der masta ligger. Går ut fra at den ligger et sted blant pinnene med tre båter foran seg som stenger for tilgangen for liften.

 

Uflaks at jeg skal lide for Kong Vinters utholdenhet mot dere :headbang:.

 

Lykke til med klargjøringen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du gjemt den masten din da? I denne havnen sier en om høsten fra når en vil ut, og somler han som står utenfor med å bli ferdig, flyttes han (mot et gebyr) slik at en kommer ut til fastsatt tid. Men når havnen er full av is, utføres dette selvfølgelig med overbærenhet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den turen til Kommers har du annonsert noen uker nå. Kanskje jeg kommer dit før deg? Men jeg må innrømme at sist år var du først inn mellom isflakene!

 

Ja, men nå er det endelig mulig :thumbsup:

Har en følelse på at jeg ikke kommer inntil bryggene der enda, men vi får se

Link to post
Share on other sites

Det er With Marin som har gjemt masten og jeg aner ikke annet enn at det står tre båter foran og sperrer for liften. Og er det bak disse pinnebåtene så blir det vanskelig å få frem +200 kg og 17 meter til kjørbar vei. Nå er det mange år siden jeg var i Son og kan ikke erindre om det gikk en kjørbar vei bak pinnebåtene i ditt bilde. Og siden disse står slik de står med baug / hekk utover mot sjøen så er det høyst sannsynlig at disse blir tatt ut en og en fra siden og til siste båt er ute.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ser litt lysere på saken nu,det går fort med isen om dagen.Selvom det er mye igjen.Så er det en liten stund til påsken da ,men håpet er der nu.Men trur kansje det hadde vært lurt å hjælpa isen litt,så kansje det dukker opp en å hjelper til snart.Isen er nå ca 18cm utenfor havna,så da så.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har en følelse på at jeg ikke kommer inntil bryggene der enda, men vi får se

På østsiden av Komers er dert fortsatt godt med is. Halve øya er isfri på vestsiden så det er nok ikke snakk om mange dagene før det rører seg litt i Fantebukta også. Langtidsvarslet ser bra ut.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Veit ikke hvordan men ,isen er borte.Det lå is langt utover indrehavn idag på mårran,å nå ser ikke jeg noe is.Den må ha knekki opp å gått ut Vealøsrenna,da de blåsr bra så må det være sånn.Om den ikke ligger på andre sia,så snur vinden og den kommer tilbake.Men regner med saken er klar nu :cheers_wine:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...