Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

• 2 uker senere...

I stede for å lese igjennom hele denne tråden så spør jeg direkte:

Hvordan er isforholdene i Stavern gjennom vinteren, når legger isen seg og når går den. Er det noen båtforeninger i Stavern som har boblehavn og muligheter for båtboer? -jeg regner med at det er passelig lang venteliste på plass i en havn? Eller nærliggende område. Grunnen til at jeg lurer er at det er en viss mulighet for at jeg bosetter meg i Stavern fra høsten av, ifbm skole. Jeg har kun vært i Stavern i mai måned, og ellers lite kjennskap til området. Dersom jeg setter snuten mot Stavern, så hadde det vært aktuelt å legge penger i en bobåt i stede for å leie leilighet... men det hele betinger at det er reelle muligheter for å bo i båten i de traktene.

Drivisbelta fra sydspissen av Jeløya forbi Revlingen. Ligger omtrent langs østre separasjonslinje. Mye drivis i Hankøsundet. Greit å gå inn fra sydlig innløp. Tett med is i nordre del av sundet. Mulig å gå om man er forsiktig. Mossesundet var i ferd med å fryse til kl 2030. Isen synes ikke på radar. Synes bra på FLIR.

• 8 måneder senere...

Hei, er det noen med båten liggende i Frognerkilen som kan si meg noe om isforhold der? Har ikke sett etter båten på en stund da jeg for tiden er på et langt varmere sted. Jeg har en frostvakt på 200 W i motorrom, og erfaringsmessig skulle det da holde seg over 0. Men jeg ser på YR at det er temmelig kaldt, og lurer på om vanntempen holder seg over frysepunktet? Hvordan er det ellers i fjorden?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det er litt sur vind fra NNØ om dagen men sjøtemperaturen i indre Oslofjord er fortsatt 8-9 grader så noen frostfare er det ikke foreløpig. Jeg var på Nesset innerst i bunnefjorden på fredag og der er det fritt for både snø og is ennå. Ved stillestående vann kan det fort bli en tynn ishinne når lufta er så kald som nå men ikke noe av særlig substans. Kos deg i syden.

Takk for mange beroligende svar :yesnod: Her i Tyrkia hvor jeg er, er det 22 grader i vannet, og 23 i lufta så det virker litt fjernt med kuldegrader :giggle: Håper det holder seg isfritt til midt i desember, og noen + grader i kjølsvinet. Blir fint med noen vinterturer på fjorden igjen :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Rapport fra Ålesund. Is i noen viker og bukter med elveutløp. Målte nettopp 6 grader i vannet ved båten. Kaldeste temp på dekk siste døgn var minus 10,9 grader. Varmest minus 5,5.

I salongen: kaldest pluss 2 grader, varmest 3,5 grader. I luften nede i kjølen, ved en bunnventil, målte jeg temp på 4 grader pluss. -fint å utnytte havtemperaturen.

Håper på overskyet i natt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...