Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Livet blir litt lettere med varme og sol.

Må fortsatt ha på jakke i båten, men jeg fryser ikke.

Må flytte varmluft ventilen lenger ned i lugaren. Det er monsterkaldt på gulvet.

Jeg må også få gjort noe med eksosen på dieselvarmeren. Den bråker en del.

Men jeg lurer på om lyden spretter tilbake fra presseningen ute. Har 45 cm fra eksos til duken. Må se på det, når jeg plukker ned teltet tettere på våren.

 

Men nå går det heldigvis mot montering i stedet for demontering og overhaling.

 

Må bare finne ut av tenningslåsen først.

17072138398745412179847226261176.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du lyddemper på eksosen? Det gir en ganske så stor forskjell. 
At det er kaldt ved gulvet har en enkel forklaring. Båten ligger på land. Sjøen vil jo gi isolasjon mot kulda. Merker det veldig godt her ombord. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nei. Eksosen er ikke montert. Mente jeg hadde gjort det, men ser den ligger ved siden av i motorrommet. Må justere litt, for å få den vannrett. Men det ser jeg på senere. ( Må bli litt varmere, før jeg jobber på varmeren....)

Ellers et innertaket kommet på plass i lugaren. Gardinet på doen er på, og jeg monterer døren om 5 minutter. Da er jeg ferdig med overhaling av lugaren, og da er det bare ledningsnettet igjen, og naturligvis putene.

Så da kan jeg glede meg til å montere motoren og vår klargjøring.

(f..n som denne vinteren er lang ass)

Eller som Benjamin ville ha sagt.

 

"JEG VIL HA SOMMER!!"

1707223814791322042692047430810.jpg

17072238332381750723998510196969.jpg

17072240362711488420383305984414.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bruke litt Tesla lærdom i båten.

Plast fra 80 tallet er sprøtt og knekker lett. Så jeg kjøpte de største plaststrips på Biltema som jeg kunne finne, og en svipenn.

Så er det bare å smelte plasten og føde på med strips. Litt som TIG sveising, men med plast.

Blir litt sliping og justering, men tror det blir bra til slutt.

17072274146406732540981997731242.jpg

17072274305762335881882551098813.jpg

17072274512518500308713653346846.jpg

Link to post
Share on other sites

Fuuuuuuuuu......! det er alt for kaldt ute nå.
Så jeg tok bryterpanelt og releplata md inn, for deretter å sitte å lodde inne. (tror jeg har drept min Milwaukee loddebolt!!)
Utfordringen med bryterne er at de max tillater 5 amp. mens diverse elektrifiserte dippedutter i båten min drar litt mer.
Så da blir det hele kjørt via releer. 
 

IMG_20240208_104338274.jpg

IMG_20240208_104340967_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis tillatt å dumme seg ut.

Har sittet og regnet på ledninger og sikringer samt ampere. Og jeg har ikke bruk for rele på annet enn motorroms viften.

Alt annet er jo LED og Max ligger på 4,5 ampere på lanternerne.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Windy37GM said:

"Learning by fucking-up".  God læring :-)

Kostbar læring.

Har brukt og misbrukt min Milwaukee M12 loddebolt og naturligvis har den tatt kvelden.

Jeg var rimelig forbannet over meg selv, men å jobbe hardt i minusgrader med en batteridrevet loddebolt er ikke bra for termosikringen.

Så etter litt feilsøking var bare å krype til korset, og bestille nye. De var heldigvis ikke så dyre. Men det tar nok en stund før de kommer fra Canada. Så den gamle loddebolten må i bruk i båten etterpå.

IMG_20240210_124111243.jpg

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chilli Solbris said:

Jeg derimot hadde endt opp med ny loddebolt!😳

Så god i feilsøking er jeg kort og godt ikke!

Er vel derfor jeg har tre gassloddepenne, fire vanlige loddebolte i diverse utgaver. To pistol loddebolte, og en batteridrevet.

 

Etter å ha vært på butikken med fruen og minstemann, har jeg besluttet meg for at det nå er helg og har vært inne på rommet til Benjamin og skjenket meg en øl fra fat.

God helg alle sammen.

IMG_20240210_152640601.jpg

Link to post
Share on other sites

Oliver skulle spille håndball turnering i dag, og minsten er på besøk hos noen barnehage venner. Så jeg befant meg plutselig i båten.

Jeg tror det var lurt å begynne tidlig på ledningsnettet, for det ser ut til at de formerer seg, når de ikke er stripset fast.

Men utover det så begynner jeg å bli fornøyd.

Jeg mener fortsatt at mine instrumenter ville ha vært penere, men det andre er Benjamins ønske, så slik blir det.

IMG_20240211_141019822.jpg

IMG_20240211_141041877_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra! Og det er jo slik at det Benji ville ha er slik det skal være! Så går fars bestemmelser være rundt det sikkerhetsmessige!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Etter en laaaaaaaaaaaaaang helg fikk jeg endelig tid til å gå litt i båten i dag.

Og jeg startet med å demontere eksosen på dieselvarmeren. Den har kjørt i et par uker uten lyddemper, og nå vil jeg se hvor mye den demper lyden. 

Jeg ser jo at potten ikke kommer til å sitte riktig, så jeg kappet røret i to, og tigget de sammen slik at potten kommer til å sitte riktig under varmeren. Måtte sølvlodde et par hull da dette er noe helt jævlig tynt materiale å sveise i. Lyden er ganske kraftig redusert etter det. Så ikke umulig at jeg skaffer en forbedret lyddemper og tester den ut.

 

Så etter et par kopper kaffe er varmen i båten grei, og jeg fikk koblet plotteren korrekt på sikringsboksen. Og så bestemte jeg meg for å få merket bryterne. Så fyrte opp svipennen og begynte å merke de opp.

Foreløpig ser det greit ut, og når jeg får slipt og lakkert, blir det "bare lækkert."

 

Må nok ut og skuffe litt snø i morgen, men det er helt greit det.

 

IMG_20240212_124643232.jpg

IMG_20240212_141439460_HDR.jpg

IMG_20240212_142845761.jpg

Link to post
Share on other sites

Tre timer med snømåking og farge hår på kona.

(Hvis jeg gjør det, sparer vi 1300,- som jeg kan bruke på andre ting)

Og så en kopp kaffe og ut i båten. Litt plastsveising, og tilpassing av ny tenningslås. Tenningslåsen bør alltid byttes ved kjøp av brukt båt. Man vet jo ikke hvor mange nøkler det finnes derute.

Dette er noe vi alltid anbefaler på verkstedet, når folk kommer inn med "ny" båt.

 

Jeg vet at det ikke ser ut som om det skjer mye under rattet, men det gjør det altså.

IMG_20240213_124635272.jpg

IMG_20240213_124638326.jpg

IMG_20240213_124645836.jpg

Link to post
Share on other sites

@pappa_wolf, vi har akkurat samma lednings-opplegget! Sammentreff :smiley:

 

Det er nok flere av oss som ligger med kroppen i vinkler vi ikke visste gikk an.

 

Det ser verre ut enn det er. 

Etter en kaffekopp og en time med avbiter og noen Wago-koblinger, så tror jeg at du kan du ta et "etter-bilde". 

Men du lodder kanskje? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, Hekri said:

Men du lodder kanskje? 


Hovedsaklig ja. Det er dog plasser hvor jeg ikke kommer til, og da er det kabelsko med krympestrømpe med lim som gjelder.
Ofte lager jeg de simple først med vanlige kabelsko, og når jeg har sikret meg at alt fungerer, så bytter jeg til kabelsko som er klemte, loddet og med krympestrømpe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...