Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Jeg ser at kvaliteten på bildene ikke er den beste. Kanskje på tide å bytte telefonen.

Eller være litt mer kritisk til hva jeg legger ut. 

Har sittet i godstolen siden klokken 4, fikk ikke sove.

Sååå..... Da ble det kaffe og lytte til regnet, som skyller bort snøen. Det er jeg fornøyd med.

Går vel 15 minutter, så våkner minstemann og må tisse, så da begynner dagen for alvor.

Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg i godstolen og drikker kaffe.

Har nettopp vært en tur på hobbyrommet og skrudd sammen den andre koppholderen.

Nå skal jeg hente den andre bordplaten og slipe den ned. Så skal de overflatebehandles og tilbake i båten. Det kommer til å ta en ukes tid.

Jeg skal også lage dekkslys. Og kompisen min gav meg en god ide.

Ellers venter jeg bare på at snøen smelter.

IMG_20240226_120013355.jpg

IMG_20240226_120026107.jpg

IMG_20240226_120030069.jpg

Link to post
Share on other sites

Regnet har satt en stopper for min utendørs aktivitet. Plukket motoren ut av Vivi i går, og fikk satt den på pallen. Skulle ta av drev og transom i går, men rakk det ikke. I stedet ble det til en ekstra kaffe i dag og se litt nærmere på putene til benken. Frem med skai, lineal rettholt og tusj. Symaskin og skjøteledning.

Kappet skumgummi i ca størrelse og fikk sydd sammen første trekket. Mangler glidelåser, men de kommer i posten.

IMG_20240228_122109011_HDR.jpg

IMG_20240229_104638351.jpg

IMG_20240229_105739397.jpg

IMG_20240229_141202329.jpg

IMG_20240229_141834118.jpg

IMG_20240229_142217515.jpg

IMG_20240229_142435299_HDR.jpg

IMG_20240229_142449338.jpg

Link to post
Share on other sites

On 2/29/2024 at 8:16 PM, Chilli Solbris said:

Du er i godt driv må jeg si!😃😃😃

Det hjalp å se solen og kjenne at snøen smelter.

Så med hjelp av en kopp kaffe og litt musikk, så jobber vi på med puter.

IMG_20240302_132450087.jpg

Link to post
Share on other sites

Begge benkputer er ferdige. Begynte på de til solsengen. Men måtte ta en liten pause, da minstemann ble 5 i dag, så det har blitt feiret behørig med både barnehage fest på søndagen (15 veldig høylytte barn i en gymsal er ikke godt for hodet!!!) og familiefest i dag.

Rakk å rydde, og legge ut skaien til pute nummer to. I morgen skal de sys, og da kan jeg begynne på de i lugaren igjen. Denne gangen i rette tykkelse.

Link to post
Share on other sites

Med solen kommer utetid.

Tenkte at jeg skulle flytte min halon brannslukningsapparat over fra Vivi til Benji.

Har sjekket det hvert år og selv om det er fra 96, har det holdt vekten. Men ikke i dag.

Synes det var litt lett, så satte det på vekten.

Manglet nesten et kilo, så det har lekket ut over vinteren.

Kan det fylles, eller må jeg kjøpe nytt?

Jeg har også et fjernbetjent i Benji. Men vil gjerne ha to.

IMG_20240306_101714801.jpg

IMG_20240306_101726998_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Halon er svært giftig og gass er flyktig. Jeg har Bonpet slukkepatron i maskinrommet hos meg. Det er kort fortalt skumslukking som ikke er giftig og som ikke gjør noen skade på noen. Ikke motor og ikke elektrisk. Ti års levetid. Minst.

 

Jeg hadde byttet ut halon med dette: 
https://seatronic.no/bonpet-brannslukker-for-motorrom-og-bysse

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 30 minutter siden:

Da blir det bonpet i stedet. Bytte til 2 stykker i motorrommet og 2 vanlige pulverslukkere inne i båten.

Du kan trygt bare ha en i motorrommet ditt. Jeg har to i mitt og det holder i bøtter og spann. En patron dekker 8 m3.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Chilli Solbris said:

Du kan trygt bare ha en i motorrommet ditt. Jeg har to i mitt og det holder i bøtter og spann. En patron dekker 8 m3.

Har du bensinmotor i båten din?

Jeg vil være sikker på at i tilfelle, så er jeg sikker på at det slukker!

 

En helt annen ting er at jeg måtte ut en tur etter middagen. Det har kriblet i et par uker nå, og jeg gadd ikke vente lenger, så jeg har pakket ut båten. Det kommer garantert snø nå. 😂 😂 😂

 

Fikk litt hjelp av minstemann.

Men du verden så deilig det er å se den ute fra vinterhulen.

IMG_20240306_163636153_HDR.jpg

IMG_20240306_164816029_HDR.jpg

IMG_20240306_165346226_HDR.jpg

IMG_20240306_171814830_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har ikke bensinmotor. Tenker at det holder likevel. Men det vil aldri være feil å sikre for mye! :thumbsup:
Fin båt det der!! Håper snøen har gitt seg for i år! Vi har fått nok!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag ble det siste kjøretur for Nordkappen.

Hektet den på bilen og slipper den bort til Trollmyra. (Gjenvinningsstasjonen) 

 

Hjemme igjen ble det litt jobb. 

Måtte bruke litt jekkestropper og litt kreativ tenkning for å få Benji opp på hengeren.

Jeg er så glad for at jeg oppgraderte vinsjen i fjor høst. Mye enklere å dra båten på hengeren.

Et nervepirrende øyeblikk, da båten vippet ned på siden, trodde den skulle velte, men det gikk uten alt for mye trøbbel.

Jeg ser at jeg har litt justering av ruller som må til, men den står på hengeren, og jeg er et skritt nærmere å komme på fjorden i år.

 

Link to post
Share on other sites

On 3/6/2024 at 12:04 PM, Chilli Solbris said:

Jeg hadde byttet ut halon med dette: 
https://seatronic.no/bonpet-brannslukker-for-motorrom-og-bysse

 

 

Hei - jeg syntes de så interessante ut, og ble nysgjerrig. Så et par videoer, og syntes det så ut som det tok litt lang tid på den ene før den løste ut? Jeg søkte på youtube: "Bonpet fire estinguisher". De to øverste videoene. Her er den ene:

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Enig med @dennrick. Synes ikke Bonpet overbeviser.

Hvis det tok fyr i maskinrommet litt vekk fra slukke-ampullen, ville nok hele skuta stått i full fyr, og jeg ville kanskje svømt mot flåten i iskaldt vann, før ampullen hadde eksplodert. 

Finnes det bedre/kjappere alternativer? 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Hekri said:

Enig med @dennrick. Synes ikke Bonpet overbeviser.

Hvis det tok fyr i maskinrommet litt vekk fra slukke-ampullen, ville nok hele skuta stått i full fyr, og jeg ville kanskje svømt mot flåten i iskaldt vann, før ampullen hadde eksplodert. 

Finnes det bedre/kjappere alternativer? 

 

Jeg har snakket med en kompis som har Bonpet i båten sin. Og som har opplevd å få brann i motorrommet.

Han kjører en eldre Draco med V8 og de var ute på tur for tre år siden, da en bensinslange sprakk. Han hørte endringen i motorlyden og så sa det 'poof" og båten stoppet.

Da han åpnet ned til motorrommet var det tydelig at noe hadde skjedd. Han skjønte ikke helt hva inntil lukta traff nesen.

Det ble en times jobb og utlufting av hele båten. Ny kvalitets slange og to nye Bonpet ampuller i motorrommet, en på hver side av motoren.

Han sverger til disse. Han har også en fjernbetjent slukkesystem i båten, men det har han vel egentlig avskrevet til annet en sekundær slukking.

Jeg er litt over middels interessert i sikkerhet i båten, så heller 2 ampuller og masser av utlufting i motorrommet. 

Drømmer dog om å bygge om til diesel etterhvert.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 31 minutter siden:

Jeg har snakket med en kompis som har Bonpet i båten sin. Og som har opplevd å få brann i motorrommet.

Han kjører en eldre Draco med V8 og de var ute på tur for tre år siden, da en bensinslange sprakk. Han hørte endringen i motorlyden og så sa det 'poof" og båten stoppet.

Da han åpnet ned til motorrommet var det tydelig at noe hadde skjedd. Han skjønte ikke helt hva inntil lukta traff nesen.

Det ble en times jobb og utlufting av hele båten. Ny kvalitets slange og to nye Bonpet ampuller i motorrommet, en på hver side av motoren.

Han sverger til disse. Han har også en fjernbetjent slukkesystem i båten, men det har han vel egentlig avskrevet til annet en sekundær slukking.

Jeg er litt over middels interessert i sikkerhet i båten, så heller 2 ampuller og masser av utlufting i motorrommet. 

Drømmer dog om å bygge om til diesel etterhvert.

Støtter deg fullt ut i dette.
Motorrommet er i utgangspunktet godt oppvarmet og de testene jeg har vært med på på sikkerhetssenteret til If på Ringvoll gjør at jeg definitivt skal ha Bonpet ombord.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da gir jeg meg. Synes bare bålet i reklamefilmen ble vel stort før ampullen eksploderte. 

Opplagt bedre og mer effekt enn pulver-apparatet som jeg skaller oppi hver gang jeg krabber nedi dypet. 

Og hvis det løses ut, blir det mye jobb... 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Pulverapparat er direkte ødeleggende!
Kan fortelle en historie fra togverden hvor jeg jobber.
I Stavanger var det en luring som (i fylla) brøt seg inn i et førerrom og tømte et pulverapparat der.
Det kostet oss et par millioner i ombygging av førerrommet. Alt måtte byttes ut. Bak hvert bidige deksel var det pulver.

Problemet med pulveret er at det etser opp alt av elektriske komponenter. Derfor har jeg skumapparat ved elektrikertavla i båten.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

Jeg er litt over middels interessert i sikkerhet i båten, så heller 2 ampuller og masser av utlufting i motorrommet. 

Det er flere av oss som er over middels opptatt av slike ting.

Jeg rakk akkurat å slutte på en daværende danskebåt, før etterfølgeren var åsted for en av de verste båtbrannene i historien. 

Dere husker nok dette. Huff! 

 

Noe sånt må aldri skje igjen, heller ikke i våre små glassfiber-skall. 

 

I verste fall; Vit hvor du har rednings-utstyr, nøkler, lommebok, og det du evt må raske med deg før du hopper.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...