Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Takk. Alle sammen.
Jeg har heldigvis vært såpass klok, at jeg har lyttet til nettverket vårt, og fått timer hos en psykolog.
Det er ofte de små tingene som blir vanskelige. Noe så simpelt som å ta ut av oppvaskemaskinen, blir nesten umulig, når jeg ser min sønn stå med musikk på øreproppene, og sette ting på plass.
Da får maskinen stå et par timer, til jeg får kapasitet til å gjøre det.

Jeg ble også rådet til å skrive mine tanker og følelser ned. (skal spare dere for det meste, men noe kommer nok med!)

Og jeg ble også rådet til å fortsette med våre felles prosjekter. Både for å bearbeide sorgen, men også for å forsterke følelsen av at han fortsatt er med.

Så det har nå vært tre dager i båten, med små oppgaver som han ville ha satt pris på.
Tømme tanken for gammel bensin, Fikse vanninntaket til septik tanken. Og så ble det en annen retning på instrumentpanelet. Jeg ville ha Faria instrumenter, og han ville ha Multi LCD og kartplotter.
Det blir som han ønsket. Jeg kjøpte i dag et 110 mm Multi LCD instrument. og kuttet en ny plate til instrumentpanelet. Kuttet ut til plotter og instrument, og flamberte platen, for å gi den et litt eldre utseende. så ble den lakket, og ligger nå til tørking på hobbyrommet.
Ryddet opp i ledningsnettet etter Benjamins oppskrift. Avbiter og "No mercy"
Så alle gamle brytere og automatsikringer er borte.
Laget en teaklist, med nye brytere, og skal se om jeg kan finne frem svi-jernet igjen.
Byttet vinsjen på tilhengeren, da hverken han eller jeg likte den gamle. Så det sitter nå en ny Come-up med fjernbetjening. Vi diskuterte lenge hvordan vi skulle få opp båten når vi bare var oss to, og uten å bli våte. Og vi kom frem til følgende løsning.
Vi monterer en blåse på kroken til vinsjen, drar den så langt ut vi kan, og slenger den i vannet. (Det sitter tau på vinsjen!) Så kan vi begge være i båten, snike oss opp på blåsen, hekte den med båtshaken, og feste i øyet på båten. så legger vi litt i revers, og bruker fjernbetjeningen til å dra oss på hengeren.
Så er det bare å kaste på stroppene, og kjøre hjem.
Det var en av de tingene vi skulle gjøre i høstferien, men det ble det ikke til. Så jeg gjorde det i dag, og skal se om jeg orker å hente båten i morgen. 
Den båten skal selges. Benjamin likte den ikke, og var langt mer interessert i å få den andre på vannet med V8'er. Jeg har blant annet kjøpt våtdrakt og wakeboard til han. Noe han skulle få i bursdagsgave her i November. Men det kommer til å gå til neste vannhund i rekka.

Det blir litt til å fra på de forskjellige prosjekter, da jeg sliter litt med å holde fokuset.
 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, xr4ti said:

Ingen grunn til å takke for hvis denne tråden hjelper deg så bruk den, vi er her vi :smiley:


Mange av dere er jo ikke folk jeg kjenner personlig, det er derfor jeg takker.

For en eldre mann, som er litt egenrådig å snål (Les. Aspergers) er det ganske stort at så mange mennesker bryr seg.

Gårsdagen ble brukt på å rydde i garasjen. (Min kone ønsker å få bilen under tak på vinteren.) Så motoren til båten står nå på teststanden ved siden av båten. klar til å løftes inn, når naboen får gravemaskinen hjem igjen.
Ellers har det vært litt småputring med montering av kabelsko, undersøke hvilke ledninger som faktisk er i bruk, og hva de går til. dra ut "døde" kabler og støvsuge ut drit fra alle kroker og gjemte/glemte plasser.

Den andre båten skal opp på tirsdag, da er det vindstille nok, og så skal den hjem.
Motoren har fått gjennomslag i løpet av de siste turene, så den må enten overhales eller byttes ut. Men det blir ny eiers problem. Jeg kommer til å selge den som den er, med en byttemotor. Hva jeg får for den er underordnet, da jeg helst ikke vil se mer på den.

I dag skal det blåse en del, så om jeg tusler i båten er uvisst enda.
Men jeg har en del ledninger som må ha nye kabelsko, og jeg kommer til å bytte ut alle med limte/loddede kabelsko. Har etter en del år i bransjen lært at det ikke er nok med mekanisk kontakt. Så klemme de. lodde og limt strømpe er det som holder best.

Sitter også å holder på med boet etter Benjamin. Ikke at han eide så mye, men det må gå etter lovens bokstav.
 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er det over en måned siden at han le borte, og hverdagen begynner å gå bedre.
Har faktisk påtatt meg en jobb med å vinterkonservere en dobbelt installasjon.
Den ene motoren startet ikke, og etter 4 timers knoting oppdaget jeg at fjæren på stiften i fordeleren var knekt. Så stjal den fra den andre motoren, og fikk den endelig i gang, for deretter å oppdage at impellerhuset lakk.
Så da ble det flytende pakning, og legge press på huset, med en plastpose presset godt inn, slik at den i det minste kunne suge til seg Glykol.
Var samme problemet på den andre motoren. 
Men fikk det til.

Når det kommer til "Benji", så står motoren fortsatt ved siden av båten, så her var det litt enklere. bare å stappe slangen til impellerpumpen ned i en bøtte med glykol, og starte opp.
Etter 2 minutter sto den og spyttet glykol ut eksosen, og ble målt til minus 32 grader, så regner med at det er godt nok.
Den andre ble også vinterkonservert. Overraskende nok, startet den veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du så smått begynner å gjøre ting igjen. Og det er hodt at du faktisk kan kjenne at ting er litt bedre. Det vil selvsagt gå veldig opp og ned. Men vi gleder oss med alt som føles noe bedre. Livet må jo leves den tiden vi har. ❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kondolerer, jeg føler med deg, som de andre. Vanskelig å holde tårene tilbake. Du skriverne klokt og jeg tror mange kan lære av dette. Flere av oss har nok også tungt lass å bære på, om ikke så tungt som deg.

Ser at du skriver litt om oppvaskmaskin og båt. Noe er vanskelig annet mindre vanskelig. Og jeg vet at for meg, er den beste terapien å rømme litt fra sorgen/virkeligheten, med å gjøre ting som er mest mulig lystbetont.. For meg kan det være lit pusling med båtutstyr, da glemmer jeg i alle fall det vonde den tiden. Som du skriver vi kjenner ikke hverandre, men av og til kan det faktisk være enklere følesesmessig også.  Selv om båtplassen først og fremst er et teknisk forum, synes jeg at alle har egentlig godt av å forholde oss til slike saker også.

Link to post
Share on other sites

Det har vært ganske mye frem og tilbake, med legen og Psykologen.
Og det er ikke lenger mulig for meg å vende tilbake til jobben, da de har lagt ned verkstedet på grunn av manglende kunder på opplaget.
Så jeg har gått litt å følt på å starte eget, men ikke hatt overskuddet til det.
Så på mandagen fikk jeg en overraskende telefon fra mitt lokale bilverksted.
Han lurte på om jeg hadde lyst på en kaffekopp.
Hadde ikke noen planer, så reiste dit og satt og pratet med de et par timer.
Endte opp med å få tilbud om å være på verkstedet et par timer hver dag, bare for å komme meg ut av huset. Det har jeg tatt imot, og har faktisk kost meg med å slipe lakk, rette bulker og lakkere.
Skru litt bil og være med på bare gjøre noe, har vært ganske hyggelig.
Jeg er ikke ansatt, men får lov til å komme og gå som det passer meg.
Det er litt av en gavepakke.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 10 timer siden:

Det har vært ganske mye frem og tilbake, med legen og Psykologen.
Og det er ikke lenger mulig for meg å vende tilbake til jobben, da de har lagt ned verkstedet på grunn av manglende kunder på opplaget.
Så jeg har gått litt å følt på å starte eget, men ikke hatt overskuddet til det.
Så på mandagen fikk jeg en overraskende telefon fra mitt lokale bilverksted.
Han lurte på om jeg hadde lyst på en kaffekopp.
Hadde ikke noen planer, så reiste dit og satt og pratet med de et par timer.
Endte opp med å få tilbud om å være på verkstedet et par timer hver dag, bare for å komme meg ut av huset. Det har jeg tatt imot, og har faktisk kost meg med å slipe lakk, rette bulker og lakkere.
Skru litt bil og være med på bare gjøre noe, har vært ganske hyggelig.
Jeg er ikke ansatt, men får lov til å komme og gå som det passer meg.
Det er litt av en gavepakke.

Godt det finnes fine folk rundt deg. Det er nok bra å ha noe å pusle med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er julen over, og det nye året har meldt sin ankomst med 29 blå kuldegrader her i nabolaget.
Og for første gang, lurer jeg på om jeg har frost sikret godt nok!!
Det er såpass kaldt ute, at jeg ikke har lyst til å gå i båten. Har prøvd å ta en kaffekopp, mens jeg sitter og ser på den manglende fremgangen, men ikke enkelt, når leppene fryser fast i kanten på koppen og barten blir full av is.
Så har bare måkt snøen av teltet, og planlagt vårens jobber, når det blir levelig i båten igjen.
Junior har et ønske om å få leke på vannet i egen båt i år, så jeg har betalt depositum på en Jerry på 9 fot.
Blir en lang tur for å hente den, men det blir sikkert gøy.
Motoren til den blir etter al sannsynlighet, en 10HK Honda, som jeg har fått fingrene i.
Ellers går det heldigvis mot lysere tider.

Link to post
Share on other sites

@pappa_wolf Jeg kom over denne tråden idag. Det var veldig rørende å lese innlegget ditt og om tapet du har opplevet. Jeg har to sønner på 18 og 23 år som har vært mine følgesvenner i tykt og tynt underveis i vårt båtliv.

 

Håper ting går bedre, at det blir bedre, og at små grep du tar i det daglige gir gradvis bedre feste i livet ellers. Til tross for at mye kan bli fint igjen, så er det vel ikke sikkert at alt blir helt bra igjen. Alle gode ønsker fra dennrick - et nick sammensatt av navnene til mine to sønner.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kondolerer.

Det var tøft å lese det du skriver. Våre barn er jo det viktigste for oss alle foreldre og dobbelt trist når det skjer noe med de.

Du er flink som klarer å uttrykke deg og sånn kanskje få lettet litt på trykket. Vi vet vel aldri hvordan dødsfall påvirker oss, så her må man ta tiden til hjelp selv om det er en mager trøst.

Praktisk arbeid er vel som regel en bra måte å komme i gjenge på, men det er vel ingen fasitsvar da vi alle er forskjellig.

Gode ønsker til deg- måtte hverdagen bli bedre.

Link to post
Share on other sites

Takker. Jeg ligger nå hjemme med Influensa, og ser ut på vinterlandskapet med en dyp og inderlig lyst til å se våren komme.
Motoren står ved siden av båten på henger, Halve ledningsnettet er overhalt, og resten må vente til det ikke lenger er så kaldt at jeg ikke kan lodde. (Snålt at jeg ikke klarer å lodde ved minus 14!!)
Har skaffet stoff til putene i båten, og madrasser som kan tilpasses med saks. (Fikk faktisk en skreddersaks i julegave!)
Må handle skai til et par puter, men ut over det, så er det bare varmere temperaturer jeg venter på.

Men det nærmer seg lysere tider. Heldigvis

 

Link to post
Share on other sites

Lei av kulden og inspirert av "kinavarmer" tråden har jeg gått til innkjøp av en 5kw varmer.

Planen er å montere den i båten, og få opp varmen, slik at jeg kan få jobbet litt. 

Frister ikke så mye med å være i båten i 17 minus.

IMG_20240115_103341097.jpg

Link to post
Share on other sites

Temperaturen er nå levelig, og jeg kan endelig begynne å jobbe litt ute igjen.

Så første prioritet er å få montert dieselvarmer en. Dette er en 5kw varmer, og alt er universal.

Så først oppgave var å montere uttaket på plast tanken. Liten og smal, og jeg har store hender.

Så det ble boret hull, og en sveisetråd ble tredd hele veien gjennom og nippelen satt på tråden og geleidet inn på plass. Og ut igjen fordi jeg hadde glemt O-ringen. Andre gangen skled den rett på plass. Klok av skade ble sveisetråden sittende til jeg hadde fått på den andre O-ringen. En tang og en 12mm senere så var tanken klar.

IMG_20240123_092459356.jpg

IMG_20240123_092508824.jpg

IMG_20240123_092520533_HDR.jpg

IMG_20240123_092801624.jpg

IMG_20240123_092834134.jpg

IMG_20240123_092911904_HDR.jpg

IMG_20240123_093027701.jpg

Link to post
Share on other sites

Ga opp etter å ha knotet i 4 timer i garasjen. Satte laderen på batteriet, og stakk innom Biltema og hentet nye slangeklemmer, da de jeg hadde kjøpt tidligere var litt for store. 
Så i morgen blir det til å bytte et par klemmer, slik at den ikke lekker diesel. Sjekke at alt annet er koblet korrekt. og starte opp igjen. Hvis den ikke fungerer da, må jeg ta kontakt med selgeren. (Kjøpt her i Norge!) Og høre hva hun mener.
 

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en kamp. Byttet først slangeklemmer, det hjalp ikke. 
Blåste innsuget rent for møkk. Funket ikke.
Ble litt irritert, og demonterte hele dritten for å se om det var noe åpenlyst feil.
Eneste jeg fant var at glødepluggen ikke satt helt fast, og at det var en del olje i bunnen av brennkammeret.

Hadde ikke den helt store troen, men gjorde alt rent, og blåste alle åpninger rene. inkludert diesel inntaket.
Boltet den sammen igjen, og koblet den på. Og tror dere ikke at den fungerte!!
Måtte slippe ut en del røyk, men plutselig kunne jeg høre liv i brennkammeret, og det kom faktisk varmluft ut.
Lot den gå i 5 minutter, og så gikk jeg inn for å ta en kaffe, og skrive dette innlegget.
Skal ut å fyre den opp igjen når jeg er ferdig her. Deretter blir det å få den montert i båten.
 

IMG_20240124_112130402.jpg

IMG_20240124_113545745.jpg

IMG_20240124_113858794.jpg

IMG_20240124_113901677.jpg

IMG_20240124_114337246.jpg

IMG_20240124_114353686.jpg

IMG_20240124_114426529.jpg

IMG_20240124_114439327_HDR.jpg

IMG_20240124_114518396.jpg

IMG_20240124_120820342.jpg

IMG_20240124_120831194.jpg

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Chilli Solbris said:

Supert! En god følelse når man seirer over mekanikken. Håper den fungerer godt i lang tid!

Jeg håper det samme, men klokk av skade har jeg allerede bestilt ny driver, controller og glødeplugg.
Det kom på snaue 600,- pluss frakt og MVA. Men kjekt å ha på lager når ting går i stykker.

Jeg lot den kjøre i en time i går, mens jeg boret hull i båten til eksosen. Jeg er ikke helt fornøyd med plasseringen, men sånn må den nå være. Skroget er 22 mm tykt akkurat der, så det er jeg ganske fornøyd med.
Jeg hadde vurdert å sende eksosen ut bak, men har testet ut forskjellige båter og alle med eksosen fra dieselvarmeren ut bak, har en umiskjennelig lukt av dieseleksos inne i båten. mens de med eksosen ut på siden ikke har det. Hvorfor vet jeg ikke.
Nå skal det bli en kopp kaffe til, og så er det ut og demontere testoppsettet, og få varmeren montert i båten.
Satser på at det er varme i båten, innen det mørkner i kveld.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir sprø. Varmeren kjørte to timer på testeren, før jeg demonterte alt og monterte i båten. Tenkte at nå var det ren plankekjøring, og gledet meg allerede til å sitte i en lun båt med kaffen, og ellers pusle med ledningsnett og klargjøring til motor montering. Men akk nei. Samme problemet som tidligere. Masse hvit røyk, og ingen varme.

Har knotet med det et par dager nå, og måtte slukøret gå inn ved siden av den varme peisen, og ta kaffen der, mens jeg får varme i skrotten igjen.

Nå skal jeg google videre, og se om jeg kan finne en løsning på problemet. Ahh kaffe

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev On 26.1.2024 at 11.49:

Jeg blir sprø. Varmeren kjørte to timer på testeren, før jeg demonterte alt og monterte i båten. Tenkte at nå var det ren plankekjøring, og gledet meg allerede til å sitte i en lun båt med kaffen, og ellers pusle med ledningsnett og klargjøring til motor montering. Men akk nei. Samme problemet som tidligere. Masse hvit røyk, og ingen varme.

Har knotet med det et par dager nå, og måtte slukøret gå inn ved siden av den varme peisen, og ta kaffen der, mens jeg får varme i skrotten igjen.

Nå skal jeg google videre, og se om jeg kan finne en løsning på problemet. Ahh kaffe

Har du dobbeltsjekke installasjonen?

Drivstoffpumpen skal stå etter husken ca 10 grader "oppforbakke" samt at varmeren må stå litt høyere enn pumpa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...