Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Selv om Breiangen ligger isfri var det fredag is inne i havna på Tofte. I dag,mandag var isen nesten borte og det lå kun et tynt lag innerst bak Astor. Jeg målte 2.7 grader pluss under båten i dag morges. Dette skyldes trolig nordavind som har stått på nen dager og blst det kalde overflatevsnnet ut av fjorden og varmere bunnvsnn har kommet opp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

@ Fru Jacobsen:

 

Når vi kommer en uke eller to ut i mars, ville det vel være smart om dere fikk testet dere skikkelig i is og helt tilfeldig fant ut at dere skulle gjøre dette på en strekke mellom nesoddtangen og Oppegård Båtforening.... ?

 

Jeg og noen båtnaboer, kommer antagelig til å spleise på en flaske Cognac av pur glede over et slikt syn og det at råken da antagelig er nok til at vi kommer oss ut på påsketur, gjør ikke gleden mindre :-)

 

Bare et forslag....

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Gi meg et hint når dere skal ut så kan jeg ringe gutta på Bjønn i Olso å høre med dem

thumbs-up.png

Liten vits før vi vet at det ikke fryser igjen natten etter, men skal nok klare å gi fra meg en lyd når jeg føler det er på tide at Pilkerne tar med seg snørene på land og at det blir vår tur til å benytte oss av fjorden igjen,

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hørte på nyhetene ikveld at en person hadde gått gjennom isen på Bunnefjorden og at det ble søkt etter ham. Tragisk nyhet, men hvis det er tilfelle, kan jo ikke isen være særlig tykk? Så da er kanskje påsketuren reddet:)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hørte på nyhetene ikveld at en person hadde gått gjennom isen på Bunnefjorden og at det ble søkt etter ham. Tragisk nyhet, men hvis det er tilfelle, kan jo ikke isen være særlig tykk? Så da er kanskje påsketuren reddet:)

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10100617

 

De avsluttet søket veldig raskt uten å ha funnet noe, så der ikke helt sikkert at det er noen som har gått igjennom.

Jeg var ute på isen og snakket med noen fiskere et par timer før dette skjedde og jeg vil anslå at det var et sted mellom 70 og 100 personer å se på isen.

Jeg sjekket det ene hullet som ikke var i bruk, og der var isen 35-40cm tykk.

Nærmere iskanten en km unna, er den sikkert tynnere og siden Politi og Brannvesenet stilte opp med båter, regner jeg med at observasjonen er gjort nærmere iskanten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Isen er i ferd med å forsvinne i Drammensfjorden. Fortsatt ligger den tett langs land på begge sider, men store åpne partier gjør ferden opp til Drammen grei. Man må påregne litt sikk-sakk mellom isflakene men opp kommer man.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en kald vinter, og selv på Vestlandet er ikke alle havner isfrie. Jeg har båten liggende helt der inne, og blir nok en av de siste som kommer meg ut i verden i år. Det er isfritt i god omkrets rundt havnen, men lenger ute ligger isen ennå. Tar ikke sjansen på en Titanic-reprise!

Link to post
Share on other sites

I dag var det pluss 0.7 i sjøen ved Tofte i Oslofjorden. Har ligget stabilt noen dager nå. Heldigvis isfritt både her og innover mot Drøbak.

Når det gjelder Drammensfjorden er den full av drivis som driver rundt etter vindforholdene. Varierer fra dag til dag. Ikke å anbefale å gå med liten båt enda.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal hente en båt i Sandvika (Solvik) når isen går! Trenger vær og is -forståsegpåere som kan gi meg optimisme og iver i ventetiden.

Noen profeter som kan gjette for meg når isen går her? Tror dere jeg kan satse på påsken? :sailing:

Det er nok ikke lenge før, du kan se hvordan det ser ut på Blommenholm her: http://bbf.pressis.com/Bilder/Webcam.aspx

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde planer om å gå til Storsand til helgen til Astors sommerhavn. Men nå tviler jeg. Kulda kommer tilbake og vi vil nødig havne innfryst i båthavna. Mulig vi drøyer til etter påske.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Isen i Frognerkilen er nesten borte. I Sandvika er det is så langt man kan se utover, og masse folk som går tur der. I Leangbukta er det nesten isfritt på den ene (brede) siden av utstikkeren, mens på den andere siden er det tykk is. Masse is når man ser utover derfra også, og mange som pilker. De får faktisk litt fisk også.

Link to post
Share on other sites

Isen i Frognerkilen er nesten borte. I Sandvika er det is så langt man kan se utover, og masse folk som går tur der. I Leangbukta er det nesten isfritt på den ene (brede) siden av utstikkeren, mens på den andere siden er det tykk is. Masse is når man ser utover derfra også, og mange som pilker. De får faktisk litt fisk også.

 

Satser på at isen i Sandvika er borte til 12. april... Om ikke må det leies inn en isbryter :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...