Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Holmestrandsfjorden/Sandebukta islagt fra sørenden av Kommersøya og innover.

 

Det tetner seg til i Drammensfjorden også. Tettpakket is nord for Svelvik. Varierende råk innover. Det som så ut til å være en fritidsbåt mellom 30-40 fot lå midt utpå fjorden på høyde med grustaket på Svelvikveien. Jeg kunne ikke se noen råk, hverken sørover eller nordover, men man mister jo litt oversikt fra land. Møtte den ene lekteren på vei ut fjorden da jeg kom til Solum. Håper at fritidsbåten eventuelt kan bruke råka etter lekteren, og at det ikke blir noen problemer. Ikke hyggelig å fryse fast midtfjords.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke unormalt med endel is i Tønsberg i midten av Mars. Normalt skulle den vel nå være på vikende front og borte i månedskifte.

 

Ser på Web kameraene på Verdens ende og i Strømstad at det er noe is. Det var det ikke for 2 dager siden.

Går gærne veien dette.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fikk en oppdatert is-rapport fra de lokale i går formiddag.

 

Hankøsundet: Blank stål-is som legger på seg, ikke farbart.

Kjøkøysund/Stokken/Puttesund/Løperen: Farbart i går, noe natt-is tidlig morgen.

Homlungen/Herføl: Farbart og Nils har vann og diesel. Noe tynn natt-is tidlig morgen.

Strømstad indre havn: Blank stål-is

Kostersundet skal være åpent ( ikke verifisert )

Link to post
Share on other sites

Sliter med is jeg også, i den forstand at landstrømkabelen som jeg må ha med meg på påsketuren ligger nedfrosset under 6 tommer is. Var å kjøpte Heidi istiner idag, men det hjalp lite. Dyrt som fén var det også. Det jeg tenker på nå er å kople på så mye av forbrukere inne i båten at kabelen blir såpass varm at isen rundt den smelter. Hvor mye må jeg fyre opp med? 2,5kv kabel trur jeg. Noen som har peil?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sliter med is jeg også, i den forstand at landstrømkabelen som jeg må ha med meg på påsketuren ligger nedfrosset under 6 tommer is.

Vil tro at du må i nærheten av sikringene sin kapasitet, men kan ikke tro at du får den opp. Den må løsne så du kan dra den ut uten støpselet på.

 

Men kan du ikke bare skru av støpselet, ta med dette og et par kabelsneller på påsketur da?

 

Ellers vil isen slippe brygga om den blir lyst opp av en 500W arbeidslampe, men krever litt tolmodighet om kabelen er lang.

 

Jeg hadde bestilt opptak forrige mandag, men kuldegradene var så mange at jeg måtte drøye litt. Som værmeldinga ser ut nå kan det bli påsketur før opptak og båtpuss.

Link to post
Share on other sites

Leangbukta i dag.

leangbukta130313.jpg

 

På den andre siden av Tangen (nordsiden) er det isfritt mellom bryggene og utover til enden av Tangen. Lenger utover i bukta ligger som bildet viser isen så tykk at isfiskerne fremdeles herjer vilt. Jeg så 4-5 isfiskere omtrent på høyde med med stupetårnet på Hvalstrand rundt kl. 1630 i dag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Men kan du ikke bare skru av støpselet, ta med dette og et par kabelsneller på påsketur da?

Ikke så enkelt ser du, da støpselet er støpt til kabelen og kontakten i båten er en spesiell (amerikansk?) type med skrufeste. Får jeg ikke med meg kabelen blir jeg uten landstrøm i påska. Brrrrr!!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil tro at du må i nærheten av sikringene sin kapasitet, men kan ikke tro at du får den opp. Den må løsne så du kan dra den ut uten støpselet på.

Må vel det er jeg redd, og den er rated til 30A. Når jeg har 16A landstrømsikring er vel løpet kjørt. Eller? 30A/110V er det samme som 15A/220V eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min også har fryset fast i isen i bakken. Var innom maritim i tøsberg i dag for å handle noe småting og der lå det flere slike kontakter til noen 100 lapper i billig plast, tenkte å kjøpe, men er redd jeg blir på land i påska. For tykk is her.Sjekk om de har den samme kontakt som du har. Rund som skrues fast med flate stifter?

Link to post
Share on other sites

. Rund som skrues fast med flate stifter?

Ja faktisk. Den er rund, gul av farge og med 3 flate stifter og en løs ring som skrues til motkjønnet og danner en vanntett forbindelse. Koster skjorta ser jeg på nettet. Produsentnavn: "Bryant"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke så enkelt ser du, da støpselet er støpt til kabelen og kontakten i båten er en spesiell (amerikansk?) type med skrufeste. Får jeg ikke med meg kabelen blir jeg uten landstrøm i påska. Brrrrr!!

Betyr det at du ikke har samme som meg: http://www.automationdirect.com/static/specs/wiringdevicesselection.pdf

Sikker på at det ikke er skruer i enden?

 

Hvis ikke, så må du ha landstrømkabel med støpsel i begge ender og mate strømmen baklengs inn på en kurs. For etter den innsatsen du har hatt i vinter kan det da ikke være et alternativ å skippe påsketuren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...