Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Stemmer nok det. Kanalen er selvfølgelig langt fra stor nok til å slippe igjennom nok is og nedkjølt overflatevann, så forskjellene blir store sør og nord for kanalen. Håper Mossesundet fryser såpass til at man kan drive litt isfiske der i år også. Bare passe seg for råken der skipstrafikken går.

 

Fantastiks mye bedre fiske der enn her ved Glommas utløp. Anbefales.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Det er riktig. Det varme vannet kommer opp til overflaten ved hjelp av bobleanlegget.

Ikke nødvendigvis riktig. I mange boblehavner benyttes det i dag luftpumper i stedet for kompressor og da stikker luftslangene bare 5-10 cm. under vann. Det er dermed kun bevegelsen som boblene lager i vannet som holder det isfritt. Fungerer like bra som kompressorbasert anlegg og er enklere å vedlikeholde.

Link to post
Share on other sites

PÅ hjemmesiden min, trudelutt.com har jeg en samling av linker til webkameraer kysten rundt (i hele Norden). I Moss er det nå tre kameraer som er operative, med både stillbilder og live video i meget god kvalitet. Du finner dette her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål ang. temp i vannet: Vil det være høyere temp. i en boblehavn enn ellers? Jeg tenker at med sirkulasjon i vannet vil "varmt" vann stige til overflaten i en boblehavn? :diving:

 

For de av oss som dykker (selv PADI DM) så er det artig å dykke i termosjiktet, dvs grenseområdet mellom kaldt og varmt vann. Dette veksler i dybde og tykkelse på sommer og vinter.

På sommeren er det varme vannet øverst og på vinteren det varme vannet nederst. Når man passerer termosjiktet under et dykk, er det som om man ser i gele.

 

Som nevnt. så sørger bobleanlegg som ligger dypt at det varme vannet på bunnen sirkuleres opp og holder overflaten isfri.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hvordan er det å sove i båten når en ligger i bobblehavn? hører man brusing i skroget, ala når båter passerer eller truster brukes i havna?

 

Om båten ligg rett over eit lufthól i slangen vil ein høyre at det klukkar og boblar under skroget. Blupp, bloop, blupp, blupp....

Båten min ligg ikkje over eit lufthól, så eg høyrer ingenting frå bobleanlegget. Det hender at dei som ligg over eit lufthól flyttar slangen eit par meter for å sleppe lyden av boblene som vandrar langs skroget.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liten oppvarmingstur i dag fra Malmøya til Lindøya og tilbake (Indre Oslofjords Østside).

Is absolutt overalt, men bare snerkete. Kun minusgrader i sjøen, 0,1til 0,6. Tok litt tid å få varm motor, men marsjet litt i sirkel på 3000 o/m og fikk opp driftstemp. Flott sol, vindstille. Hadde glemt kamera, så ingen bilder.

Etpar joller i planingsfart så jeg litt unna, ellers ingen på fjorden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå begynner det å nærme seg tiden for romjulstur.

Vi er 3 båter som går fra Horten og har ikke bestemt hvor vi drar enn ennå, men vi tenker enten på Bolærne eller nordover til Håøya (Dragsund).

Jeg var på Dragsund i fjor romjul, og da var det ingen is rundt Håøya.

 

Er det noen som har oversikt over isforholdene på de nevnte steder?

/per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...